Beste userbasers,
Ik ben in een kantoor aan het helpen in de conversie van een analoge PBX naar een FreePBX-centrale. Voor de telefoons is de conversie eenvoudig maar mijn vraag is afkomstig van twee analoge deurbellen die verbonden zijn met de PBX. Vanuit de twee deurbellen komt een gewone netwerkkabel met vier koperparen aan bij de PBX waarvan twee paren per deurbel aangesloten worden op de PBX door eerst tweemaal twee draadjes op een RJ45-connector te connecteren, waarna aansluiten op een adapter (ik gebruik wellicht de verkeerde benaming maar dus geen idee hoe dat heet) zoals op onderstaande foto.
Hierna worden 4 koperdraadjes opnieuw op een RJ45-connector geconnecteerd zoals op onderstaande foto met inpluggen op de analoge PBX.
De nieuwe situatie gaat worden: deurbel --> ATA --> FreePBX-centrale
Mijn vragen:
Kan iemand mij het nut van die adapter uitleggen?
Mijn tweede vraag is logischerwijze of ik die 4 draadjes die aankomen bij de adapter niet gewoon op een RJ11 mag connecteren om aan te sluiten op de ATA?
Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
Logica analoge deurbel over adapter naar PBX?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
veel hangt af van type deurbel, type centrale, en type installateur
mij lijkt het dat de telefooncentrale 2 lijnen op elke utp zet,
dus:
- telefooncentrale => gele utp (2 lijnen)
- gele utp (met 2 signalen) => splitter
- splitter: 1 signaal op elke utp, telkens draadje 4 & 5 (het blauwe paar)
- 1 utp van de splitter => deurbel
ik zou dus verwachten dat de deurbel aan de andere zijde gewoon aangesloten zou zijn met een ingeplugde utp bv.
wat ook kan is natuurlijk 2 verschillende (binnen)lijnen (en dus gaat die utp daar dan NIET rechtstreeks naar de deurbel),
ofwel iets zoals 1 paar stroom, 1 paar data, of 1 paar deurbel, 1 paar deuropener.... maar in dat geval zou de scheiding niet nodig zijn.
ik zou beginnen met uitzoeken dat je 100% zeker bent dat de kabels die je hebt, ook allemaal de kabels zijn die je denkt.
2de stap zou het erbijhalen van de handleiding van de deurbel zijn (laat de centrale en de aansluiting vallen, we don't care -meestal)
let op zaken zoals wel/niet video, wel/niet deuropener, wel/niet voeding op (on)verwachte kabels, en "kan deze deurbel werken zonder een trafo/speciale aansluiting)
indien je dat allemaal hebt gecheckt en het is idd een simpele deurbel kan je gewoon de utp gebruiken, en idd op de ata aansluiten.
wat trouwens OOK zou kunnen is (zie ik niet goed op de foto) je 1 UTP hebt en de 2 bakjes gaan naar dezelfde utp (dan zou je op 1 utp dus 4 signalen aan het sturen zijn, wat wel meer voorkwam vroeger: je analoge centrale heeft 1 paar nodig, je utp heeft 4 paar, trek 1 kabel door het gebouw, sluit 4 dingen aan)
mij lijkt het dat de telefooncentrale 2 lijnen op elke utp zet,
dus:
- telefooncentrale => gele utp (2 lijnen)
- gele utp (met 2 signalen) => splitter
- splitter: 1 signaal op elke utp, telkens draadje 4 & 5 (het blauwe paar)
- 1 utp van de splitter => deurbel
ik zou dus verwachten dat de deurbel aan de andere zijde gewoon aangesloten zou zijn met een ingeplugde utp bv.
wat ook kan is natuurlijk 2 verschillende (binnen)lijnen (en dus gaat die utp daar dan NIET rechtstreeks naar de deurbel),
ofwel iets zoals 1 paar stroom, 1 paar data, of 1 paar deurbel, 1 paar deuropener.... maar in dat geval zou de scheiding niet nodig zijn.
ik zou beginnen met uitzoeken dat je 100% zeker bent dat de kabels die je hebt, ook allemaal de kabels zijn die je denkt.
2de stap zou het erbijhalen van de handleiding van de deurbel zijn (laat de centrale en de aansluiting vallen, we don't care -meestal)
let op zaken zoals wel/niet video, wel/niet deuropener, wel/niet voeding op (on)verwachte kabels, en "kan deze deurbel werken zonder een trafo/speciale aansluiting)
indien je dat allemaal hebt gecheckt en het is idd een simpele deurbel kan je gewoon de utp gebruiken, en idd op de ata aansluiten.
wat trouwens OOK zou kunnen is (zie ik niet goed op de foto) je 1 UTP hebt en de 2 bakjes gaan naar dezelfde utp (dan zou je op 1 utp dus 4 signalen aan het sturen zijn, wat wel meer voorkwam vroeger: je analoge centrale heeft 1 paar nodig, je utp heeft 4 paar, trek 1 kabel door het gebouw, sluit 4 dingen aan)
-
- Starter
Dit lijkt me een openscape business pbx te zijn.
Die hebben 4 analoge extenties op het moederbord.
Maar enkel via die domme splitters...
Zeer vreemd inderdaad als je dit niet weet.
Maar werdt OEM zo geleverd met die splitters erbij.
Spaart hun waarschijnlijk plaats uit op 't moederbord, en bijna niemand gebruikt die analoge extenties nog.
Je vermoeden was dus juist.
Je kan die 4 RJ 45 kabels dus gewoon in een SPA/ATA/Grandstream klikken nadat je er een RJ11 ogpezet hebt of telsnoer gepatcht hebt.
Die hebben 4 analoge extenties op het moederbord.
Maar enkel via die domme splitters...
Zeer vreemd inderdaad als je dit niet weet.
Maar werdt OEM zo geleverd met die splitters erbij.
Spaart hun waarschijnlijk plaats uit op 't moederbord, en bijna niemand gebruikt die analoge extenties nog.
Je vermoeden was dus juist.
Je kan die 4 RJ 45 kabels dus gewoon in een SPA/ATA/Grandstream klikken nadat je er een RJ11 ogpezet hebt of telsnoer gepatcht hebt.