Moeten smartphones op school verboden worden?
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Met de recente slechte PISA-resultaten laait het debat weer op over de rol van smartphones op school.
Vanaf welke leeftijd kan het en hoe gaan we er het best mee om?
Bij de reacties op de achteruitgang van de leerlingen wordt ook naar de smartphone gewezen. Kinderen zouden te snel afgeleid zijn en veel minder lang hun aandacht bij zaken kunnen houden wat een negatief effect zou hebben op de resultaten. Moeten smartphones daarom beperkt/verboden worden op school?
Vanaf welke leeftijd kan het en hoe gaan we er het best mee om?
Bij de reacties op de achteruitgang van de leerlingen wordt ook naar de smartphone gewezen. Kinderen zouden te snel afgeleid zijn en veel minder lang hun aandacht bij zaken kunnen houden wat een negatief effect zou hebben op de resultaten. Moeten smartphones daarom beperkt/verboden worden op school?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 194 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Heel die digitalisering (digitaliseren om te digitaliseren, lees: minder op papier = goedkoper rotariaat) mag voor mijn part teruggedraaid worden, niet enkel het verbieden van een smartphone.
Op de school van de oudste (nu eerste middelbaar) is de smartphone verboden tijdens schooltijd (ook tijdens de pauzes) met als hoofddoel interactie op de speelplaats bevorderen.
Op de school van de oudste (nu eerste middelbaar) is de smartphone verboden tijdens schooltijd (ook tijdens de pauzes) met als hoofddoel interactie op de speelplaats bevorderen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 153 keer
idd, smartphone, laptop, tablet => buiten (wanneer deze niet nodig is voor vakgerelateerde zaken zoals programmeren/boekhouden/...)
Eigenlijk is het niet moeilijk. 20 jaar geleden was ons onderwijs top. Gewoon alles terugdraaien wat sindsdien is ingevoerd
Eigenlijk is het niet moeilijk. 20 jaar geleden was ons onderwijs top. Gewoon alles terugdraaien wat sindsdien is ingevoerd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
hoewel de telefoon er zeker een onderdeel van zal zijn, zou ik minstens evenzeer kijken naar de leerstof (en manier waarop die gebracht kan worden),
de leerkrachten, en de manier waarop de scholen in het algemeen werken...
dat afgeleid zijn was er vroeger "in onzen tijd" trouwens evenzeer, maar dan ging het om "de gaten in het plafond tellen" of vliegtuigjes maken van pen & papier, of ....
wat wel een groot een verschil was vroeger, was dat de leerkracht nog iets te zeggen had (ooit zelfs geweten dat een leerling een pennenzak tegen de juf gooide, en zijn die gewoon terugsmeet tegen hem... er werd vervolgens terug beter opgelet.
maar:
- aaneengesloten lessen, terwijl er al jaren sprake is van een zogenaamde "52/17 regel" die het studeren (en productiviteit, overigens) zou verbeteren
- urenlang in (hetzelfde) klaslokaal zitten terwijl het buiten mooi weer is
- lessen zoals godsdienst die geen nut hebben in de maatschappij, en al helemaal de interesse niet opwekken van de leerlingen
- leerkrachten die saai uit een boekje lezen en de lessen niet engagerend maken
- ....
het probleem zit hem fundamenteel in alles van het onderwijsssyteem, inclusief de behandeling van ouders naar leerkrachten toe,
en dan kan je de schuld nog op vanalles en nogwat gaan steken, maar wat je niet bij de kern aanpakt, zal ook niet systematisch gaan verbeteren.
trek het even door naar jullie werk, en zeg me: wie van ons heeft nog NOOIT in een meeting of bijscholing gezeten waar ze liever niet waren,
bijna in slaap vielen, en/of gewoon niet op aan het letten waren omdat:
- het veel te vroeg was
- veel te saai was
- een gevoel gaf van "niet op mij van toepassing"
- of te lang uitgerokken was
dus waarom zou je uberhaupt denken dat kinderen niet van datzelfde last hebben ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
Als je het hebt over bvb gaten in het plafond tellen, dat houdt ergens op, eens geteld ben je er klaar mee, een smartphone heeft oneindige afleiding.
