welk platform voor vrij eenvoudige website

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Dag groep,

Ik ben betrokken bij een kattenopvang en de promotie van die katten. Momenteel heeft die kattenopvang enkel een private Facebook-group en een publieke waar de profielen staan van de adoptiekatten. Ooit hadden ze wel een website maar de persoon die daar mee bezig was is verdwenen en zo ook de website en domeinnaam.

Het is allemaal erg 'vrijwilligers die hun best doen zonder formele structuur'. Niet ideaal, maarja ...

Praktisch;
Ik ben van plan samen met iemand anders een nieuwe website te lanceren voor de kattenopvang. Heb een goede nieuwe domeinnaam. Dankzij Sasuke heb ik een plek om die te hosten.

De vraag is; met welk systeem, platform, ga ik die maken?

Momenteel heb ik al een website die zeer dicht ligt bij wat deze website moet worden. Een website ter ondersteuning van de posts die ik doe in 'katten ter adoptie' Facebook-groups. Ik verwijs in die posts naar het profiel op die website. Die website is gemaakt met Wordpress.
https://kattenadopterenuitegypte.vermeir.org

Die website is naar mijn mening redelijk en doet wat die moet doen. Maar is duidelijk niet zo goed als die kan zijn. Dat model gewoon overnemen lijkt mij niet de beste keuze.

De primaire functies van die website is eenvoudig;
1) Wie zijn we - uitleg wat de kattenopvang is
2) Wat is de adoptieprocedure, wat is de werkwijze
3) Oplijsting van profielen van de katten ter adoptie.
-> op mijn website is dat als posts. Voor deze website moet dat via een galerij zijn. Er moet een optie zijn om de status van een profiel te wijzigen. Default 'beschikbaar' , of 'gereserveerde' (niet meer vrij maar nog niet zeker of het zal doorgaan) - En 'geadopteerd' , archief-status

Meerdere mensen moeten de website moeten kunnen bewerken. Ik zoek een balans tussen gebruikersvriendelijkheid maar ook niet een platform dat omdat het kan gebruikt voor alle mogelijke complexe zaken vol steekt met onnodige functies die het onoverzichtelijk en moeilijk maakt. Constant updates heeft voor die ongebruikte zaken en veel installatieruimte in het hostingaccount opneemt.

Graag hoor ik wat meningen wat een goede keuze lijkt voor zoiets. Eventueel in combinatie met bepaalde extensies/plugins
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Niet meteen een antwoord maar mbt domeinnaam: als het belangrijk is, denk dat je die sowieso terug kan claimen.
Heppie NY!
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt maar dat zie ik niet gebeuren. Het was een leuke, dat wel. Op de TLD .cat ( safehavenegypt.cat)
De nieuwe is safehavenegypt.net

Is een prima domein hiervoor. Was de laatste van de algemene en goedkope. .org en .com zijn ingenomen. Ik was al maanden er intern bij de kattenopvang aan het zeggen dat ze die diende te registeren voordat die weg was. Heb het dan maar zelf gedaan zopas. - Daarom gaat er zeker geen poging gedaan worden om de .cat terug te krijgen.

Interessant over de .cat ; officieel ben je verplicht om binnen de 6 maanden er een website in het Catalaans aan te hangen. Zover ik weet was dat aspect nooit een probleem. Website was natuurlijk niet in het Catalaans.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

WalterB1 schreef: 01 nov 2023, 10:58 Ik ben betrokken bij een kattenopvang en de promotie van die katten.
Bedankt hiervoor, iedereen die zich inzet voor katten krijgt een grote :thumbs: van mij

Inzake welk systeem, ik spreek hieronder natuurlijk vanuit mijn technische achtergrond. Het is niet altijd eenvoudig om in te schatten hoe praktisch dit is voor anderen om te implementeren, maar soit.
WalterB1 schreef: 01 nov 2023, 10:58 1) Wie zijn we - uitleg wat de kattenopvang is
2) Wat is de adoptieprocedure, wat is de werkwijze
Deze twee zou ik ofwel als statische pagina's maken gezien deze inhoud wellicht niet veel gewijzigd moet worden nadien. Ofwel met Wordpress.

Voordeel van statische pagina's: kan niet gehackt worden, geen vulnerabilities om de zoveel tijd. Nadeel: updates is ietsje meer werk dan via Wordpress, en vereist wat meer technische kennis dan bij de doorsnee mens. Vooral een aanrader voor content die hoogstens enkele keren per jaar gewijzigd wordt.
WalterB1 schreef: 01 nov 2023, 10:583) Oplijsting van profielen van de katten ter adoptie.
-> op mijn website is dat als posts. Voor deze website moet dat via een galerij zijn. Er moet een optie zijn om de status van een profiel te wijzigen. Default 'beschikbaar' , of 'gereserveerde' (niet meer vrij maar nog niet zeker of het zal doorgaan) - En 'geadopteerd' , archief-status
Ik zou dat IMHO best extern uitbesteden. Je kan gebruik maken van adopteereendier.be waar de katten geregistreerd kunnen worden, alsook de gegevens up-to-date gehouden.

Vervolgens heb je de mogelijkheid om de lijst van katten als een neutrale iframe in te laden op jouw site (als onderdeel van de eerder vermelde statische pagina's of Wordpress) hier bijvoorbeeld: https://www.adopteereendier.be/dierenas ... ood/iframe

Hier zie je een voorbeeld van een website die de content via iframe inlaadt: https://duffelskattenhuisje.be/ter-adoptie-2/

Dat heeft ook als voordeel dat mensen die via Adopteer een dier zelf zoeken ook de katten bij jullie te zien krijgen.

Nadeel is, zoals je wellicht al weet, afhankelijkheid van een derde partij die op ieder moment kan stoppen waarna een andere oplossing gezocht moet worden. Maar dat is een risico dat zich ook op andere vlakken van kattenopvang afspeelt natuurlijk.

Hoe je precies je katten op die site krijgt weet ik niet, ik denk wel dat het gratis is maar het staat er niet meteen uitgelegd, mochten jullie niet in aanmerking komen hiervoor laat dan iets weten.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt, leuk om een compliment te krijgen.

Wel, deze katten komen niet in aanmerking voor 'adopteer een dier'. Ken die website wel. Geweldig initiatief.
Dat is enkel voor Vlaamse asielen. En dit is voor een kattenopvang in Egypte. De niche van de 'buitenlandse katten'.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 662 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Er zijn op zich genoeg 'website builders': Squarespace, Wix, Weebly, Google Sites, ...
Ik heb geen idee over hoeveel poezebeesten het gaat en hoeveel dat wijzigt, maar wellicht heb je geen "database-gestuurde katten-webshop" nodig en kan je gewoon pagina's met wat tabellen/widgets maken om hetgene je wilt presenteren te tonen?
M'n eigen website is gewoon Google sites op m'n eigen domein, gratis. Enige 'reclame' is een "info"-bolletje rechtsbeneden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Hou het zo simpel mogelijk want als mensen zonder technische kennis het moeten gebruiken of updaten gaat het dan mis. Dat is ook de reden waarom veel zaken naast een website gewoon een FB-profiel hebben dat ze wel updaten omdat ze weten hoe het moet en omdat het eenvoudig is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.