Aanslag Brussel 16/10/2023
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
- Recent bedankt: 4 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/16 ... j-brussel/
Hoogste dreigingsniveau in Brussel na de aanslag op twee Zweedse supporters. De dader is nog op de vlucht.
Stay safe allemaal. In gedachten bij de politie en alle zorgverleners die van dienst zijn. Stay strong, mensen!
Hoogste dreigingsniveau in Brussel na de aanslag op twee Zweedse supporters. De dader is nog op de vlucht.
Stay safe allemaal. In gedachten bij de politie en alle zorgverleners die van dienst zijn. Stay strong, mensen!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Kan iemand mij verduidelijken wat de aanleiding is om dit als "terreurincident" te beschouwen en dreigingsniveaus op te schalen?
Schietpartijen in Brussel komen enorm vaak voor, vorig jaar was er gemiddeld elke 8 dagen een schietpartij in Brussel - ongeveer evenveel als in een kleinere Amerikaanse stad - dikwijls met doden tot gevolg (een schutter heeft in de regel de intentie om te doden - wat niet altijd lukt natuurlijk). Hieronder zie je een afbeelding uit Google waarbij ik bewust de resultaten van vandaag (16 oktober) wegfilter, enkel resultaten 15 sep - 15 okt. Voor al deze incidenten werd er geen dreigingsniveau opgeschaald?
Wat is er deze keer anders? Met Israel-Hamas zou het volgens de berichtgeving alvast niets te maken hebben.
Lijkt me gewoon ene bij wie de stoppen doorgeslagen zijn, al dan niet in combinatie met het geweld dat voetbal altijd uitlokt, en wapens krijg je makkelijk vanaf je in een bepaald milieu zit. Of dat hij effectief bij het sterk verzwakte IS hoort valt nog wel te bezien, ze roepen daar allemaal naar Allah als ze iets uitsteken, maar dat wil niet zeggen dat ze er iets mee te maken hebben. IS zal door de aandacht ongetwijfeld wel de verantwoordelijkheid claimen als ze kunnen.
Schietpartijen in Brussel komen enorm vaak voor, vorig jaar was er gemiddeld elke 8 dagen een schietpartij in Brussel - ongeveer evenveel als in een kleinere Amerikaanse stad - dikwijls met doden tot gevolg (een schutter heeft in de regel de intentie om te doden - wat niet altijd lukt natuurlijk). Hieronder zie je een afbeelding uit Google waarbij ik bewust de resultaten van vandaag (16 oktober) wegfilter, enkel resultaten 15 sep - 15 okt. Voor al deze incidenten werd er geen dreigingsniveau opgeschaald?
Wat is er deze keer anders? Met Israel-Hamas zou het volgens de berichtgeving alvast niets te maken hebben.
Lijkt me gewoon ene bij wie de stoppen doorgeslagen zijn, al dan niet in combinatie met het geweld dat voetbal altijd uitlokt, en wapens krijg je makkelijk vanaf je in een bepaald milieu zit. Of dat hij effectief bij het sterk verzwakte IS hoort valt nog wel te bezien, ze roepen daar allemaal naar Allah als ze iets uitsteken, maar dat wil niet zeggen dat ze er iets mee te maken hebben. IS zal door de aandacht ongetwijfeld wel de verantwoordelijkheid claimen als ze kunnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 okt 2023, 22:04, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 6 keer
De vermoedelijke dader heeft een opeisingsvideo gepost waarin hij claimt lid te zijn van IS. Redelijk duidelijke terreuraanwijzing zou ik zo zeggen.CCatalyst schreef: ↑16 okt 2023, 21:41 Kan iemand mij verduidelijken wat de aanleiding is om dit als "terreurincident" te beschouwen en dreigingsniveaus op te schalen?