Vanmorgen was er een leerkracht op de radio, die had het over de eindeloze invoering van nieuwe manieren van lesgeven, met alleen dat doel: de manier van lesgeven, zonder rekening te houden met de inhoud. Laat de manier nu net de metier van een leerkracht zijn, jammer dat dat dan verloren gaat.
Het heeft te maken met bepampering, van jongsaf aan, tegenwoordig moeten kinderen over alles een mening hebben, er gebeurt alleen nog wat het kind wil.
Sorry maar jonge kinderen kunnen nog niet over alles een mening hebben, die hebben sturing nodig.
En, oh ja, ze kunnen niet allemaal ADHD of iets anders hebben wat ze vrijstelt van het hebben van manieren.
Verhalen als 'onze jongste is echt altijd met computers bezig' tot je er iets aan vraagt en blijkt dat hij alleen maar spellekes zit te spelen en eigenlijk niks van 'computers' kent.
J.
Vanmorgen was er een leerkracht op de radio, die had het over de eindeloze invoering van nieuwe manieren van lesgeven, met alleen dat doel: de manier van lesgeven, zonder rekening te houden met de inhoud. Laat de manier nu net de metier van een leerkracht zijn, jammer dat dat dan verloren gaat.
Het heeft te maken met bepampering, van jongsaf aan, tegenwoordig moeten kinderen over alles een mening hebben, er gebeurt alleen nog wat het kind wil.
Sorry maar jonge kinderen kunnen nog niet over alles een mening hebben, die hebben sturing nodig.
En, oh ja, ze kunnen niet allemaal ADHD of iets anders hebben wat ze vrijstelt van het hebben van manieren.
Verhalen als 'onze jongste is echt altijd met computers bezig' tot je er iets aan vraagt en blijkt dat hij alleen maar spellekes zit te spelen en eigenlijk niks van 'computers' kent.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik weet nog toen ik op school zat en dat is 10 jaar geleden dat wij onze gsm gewoon moesten afgeven en dat werd in een kluis gelegd bij de leerkracht. In de Pauzes kregen we die terug.
Dan heb je toch het gevoel dat je 'beloond' wordt.
Dan heb je toch het gevoel dat je 'beloond' wordt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Wat mij vooral opvalt is dat er minder op school gezeten wordt. In "mijn tijd" waren de lessen ma, di, do en vr van 8:30-12 en van 13:30-16:10 met 1 dag zelfs tot 17:00. Wo en za (!!) 8:30-12:10). Nu zie ik na half negen nog scholieren op straat, rond 10u lopen er velen buiten (hoezo niet buiten tijdens de speeltijd?) en vanaf half twee is blijkbaar de school ook al uit voor velen.
In elk geval zijn er veel minder lesuren dan vroeger. Er waren ook geen "pedagogische studiedagen" die nogmaals het aantal lesuren verminderden.
Als ik dan de leerstof (lessen die onze zoon kreeg) vergelijk valt het op dat bv. bij geschiedenis het meestal ging over recente (laatste 100-200 jaar) terwijl het bij ons nog over de volledige geschiedenis ging, het Romeinse rijk, De Eburonen, de middeleeuwen enz...
Ondertussen is natuurlijk wel andere leerstof bijgekomen zoals alles wat computers/internet betreft.
Dat men geen rekening houdt met taalfouten bij de niet-taalvakken is ook iets wat men beter kan terugdraaien. Waar men ook kijkt, ook op dit forum, lijken men en mijn, groter als mij en groter dan ik e.d. meer en meer voor te komen.
In elk geval zijn er veel minder lesuren dan vroeger. Er waren ook geen "pedagogische studiedagen" die nogmaals het aantal lesuren verminderden.
