Speedtest verschillende plaatsen en bevindingen met Orange

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Beste Mense ,
ik heb een tijd speedtest gedaan met Orange ( Hoofdmerk niet B-merk hey ) ,
Het is me opgevallen dat in een stad Genk ( waar ik in woon ) bepaalde tijdstippen ( altijd savonds vanaf 15.30U ) ik lagere snelheden haal en dat vermoedelijk omdat dan veel mensen thuis zijn of uit werk komen en dan de masten grotedeels bezet zijn.

Heb rond dezelfde tijdstip ongeveer ook een speedtest gedaan in Bree ( omdat ik mijn auto in de garage moest doen ) en heb gemerkt stabiel hoge snelheden tot wel 120Mbit download met 4G terwijl ik dezelfde tijdstip in mijn woonplaats maar 25 zie tegen de avond ( vanaf 15.U30 +-) .

Ook wegens mijn werk omdat ik op veel plaatsen kom pak plaatsen zoals kortenaken of diest haal je ook wel mooi snelheden van 80Mbit down tot 100Mbit + . :banana:

Hoe komt het dat je in een stad als Genk miezerige snelheden krijgt en plaatsen zoals Bree en Diest toch heel mooi snelheden?? :bang: :bang: :bang:
Of ze hebben in bepaalde steden meer capaciteit geinvesteerd of er zijn niet zoveel orange gebruikers in die streek ? Of streken zoals Bree , Kortenaken en Diest zijn dun bevolkt ? :bang:

Iemand enig idee :???:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Er zijn veel redenen:
* Aantal antennes
* Aantal gebruikers op die antenne
* Hoeveelheid data die die gebruikers op dat moment al verzetten
* Ontvangst-niveau van jouw toestel tov de antenne
* Weersomstandigheden
...

Je kan verschillende locaties gewoon niet vergelijken, tenzij je zou kunnen garanderen dat alle andere omstandigheden ook identiek zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

devilkin schreef: 28 nov 2023, 18:50 Er zijn veel redenen:
* Aantal antennes
* Aantal gebruikers op die antenne
* Hoeveelheid data die die gebruikers op dat moment al verzetten
* Ontvangst-niveau van jouw toestel tov de antenne
* Weersomstandigheden
...

Je kan verschillende locaties gewoon niet vergelijken, tenzij je zou kunnen garanderen dat alle andere omstandigheden ook identiek zijn.
Moet wel zeggen , weersomstandigheden hetzelfde , dus geen regen , wind , etc...
weet qua antennes en hoeveel gebruikers erop zitte natuurlijk ook niet of hoeveel data overdracht er precies op dat moment gebeurd .

Wil maar zeggen ( no offence ) in een boerenstreek haal je echt kei mooie snelheden op drukke tijden en in steden ben je kei beperkt :'( hopelijk plaatsen ze in de toekomst misschien meer masten bij voor capaciteit
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Niet onlogisch he, in een boerengat zit er minder volk op ;)

Je zou wel gaan verwachten dat ze de drukkere gebieden meer capaciteit geven maar is duidelijk niet overal zo.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

idd , daarmee dat ik het niet snap waarom dat niet kan?
Elke dorp/Stad groeit om de zoveel jaar OF er komen maar meer toestellen bij die de gsm masen kunnen gebruiken. je zou denken dat ze toch meer capaciteit op die masten zetten ? of om meer capaciteit te hebben moet er vb een nieuwe mast bij ?
Als er een nieuwe mast bij moet dan snap ik het wel een beetje waarom het niet gaat om de capaciteit van de masten te verhogen
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Met de komst van 5G zal de capaciteit serieus uitgebreid worden. Ik vermoed dus dat die snelheid de komende maanden systematisch omhoog zal gaan en stabielier zal blijven want:
1. Meer mensen gaan op 5G zitten (= dus hogere capaciteit)
2. Minder minsen gaan op 4G zitten (= minder belasting dus meer capaciteit beschikbaar)
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

ghostboy1993 schreef: 28 nov 2023, 19:32 idd , daarmee dat ik het niet snap waarom dat niet kan?
De providers zullen een minimum moeten voorzien om hun licentie voorwaarden te voldoen, en zullen nadien langzaam maar zeker hun capaciteit opdrijven.

Providers zijn voor zover ik weet geen liefdadigheidsinstellingen...
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

@devilkin providers zijn idd geen liefdadigheids instellingen MAAR wij zijn altijd jaren achter met alles , ondertussen is er veel veranderd , er zijn tablets met 4G/5G , sommige mensen hebben zelfs een 2de gsm ( van het werk vb ) , meer bevolking dan vroeger , etc ,...
In andere landen krijgen ze veel gedaan door te durven veranderen , reclameren als het moet , etc....
wij in belgie moeten eens hetzelfde doen om beetje vooruit te gaan ! De technologie is er , wij zijn ook duur met alles en een antwoord als masten onderhouden , service , ... volstaat niet meer als verantwoording dat we zo duur zijn !
Wij weten allemaal dat grote deels van inkomen vb van proximus naar de staat gaat en de provider zelf maar enkel kruimels zelf behoud... Orange en Base/Telenet profiteren gewoon beetje van heel dit situatie en zullen NOOIT echt uit hun eige het nodige doen tenzij wij ( de klanten ) ervan gaan zeggen.
Het is gewoon dat wij moeten durven :banana:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

De consistentie van de downloadsnelheid is bij Proximus het grootst: https://www.opensignal.com/reports/2023 ... experience
Vermoedelijk omdat Proximus het achterliggende fibernetwerk beter op orde heeft.
De dekking op jouw locatie speelt natuurlijk ook een grote rol: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
Met twee streepjes dekking, zal de snelheid niet fameus zijn. Met vier streepjes zal het veel beter zijn.