Screenshot 2023-10-16 at 2.38.26 PM.png
-
- Elite Poster
Lijkt me gewoon ene bij wie de stoppen doorgeslagen zijn, met een veel grotere link met voetbalgeweld dan met IS, en aan oorlogswapens raak je in Brussel makkelijk vanaf je in een bepaald milieu zit. Of dat hij effectief bij het sterk verzwakte IS hoort valt nog wel te bezien, ze roepen in die stad allemaal wel naar Allah als ze weer iets uitsteken, maar dat wil niet zeggen dat ze bij IS zitten. Dit type incident draagt ook niet de signatuur van IS, het lijkt meer iets dat een alleenhandelende self-proclaimed aanhanger van het "oude" IS zou doen. Is de persoon in het filmpje ook 100% zeker de dader, of iemand anders die de eer opstrijkt?
Ik vind het allemaal nogal snelle conclusies obv 1 geisoleerd incident, vermoedelijk omdat iedereen alles nu kadert in Israel-Hamas. Als er nog gelinkte incidenten zouden voorvallen verandert het verhaal wel natuurlijk. Tot dan, business as usual in Brussels, ene van de ~50 schietpartijen van 2023.
Ik vind het allemaal nogal snelle conclusies obv 1 geisoleerd incident, vermoedelijk omdat iedereen alles nu kadert in Israel-Hamas. Als er nog gelinkte incidenten zouden voorvallen verandert het verhaal wel natuurlijk. Tot dan, business as usual in Brussels, ene van de ~50 schietpartijen van 2023.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 okt 2023, 22:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
- Bedankt: 56 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op straat heel rustig een ander wapen in elkaar zetten en enkele proefschoten afvuren. (blijkbaar zijn er al heel wat zware wapens gevonden in de buurt vh voetbalstadion)
Er word vermoed dat de koranverbranding in Zweden de aanleiding zou kunnen zijn voor deze terroristische daad.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/14 ... ing-koran/
En meneer blijft ondertussen lustig verder rijden met z'n brommerke, er zijn al heel wat filmpjes van z'n tocht.
Er word vermoed dat de koranverbranding in Zweden de aanleiding zou kunnen zijn voor deze terroristische daad.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/14 ... ing-koran/
En meneer blijft ondertussen lustig verder rijden met z'n brommerke, er zijn al heel wat filmpjes van z'n tocht.
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- Elite Poster
Tja, dat betekent op zich niet veel. In alle buurten van Brussel kan je zware wapens vinden. Ook in de buurt van Europese instellingen, ook in de buurt van NATO, ook in de buurt van de Nieuwstraat, ook in de buurt van de luchthaven. Schaarbeek en Sint-Joost - beiden zijn dicht genoeg om "in de buurt" te zijn van dat voetbal - hadden ten tijde van de IS hoogdagen meerdere IS cellen met zware wapens en explosieven. Wat na de neergang van IS daarmee gebeurd is en naar wie die gegaan zijn weet niemand, de politie/staatsveiligheid heeft ze iig nooit gevonden, maar het is realistisch om aan te nemen dat die niet allemaal weg zijn uit Brussel.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Er zijn gewoon wat te veel dingen tegelijk. Oorlog Palestina, dan terrorisme aanval in Frankrijk en nu in België... Dat is geen toeval meer hé
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
- Bedankt: 130 keer
Was dit niet gewoon te verwachten na de gebeurtenissen in Gaza / Israël ... ? Erg dat je het moet poneren maar ik vrees dat dit 'just the beginning' is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 23 keer
Het vorige decennium waren er genoeg terroristische aanslagen in België om elk jaar één aanslag te hebben. Het is al lang begonnen.koenraaddeconinck schreef: ↑17 okt 2023, 05:39 Was dit niet gewoon te verwachten na de gebeurtenissen in Gaza / Israël ... ? Erg dat je het moet poneren maar ik vrees dat dit 'just the beginning' is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 83 keer
Ik mag hopen dat dienen mens toch ook naar de flikken heeft gebeld ipv enkel een filmke te maken en online te zetten?
