Dag iedereen
Ik wil graag wat bijleren over netwerken. Ik heb een aparte router aangeschaft, en zou die graag gebruiken achter een Internet Box van Proximus/Mobile Vikings.
Lan werkt perfect, maar ik krijg op de modem Bridge modus niet correct ingesteld. Router geeft aan dan WAN is aangesloten, maar geen toegang heeft tot internet. De router krijgt ook geen publiek IP.
Voor zover ik weer is geen vlan of PPPoE nodig als ik geen fiber gebruik. DSL is aangesloten op modem, en mijn router zit in LAN poort 1 (BRIDGE label).
In de instellingen bij Mobile Vikings staat Bridge Mode aan, met het MAC adres van de WAN poort van mijn router (ik heb ook het mac adres van de router zelf geprobeerd).
Met DHCP aan/uit maakt geen verschil, maar ik ga ervan uit dat dit aan moet blijven. Wi-Fi staat uit.
Mijn router staat ingesteld als 192.168.2.1/24 zonder VLAN bij WAN.
De subnet en dhcp instellingen van de modem voeg ik toe in bijlage.
Iemand ideeën ?
[Mobile Vikings] Eigen router achter VDSL internet box
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Kijk eens naar de post van philippe
-Vul het juiste MAC adres in
=> makkelijkste manier als je er niet aan uit kan, is volgens mij eerst GEEN bridge instellen en kijken in je DHCP tabel welk MAC adres bij je router hoort. Dit geef je dan in als bridge MAC adres (je router krijgt tijdelijk een intern adres van de DHCP)
-Ook in je tweede router moet je een IP aanvragen via DHCP op de WAN kant en niet vast een 192.168.2.1/24 adres instellen
=> De tweede router haalt op die moment via DHCP een Publiek WAN adres op (omwille van de bridge instelling, anders zou hij een intern adres krijgen in de DHCP range)
Code: Selecteer alles
Heb je een Internet Box?
verbind jouw eigen router met LAN1/bridge van de Internet Box.
Op "Mijn Proximus" (of via de site van Mobile Vikings) het WAN MAC adres invullen bij "bridged host".
stel de internetverbinding in op DHCP - geen logon vereist.
geen VLAN vereist: de InternetBox zorgt voor de correcte VLAN.
-DHCP van de internetbox mag gewoon blijven aan staan
-Vul het juiste MAC adres in
=> makkelijkste manier als je er niet aan uit kan, is volgens mij eerst GEEN bridge instellen en kijken in je DHCP tabel welk MAC adres bij je router hoort. Dit geef je dan in als bridge MAC adres (je router krijgt tijdelijk een intern adres van de DHCP)
-Ook in je tweede router moet je een IP aanvragen via DHCP op de WAN kant en niet vast een 192.168.2.1/24 adres instellen
=> De tweede router haalt op die moment via DHCP een Publiek WAN adres op (omwille van de bridge instelling, anders zou hij een intern adres krijgen in de DHCP range)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
- Bedankt: 3315 keer
- Recent bedankt: 32 keer
Er zijn inderdaad 2 mogelijke oorzaken:
- je hebt niet het correcte WAN adres gebruikt in de bridge instellingen.
- je eigen router staat niet correct ingesteld (internet/WAN via DHCP).
- sluit de WAN poort van je router aan op de Internet Box LAN 2-3-4
- jouw router moet nu een adres krijgen van de Internet Box (192.168.129[0-254] en toegang tot internet. Zoniet zijn de instellingen van je router niet correct.
- nu kan je ook het correct MAC adres van jouw router zien. Copy/paste dit naar de bridge instellingen bij Mobile Vikings.
Dat is goed, als je hiermee de LAN instellingen van jouw router bedoelt
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Dankjewel allebei!
Als de modem niet op bridge mode staat, krijg ik inderdaad een IP via DHCP. Ik ga er dus van uit dat het MAC adres fout is.
Mobile Vikings laat connected devices/DHCP tables niet zien via de interface op My Viking. Is er alsnog een manier om te achterhalen welk MAC adres de modem ziet?
Oeps, ja, dat bedoel ik inderdaad .philippe_d schreef: ↑28 nov 2023, 09:03 Dat is goed, als je hiermee de LAN instellingen van jouw router bedoelt
Als de modem niet op bridge mode staat, krijg ik inderdaad een IP via DHCP. Ik ga er dus van uit dat het MAC adres fout is.
Mobile Vikings laat connected devices/DHCP tables niet zien via de interface op My Viking. Is er alsnog een manier om te achterhalen welk MAC adres de modem ziet?
Laatst gewijzigd door mellop 28 nov 2023, 11:08, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
Oei, dat is pech .
Heb je in de WAN instellingen van jouw router nergens een mogelijkheid om het WAN adres te "clonen"?
Daar staat dan meestal het huidig WAN adres dat je kan overschrijven.
* op die manier zie je het huidig MAC adres dat je kan kopiëren ...
* alternatief: je geeft zelf een MAC adres in (willekeurig) en gebruikt dat in de bridge instellingen?
Heb je in de WAN instellingen van jouw router nergens een mogelijkheid om het WAN adres te "clonen"?
Daar staat dan meestal het huidig WAN adres dat je kan overschrijven.
* op die manier zie je het huidig MAC adres dat je kan kopiëren ...
* alternatief: je geeft zelf een MAC adres in (willekeurig) en gebruikt dat in de bridge instellingen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Dat heeft gewerkt!
Ik heb het MAC adres van de WAN poort "gecloned" en dat ingegeven bij MV. Werkt nu naar behoren.
Idealiter wordt de web interface uitgebreid om DHCP leases te tonen, zodat ik het werkelijk MAC adres kan ingeven, maar ik houd er mijn adem niet voor in.
Ik ga ervan uit dat dit geen negatieve performance impact of dergelijke heeft.
Dankjewel!
Ik heb het MAC adres van de WAN poort "gecloned" en dat ingegeven bij MV. Werkt nu naar behoren.
Idealiter wordt de web interface uitgebreid om DHCP leases te tonen, zodat ik het werkelijk MAC adres kan ingeven, maar ik houd er mijn adem niet voor in.
Ik ga ervan uit dat dit geen negatieve performance impact of dergelijke heeft.
Dankjewel!
-
- Moderator
Dat zal niet meer werken, gezien je vanaf nu ook het "gecloonde" MAC adres zal zien ..