Vervanging slimme thermostaat door andere slimme thermostaat
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 13 keer
- Recent bedankt: 1 keer
ik zou mijn oude Anna thermostaat willen vervangen door een Tado met daarbij dan enkele slimme radiatorknoppen. De Anna die is bedraads verbonden met een smile en deze smile staat vlak naast de cv brander en is daarmee verbonden. Ik lees dat een tado thermostaat rechtstreeks op de cv brander wordt aangesloten maar ik zie dat de kabel dan te kort gaat zijn en ik het niet zie zitten om een langere kabel te trekken tussen de woonkamer en het verwarmingskot. Welke oplossing heb ik?
2de vraag. ik lees of ik lees verkeerd dat je best geen slimme radiatorknop installeert in de ruimte waar je thermostaat staat, klopt dit? wat ik wil vermijden is dat wanneer we de slimme radiatorknop in de badkamer op bijvoorbeeld 22 zetten dat dan ook de radiatoren in de woonkamer opwarmen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
2de vraag. ik lees of ik lees verkeerd dat je best geen slimme radiatorknop installeert in de ruimte waar je thermostaat staat, klopt dit? wat ik wil vermijden is dat wanneer we de slimme radiatorknop in de badkamer op bijvoorbeeld 22 zetten dat dan ook de radiatoren in de woonkamer opwarmen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
hangt er vanaf hoe slim jouw slimme thermostaatknoppen zijn.
Met een 'gewone' thermostaatkraan klopt dat, omdat je dan in de situatie kan belanden dat je thermostaatkraan dicht staat en je ketel blijft branden omdat je kamerthermostaat zegt dat het te koud is.
Maar is er nog wel een kamerthermostaat als je slimme kranen hebt ? bij mij (honeywell) niet.
J.
Met een 'gewone' thermostaatkraan klopt dat, omdat je dan in de situatie kan belanden dat je thermostaatkraan dicht staat en je ketel blijft branden omdat je kamerthermostaat zegt dat het te koud is.
Maar is er nog wel een kamerthermostaat als je slimme kranen hebt ? bij mij (honeywell) niet.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
nu hebben we gewone thermostatisch kranen in woonkamer en badkamer die altijd open staan maar in de badkamer is het s ochtends 16 en dat komt omdat de thermostaat in de woonkamer staat er daar os het rond de 19 en dus niet aangaat. thermostaat hoger zetten dan 19 en dan springt de ketel aan maar de radiator in de badkamer worst maar heel traag warm en ook niet echt warm omdat veel naar de radiatoren in de woonkamer gaat.
-
- Elite Poster
dan is dat je probleem he, niet je thermostaat. het debiet in je woonkamer is te groot tov dat in de badkamer.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 56 keer
Je sluit een slimme thermostaat aan op je cv ketel en hangt een 2de slimme thermostaat in de living die als meetmodule dient. Die 2de geeft dan de temperatuur draadloos door aan de thermostaat die aan de cv hangt.
Zonder die 2de thermostaat lukt dat ook, met enkel slimme radiators knoppen in de living, maar dan kan je enkel per 0,5 gr regelen, met een slimme thermostaat gaat dat tot 0,1gr.
Ik heb overal slimme radiator knoppen hangen. Je stelt per ruimte een andere schema in.
Als je de badkamer en living afzonderlijk wilt verwarmen is dat perfect mogelijk.
Als wij niet thuis zijn en de dochter studeert staat de verwarming overal af, behalve in haar kamer.
Zonder die 2de thermostaat lukt dat ook, met enkel slimme radiators knoppen in de living, maar dan kan je enkel per 0,5 gr regelen, met een slimme thermostaat gaat dat tot 0,1gr.
Ik heb overal slimme radiator knoppen hangen. Je stelt per ruimte een andere schema in.
Als je de badkamer en living afzonderlijk wilt verwarmen is dat perfect mogelijk.
Als wij niet thuis zijn en de dochter studeert staat de verwarming overal af, behalve in haar kamer.
-
- Elite Poster
Waterzijdig inregelen. Zo zorg je ervoor dat je kamers gelijkmatig opwarmen in tijd en voorkom je dat de living met de kamerthermostaat te snel warm is tov de rest.bartman schreef: 17 nov 2023, 18:49 en wat is de oplossing?