Als ik dan de leerstof (lessen die onze zoon kreeg) vergelijk valt het op dat bv. bij geschiedenis het meestal ging over recente (laatste 100-200 jaar) terwijl het bij ons nog over de volledige geschiedenis ging, het Romeinse rijk, De Eburonen, de middeleeuwen enz...
Ondertussen is natuurlijk wel andere leerstof bijgekomen zoals alles wat computers/internet betreft.
Dat men geen rekening houdt met taalfouten bij de niet-taalvakken is ook iets wat men beter kan terugdraaien. Waar men ook kijkt, ook op dit forum, lijken men en mijn, groter als mij en groter dan ik e.d. meer en meer voor te komen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Minder invulboeken en meer zelf terug nota's nemen. Ik krijg het schijt van die invulboeken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Als ik zie hoeveel lessen uitvallen bij 2 vriendinnen die ik ken. Dan is het soms echt erg. We spreken hier over het 4de middelbaar.
Die hebben soms 3 uur studie tijdens de schooluren door leerkrachten die uitvallen.
Soms de laatste 2 uur studie mogen ze een uur eerder naar huis omdat er geen leerkracht voorzien is. En die 3 uur studie is wekelijks haast een gewoonte. Het kan zelfs 2 keer in een week gebeuren.
Dus je kan het niet altijd op de leerlingen zelf steken. Als de school niet genoeg educatie kan voorzien wegens een lerarentekort?
Die hebben soms 3 uur studie tijdens de schooluren door leerkrachten die uitvallen.
Soms de laatste 2 uur studie mogen ze een uur eerder naar huis omdat er geen leerkracht voorzien is. En die 3 uur studie is wekelijks haast een gewoonte. Het kan zelfs 2 keer in een week gebeuren.
Dus je kan het niet altijd op de leerlingen zelf steken. Als de school niet genoeg educatie kan voorzien wegens een lerarentekort?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 10 keer
Les op zaterdag heb ik nooit gehad en ik ben ondertussen ook al rond de 30 jaar aan het werkenon4bam schreef: ↑06 dec 2023, 11:21 Wat mij vooral opvalt is dat er minder op school gezeten wordt. In "mijn tijd" waren de lessen ma, di, do en vr van 8:30-12 en van 13:30-16:10 met 1 dag zelfs tot 17:00. Wo en za (!!) 8:30-12:10). Nu zie ik na half negen nog scholieren op straat, rond 10u lopen er velen buiten (hoezo niet buiten tijdens de speeltijd?) en vanaf half twee is blijkbaar de school ook al uit voor velen.
Mijn kinderen zitten in het middelbaar en starten om 8:30 en hebben les tot 16:10.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
- Bedankt: 56 keer
Beste zou zijn 'verboden tijdens schooltijd' ,maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren want 'oei, oei, onze arme kindertjes'
Ze krijgen immers het beste voorbeeld van ouders die in de auto zelfs niet van dat ding kunnen blijven.
Zelf heb ik een hele tijd geleden beslist om sociale media gewoon te bannen wegens puur tijdsverlies, en ja dat was toch ook even afkicken dat scrollen om te scrollen..
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- Plus Member
- Bedankt: 3 keer
Nog erger dan de invulboeken vind ik dat alles op de chromebook/tablet gaat. Mijn zoon van 13 moet hele vakken studeren uit vage PowerPoints. Probeer dan maar eens een overzicht te maken. Kinderen zien op zo’n manier het grote geheel ook niet meer.
Zelfde met leren plannen. Alles staat online nu. Hij klikt maar en sleept maar wat in het rond in zijn online agenda, die een overdaad is aan kleurtjes en symbooltjes. Maar een goed overzicht heb je zo niet meer. Ik had vroeger een papieren agenda, die pakte je ‘s avonds vast en tijdens het bladeren zag je ook weer “ah ja, over twee weken een grote toets”. Dat zie je online niet staan als je er niet zelf naartoe scrollt.
