Moderatie bij users die over de schreef gaan

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Geen kritiek naar de moderatoren maar een open vraag: Is het niet beter van strikter op te treden in posts waar users zwaar over de schreef gaan richting andere users. Ik verwijs hier nu specifiek naar het topic over de airfryer waar er vanuit één user nogal wat verwijten worden gesmeten richting een andere user waarbij men zich al zou moeten verantwoorden waarom men het waagt van frieten te halen in de frituur. Het is ook bijlange de eerste keer niet dat de user in kwestie heel fel uit de hoek kan komen.

Wat mij betreft mogen er wat verregaandere sancties volgen op dit soort gedrag dan een modbreak of post met de vraag om de discussie te stoppen. Het verzuurt de sfeer op een forum.

Maar dat is mijn gedacht, geen idee wat het moderatieteam en andere users daarover denken.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Neen, strikter optreden is op zich niet slecht maar het kan net ook veel problemen veroorzaken.

In de betrokken topic werd een opmerking gemaakt over veel naar de frituur gaan, dat is gewoon ongezond al is hierover lang te discussiëren.

Dat is helemaal geen reden om "verregaande sancties" op te leggen aan mensen. De zaak is ook snel bekoeld door correct en snel ingrijpen van de mods, zij handelden dus juist en gepast. Er wordt hier geregeld wel wat zwaarder over de schreef gegaan, vaak ook erg persoonlijk. Daar zou dan toch enkele doodstraffen op moeten volgen als we dezelfde vlijt gebruiken :)

Het is hier een forum, geen conflict tussen Palestijnen en Israeli, laat ons de zaak dus niet escaleren en vooral relativeren. Mensen hebben soms een ander gedacht en dat is op zich niet verkeerd, integendeel, je kan er nog wat uit leren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3743 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Misschien wat achtergrond hoe we werken:
  • wij zijn met "enkele" vrijwilligers, we zijn hier dus niet full-time, en wij lezen ook niet alle posts (en zeker niet de "vervelende" topics :wink: ).
  • in principe passen wij onze Forumregels toe. Dat wil dus zeggen dat zolang iemand onze Forumregels niet overtreedt, er geen reden is voor moderatie.
  • er is één uitzondering, namelijk het Subforum "Maatschappelijke uitdagingen / discussies", waar wij niet modereren op inhoud. Maar ook hier zijn onze gedragsregels van toepassing.
Last but not least:
Indien je denkt dat een post "over de schreef" gaat, dan is er de "meld dit bericht' knop bovenaan iedere post.
Hiermee ontwaak je de moderators, die dan - indien nodig - de gepaste actie kunnen ondernemen.
Zo'n maatregel kan een modbreak zijn, het verwijderen van de post, een waarschuwing, een tijdelijke ban, tot zelfs zelfs een permanente ban.

Maar we staan natuurlijk open voor reactie van de gebruikers :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 12 okt 2023, 10:50 Neen, strikter optreden is op zich niet slecht maar het kan net ook veel problemen veroorzaken.

In de betrokken topic werd een opmerking gemaakt over veel naar de frituur gaan, dat is gewoon ongezond al is hierover lang te discussiëren.

Dat is helemaal geen reden om "verregaande sancties" op te leggen aan mensen. De zaak is ook snel bekoeld door correct en snel ingrijpen van de mods, zij handelden dus juist en gepast. Er wordt hier geregeld wel wat zwaarder over de schreef gegaan, vaak ook erg persoonlijk. Daar zou dan toch enkele doodstraffen op moeten volgen als we dezelfde vlijt gebruiken :)

Het is hier een forum, geen conflict tussen Palestijnen en Israeli, laat ons de zaak dus niet escaleren en vooral relativeren. Mensen hebben soms een ander gedacht en dat is op zich niet verkeerd, integendeel, je kan er nog wat uit leren.
Het gaat hier dan ook niet over iemand die een andere mening heeft maar over posts waarin er ferm op de man (vrouw) gespeeld wordt. Op nogal beledigende wijze staan vingerwijzen naar wie naar een frituur "waagt" te gaan en zaken insinueren als "een Duitse discounter zal te min zijn voor u" heeft niks meer te maken met een andere mening hebben. Het voegt verder ook niks toe aan de discussie in kwestie. Er zit overigens nog heel wat grijze zone tussen "naar de frituur gaan" en gezondheidsissues bij obesitas.