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 106 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier gisteren Tado gekocht op coolblue.
Stond in promo de zware starter kit
Stond in promo de zware starter kit
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
nu weet ik nog niet of ik nu in mijn geval iets ben een Tado. Ik zal het wel niet goed begrepen hebben. Ik dacht ik verwissel de de ene kamertermostaat met de andere en vervang de thermostatische kranen door Tado slimme radiatorknoppen en that's it maar nu lees ik van eventueel een 2de slimme thermostaat in de living die als meetmodule dient.
-
- Elite Poster
volgens wat ik zie kan dat gewoon.
J.
J.
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 198 keer
- Recent bedankt: 2 keer
1ste vraag: kan je de bestaande kabel niet verlengen?
2de vraag: je kan gerust slimme thermostaatkranen plaatsen in dezelfde ruimte als de thermostaat zelf zolang die maar weet dat die in dezelfde ruimte staat.
2de vraag: je kan gerust slimme thermostaatkranen plaatsen in dezelfde ruimte als de thermostaat zelf zolang die maar weet dat die in dezelfde ruimte staat.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Vandaag hier tadoo geleverd en geïnstalleerd.
Ging zeer vlot en een dosis gezond verstand.
Starter kit zwart
Ps deze staat op coolblue in promo
https://www.coolblue.be/nl/product/9182 ... akket.html
Via de app en handleiding zeer eenvoudig te installeren
De radiator koppen wacht ik nog mee tot dikke promo want 8x nodig
Ging zeer vlot en een dosis gezond verstand.
Starter kit zwart
Ps deze staat op coolblue in promo
https://www.coolblue.be/nl/product/9182 ... akket.html
Via de app en handleiding zeer eenvoudig te installeren
De radiator koppen wacht ik nog mee tot dikke promo want 8x nodig
Internet = EDPnet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt. Je wil juist wel ook slimme knoppen in de kamer van je thermostaat (meestal living). De reden is juist het voorbeeld dat je zelf geeft. De slimme knoppen zorgen ervoor dat de radiators in je living dichtdraaien als het daar warm genoeg is maar een andere ruimte warmte vraagt.bartman schreef: 17 nov 2023, 17:35 2de vraag. ik lees of ik lees verkeerd dat je best geen slimme radiatorknop installeert in de ruimte waar je thermostaat staat, klopt dit? wat ik wil vermijden is dat wanneer we de slimme radiatorknop in de badkamer op bijvoorbeeld 22 zetten dat dan ook de radiatoren in de woonkamer opwarmen.
Toegevoegd na 6 minuten 1 seconde:
Ook weer verkeerd gelezen. In je living heb je al de basis Tado thermostaat die normaal op een goeie plaats hangt. Die dient voor zowel temperatuurmeting als aansturing van je ketel (ook vanuit de Tados in je andere ruimtes).bartman schreef: 18 nov 2023, 17:50 maar nu lees ik van eventueel een 2de slimme thermostaat in de living die als meetmodule dient.
Die extra thermostaten (die eigenlijk identiek zijn maar dan zonder ketelsturing) dienen voor die andere kamers omdat meting via de radiatorknoppen verre van ideaal is omdat die direct te hoge temperaturen meten doordat ze vlak aan de radiator hangen.
(hier al ruim 6 jaar Tado met radiatorknoppen in 7 ruimtes en extra aansturing via Home Assistant. Het onafhankelijk van living andere ruimtes kunnen verwarmen was mijn main driver).
-
- Elite Poster
Hier zit tado er 1 graad naast, echte waarde.
1 te veel meer hij.
Maar hangt jammer genoeg dicht bij een chauffage die thermostaat kon ook niet anders
Die deal is echt wel de moeite qwa prijs
1 te veel meer hij.
Maar hangt jammer genoeg dicht bij een chauffage die thermostaat kon ook niet anders
Internet = EDPnet
-
- Elite Poster
zou het kunnen dat ik de Tado extensiekit nodig heb al weet ik niet of dat de oplossing is voor de te korte kabel die naar van de thermostaat naar de ruimte waar de ketel staat loopt
Toegevoegd na 5 minuten 44 seconden:
dit is een schema van onze ketel
Toegevoegd na 5 minuten 44 seconden:
dit is een schema van onze ketel
-
- Elite Poster
Hiervoor neem je best even contact met Tado op zij kunnen je hier beter mee helpen
Internet = EDPnet
-
- Elite Poster
Dat is toch gewoon een draadloze ontvanger voor de thermostaat ipv je thermostaat op je ketel aan te sluiten, sluit je de extensiekit aan.
Als je kabel te kort is, kan de de extensiekit (lees:draadloze ontvanger) naast je ketel zetten.
Voor zover ik de slecht gedocumenteerde website van Tado versta kunnen die dingen zowel aan/uit als opentherm aan. en wat ik zie op jouw ketel, kan die ook alletwee, dus werken zal het zeker. Maar die website, een ramp en voorlopig voor mij een showstopper, maar dat is persoonlijk.
J.
Als je kabel te kort is, kan de de extensiekit (lees:draadloze ontvanger) naast je ketel zetten.
Voor zover ik de slecht gedocumenteerde website van Tado versta kunnen die dingen zowel aan/uit als opentherm aan. en wat ik zie op jouw ketel, kan die ook alletwee, dus werken zal het zeker. Maar die website, een ramp en voorlopig voor mij een showstopper, maar dat is persoonlijk.
J.
-
- Elite Poster
Je kan een offset meegeven de instellingen om toch aan de reële waarde te komen.buthead schreef: 19 nov 2023, 07:44 Hier zit tado er 1 graad naast, echte waarde.
1 te veel meer hij.
Toegevoegd na 5 minuten 37 seconden:
Ik heb hier 2 kamerthermostaten in de living. 1verbonden met de ketel (deze staat op een ongunstige plaats), de andere hangt draadloos op de juist plaats, is ingesteld als meetmodule, de andere stuurt dan de ketel aan op basis van de gegevens van de meetmodule. Verder hebben alle radiatoren in die ruime ook de tado radiator knop.Tomby schreef: 18 nov 2023, 23:29Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt. Je wil juist wel ook slimme knoppen in de kamer van je thermostaat (meestal living). De reden is juist het voorbeeld dat je zelf geeft. De slimme knoppen zorgen ervoor dat de radiators in je living dichtdraaien als het daar warm genoeg is maar een andere ruimte warmte vraagt.bartman schreef: 17 nov 2023, 17:35 2de vraag. ik lees of ik lees verkeerd dat je best geen slimme radiatorknop installeert in de ruimte waar je thermostaat staat, klopt dit? wat ik wil vermijden is dat wanneer we de slimme radiatorknop in de badkamer op bijvoorbeeld 22 zetten dat dan ook de radiatoren in de woonkamer opwarmen.
Toegevoegd na 6 minuten 1 seconde:Ook weer verkeerd gelezen. In je living heb je al de basis Tado thermostaat die normaal op een goeie plaats hangt. Die dient voor zowel temperatuurmeting als aansturing van je ketel (ook vanuit de Tados in je andere ruimtes).bartman schreef: 18 nov 2023, 17:50 maar nu lees ik van eventueel een 2de slimme thermostaat in de living die als meetmodule dient.
Die extra thermostaten (die eigenlijk identiek zijn maar dan zonder ketelsturing) dienen voor die andere kamers omdat meting via de radiatorknoppen verre van ideaal is omdat die direct te hoge temperaturen meten doordat ze vlak aan de radiator hangen.
(hier al ruim 6 jaar Tado met radiatorknoppen in 7 ruimtes en extra aansturing via Home Assistant. Het onafhankelijk van living andere ruimtes kunnen verwarmen was mijn main driver).
Ik heb er voor gekozen om in de bureau geen radiatorknop te gebruiken zodat er een radiator is die altijd openstaat.
Zodat de ketel zijn restwarmte kwijt kan op het moment dat alle radiatorknoppen toegaan en ketel nog blijft nadraaien.
