Europa komt met een eigen Europese digitale identiteit en portefeuille voor elke burger van een Europees land.
https://datanews.knack.be/analyse/achte ... 1699714682
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Eidas: Europese digitale identiteit en portefeuille
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 493 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De EU zou met eIDAS nieuwe root certificates laten installeren op al onze toestellen, waarmee zij - of nationale overheden in de EU - versleuteld verkeer zou kunnen intercepteren en raadplegen. Er is in het eIDAS voorstel bovendien geen controlemechanisme voorzien om misbruik door overheden of de EU te voorkomen.
Mozilla, Google, EFF en andere organisaties trekken aan de alarmbel.
Kazachstan zal ongetwijfeld op de eerste rij zitten om te zien hoe dit gaat eindigen; zelf heeft ze al meerdere keren geprobeerd om een root certificate te installeren op de toestellen van haar burgers, maar ze werd steeds tegengehouden door Mozilla en co. Er werden in het verleden ook al root certificates verwijderd van organisaties die in handen vielen van een overheid (Turkije, China).
Mozilla, Google, EFF en andere organisaties trekken aan de alarmbel.
Kazachstan zal ongetwijfeld op de eerste rij zitten om te zien hoe dit gaat eindigen; zelf heeft ze al meerdere keren geprobeerd om een root certificate te installeren op de toestellen van haar burgers, maar ze werd steeds tegengehouden door Mozilla en co. Er werden in het verleden ook al root certificates verwijderd van organisaties die in handen vielen van een overheid (Turkije, China).
-
- Elite Poster
- Bedankt: 493 keer
EU heeft achter gesloten deuren - inspraak was niet wenselijk - haar plan gestemd en goedgekeurd.
Zonder wijzigingen zal de EU - een overheid - dus kunnen beslissen welke CA's browsers in de EU moeten aanvaarden. Wat China ook doet, en Kazachstan al een hele tijd probeert.
Hoe problematisch dit is, kan je hier in detail lezen: https://docs.google.com/document/d/1sGz ... avWU0/edit
Als dit effectief uitgevoerd wordt, niet beweren dat je het niet wist...
Zonder wijzigingen zal de EU - een overheid - dus kunnen beslissen welke CA's browsers in de EU moeten aanvaarden. Wat China ook doet, en Kazachstan al een hele tijd probeert.
Hoe problematisch dit is, kan je hier in detail lezen: https://docs.google.com/document/d/1sGz ... avWU0/edit
Als dit effectief uitgevoerd wordt, niet beweren dat je het niet wist...
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 803 keer
- Bedankt: 527 keer
Heb je toevallig een link naar iets wat *niet* op een random google drive staat? (ideale phishing/malware/... vector)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Bedankt: 3 keer
Ik vraag al jaren er naar dat ik via mijne smartphone mijn rijbewijs kan tonen, mijne paspoort, mijn verzekering.
Waarom? Ik wissel soms van wagen en heel vaak heb ik niets bij dan. Mijn smartphone vergeet ik nooit haha.
Maar zo iedere keer opnieuw eraan denken om die papieren en dergelijke meer te gaan switchen ppff.
Daarom dat ik voorstander van dat je het via je smartphone ook mag tonen.
Kameraad van mij ging naar de voetbal West Ham, die moest achter paspoort voor gaan en zijn duim/vinger laten scannen, tja.....
Waarom? Ik wissel soms van wagen en heel vaak heb ik niets bij dan. Mijn smartphone vergeet ik nooit haha.
Maar zo iedere keer opnieuw eraan denken om die papieren en dergelijke meer te gaan switchen ppff.
Kameraad van mij ging naar de voetbal West Ham, die moest achter paspoort voor gaan en zijn duim/vinger laten scannen, tja.....

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 345 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 2 keer
verzekering is toch voertuiggebonden ?Rocky2014 schreef: 01 dec 2023, 11:28 Ik vraag al jaren er naar dat ik via mijne smartphone mijn rijbewijs kan tonen, mijne paspoort, mijn verzekering.
De rest zegt meer over u dan over 'het systeem' maar soit. Als je toch zo vaak switcht van voertuig, dan steken die dingen toch niet ver weg mag ik hopen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Maar dat moet je niet tegen houden om het document op een drager (bv. smartphone) digitaal te vertonen.
Hier worden de verzekeringsdocumenten al enkele jaren niet meer met de post verzonden maar louter digitaal.
Gewoon downloaden en opslaan op een drager (of een link naar de app waar je digitale verzekeringsbewijs opgeslagen staat) en je kan de digitale versie bij controle altijd tonen (uiteraard wanneer je de drager en/of link niet vergeet

Ik ben het wel eens dat je een verzekeringsdoc - zeker wanneer je meerdere voertuigen in gebruik hebt - gewoon in het respectievelijke voertuig bewaart (of een papieren print ervan).
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Bedankt: 3 keer
Ik ben nogal vergeetachtig ook, daarmee.
En dan gehaast weer zoals vaak en hup, lap, onderweg besef ik dan van shit, weer vergeten maar te laat, er terug achter gaan is teveel tijdverlies enz....
En dan gehaast weer zoals vaak en hup, lap, onderweg besef ik dan van shit, weer vergeten maar te laat, er terug achter gaan is teveel tijdverlies enz....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 547 keer
- Bedankt: 330 keer
- Recent bedankt: 5 keer
da's hetzelfde voor é-id hoor.Rocky2014 schreef: 01 dec 2023, 11:28 Kameraad van mij ging naar de voetbal West Ham, die moest achter paspoort voor gaan en zijn duim/vinger laten scannen, tja.....![]()

vingerafdrukken.
Tijdens de productiefase worden de vingerafdrukken tijdelijk bewaard, dit voor een termijn van maximaal 3 maand. Eenmaal de vingerafdrukken op de beveiligde chip staan, worden deze in het bewaringssysteem van de kaartproducent vernietigd.
https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identite ... d-en-gdpr/
En binnenkort ook foto ter plaatse. Kan je geen dubbelganger meer sturen.
Als er een moordenaar mee kan geïdentificeerd worden en achter tralies gezet, heb ik er geen enkel probleem mee.
En ik doe geen inbraken of diefstal, dus van mij mogen er overal camera's staan.
Maar sommigen zoeken er weer complottheorieën achter. Zoals bij C19.
Al enkele 1000den aangemaakt, en 1 die zijn beide middelvingers scande, en 1 die zei dat hij er niet akkoord mee ging....Tja, geen idkaart dan hé....
En als ik de politie hoor, dan zal er wss een verbod van een bril komen bij pasfoto, nodig voor irisscan....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 345 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb er maar 1 bedenking bij: de enige veilige data over mij, is de data die niet bestaat.
Overheden allerslag hebben voor mij nog niet bewezen dat ze mijn data als een goede huisvader kunnen bewaren.
J.
Overheden allerslag hebben voor mij nog niet bewezen dat ze mijn data als een goede huisvader kunnen bewaren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...