Ik ben ook actief op andere fora waar men veel strikter omgaat met dit soort toestanden. Het zorgt alvast voor een aangenamer sfeer om te discussiëren, vandaar dat ik de discussie hier eens wou opentrekken.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

vverbeke schreef: 12 okt 2023, 10:22 Het verzuurt de sfeer op een forum.
Integendeel, het tovert soms een lach op mijn gezicht. Moet kunnen.
Trouwens Ik kan wel de no-nonsense aanpak van Jack wel waarderen. Hij heeft mij al dikwijls bruikbare tips aangeleverd. Meerwaarde !, mag ook wel eens gezegd worden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

lucdec schreef: 12 okt 2023, 11:42 Integendeel, het tovert soms een lach op mijn gezicht.
Dit dus.

Ik ben vermoedelijk toch niet de enige die soms toch nog eens ub4b mist ? :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Dizzy schreef: 12 okt 2023, 10:50 In de betrokken topic werd een opmerking gemaakt over veel naar de frituur gaan, dat is gewoon ongezond al is hierover lang te discussiëren.
Het topic gaat niet over het al dan niet gezond zijn van frituureten maar over airfryers. Misschien is het dan beter om een nieuw topic te openen "zijn frituren gezond"? :wink:

Het is een beetje zoals in de provider topics, "hoe kan ik mijn internetprobleem bij X oplossen?" waarna het al vlug over "Y is goedkoper, Z is sneller, enz" gaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 12 okt 2023, 13:19 Dit dus.

Ik ben vermoedelijk toch niet de enige die soms toch nog eens ub4b mist ? :)
Sja, als je fan bent van constant offtopic gebash op de "(r)overheid". Smaken verschillen en een bericht is snel weggescrold als het iemand niet aanstaat maar ik trek wat mij betreft wel de grens op op de man/vrouw spelen. Op den duur krijg je een forum waar het ene na het andere topic gekaapt wordt in offtopic discussies à la Statler & Waldorf en wordt het een verzamelplaats voor een vaste kliek "zagen". Daarvoor bestaan al genoeg "je bent van ..." Facebookgroepen IMHO. Het jaagt ook potentieel nieuwe leden weg.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan natuurlijk ook altijd de gebruiker in kwestie toevoegen aan je 'vijanden' (beetje nare naam, maar ok) en dan zie je die berichten niet meer ... ik heb er een aantal inzitten :D
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ik kan zeggen, dat helpt, alleen gaat het forum daar nog niet helemaal correct mee om. Je krijgt nog steeds bvb notificaties als ze je quoten en threads waarin ze replyen staan gemarkeerd als nieuwe posts hebbende etc.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

vverbeke schreef: 12 okt 2023, 11:24 Ik ben ook actief op andere fora waar men veel strikter omgaat met dit soort toestanden. Het zorgt alvast voor een aangenamer sfeer om te discussiëren, vandaar dat ik de discussie hier eens wou opentrekken.
als het te gemodereerd zou worden, dan is het plezier van op het forum zitten er ook helemaal af - want dan moet je eerst 4x denken voor je iets post,
en dan hopen dat het niemand op de tenen trapt en verwijderd zou worden...

en dat gaat dan zorgen dat er net minder activiteit/discussie is, wat misschien als "aangenamer" voelt voor degene die zich altijd persoonlijk aangesproken voelen,
of niet "voorbij een troll" of discussie-die-ze-niet-willen kunnen scrollen - maar een stille doodsteek is voor de meeste fora.

don't forget: hoeveel fora ken jij die al 20 jaar meedraaien, en nog altijd een loyale, stabiele userbase (ahem) hebben ?
(also, jesus christ, ik zit hier al 13j eigenlijk al een pak langer gezien ik eerst meer een lurker was :)
Tomby schreef: 12 okt 2023, 13:19 Ik ben vermoedelijk toch niet de enige die soms toch nog eens ub4b mist ? :)
soms kon hij wel entertaining zijn, maar meestal wel niet meer dan 2 a 3 posts / topic :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Sasuke schreef: 12 okt 2023, 14:45 Je kan natuurlijk ook altijd de gebruiker in kwestie toevoegen aan je 'vijanden' (beetje nare naam, maar ok)
Lang geleden had ik software waar je iemand aan je "Twatfiter" kon toevoegen. Ik vond dat toepasselijk :-D

Wat betreft moderatie op stijl. Iedereen communiceert op zijn eigen manier, ik ben nogal liefhebber van zwarte humor, sarcasme e.d. niet iedereen apprecieert dat, anderen zijn dan weer wat meer "tjeef".

BTW, wat bv. voor iemand "er over" is in grapje van de dag mag voor een ander er nog veel over gaan. Zo lang het geen persoonlijke aanvallen zijn, go ahead.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Bedankt: 142 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 12 okt 2023, 15:02 als het te gemodereerd zou worden, dan is het plezier van op het forum zitten er ook helemaal af
^ This indeed.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 683 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

on4bam schreef: 12 okt 2023, 13:41
Dizzy schreef: 12 okt 2023, 10:50 In de betrokken topic werd een opmerking gemaakt over veel naar de frituur gaan, dat is gewoon ongezond al is hierover lang te discussiëren.
Het topic gaat niet over het al dan niet gezond zijn van frituureten maar over airfryers. Misschien is het dan beter om een nieuw topic te openen "zijn frituren gezond"? :wink:

Het is een beetje zoals in de provider topics, "hoe kan ik mijn internetprobleem bij X oplossen?" waarna het al vlug over "Y is goedkoper, Z is sneller, enz" gaat.
En dat komt dan weer omdat voor sommige mensen de oplossing voor elk ISP probleem 'opzeggen en op een ander gaan' is...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Modereren is verre van makkelijk. Ik spreek uit ondervinding. De redenen zijn simpel:

1. Moderatie draait op vrijwilligers. Die kunnen niet alles constant lezen
2. Wat voor de 1 niet door de beugel kan, is voor de andere de normaalste zaak van de wereld
3. Je hebt misbruikers die alles melden wat anderen, met een andere mening, verkondigen
4. Racisme is uiteraard uit den boze, maar je hebt er dan die aangetoonde feiten ook melden. Moet je dan modereren?
5. Hoe definieer je een persoonlijke aanval? Ok, je hebt veel die er grofweg in gaan, maar wat met onder de gordel? Heel moeilijk detecteerbaar, gezien je dat niet altijd kan afleiden en de ene er ook gevoeliger aan is dan de andere
6. ...

Je kan zo nog wel een tijdje doorgaan omdat het voor elk bericht anders kan zijn. De oplossingen zijn niet zo makkelijk.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

We proberen gewoonlijk een evenwicht te vinden. Veel hangt ook af van de historiek. Iemand die voortdurend de grijze zone opzoekt zal sneller 'aangepakt' worden. Je moet ook beseffen dat het moeilijk is om iemand te 'straffen'. Je kan zijn berichten verwijderen maar dat is een stuk dwijlen met de kraan open. Gelukkig volstaat meestal een beleefde verwittiging.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ben zelf mod geweest en ken de problemen. Het is inderdaad niet gemakkelijk en vergeet ook niet dat die mensen dat rotwerk nog eens vrijwillig doen.

Ik beschouw een forum, ongeacht het onderwerp, eerder als een café. Ook daar worden grappen gemaakt en wordt al eens een steek uitgedeeld, volwassenen kunnen dat echter plaatsen. Te lange tenen maken inderdaad dat men moet nadenken eer men iets kan posten en ook de grappen verdwijnen. Wat de ene grappig vindt is voor een andere misschien een belediging, het verschil is niet altijd zo duidelijk. Bovendien zit je met tekst en die geeft niet altijd de bedoeling erachter weer, een grap kan dan opgenomen worden als een ernstig statement.

Ik volg de mods dus in de terughoudendheid om in te grijpen zolang er geen problemen zijn, if it ain't broken, don't fix it. Wie denkt een inbreuk gevonden te hebben die ernstig genoeg is om de mods wakker te schudden, kan dat melden. De mods zullen het dan beoordelen.

Ik ben het niet altijd eens met hun beslissingen of zelfs motivatie maar ik heb wel respect voor hun inzet en dus leg ik me uiteindelijk neer bij de beslissing. Opinions are like assholes, everybody has one :)

Wat de aanleiding betreft, frituurbezoek, denk ik niet dat mods moeten ingrijpen. Frituurbezoek is gewoon niet gezond en dus kan een mening als veel frituren bezoeken is niet gezond/goed echt wel. Dat mensen die veel frituren bezoeken dat minder pruimen kan best zijn maar dat maakt het nog geen ontoelaatbare mening. Als we niet opletten wordt het forum een gekuiste versie van kerk en leven waar men enkel nog positief mag zijn en men misbruiken in de kerk niet meer mag benoemen want sommige paters die teveel frituren bezoeken vinden dat niet plezant om te lezen.

Ik denk dat de mods inderdaad moeten ingrijpen bij puur persoonlijke beledigingen die niets met de topic te maken hebben. Dat zijn verwijten die vaak komen na lange discussies waarbij men niet meer weet van welk hout pijlen maken en men dan maar persoonlijk wordt. Al de rest moet minder streng behandeld worden en de mods kunnen met een break de trein weer op de sporen zetten. Direct achter bans en strenge sancties vragen is overdreven en leidt al snel naar een slippery slope waar de mods zelf op kunnen uitglijden. Staat een bepaalde UB-er u zodanig tegen dat je deze niet meer kan verdragen, gebruik dan de tools die bestaan om zijn bijdragen onzichtbaar te maken. Persoonlijk doe ik dat bij niemand, ook niet bij mensen die geregeld beledigingen rondslingeren maar dat is ieders beoordeling. Ik ben van mening dat ik meer opsteek van andere meningen dan van gelijkgestemde. En ja, naast de trappen die ik ontvang, deel ik er zelf soms ook uit, ik hoef daarbij niet bij de ref staan huilen bij iedere tackle. Zoals ze bij de KBVB zeggen, hou het tof :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dizzy schreef: 13 okt 2023, 10:03 Wat de aanleiding betreft, frituurbezoek, denk ik niet dat mods moeten ingrijpen. Frituurbezoek is gewoon niet gezond en dus kan een mening als veel frituren bezoeken is niet gezond/goed echt wel. Dat mensen die veel frituren bezoeken dat minder pruimen kan best zijn maar dat maakt het nog geen ontoelaatbare mening. Als we niet opletten wordt het forum een gekuiste versie van kerk en leven waar men enkel nog positief mag zijn en men misbruiken in de kerk niet meer mag benoemen want sommige paters die teveel frituren bezoeken vinden dat niet plezant om te lezen.
Dus de manier waarop iemand dat verwoord kan volgens u door de beugel? Dat was serieus in de grijze zone hoor, tegen het onbeschofte af omdat het ook nog eens totaal naast de kwestie was en precies het doel had om te schofferen. Iemand de les spellen/pakken over de prijs van een pakje frieten als je zelf al 25 jaar niet naar de frituur bent gegaan. Dan spreek ik nog niet over de prijs van een broodje. Bij alles waar je uit eten gaat kan je de vraag stellen of het niet te veel kost. Mosselen, 2,5 euro de kilo, 22 - 25 op restaurant. :eek:

Als je zo tegen mij doet op café dan slaag ik op uw... :lol: :beerchug:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind de discussie errond echt geen probleem. Maar een persoonlijke aanval(en dat kan je in dit geval niet ontkennen) is niet de manier waarop je een discussie opent.