Als ik hier morgen enen spot die op zijn gemak een wapen voor mijn deur aan het monteren is, dan is mijn eerste reflex toch om direct naar 112 te bellen en dat te melden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
- Bedankt: 130 keer
Akkoord Dragonflo, maar m.i. zal - helaas - Israël / Gaza een nieuwe trigger zijn voor een extra-golf aan terreur aanslagen. En zo blijft het maar escaleren. Intriest.
En niemand slaagt er in om deze maatschappij eens wakker te schudden en ervoor te zorgen dat iedereen zich eens afvraagt waar we mee bezig zijn ... Het probleem zal zich zelf oplossen. Ik vraag me af of de mens zichzelf niet gewoon aan het uitroeien is. Ik zie: een ethisch failliet (zoals in deze blijkt een mensenleven tegenwoordig nog weinig voor te stellen en we kunnen dit ook doortrekken naar het verkeer e.d.m.), economisch failliet en ecologisch failliet. En het gaat maar voort ...
Sommigen zullen dit als pessimistisch percipiëren. Of ben ik juist de realistische optimist?
En niemand slaagt er in om deze maatschappij eens wakker te schudden en ervoor te zorgen dat iedereen zich eens afvraagt waar we mee bezig zijn ... Het probleem zal zich zelf oplossen. Ik vraag me af of de mens zichzelf niet gewoon aan het uitroeien is. Ik zie: een ethisch failliet (zoals in deze blijkt een mensenleven tegenwoordig nog weinig voor te stellen en we kunnen dit ook doortrekken naar het verkeer e.d.m.), economisch failliet en ecologisch failliet. En het gaat maar voort ...
Sommigen zullen dit als pessimistisch percipiëren. Of ben ik juist de realistische optimist?
-
- Elite Poster
- Bedankt: 153 keer
Is dit een terreuraanslag eigenlijk? Of eerder een losgeslagen gek die willekeurig geschoten heeft? Ik bedoel maar, als je nu echt een aanslag wou plegen kon je gisteren toch veel méér Zweedse slachtoffers maken? Meng u tussen de massa en begin in het rond te schieten. Waarom ettelijke kilometers van het stadion?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
Dat het voetvolk/de groupies van die terroristen niet de snuggersten zijn, is toch al lang geweten.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Natuurlijk niet! Al meermaals gemerkt - social media first, de rest is niet belangrijk.Fallschirmjaeger schreef: ↑17 okt 2023, 05:59 Ik mag hopen dat dienen mens toch ook naar de flikken heeft gebeld ipv enkel een filmke te maken en online te zetten?
Als ik hier morgen enen spot die op zijn gemak een wapen voor mijn deur aan het monteren is, dan is mijn eerste reflex toch om direct naar 112 te bellen en dat te melden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
^ Dit dus. Dit is (nog) geen dagelijkse kost, maar wel wekelijkse kost in Brussel, soms door drugs, soms door ene bij wie de stoppen doorslaan, soms door ene die van zichzelf meent dat hij lid is van IS ook al is die organisatie zo goed als ontbonden, soms een combinatie. Al de andere keren worden de woorden "terrorisme" en "dreigingsniveau" er niet bij gehaald, ook al roept de dader naar Allah, ook al ontsnapt de dader. Nu wel, waarom?
