(Dit stukje is the TL part voor wie liever minder leest):
Nu is mijn vraag, wat verandert er dat er ineens beslist wordt om een andere carrier profile te gebruiken? Is dat de provider dat dan iets pusht naar de iPhone?MVNO's gebruikten tot voor kort op iPhones vaak geen carrier profiles. Er staat bij de carrier dan zoiets als 'Carrier 55.0'.
Vroeger kreeg je soms een prompt om een update voor carrier settings te accepteren.
Echter, tot vorig jaar gebruikte je bij MV bv. geen geverifieerd carrier profile. Dan hebben ze 5G gelanceerd en werden iPhones met MV simkaart voorzien van een Proximus-profiel. (bv LTE bovenaan veranderde dan in 4G). Hier moest je gek genoeg totaal niets voor accepteren, dit gebeurde spontaan.
Uit gebruiksgemak met internationale contacten gebruik ik regelmatig Lycamobile, die ook geen carrier profile gebruikten. Echter bieden zij nu 5G aan en gebruiken 2 simkaarten bij mij ineens een profiel van BASE om 5G te kunnen gebruiken. Het gekke is dat sinds iOS 16(.x?) ook op niet geverifieerde profiles 5G kan gekozen worden, en dat wel nooit werkte. Enkel vanaf dat de profile van BASE werd ingeladen. Ook hier werd mij niets gevraagd en heb ik niets geaccepteerd.
Wordt er dan informatie op de simkaart opgeslagen bv.? Is er een manier om dit om te keren of om te vermijden?
De reden dat ik mij dit afvraag is omdat ik ook nog een SE heb waarbij de carrier profiles niet lijken te updaten (wel nog op iOS 15). Zowel nu niet bij Lyca, als vorig jaar niet met MV. Toestel is wel ook niet 5G-compatibel.
Maar als ik hier een simkaart insteek dat uit een toestel komt waar dat wél gebeurd is, weet die SE (en zelf een oude iPhone 5 met nog iOS 10) wel dat hij een carrier profile van BASE moet gebruiken. Vandaar mijn vermoeden dat die informatie ergens op de simkaart wordt opgeslagen ofzo?
Ik gebruik ze liever zonder geverifieerde carrier profile, maar die SE is niet mijn vaste toestel, dus was benieuwd of ik iets kan doen te vermijden dat als ik die simkaart in een recenter toestel steek, hij na enkele dagen onherroepelijk naar een BASE-profiel switcht?
Bedankt voor jullie expertise, fijne avond!