Iedereen besteed zijn geld zoals zij het willen en ik vind het niet aan een andere persoon om daarover te oordelen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

SPR schreef: 13 okt 2023, 13:59 Bij alles waar je uit eten gaat kan je de vraag stellen of het niet te veel kost.
dat hoef je je niet af te vragen, het antwoord is tegenwoordig gewoonlijk "ja" :)
dat gezegd zijnde kiest iedereen idd zelf met zijn/haar geld wat ze ermee (kunnen/willen) doen.
de een gaat op restaurant, de ander schuift aan de mcdo aan, en de derde koopt een nieuwe gsm...

als jij je geld verdient hebt en niet gewoon op mijn kap hebt gekregen (i.e. het is niet gestolen en het is niet via misbruik van een of andere (sociale) uitkering),
dan doe je ermee wat je wil... al is dat oppotten of weggooien, your choice.

wat betreft de frituur.... ik denk dat de prijs een kleinere discussie is dan "waar vind je nog een niet-chinees frituur" heden ten dage
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster

Wat betreft het gelijktrekken van een forum met een café en bijhorende cafépraat: Zo verzand je in de typische dorpscafétoestanden: Je hebt een paar vaste caféklanten en de onbekende wordt buitengekeken. Ik heb geen zicht op de aantrek van nieuwe leden die hier actief bijdragen maar dat lijkt hier vrij beperkt, ik zie hier al >10 jaar dezelfde vaste klanten terugkeren. Geen probleem wat mij betreft hé, ik bepaal de te volgen richting hier niet en trek het misschien te veel op flessen.

Ook los van het topic waar ik in mijn openingspost naar refereerde viel het mij al langer op dat de manier waarop bepaalde discussies gevoerd worden het cafépraatniveau niet overstijgen. Ook nieuwe leden die hier een vraag komen stellen krijgen soms een kortaf of pedant antwoord. Ik ga hier niet met stenen zitten gooien naar de moderatie, ik weet dat het geen evidente job is met veel grijze zone. Hoe het er hier soms aan toegaat is echter niet mijn manier van discussiëren op een forum en voor mij houdt het na 14 jaar dan ook op.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3743 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

vverbeke schreef: 13 okt 2023, 14:40 Ik heb geen zicht op de aantrek van nieuwe leden die hier actief bijdragen maar dat lijkt hier vrij beperkt, ik zie hier al >10 jaar dezelfde vaste klanten terugkeren.
Ik denk dat dit meer te maken heeft met het "medium" Forum dat aan populariteit verliest.
Huidige generatie gebruikt dan ook meer de sociale media in plaats van Internet Fora?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja hallo, 100 euro per maand aan de frituur. Al eens overwogen om wat minder vetzakkerij aka frieten en gefrituurde snacks naar binnen te werken???
De reacties tonen één ding aan, iedereen bekijkt het anders. De ene tilt er zwaarder aan dan een ander. Uiteraard speelt de eigen positie een rol daarbij. Ben je zelf een fervente frituurbezoeker dan zal je je sneller aangesproken voelen en dus harder reageren, da's menselijk.

Ik heb de quote er nog eens bijgenomen en het is inderdaad een redelijk ongezouten persoonlijke mening over het gedrag van een ander. Over de schreef is echter ook een persoonlijke kwotering. Ik las het eerder als een goede raad die attent maakt op een redelijk ongezonde levenswijze, die bovendien geld kost. Als je het zo verwoordt dan kraait er geen haan naar maar eigenlijk zeg ik dan hetzelfde. Zeggen dat frituurkost ongezond is, lijkt me niet over de schreef, het is eerder een feit dat iedereen wel beseft. Mogen we niet zeggen dat je beter stopt met 2 pakken per dag roken?