Mijn aanvoelen is dat het door de grote federale lichten initieel meteen compleet verkeerd gecatalogeerd werd als iets in het kader van Israel-Hamas, en dat men bang was dat er nog dingen gingen voorvallen met die voetbalwedstrijd, hence (onnodig) optrekken van terreurniveaus etc. Misschien terecht op basis van (verkeerde) informatie die in het begin beschikbaar was, misschien compleet onterecht. Toen goed en wel bleek dat het eigenlijk maar doodgewone Brusselse kost was was het al te laat, stel je het gezichtsverlies van onze federale regering weer voor wanneer je een voetbalmatch stillegt en een stadium ontruimt voor een Brussels faits-divers. Dus maar gewoon verder doen alsof en de mensen angst aanjagen kwestie van gezicht te redden, en nu moeten allerhande organisaties mogelijks onterecht speciale maatregelen nemen omdat "dreigingsniveau 4" aka het allerhoogste dreigingsniveau aka "zeer ernstige en imminente dreiging" van kracht is
Enfin, het kan nog steeds zijn dat ik mis ben en dat er effectief nog dreigingen waren of zijn etc, ik hou dat nog even open. Maar indien er hier binnen enkele dagen helemaal niet meer over gesproken wordt zal het wel zoiets geweest zijn. Temeer daar men deze morgen al heeft zitten sussen dat men eigenlijk helemaal niet de maatregelen moet nemen die normaal bij een niveau 4 horen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 okt 2023, 06:39, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Ik vind dit dus (jammergenoeg) een zeer sterkte analyse en correcte conclusie.koenraaddeconinck schreef: ↑17 okt 2023, 06:00 Akkoord Dragonflo, maar m.i. zal - helaas - Israël / Gaza een nieuwe trigger zijn voor een extra-golf aan terreur aanslagen. En zo blijft het maar escaleren. Intriest.
Wel denk ik ook dat het gezond is om het eens in vraag te stellen of het iets positiefs bijdraagt aan het samenleven als men Koran verbrandingen toelaat zoals in Zweden
… of als men eens eerlijk kijkt naar hoe het conflict in Israël / Palestina is ontstaan, en de rol van Europa / Amerika hierin.
Barbaars geweld is op geen enkele manier te rechtvaardigen. Toch kan ik mij inbeelden dat bepaalde fanatiekelingen of juist zwakbegaafden bereid zijn om tot het einde te gaan na zich te hebben laten brainwashen.
En uiteindelijk zijn we dan ongeacht ons geloof of wie we zijn allemaal verliezers en onschuldige slachtoffers. Het heeft toch een negatief effect op het levensgeluk en de gemoedstoestand van veel teveel mensen.
Voor de goede orde ik ben niet zo gelovig maar probeer het slechts objectief te bekijken en mij de vraag te stellen “waarom”.
Ik vond dit bijvoorbeeld een heel goede tijdlijn die mij heeft geholpen het eea in perspectief te zien:
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Iemand met een niet-inlandse naam, die in het rond schiet.
Er zijn ganse regio's waar met 2 maten en gewichten gerekend wordt, op kleinere schaal is dat in BE niet anders.
Als morgen iemand met 4 lijnen coke op in zijn BMW op de E34 een gezin uitmoordt door er los op te rijden, heet dat "auto-ongeval".
Of als een wacko met z'n dure bolide in een sporthal knalt en op een haar na een ganse jeugdploeg mist, is dat "een jammer voorval".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 223 keer
Gaan we dit serieus proberen downplayen en vergelijken met dwaas machogedrag achter het stuur?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De vraag is waarom een dubbele moord (en 1 moordpmoging, op de taxichauffeur) door iemand met de naam "Abdesalem" als "terrorisme" wordt geklasseerd
en Kevin die met een BMW 4 mensen vermoord "een auto-ongeval" heet.
Of iemand die in Brussel-Zuid wordt neergestoken, waarom is dat geen terrorisme?
Of iemand die in Brussel-Zuid wordt neergestoken, waarom is dat geen terrorisme?
-
- Elite Poster
Ze zijn daar in Schaarbeek wel iets gewoon hoor.Fallschirmjaeger schreef: ↑17 okt 2023, 05:59 Ik mag hopen dat dienen mens toch ook naar de flikken heeft gebeld ipv enkel een filmke te maken en online te zetten?
Feit alleen al dat die mens voor het raam gaat staan filmen terwijl er op het voetpad beneden met oorlogswapens word geschoten.
Politie bellen? Da gaan we ni toen eh pé, wie gaat da betalen?
-
- Elite Poster
Omdat Kevin, de achterlijke idioot dat hij is om te doen wat hij deed, geen reden en intentie had om iemand de dood in te jagen en Abdesalem wel doelbewust een wapen(!) opnam om slachtoffers te maken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
Afhandeling is ook weer echt op z'n Belgisch, ganse nacht nodig om iemand te vinden waarvan ze naam en adres hebben.