Je kan bijvoorbeeld zoals Telenet massaal 5G-antennes geplaatst hebben, maar achterliggend is de fiberverbinding naar elke mast nog niet geüpgraded. Je krijgt dus een 5G-icoontje op je smartphone, maar echt snel is je verbinding niet wanneer alle data van de mast door een 1 Gbps-lijn moet geperst worden.
Voor snelle 5G moet de fiberaansluiting van de mast best geüpgraded worden naar 10 Gbps of hoger.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 199 keer

Bericht

Ach, zolang dat het in tstad rap genoeg gaat, gaan we ons ni druk maken over de paaaarking zulle
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

@Raf bedankt voor je uitleg , zoals dat van Telenet/Base wist ik niet .
Ze wille denk ik eerst veel €€€ uithalen dan misschien investeren aan die fiberkabels van de masten.
Nu als Base nog van KPN Nederland was gewest ben ik heel zeker dat ze goed in hun netwerk geinvesteerd hadden.
Indertijd was Base NR1 met hun goede 3G netwerk ... dat ware goude jaren :-)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

duizend schreef: 29 nov 2023, 10:13zolang dat het in tstad rap genoeg gaat
Ik heb eens niet zo lang geleden getest in Antwerpen-Berchem in de vroege namiddag: perfecte ontvangst en op 4G toch maar 20Mbps ofzo.
En dan s'avonds thuis in een boerengat 50Mbps...
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

splinterbyte schreef: 29 nov 2023, 11:58
duizend schreef: 29 nov 2023, 10:13zolang dat het in tstad rap genoeg gaat
Ik heb eens niet zo lang geleden getest in Antwerpen-Berchem in de vroege namiddag: perfecte ontvangst en op 4G toch maar 20Mbps ofzo.
En dan s'avonds thuis in een boerengat 50Mbps...
Dit is wat ik bedoel !
In de steden is het juist om te janken maar in een boerengat volle gaas :bang: :bang: :bang:
Of misschien hebben ze indertijd verkeerd geinvesteerd?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 199 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 29 nov 2023, 11:58 Ik heb eens niet zo lang geleden getest in Antwerpen-Berchem
Das al zoe goed as oep de paaaarking :angel:
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

Back to topic : Hoe beslist een provider ( in dit geval een mobiel provider ) Waar meer capaciteit nodig is dan daar aan te werken en erges anders minder het zo te late ?
Zou het helpen hun oge te openen als je als klant belt/emailed bijvoorbeeld?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 84 keer

Bericht

raf1 schreef: 29 nov 2023, 10:08 De dekking op jouw locatie speelt natuurlijk ook een grote rol: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
Met twee streepjes dekking, zal de snelheid niet fameus zijn. Met vier streepjes zal het veel beter zijn.
Je mag niet vertrouwen op aantal streepjes. Het zou kunnen dat je met 2 streepjes verbonden bent op een frequentie met een bandbreedte van 20Mhz terwijl je bij 3 streepjes verbonden bent met een lagere frequentie met 10Mhz bandbreedte. In het eerste geval kan de snelheid hoger zijn dan in het tweede geval.
Je kan bijvoorbeeld zoals Telenet massaal 5G-antennes geplaatst hebben, maar achterliggend is de fiberverbinding naar elke mast nog niet geüpgraded. Je krijgt dus een 5G-icoontje op je smartphone, maar echt snel is je verbinding niet wanneer alle data van de mast door een 1 Gbps-lijn moet geperst worden.
Voor snelle 5G moet de fiberaansluiting van de mast best geüpgraded worden naar 10 Gbps of hoger.
Welke 5G antennes? Telenet heeft gewoon massaal 5G geactiveerd op de bestaande antennes. Het spectrum wordt hierbij gedeeld met 3G/4G. De snelheid kan ook pas omhoog als ze effectief hun extra verworven spectrum inzetten. Orange en Proximus hebben dat trouwens op bepaalde plaatsen ook gedaan, maar ze zijn wel sterk bezig om overal de antennes effectief te upgraden.
robokat
Member
Member
Bedankt: 20 keer

Bericht

Je kan niet zomaar de capaciteit van een mast onbeperkt verhogen. Iedere operator heeft zijn eigen frequentiebanden toegewezen gekregen. Voor Orange is dat bijvoorbeeld 15Mhz in de 1800Mhz en 2100Mhz band. Ter vergelijking, Proximus heeft daar telkens 25Mhz.

Eenmaal zo’n 15Mhz band vol zit, is de capaciteit opgebruikt. De enige manier om de capaciteit nog te verhogen is meer masten en kleinere cellen. Maar zoals je weet, verwelkomt iedere Belg graag zo’n mast vlak naast zijn huis of school vol met kinderen en kan er dus vlot vergund worden :roll: