Hoe BBox3 achter een Fritz!Box bereiken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Aangezien ik niet verwacht dat Scarlet mijn v5c-decoder(s) op basis van hun MAC-adres gaat registreren op hun netwerk (zie viewtopic.php?p=975617#p975617), probeer ik een ander scenario uit te werken waarbij de huidige Fritz!Box met een eigen PPPoE-sessie via de Bbox3 op 't internet gaat.

Door bij Internet > Account Information > Internet Connection:
  1. onder Internet Service Provider 'other internet service provider' te kiezen,
  2. onder Connected via 'Connection to an external modem or router' te kiezen, en
  3. onder Operating Mode 'Establish own connection to the internet' te kiezen waarbij ik de Account Information invul
zet de Fritz!Box zijn eigen PPPoE-sessie op.
Ik kan dan echter niet meer aan de BBox3.

In een voorgaande netwerkopstelling had ik een simpel OpenWRT-routertje waar ik op de WAN-interface zowel een PPPoE-sessie als een virtuele adapter had om zo aan de interface van de BBox3 te geraken. Dat lijk ik nu niet meer voor elkaar te krijgen.

Om te vermijden dat ik met dubbele NAT moet gaan werken en VoIP-telefonie hapert, wil ik dat de Fritz!Box zijn eigen PPPoE-sessie behoudt. Als Scarlet komt zagen dat ik twee IP-adressen inpik, dan kan ik op de BBox3 nog altijd de PPPoE-sessie uitschakelen (zou ik nu gebruiken voor een IoT-netwerkje).

Enig idee hoe ik dat toch nog voor elkaar krijg? Ik heb een Freetz! kunnen brouwen, maar krijg 'm niet meer op de Fritz!Box geïnstalleerd. Ik vermoed een bijgewerkte bootloader waardoor ik niet meer van 7.29 naar Freetz! kan.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3762 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

De vraag is dus niet "hoe een Hoe BBox3 achter een Fritz!Box bereiken" maar "Hoe een BBox3 voor een Fritz!Box bereiken" :-D
De Fritz!Box staat toch "achter" de B-box?
(natuurlijk te zien vanwaar je kijkt :wink: ).

En waarom wil je de B-box3 bereiken?
Als dit maar sporadisch nodig is, kan je gewoon de PPPoE sessie op de Fritz!Box even stoppen, en deze terug op DHCP zetten?
Of de laptop (of een AP) eventjes direct op de B-box3 aansluiten?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

't Is inderdaad te zien vanwaar je het bekijkt. Ik bekeek het vanaf de LAN-kant, niet vanaf de WAN-kant :)

Ondertussen reactie binnen van ombudsdienst Telecom waaruit blijkt dat ik inderdaad het BBox3+Fritz!-scenario ga moeten implementeren.
Dat ik hierdoor niet meer aan de BBox3-interface zal geraken is op zich inderdaad geen ramp: door een netwerkkabeltje te versteken ga ik er rechtstreeks op kunnen verbinden.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”