Dan schieten ze hem uiteindelijk dood, maar wacht...we gaan hem reanimeren want we zijn niet zeker dat we de juiste hebben...twijfel, twijfel...overleden op weg naar het ziekenhuis.
Dit is weer voer voor menig oudejaarsconference...
Dan schieten ze hem uiteindelijk dood, maar wacht...we gaan hem reanimeren want we zijn niet zeker dat we de juiste hebben...twijfel, twijfel...overleden op weg naar het ziekenhuis.
Dit is weer voer voor menig oudejaarsconference...
-
- Elite Poster
Vele van die Brusselse wekelijkse voorvallen zijn exact van deze aard en worden (terecht m.i.) niet als terrorisme gekwalificeerd, ook niet als de dader "Abdesalem" heet of een andere Islamitische naam, of als de dader wat naar Allah zit te roepen, want dat maakt allemaal niets uit. Over het algemeen zijn het gewoon alleenhandelende mensen, autochtone of allochtone mannen, bij wie de stoppen doorslaan en die toevallig in milieus zitten waar ze gemakkelijk (al dan niet legaal) toegang hebben tot wapens. Het is een "shooting" zoals in de VS eigenlijk. De intentie, planning en coordinatie ontbreekt om dat als terrorisme te kwalificeren en door het impulsieve karakter van de daad is de impact in de regel veel beperkter dan terrorisme. Ze zijn ook helemaal geen lid van IS, alhoewel ze zelf misschien anders denken.
Ik denk dat het gewoon een compleet verkeerde assessment van de grote lichten in OCAD/Staatsveiligheid/federale politie waren. Misschien dat hun hoofden op hol waren gezet door Israel-Hamas. Het is ook mogelijk dat ze zorgwekkende intel hadden ontvangen (misschien is het kader van die voetbalmatch) en dat ze op het verkeerde been werden gezet.
Nuja, het enige voordeel van de wellicht overdreven kwalificering is dat alle aandacht op hem zat waardoor ze hem gevonden en doodgeschoten hebben. Was dit niet gebeurd dan zat de man 100% nog op vrije voeten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
De dader heeft er inmiddels al letterlijk het loodje bij neergelegd.
Het moordwapen is eveneens al geneutraliseerd.
Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2023, 07:27, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Voilà, hele correcte vraag. Vrije meningsuiting ok. Maar er bestaat ook nog zoiets als respect hebben voor iemands mening of geloof. Het is niet omdat jij dik bent, dat het ok is dat mensen dat continue benoemen. Of dat jij fan bent van star wars, dat anderen dan continue voor uw neus alles van star wars moeten vernietigen. Zo push je mensen tot hun limieten. En als die limieten al niet bijster hoog liggen... Eigenlijk heet dat pesten. Maar natuurlijk weer kaf op de molen van de pester zelf: zie je nu wel tot wat ze in staat zijn? We moeten zeker verder gaan met pesten. Idem in Israël
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
Ah ja, want die gaat thuis zitten TV kijken na zijn actie...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Dat het om terreur ging was snel duidelijk aangezien de kerel al gekend was en als geradicaliseerd genoteerd stond. Hij heeft trouwens zijn actie aangekondigd en er video's over verstuurd. Het gaat ook niet om een verwarde man want het doel was zeer duidelijk en hij zocht random slachtoffers, zolang ze maar Zweeds waren.
Met voetbal heeft dit niets te maken, het doelwit waren Zweden en die kan je vinden bij een wedstrijd van de Zweedse nationale ploeg.
De analyse dat de mens zichzelf vernietigt klopt wel en heb ik ook al eens geopperd, dat is op meerdere vlakken zo. We maken elkaar niet enkel gewelddadig af maar we vernietigen ook nog eens onze leefomgeving en daarmee de toekomst van onze kinderen. Korte termijn belangen zijn belangrijker dan al de rest blijkbaar.
En provocaties helpen daarbij ook niet. Er is al onrust na de heropleving van het conflict in Israël en oa de koranverbrandingen, de EU vond het desondanks een goed idee om de Iraëlische vlag te projecteren, tja.
Met voetbal heeft dit niets te maken, het doelwit waren Zweden en die kan je vinden bij een wedstrijd van de Zweedse nationale ploeg.
De analyse dat de mens zichzelf vernietigt klopt wel en heb ik ook al eens geopperd, dat is op meerdere vlakken zo. We maken elkaar niet enkel gewelddadig af maar we vernietigen ook nog eens onze leefomgeving en daarmee de toekomst van onze kinderen. Korte termijn belangen zijn belangrijker dan al de rest blijkbaar.
En provocaties helpen daarbij ook niet. Er is al onrust na de heropleving van het conflict in Israël en oa de koranverbrandingen, de EU vond het desondanks een goed idee om de Iraëlische vlag te projecteren, tja.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1009 keer
- Bedankt: 348 keer
Als hij het op voorhand aankondigt, en het in naam van zijn godsdienst en de IS pleegt, dan mag je toch spreken van terrorisme ?!heist_175 schreef: ↑17 okt 2023, 06:54 De vraag is waarom een dubbele moord (en 1 moordpmoging, op de taxichauffeur) door iemand met de naam "Abdesalem" als "terrorisme" wordt geklasseerd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
Maar wel voor z'n actie... het was namelijk een geseinde persoon die ons grondgebied moest verlaten.Joe de Mannen schreef: ↑17 okt 2023, 07:33Ah ja, want die gaat thuis zitten TV kijken na zijn actie...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Pleit je er nu voor dat mensen massaal opgepakt en veroordeeld worden en vervolgens manu militari de grens worden overgezet (naar waar trouwens?) alvorens ze tot enige actie overgaan? Laat staan dat de enige reden is dat ze illegaal op het grondgebied verblijven?
Een "bevel om het land te verlaten" is tot nader order niet meer dan een vodje papier en meestal zonder enig daadwerkelijk gevolg omdat het in de praktijk niet uitvoerbaar is. Letterlijk duizenden lopen er in België (en de ons omringende landen) rond met zo'n papiertje.
Dat is uiteraard niet de ideale situatie maar ik hoor graag een menselijke en praktisch uitvoerbare maatregel om dat definitief opgelost te krijgen.
Vlak voor zijn actie zat ie trouwens ook niet braaf thuis voor zijn TV te kijken.
Je vergeet ook dat voor iedere niet voorkomen terreurdaad die dan uitgebreid in het nieuws komt er een veelvoud van terreurdaden gewoon voorkomen worden zonder dat er uitgebreid ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
In een democratie is niets perfect en zullen er altijd mensen zijn die door de mazen van het net glippen en overgaan tot ongewenste acties welke af en toe eens slagen. Het alternatief is een hardvochtig dictatoriaal beleid zonder aanzien des persoons. En zelfs in een harde politiestaat heb je geen 100% garantie op het voorkomen van ongewilde calamiteiten. Willen we dat alternatief dan?
De dader van de laatste geslaagde aanslag in België werd overigens binnen de 24 uur na zijn daad gevat.
En dan is het weer niet goed en menen sommigen het toch beter te kunnen.
Ik stel voor dat we CCatalyst hoofd van de staatsveiligheid maken en Petrikske hoofd van de speciale eenheden.
Zijn we voor eens en altijd gerust dat er zich nooit meer iets onvoorzien op ons grondgebied zal voordoen.
Toch?
En inderdaad "Petrikske", in een democratie heeft ook een gewonde dader alle rechten om alle kansen te krijgen om alsnog gereanimeerd te worden.
"Oog om oog, tand om tand staat nl. (nog) niet in het Belgische grondwet ingeschreven. Dat maakt deel uit van een ander boekdeel (waarvan de resultaten vooralsnog tot veel grotere catastrofes leiden).
Een "bevel om het land te verlaten" is tot nader order niet meer dan een vodje papier en meestal zonder enig daadwerkelijk gevolg omdat het in de praktijk niet uitvoerbaar is. Letterlijk duizenden lopen er in België (en de ons omringende landen) rond met zo'n papiertje.
Dat is uiteraard niet de ideale situatie maar ik hoor graag een menselijke en praktisch uitvoerbare maatregel om dat definitief opgelost te krijgen.
Vlak voor zijn actie zat ie trouwens ook niet braaf thuis voor zijn TV te kijken.
Je vergeet ook dat voor iedere niet voorkomen terreurdaad die dan uitgebreid in het nieuws komt er een veelvoud van terreurdaden gewoon voorkomen worden zonder dat er uitgebreid ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
In een democratie is niets perfect en zullen er altijd mensen zijn die door de mazen van het net glippen en overgaan tot ongewenste acties welke af en toe eens slagen. Het alternatief is een hardvochtig dictatoriaal beleid zonder aanzien des persoons. En zelfs in een harde politiestaat heb je geen 100% garantie op het voorkomen van ongewilde calamiteiten. Willen we dat alternatief dan?
De dader van de laatste geslaagde aanslag in België werd overigens binnen de 24 uur na zijn daad gevat.
En dan is het weer niet goed en menen sommigen het toch beter te kunnen.
Ik stel voor dat we CCatalyst hoofd van de staatsveiligheid maken en Petrikske hoofd van de speciale eenheden.
Zijn we voor eens en altijd gerust dat er zich nooit meer iets onvoorzien op ons grondgebied zal voordoen.
Toch?
En inderdaad "Petrikske", in een democratie heeft ook een gewonde dader alle rechten om alle kansen te krijgen om alsnog gereanimeerd te worden.
"Oog om oog, tand om tand staat nl. (nog) niet in het Belgische grondwet ingeschreven. Dat maakt deel uit van een ander boekdeel (waarvan de resultaten vooralsnog tot veel grotere catastrofes leiden).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Eens met ivob, zo'n zaken kan je amper voorkomen. Als iemand met zo'n onvoorstelbare plannen afkomt kan je maar hopen dat je niet op de verkeerde plaats op de verkeerde moment bent.
Men heeft hem uiteindelijk relatief snel kunnen pakken en hopelijk keert de rust en rede nu ook snel terug.
Men heeft hem uiteindelijk relatief snel kunnen pakken en hopelijk keert de rust en rede nu ook snel terug.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ja, dat moet blijven kunnen. Het moment dat we religie de wetten weer laten bepalen gaan we achteruit ipv vooruit.
Evenzeer moet een gelovige de mening van een niet- of andersgelovige respecteren. Als een van beide kampen provoceert moet het andere kamp niet overgaan to 'wraak'. Hoe heilig je overtuiging ook is.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
Je kunt niet alles in wetten gooien. De regelneverij is al groot genoeg.
Er bestaat gewoon ook nog zoiets als gezond verstand en redelijkheid, zonder dat dat per sé moet worden afgedwongen. En dat is iets wat we gewoon moeten verwachten van onze politiekers. En niet dat ze blijven hameren op vrijheid van meningsuiting, de Israëlische vlag projecteren, etc...
Als mijn dochter de blokkentoren van mijn zoon omgooit, zeg ik ook niet tegen mijn zoon dat hij er maar moet tegenkunnen, en tegen mijn dochter dat ze het nog eens mag doen want dat ze dat recht heeft. Als goeie huisvader probeer je te bemiddelen. En dat is wat we ook mogen/moeten verwachten van onze politiek. Je moet eens twitter openzetten en zien welke bagger onze excellencies rondspuien
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 109 keer
Terrorisme is geweld met een ideologisch(hetzij politiek/religieus) doel. Aangezien dat hier het geval was(IS, koranverbrandingen in Zweden), is dit terrorisme, net zoals bij bv. Hans Van Temsche of Anders Breivik.heist_175 schreef: ↑17 okt 2023, 06:54 De vraag is waarom een dubbele moord (en 1 moordpmoging, op de taxichauffeur) door iemand met de naam "Abdesalem" als "terrorisme" wordt geklasseerd
Wegpiraten zijn evenzeer krapuul, maar doen dit niet voor een "hogere" reden.