Komt nog eens bij dat ze contant afgeleid zijn door die chromebook. Het is er een van de school dus ik kan als ouder niks blokkeren en geen toezicht houden. Ook niet door dingen op ons netwerk te beperken. Wij wonen namelijk naast een openbare hotspot van de KBC dus ze kunnen alles doen dat ze willen. Uren tijd gaan er verloren aan games en YouTube, maar je kan de Chromebook niet afpakken want dan heeft hij zijn online leerstof niet meer.
Zelfde met leren plannen. Alles staat online nu. Hij klikt maar en sleept maar wat in het rond in zijn online agenda, die een overdaad is aan kleurtjes en symbooltjes. Maar een goed overzicht heb je zo niet meer. Ik had vroeger een papieren agenda, die pakte je ‘s avonds vast en tijdens het bladeren zag je ook weer “ah ja, over twee weken een grote toets”. Dat zie je online niet staan als je er niet zelf naartoe scrollt.
Komt nog eens bij dat ze contant afgeleid zijn door die chromebook. Het is er een van de school dus ik kan als ouder niks blokkeren en geen toezicht houden. Ook niet door dingen op ons netwerk te beperken. Wij wonen namelijk naast een openbare hotspot van de KBC dus ze kunnen alles doen dat ze willen. Uren tijd gaan er verloren aan games en YouTube, maar je kan de Chromebook niet afpakken want dan heeft hij zijn online leerstof niet meer.
-
- Elite Poster
Verbieden tijdens de schooluren, jamaar als er dan iets ergs gebeurt of als een ouder iets moet meedelen aan z'n kind ? hoe moet dat dan ???
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Daarvoor bestaat de school, die net zoals vroeger het kind kan aanspreken en gelijkertijd ook ondersteuning kan bieden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
jamaar de school, die vertrouwen we niet he
en wat als ik mijn kind nu mis gedurende de dag ? kan ik die dan geen berichten sturen ?
J.
en wat als ik mijn kind nu mis gedurende de dag ? kan ik die dan geen berichten sturen ?
J.
-
- Elite Poster
Als er iets ergs gebeurd is het toch voldoende dat de directie op de hoogte is en kan ingrijpen?Joe de Mannen schreef: ↑06 dec 2023, 12:50 Verbieden tijdens de schooluren, jamaar als er dan iets ergs gebeurt of als een ouder iets moet meedelen aan z'n kind ? hoe moet dat dan ???
J.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik hoop dat dat ironisch bedoeld is.Joe de Mannen schreef: ↑06 dec 2023, 12:50 Verbieden tijdens de schooluren, jamaar als er dan iets ergs gebeurt of als een ouder iets moet meedelen aan z'n kind ? hoe moet dat dan ???
Hoe deed men dat vroeger dan? Men verwittigd de school waar men iemand naar de klas kan sturen en de leerling gaan halen of inlichten.
Het doet mij denken aan hoe we vroeger reisden. We reden rond met een papieren kaart en belden 1 keer per week naar huis om te zeggen dat alles OK was n waar we waren. Was er thuis iets dringends dan was er de wereldomroep die liet weten dat je contact moest opnemen met het thuisfront. Het voordeel was dat je niet lastig gevallen werd voor akkefietjes.
Idem dus voor GSM gebruik op school (of het werk).
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Jamaar, mijn bloeikes van kinderen zijn dat niet gewoon dat ze slecht nieuws krijgen, laat staan van een vreemde
Ze zijn niet opgevoed met slecht nieuws, alleen rozegeur en maneschijn. (andere kleuren of planten en andere planeten mogen ook, we trekken niemand voor
)
J.
uiteraard ironisch bedoeld voor de minder goede verstaander
Ze zijn niet opgevoed met slecht nieuws, alleen rozegeur en maneschijn. (andere kleuren of planten en andere planeten mogen ook, we trekken niemand voor
)
J.
uiteraard ironisch bedoeld voor de minder goede verstaander
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Lesuren zijn er evenveel als 20 jaar geleden, maar gegeven lesuren alsmaar minder.