De stijl en woordgebruik (vetzakkerij) spelen een rol maar eigenlijk is het ook maar een vraag die men zich kan stellen. Ieder vogeltje zingt en vogelt zoals het gebekt is. Ik denk dat de wens dat iedereen onze voorkeursstijl en woordgebruik hanteert redelijk onrealistisch is.

En over het dorpscafé, ja je hebt in elke zaak vaste klanten en (toevallige) passanten. Als je in een café komt zal je inderdaad snel merken dat het zijn eigen (informele) regels heeft en dat in het ene café er meer kan gezegd worden dan in een ander. Dat gaat dus ook op voor fora. Hier is de sfeer eerder los en spreekt men over alles en dat lijkt me eerder een sterkte dan enkel een puur technisch forum. Uiteindelijk komen politiek, eigen voorkeuren en meningen toch altijd ergens in een discussie naar voor want we zijn gelukkig geen robotten of AI-praatmachines. Als je je stoort aan de mening van een ander dan heb je de keuze, ofwel reageer je ofwel negeer je het. Ik snap niet dat men dan direct de andere mening wil verbieden of bestraffen. Als het over strafbare zaken gaat zoals oa racisme of illegale software snap ik het nog maar dat veel frieten eten niet gezond is lijkt me niets eens een echt twistpunt.

De vergelijking met het café gaat zeker ook op over de stijl en woordgebruik. In een café zie je mekaar en speelt ook lichaamstaal mee. Zo kan je merken dat iemand iets zegt terwijl hij er al zelf mee lacht of omdat hij al teveel pinten op heeft (ook niet gezond of mag dat niet gezegd worden?). Op een forum lees je iets zonder al die bijkomende info en kan het sneller in het verkeerde keelgat schieten. Dreigen met iemand op zijn gezicht te slaan omdat ze iets zeggen vind ik persoonlijk veel erger gedrag/houding dan eens ongenuanceerd zijn gedacht zeggen. Ik ben zelf niet op mijn mond gevallen en kom ook wel eens in een café maar nog nooit heeft er iemand op mijn gezicht willen slaan en zeker al niet omdat ik iets ongezonds als ongezond benoem.

En ja, mensen oordelen over anderen ook dat is maar menselijk. Je kan dat vervelend vinden of confronterend maar je kan het ook positief bekijken want het doet je nadenken over je eigen gedrag en hoe je over komt. Daarna kan je nog altijd zelf beslissen wat je ermee doet, het straal negeren behoort tot de opties. Zolang het niet puur verwijten zijn die niets met de topic te maken hebben zie ik niet wat de mods eraan moeten/kunnen doen. Een online heropvoedingskamp bestaat gelukkig nog niet :)

En ja, iedereen gaat naar het café dat hij zelf wil maar ik vrees wel dat als je enkel cafés wil waar men uw stijl en woordgebruik hanteert, je vaak een ander zal moeten zoeken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Wat café praat betreft dat is vluchtige praat (indien geen politie aanwezig met body cam)
Wat fora betreft staat het zwart wit op de server

Ik ben voorstander dat in fora men zo dicht mogelijk bij het onderwerp blijft

Indien men een andere discussie begint te voeren dan verwacht ik van een moderator dat hij dit afsplitst

Posters die andere posters aanvallen moeten éénmalig de boodschap krijgen dat dit niet kan daarna een poos bannen
Ongewenste gedragingen aankaarten moet wel beperkt kunnen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En hoeveel mensen zijn bezig met wat er op die server staat? het zijn hier evengoed vluchtige gesprekken die vaak niet boven een pruttelende frietpot uitkomen.

Ben het wel eens dat men best on topic blijft maar tegelijk geef ik grif toe dat me dat zelf vaak niet lukt en dat als we iedereen met dit probleem gaan bannen het hier rap heel stil gaat zijn. Bannen is ook niet het doel van een forum en meningsverschillen zal je altijd hebben net als bijzaken die een topic binnen sluipen, soms ook onbewust.