-
- Elite Poster
Dat is natuurlijk maar een lapmiddel en werkt gewoon niet goed. Probleem is immers dat enkel bij het verwarmen de temperatuur te hoog is, en je dus een negatieve offset wil, stel bvb -2°C. Maar dan heb je het probleem dat bij normale metingen met verwarming uit, de gemeten temperatuur gewoon 2 graden te laag is, en hij dus ook te snel gaat beginnen warmte vragen.sky schreef: 20 nov 2023, 17:47 Je kan een offset meegeven de instellingen om toch aan de reële waarde te komen.
Voor ruimtes waar een juiste temperatuur belangrijk is, heb je eigenlijk wel een aparte thermostaat nodig. Daarom heb ik er bvb in mijn bureau 1 hangen omdat ik hier meer ruimte doorbreng dan in onze living.
-
- Elite Poster
Je ketel stopt toch als je water op temperatuur is, dat verandert niet met je slimme thermostaat.sky schreef: 20 nov 2023, 17:52 Ik heb er voor gekozen om in de bureau geen radiatorknop te gebruiken zodat er een radiator is die altijd openstaat.
Zodat de ketel zijn restwarmte kwijt kan op het moment dat alle radiatorknoppen toegaan en ketel nog blijft nadraaien.
J.
-
- Elite Poster
De pomp van de ketel blijft nog x tijd nadraaien.Joe de Mannen schreef: 20 nov 2023, 18:17Je ketel stopt toch als je water op temperatuur is, dat verandert niet met je slimme thermostaat.sky schreef: 20 nov 2023, 17:52 Ik heb er voor gekozen om in de bureau geen radiatorknop te gebruiken zodat er een radiator is die altijd openstaat.
J.
Er bestaan ook technische oplossing in je circuit (de naam ontsnapt me) maar dat is hier niet voorzien
-
- Elite Poster
De term die je bedoelt is een bypass, denk ik. Heb ik hier ook zitten en is een soort beveiliging die opengaat als de druk te groot wordt, zodat het warm water weer direct richting ketel kan stromen.sky schreef: 20 nov 2023, 18:21 De pomp van de ketel blijft nog x tijd nadraaien.
Er bestaan ook technische oplossing in je circuit (de naam ontsnapt me) maar dat is hier niet voorzien
Is wel de eerste keer dat ik hoor over het nog blijven napompen als de warmtevraag weg is, want in combinatie met Tado is dat dus wel niet zo denderend, want die gaat ook de radiatorknoppen dichtdraaien als de warmtevraag helemaal wegvalt. (Tenzij ze daar iets specifiek voor geïmplementeerd hebben dat de knoppen ook met vertraging dichtgaan wanneer je dat type ketel hebt).
-
- Elite Poster
Inderdaad, we hebben geen bypass in onze installatie.Tomby schreef: 20 nov 2023, 18:24De term die je bedoelt is een bypass, denk ik. Heb ik hier ook zitten en is een soort beveiliging die opengaat als de druk te groot wordt, zodat het warm water weer direct richting ketel kan stromen.sky schreef: 20 nov 2023, 18:21 De pomp van de ketel blijft nog x tijd nadraaien.
Is wel de eerste keer dat ik hoor over het nog blijven napompen als de warmtevraag weg is, want in combinatie met Tado is dat dus wel niet zo denderend, want die gaat ook de radiatorknoppen dichtdraaien als de warmtevraag helemaal wegvalt. (Tenzij ze daar iets specifiek voor geïmplementeerd hebben dat de knoppen ook met vertraging dichtgaan wanneer je dat type ketel hebt).
Vandaar mijn workaround om één radiator open te laten zonder radiatorknop.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 44 keer
Idem oplossing gebruik ik ook , al is het bij ons de radiator in de gang die altijd (een beetje) open staat hiervoor..sky schreef: 20 nov 2023, 18:28 Inderdaad, we hebben geen bypass in onze installatie.
Vandaar mijn workaround om één radiator open te laten zonder radiatorknop.
Wij hebben wel een (mechanische?) bypass, maar ik twijfel of het ding nog deftig werkt.. De circulatiepomp lijkt me - puur op gehoor - minder moeite te hebben om te draaien met de 'bypass functie' die de radiator vervult...