Als een leerkracht afwezig is of gewoon nog niet gevonden is, mogen leerlingen later komen of vroeger naar huis.
De staat van de gebouwen van heel wat scholen is ook erbarmelijk, in de lokalen die wel nog bruikbaar zijn, wordt dan soms les gegeven van 8u tot 18u, waardoor er leerlingen later moeten komen (die pas om 18u gedaan hebben) en vroeg moeten komen (die je dan al om 14u ziet rondhangen).
@smartphones
De apps op smartphones zijn gebouwd om verslavend te zijn, dus verbieden tijdens de lesuren lijkt me niet zo gek.
Op de school van onze kinderen is dat ingevoerd sinds dit jaar, op vraag van ouders en leerlingen. Er is geen protest tegen geweest.
@PISA
Begin eens terug met gewoon lesgeven.
Genre "Manu Militaré": maaltafels krijg je er echt niet in al dagdromend. In het 4de leerjaar zijn er nog kinderen die de maaltafels niet beheersen. Idem voor basic grammatica uit de eerste graad (bv Passé Composé), als je dat er niet in drilt, is dat een week later al gaan vliegen. Of basic wetenschappen: het getal van Avogadro moet je ten allen tijde uit uw mouw kunnen schudden.
Misschien moeten we nog een onzinnig vak introduceren, om de opvoeding die je van ouders mag verwachten amechtig proberen te compenseren? En hoeveel ouders sturen hun kinderen op een week tijd niet naar elvendertig danslessen en voetbaltrainingen? Veel tijden om te studeren zal er dan ook niet meer resteren...
-
- Elite Poster
https://avogadros.com/
volgens de website is het (970)-493-5555, ik vermoed dat de landcode +1 is
J.
-
- Elite Poster
Er zijn veel redenen van de achteruitgang. Uiteraard is lesgeven niet meer hetzelfde als 30 of 40 jaar geleden, gelukkig maar. Terugkeren naar vroeger is dus ook hier niet zomaar wenselijk laat staan aangewezen. Toen ikzelf in het lager zat waren de anderen kinderen allemaal van hetzelfde dorp en met dezelfde achtergrond, er was ene dikke en ene rosse en allergieën waren nog niet uitgevonden.
De leraar had ook een gezagsfunctie. Een notitie in je agenda was extra straf thuis ipv een boze telefoon naar de directeur om het ontslag van de leraar te eisen.
Mijn ouders waren niet bij machte om me te helpen bij het studeren, ik moest dus zelf mijn plan trekken. Voor studiebegeleiding was er geen geld laat staan dat we wisten dat dat bestond. Wat me wel goed ingeprent was dat als ik niet goed studeerde ik het harde werk tijdens de zomermaanden het gans jaar zou kunnen doen, tot daar de motivatie
Tegenwoordig zijn de jongeren rotverwend, ze gaan niet met de fiets naar school maar hebben hun eigen chauffeur die hen ook naar de hobby's brengt. Die butler blijft ook thuis als ze ocharme examen hebben om hen lekker in de watten te leggen. Krijgen ze toch kritiek van een stoute leraar dan zal die terecht gewezen worden door de butlers. Banden met mensen die ook maar iets over hun kids durven zeggen worden sneller opgeblazen dan de brug naar de krim. Het zijn de beste vrienden die elkaar alles mogen zeggen, tot "hou je bek ouwe" tijdens een bezoek van ons aan een directeur van mijn vriendin
Koppel daar de veranderingen in de maatschappij bij. Een veel gemengder publiek met heel wat bijzondere noden en een beleid dat uitblinkt in veranderen om te veranderen. Ook de school moet nu de beste vrienden zijn, de leraars ook. Met de beste vrienden maak je wel plezier maar of het je een goede opleiding geeft?