En "aanvallen" is subjectief, voor de ene is iets grappig voor een ander is het een regelrechte aanval, hoe ga je als mod dat kunnen beheren zonder dat het totaal uit de hand loopt? Theorie en praktijk verschillen nog al eens en regels die logisch lijken zijn in realiteit veel moeilijker afdwingbaar.

Ik denk dat een beetje begrip en verdraagzaamheid beter werken dan de strenge gaan uithangen omdat bepaalde feiten ons niet aanstaan. En over bij elke keer de tenen geraakt zijn naar de meester lopen lijkt me meer problematisch dat iemand op café ontmoeten die het wat bonter verwoordt dan dat je zelf graag zou horen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Als je verschillende forums bezoekt, kan het al eens gebeuren dat je de verkeerde houding meeneemt zonder dat je daarom kwaadwillig bezig bent. Als iets te hard overkomt, zou ik dat vermelden in het antwoord -- aan de reactie daarop kan je dan meestal afleiden of iemand het ook zo meende.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 13 okt 2023, 17:18 vluchtige gesprekken die vaak niet boven een pruttelende frietpot uitkomen.
daarom dat men overschakelt naar airfryers :beerchug:
Dizzy schreef: 13 okt 2023, 17:18Ik denk dat een beetje begrip en verdraagzaamheid beter werken dan de strenge gaan uithangen omdat bepaalde feiten ons niet aanstaan. En over bij elke keer de tenen geraakt zijn naar de meester lopen lijkt me meer problematisch dat iemand op café ontmoeten die het wat bonter verwoordt dan dat je zelf graag zou horen.
dit is dus (naar mijn gevoel) een houding die meer en meer het dagelijkse leven is binnengeslopen op al veel te veel niveaus
(de leerkracht moet zich gaan verantwoorden voor slechte punten van de kleine, de politie moet voor het minste al opletten voor sancties, en op cafe ongezouten je mening zeggen kan ook al veel vaker als vroeger leiden tot -zoals een andere poster aanhaalt- 'ne klop op u bakkes"

enerzijds is het allemaal "de wereld moet toleranter zijn", maar anderszijds "oh nee, je hebt mijn gevoelens gekwetst en nu moet jij daarvoor gestraft worden"....
en het ene kan (alweer, volgens mij) niet samen lopen met het andere.
of iedereen is toleranter, of iedereen zal de mond gesnoerd (moeten) worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is ook mijn aanvoelen, Splitter. De zere teentjes zijn zeker niet afgenomen ook al spreekt men anderzijds over meer transparantie en bespreekbaar maken van alles.

Iemand die bvb te zwaar is mag je daar niet meer over aanspreken, je moet die lekker ongezond bezig laten want dan ben je modern en tolerant. Je kan het ook zien als een vorm van het kan me niet schelen dat hij/zij gezondheidsproblemen ontwikkelt.

Ouders moeten nu de beste vrienden zijn van hun kinderen maar hoe kan je dat zonder dat je af en toe de nodige grenzen aangeeft. Gevolg, rot verwende jongeren die schrikken als ze voor hun eigen moeten zorgen. Het voorbeeld van de leraar is treffend. Kreeg ik een opmerking van een leraar dan kreeg ik nog extra naar mijn voeten van mijn ouders, nu gaan ze eerder de leraar een proces aan doen. Wil je echt een toek op uw bakkes riskeren dan moet je het maar eens aandurven om iets over de kids te zeggen :)

En affectief, mij lijkt iemand die agressief wordt (klop op uw bakkes) veel erger dan iemand die ongezouten een ongemakkelijke waarheid vertelt. Misschien is het een gevolg van het gedrag op (a)sociale media, alles en iedereen is fake dus het doortrekken naar de echte wereld is maar een volgende stap. We doen online al alsof, waarom dan niet erbuiten?