Afrekeningen in het drugsmilieu zijn dan weer eerder economisch gebaseerd.
Voor de slachtoffers is het even erg, maar voor de bestrijding ervan is er wel een verschil. Het is dus logisch dat er een verschil gemaakt wordt.
-
- Elite Poster
Net zoals bij de gepleegde feiten in Arras was er ook in deze een criminele voorgeschiedenis, een beetje korter op de bal spelen had echt wel gekund.
Na Arras, Hamas, een voetbalinterland en wie weet nog hoeveel meer geplande activiteiten had men voorzichtiger kunnen zijn en en de alarmfase misschien verhogen?
"In juli 2016 kregen we via een buitenlandse politiedienst onbevestigde informatie dat hij een geradicaliseerd profiel had en wilde vertrekken naar conflictzone van de jihad. Dat soort meldingen waren toen legio, er waren er tientallen per dag. Die informatie is onderzocht en er kon verder niets mee gedaan worden. Daarnaast waren er geen concrete aanwijzingen van radicalisering, daarom stond hij niet op de OCAD-lijst." Het is niet duidelijk of hij in 2016 al in ons land was, of dat de melding naar verschillende landen gestuurd is.
"In november 2019 heeft de man asiel aangevraagd in ons land."
"In oktober 2020 volgde een negatieve beslissing over zijn asielaanvraag. Kort nadien is hij van de radar verdwenen", zegt De Moor.
"Op 12 februari 2021 is hij ambtshalve uit het rijksregister geschrapt. Hij heeft nooit in een opvangcentrum van Fedasil verbleven."
"In maart 2021 heeft hij het bevel gekregen om het grondgebied te verlaten."
"In juni 2022 werd de man één keer opgemerkt aan een moskee in Brussel. Dit werd gemeld en gaf geen aanleiding tot verdere maatregelen."
"Eerder dit jaar zou een persoon in een asielcentrum in de Kempen via sociale media bedreigd zijn door de man. Hij deed daarvan aangifte en voegde eraan toe dat de persoon veroordeeld zou zijn in Tunesië voor terrorisme. Hij werd door de politie geseind voor verhoor en arrestatie." De bedreiging zou volgens onze informatie gaan over drugs, niet over terreur.
"Omwille van de mogelijke veroordeling beslist de federale politie op zondag 15 oktober om een Joint Information Centre te houden, die vergadering was vandaag, 17 oktober gepland. Het lijkt erop dat het veeleer een voorzorgsmaatregel was, van een concrete of acute terroristische dreiging was geen sprake." Maar voor dat overleg kon plaatsvinden, heeft de man dus de feiten gepleegd.
Bron: Vrtnws
Toegevoegd na 2 minuten 16 seconden:
Als je kijkt wat er tegenwoordig allemaal rondloopt is dat inderdaad onmogelijk, we zijn veel te ver heen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 108 keer
Bedoel je dan dat we het maar zo moeten laten? Als hij "van de radar verdwenen is", konden ze zijn gedrag dan nog wel opvolgen via ANPR camera's, cashbetalingen, ... zoals ze met ons allemaal doen? Als er in de praktijk niets met al die data gedaan wordt, zouden we dan die 28 miljoen die gereserveerd zijn voor extra camera's niet beter in extra budget voor strafuitvoering stoppen?ivob schreef: ↑17 okt 2023, 08:28 Een "bevel om het land te verlaten" is tot nader order niet meer dan een vodje papier en meestal zonder enig daadwerkelijk gevolg omdat het in de praktijk niet uitvoerbaar is. Letterlijk duizenden lopen er in België (en de ons omringende landen) rond met zo'n papiertje.