De commercie is ondertussen ook stevig binnen de scholen geslopen met invulboeken, bijlessen, tech materiaal,... veel gezinnen kunnen niet meer mee. Daar komen nog de taalproblemen bij die in Vlaanderen ook nog altijd een extra gevoelig thema blijken.
Dan zit je nog eens met de leraars die, ook vroeger al, echt wel behoren tot de moeilijkste te bewegen mensen zijn als het aankomt op verandering. Alles wat men wil doen krijgt eindeloos kritiek, vaak komt er dan een draak van een compromis uit waar werkelijk niemand iets aan heeft.
Dat GSM's op school eigenlijk niets te zoeken hebben is de evidentie zelf. Ze verstoren de rust en zorgen bovendien ook nog voor andere ongewenste problemen zoals pesten, elkaar filmen, afdreigen,... GSM's dus uit tijdens de ganse schooltijd en in een bak. Bij het verlaten van de school kan men terug kattenvideo's bekijken zoveel men wil of een dickpic doorsturen.
Maar ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want velen kregen al een GSM in de pollen voor ze konden lopen zonder pamper. De GSM is de babysit en de kinderen zijn al bijziend voor ze weten wat ze zien. Maar ja, die terroristen en ontvoerders zijn blijkbaar een groter probleem dan het onderwijs van de kids. Aan de andere kant, zonder een leefbaar klimaat maakt een opleiding ook niet zoveel uit
De leraar had ook een gezagsfunctie. Een notitie in je agenda was extra straf thuis ipv een boze telefoon naar de directeur om het ontslag van de leraar te eisen.
Mijn ouders waren niet bij machte om me te helpen bij het studeren, ik moest dus zelf mijn plan trekken. Voor studiebegeleiding was er geen geld laat staan dat we wisten dat dat bestond. Wat me wel goed ingeprent was dat als ik niet goed studeerde ik het harde werk tijdens de zomermaanden het gans jaar zou kunnen doen, tot daar de motivatie
Tegenwoordig zijn de jongeren rotverwend, ze gaan niet met de fiets naar school maar hebben hun eigen chauffeur die hen ook naar de hobby's brengt. Die butler blijft ook thuis als ze ocharme examen hebben om hen lekker in de watten te leggen. Krijgen ze toch kritiek van een stoute leraar dan zal die terecht gewezen worden door de butlers. Banden met mensen die ook maar iets over hun kids durven zeggen worden sneller opgeblazen dan de brug naar de krim. Het zijn de beste vrienden die elkaar alles mogen zeggen, tot "hou je bek ouwe" tijdens een bezoek van ons aan een directeur van mijn vriendin
Koppel daar de veranderingen in de maatschappij bij. Een veel gemengder publiek met heel wat bijzondere noden en een beleid dat uitblinkt in veranderen om te veranderen. Ook de school moet nu de beste vrienden zijn, de leraars ook. Met de beste vrienden maak je wel plezier maar of het je een goede opleiding geeft?
De commercie is ondertussen ook stevig binnen de scholen geslopen met invulboeken, bijlessen, tech materiaal,... veel gezinnen kunnen niet meer mee. Daar komen nog de taalproblemen bij die in Vlaanderen ook nog altijd een extra gevoelig thema blijken.
Dan zit je nog eens met de leraars die, ook vroeger al, echt wel behoren tot de moeilijkste te bewegen mensen zijn als het aankomt op verandering. Alles wat men wil doen krijgt eindeloos kritiek, vaak komt er dan een draak van een compromis uit waar werkelijk niemand iets aan heeft.
Dat GSM's op school eigenlijk niets te zoeken hebben is de evidentie zelf. Ze verstoren de rust en zorgen bovendien ook nog voor andere ongewenste problemen zoals pesten, elkaar filmen, afdreigen,... GSM's dus uit tijdens de ganse schooltijd en in een bak. Bij het verlaten van de school kan men terug kattenvideo's bekijken zoveel men wil of een dickpic doorsturen.