En ook de tegenspraak tussen enerzijds de openheid en transparantie die men wenst en anderzijds het (streng) willen bestraffen klopt. Uiteindelijk komt het neer dat men vooral echo's van de eigen opvatting nog wenst te horen of fake "doen alsof". Dat is ook typisch Vlaams want Nederlanders zijn bvb veel directer in hun taalgebruik, wij vinden dat al snel onbeleefd maar zij vinden dat eerlijker, er is voor beiden iets te zeggen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

The age of wokeness, the rise of AI, the fall of humankind …. Titel van een geschiedenisboek in 2123
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Geschreven door AI
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 142 keer

Sommige discussies zijn op het scherp van de snee en soms zelfs er over i.m.o. ...

Mijn vraagis of we met z'n allen hier geen verantwoordelijkheid hebben ? Ik heb hier bv. eens enkele posts gelezen waarin iemand zijn socio-financiële situatie werd uitgekamd en gebruikt als arguementatie in een discussie. Eenvoudig de posts gemeld aan de moderatoren en prompt werd het bericht verwijderd. Bij deze ook een woord van dank én apprectie tav de moderatoren die dit forum belangeloos en op vrijwillige basis in het leven houden.

Verder moeten scherpe discussies kunnen zo lang ze verlopen confrm de forum regels, elementaire beleefdheidsregels én met respect voor andere meningen. Ik heb met velen ten tijde van corona ook felle discussie gehad maar diezelfde "opponenten" hielpen me verder op het moment dat ik zelf met technische problemen / vragen zat. Dit is een vorm van sportiviteit en solidariteit die m.i. in deze deze tijden meer dan welkom is. Dit zijn waarden waar we toch met z'n allen voor staan ?

Verder kan je inderdaad zeer streng gaan modereren uitgaande van de stelling dat alles to the point moet zijn. Soms krijg ik persoonlijk opemerkingen omdat ik verbanden leg tussen topics in topics tussen verschillende zaken, anderen gaan proberen alles zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven omdat ze - vanuit mindere techische kennis / bagage - niet direct goede weten welke info (minder of niet) relevant is voor medeleden die vanuit een grotere techische achtergrond hulp kunnen bieden, etc. en dit alles zonder slechte intenties.

Ik zou ervoor pleiten: leg de laat niet tè hoog en maak dat mensen zich geen uren moet bezinnen over vragen betreffende de "legitimiteit" van een post, de relevantie van info die ze geven i.f.v. een bepaalde vraag over iets waar ze niet thuis in zijn, enz.

Anderzijds zijn ook hier - zoal aan alles - bepaalde grenzen. Quid het gezond verstand ???

En over meningen ivm levensttijl, de impact ervan op gezondheid en de maatschappelijke kost ervan ... Ik sta 37 jaar in de zorg en kan alleen maar stellen dat het soms gemakkelijk is te (ver)oordelen of de figuurlijke splinter in het oog van de andere te zien zonder de balk in eigen ogen te zien. Een zgn. ongezonde levensstijl wordt in bepaalde gevallen ook mee gemedieerd door factoren die mensen niet zelf in de hand hebben (afkomst, socio-familiale achtergronden e.d.m. om dan bepaalde metabole en bv. centrale (hersen)dysfuncties nog buiten beschouwing te lagen. En wie bepaalt wat i.f.v. gezondheidskost 'not done' is en wat juist wel OK is. Wat met letsels / problemen nav. tè extreme sportbeoefening en dit soms tegen beteer weten in bv. ? Wat met te zware mensen die perfecte labo-waarden hebben en geen (noemenswaardige) gezondheidsklachten?

Dit allemaal gewoon om te vragen: laat het ons - los van afspraken / regels die er moeten zijn - menselijk houden en toegankelijk voor een zo ruim mogelijk publiek en ook enige tolerantie aan de dag proberen te leggen. Dit is alllesbehalve evident maar laat het ons op zijn minst verder probereren.

Ook het atnwoord op de van TS ligt mi.i; ergens in 'midden' wat mij betreft. Men kan natuurlijk ook besluiten dat alles to the point moet zijn maar dan moet men misschien overwegen om van dit forum een discussie- of help forum te maken voor specialisten in een bepaalde materie. In mijn perceptie is dit laatste nooit aan de orde geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”