Maar ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want velen kregen al een GSM in de pollen voor ze konden lopen zonder pamper. De GSM is de babysit en de kinderen zijn al bijziend voor ze weten wat ze zien. Maar ja, die terroristen en ontvoerders zijn blijkbaar een groter probleem dan het onderwijs van de kids. Aan de andere kant, zonder een leefbaar klimaat maakt een opleiding ook niet zoveel uit
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Neen, dan zou men ze niet naar al die hobby's sleuren die geen bal opbrengen en de meeste hebben totaal geen talent, net zoals de ouders
Wat ik nog erger vind zijn ouders die absoluut willen dat hun kinderen hetzelfde doen als zij. Dat gaat ook op voor schoolkeuze en richting. Een vak leren is te min terwijl we daar ook tekorten hebben en je er goed uw brood mee kunt verdienen.
Er is ondertussen een leuke test met een wiskundetest van 15-jarigen op DS
Wat ik nog erger vind zijn ouders die absoluut willen dat hun kinderen hetzelfde doen als zij. Dat gaat ook op voor schoolkeuze en richting. Een vak leren is te min terwijl we daar ook tekorten hebben en je er goed uw brood mee kunt verdienen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 64 keer
7/10 op dezelfde manier als ik het vroeger deed (moet toch eens met lotto beginnen)Dizzy schreef: ↑06 dec 2023, 15:49
(kan me niet herinneren dat we veel multiple choise hadden en al helemaal niet bij wiskunde maar dat zal eerder zijn voor het eenvoudiger in krant te zetten)
-
- Elite Poster
Was er geen fout bij de vraag over de wagens? Wagen B verbruikte 640 EUR minder maar was 700 EUR duurder, dan was wagen A toch de goedkoopste keuze.
Ondertussen komen er veel reacties op de negatieve resultaten en alle mogelijke verklaringen. Een bevraging bij de jongeren zelf leverde wel een interessant "inzicht" op: waarom is wiskunde zo belangrijk, hebben we dat wel nodig en zijn er geen belangrijkere onderwerpen?
Ook veel opmerkingen over de rol van taal en de grotere diversiteit. Gelukkig zijn er geen wachtlijsten voor taalcursussen of is het probleem ook niet deels een kans om het oude probleem van de indeling in stand te houden. Dat kwam ook naar boven in reacties van leraars dat ouders hun kinderen soms in richtingen duwen waar ze niet passen of die ze niet aan kunnen maar dat staat sociaal beter bij hun standing. Ook de waterval komt naar voor, mik hoog en je kan nog afdalen naar een ander niveau.
Ondertussen komen er veel reacties op de negatieve resultaten en alle mogelijke verklaringen. Een bevraging bij de jongeren zelf leverde wel een interessant "inzicht" op: waarom is wiskunde zo belangrijk, hebben we dat wel nodig en zijn er geen belangrijkere onderwerpen?
Ook veel opmerkingen over de rol van taal en de grotere diversiteit. Gelukkig zijn er geen wachtlijsten voor taalcursussen of is het probleem ook niet deels een kans om het oude probleem van de indeling in stand te houden. Dat kwam ook naar boven in reacties van leraars dat ouders hun kinderen soms in richtingen duwen waar ze niet passen of die ze niet aan kunnen maar dat staat sociaal beter bij hun standing. Ook de waterval komt naar voor, mik hoog en je kan nog afdalen naar een ander niveau.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Inderdaad, waarom zou je slimmer willen worden, structuren leren begrijpen als je ook dom kan blijven. Kijk anders nog wat TikTok.Een bevraging bij de jongeren zelf leverde wel een interessant "inzicht" op: waarom is wiskunde zo belangrijk, hebben we dat wel nodig en zijn er geen belangrijkere onderwerpen?
Het is een nogal gemakkelijk excuus om 's avonds te gaan dansen en nadien filmpjes te kijken, ipv te studeren om vooruit te raken.
-
- Elite Poster
Het spreekt voor hen dat je op 15 nog niet weet wat het belang is van iets in de toekomst. Die foute redenering wijst echter op het belang van logisch redeneren.
Wat me ook opviel is dat veel klagen over de korte aandachtsspanne. Blijkbaar hebben die toestellen velen zodanig getraind in snel swipen dat ze nog maar de duur van een kattenfilm de aandacht kunnen houden. Als ze niet opletten worden ze nog gekidnapt
Een ander punt is de ambitie. Het valt me op dat deze bij heel wat jongeren flink lager ligt, ergens logisch, je kan toch op hotel blijven wonen.
Wat me ook opviel is dat veel klagen over de korte aandachtsspanne. Blijkbaar hebben die toestellen velen zodanig getraind in snel swipen dat ze nog maar de duur van een kattenfilm de aandacht kunnen houden. Als ze niet opletten worden ze nog gekidnapt
Een ander punt is de ambitie. Het valt me op dat deze bij heel wat jongeren flink lager ligt, ergens logisch, je kan toch op hotel blijven wonen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 64 keer
Als ik mijn eigen generatie zie antwoorden op facebook 'nobody gets this right' facebook basis wiskunde posts denk ik niet dat bij 'generatie dom' is begonnen...
-
- Elite Poster
hier ook 8/10, ook zonder rekenmachine... maar hoewel ik het uit pure nieuwsgierigheid even gedaan heb,
kan ik niet zeggen dat het "leuk was om te doen", net zoals ik het vroeger al maar niks vond
1 (stomme) fout waar ik ingetrapt was, was de devaluatie van de wagen, waarbij ik 15% van de waarde deed,
ipv 5% van de nieuwe waarde / jaar
het is trouwens (in mijn opinie) een slechte manier om de (wiskundige) kennis van tieners te testen,
maar "dat zal wel aan mij liggen"
-
- Elite Poster
Dit zijn toch vragen voor de lagere school...
J.
J.
-
- Elite Poster
gezien je hogerop aangeeft dat jij ook "maar" 8/10 had, wil je daar dus mee zeggen dat jij, en zowat iedereen in dit draadje dus,
minder wiskundige kennis heeft dan een 12jarige?
of komt dan het excuus 'jamaar, ik heb dat al zolang niet meer moeten gebruiken" te boven (wat de jeugd zou steunen in het gedacht van "ik heb dat toch ni nodig")
mijn misser met devaluatie is trouwens an sich niet zo erg: dat zou willen zeggen dat ik meer geld zou krijgen dan dat ik verwacht had voor de wagen, so i win.
anderzijds lijkt het me erg sterk dat er van een wagen maar 5%/jaar afgaat, ook al is die in geweldige staat.
de garage uitrijden, blokje om, en je bent al meer dan dat kwijt als je hem terug wil verkopen aan de garage
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 456 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Mijn dochter is 15, maar krijgt toch behoorlijk andere zaken te zien hoor. En nee, ze volgt geen wiskundige richting.Dizzy schreef: ↑06 dec 2023, 15:49 Er is ondertussen een leuke test met een wiskundetest van 15-jarigen op DS
Als die vragen representatief zijn voor een bepaalde school dan versta ik die pisa testen al veel beter.
-
- Elite Poster
Dat is ook zoiets dat ik nooit goed begrepen heb, wij aanvaarden dat er goede en eugh slechte scholen zijn. Onderwijs zou toch net voor meer gelijkheid moeten zorgen en dan gaan we de scholen toch gebruiken om verschil te maken. Ik begrijp dat er een historische oorzaak is maar de kwaliteit en output zou ongeveer overal gelijk moeten zijn. Logisch dat ouders gaan kamperen om hun kind bij de elite binnen te krijgen, zelfs al pissen ze later op zijn zieltogend lichaam.