Het BIPT opent de markt voor modems
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Jep, dat zijn ze. Enfin, toch deels. Nice find.
Waar vind je de link naar die pagina precies? Had deze ochtend nog op Telenet rondgesurft maar kwam dit niet tegen. Ook niet op de "voorliggende" pagina (klantenservice -> internet -> modem en andere toestellen). Daar staat het nog steeds niet gelinkt trouwens.
Via een zoekopdracht misschien? Dan komt het idd wel boven mits je de juiste termen gebruikt.
Merk trouwens op
Proximus iemand?
Waar vind je de link naar die pagina precies? Had deze ochtend nog op Telenet rondgesurft maar kwam dit niet tegen. Ook niet op de "voorliggende" pagina (klantenservice -> internet -> modem en andere toestellen). Daar staat het nog steeds niet gelinkt trouwens.
Via een zoekopdracht misschien? Dan komt het idd wel boven mits je de juiste termen gebruikt.
Merk trouwens op
Specificaties TN modem is laatst bewerkt op 22 april, allemaal vrij recent dus.Onderstaande informatie is gericht aan fabrikanten. Op een later moment breiden we deze pagina uit met uitleg voor onze klanten.
Proximus iemand?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 97 keer
Iemand heeft een post gemaakt op het Proximus forum met vraag naar de specificaties, ben benieuwd of er antwoord komt.
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... 2023-60656
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... 2023-60656
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 1615 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bij Orange zijn de specificaties ook gepubliceerd: https://corporate.orange.be/nl/consumenteninlichtingen (helemaal onderaan)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3330 keer
- Recent bedankt: 46 keer
Grappig:
in het Orange PDF zijn de commentaren van het Word document blijven staan zie: https://corporate.orange.be/sites/defau ... 004629.pdf
in het Orange PDF zijn de commentaren van het Word document blijven staan zie: https://corporate.orange.be/sites/defau ... 004629.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zo zie je maar...foei orange maar we schrikken er niet van, Toch?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 342 keer
Spijtig dat we nog steeds geen stap dichter komen bij een Proximus decoder achter een eigen modem volledig werkende te kunnen configureren
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Dat van Proximus... daar is toch nog werk aan hoor.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
In de "router guideline" van Proximus bij de "fiberlijn" staat toch één en ander beschreven over Proximus TV vanaf pagina 6.honda4life schreef: ↑5 maanden geleden Spijtig dat we nog steeds geen stap dichter komen bij een Proximus decoder achter een eigen modem volledig werkende te kunnen configureren
Ik heb nog niet alles in detail bekeken, maar wat ontbreekt er dan precies?
Wat me opviel, is dat er bij Telenet en Orange geen specificaties voor glasvezelaansluitingen zijn gepubliceerd.
Nochtans vermelden Telenet en Orange wel al respectievelijk de "360° Fiberbox" en "Livebox Fiber" op hun website, al dan niet in het kader van hun beperkte proefprojecten met glasvezel.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Dat staat toch vrij duidelijk in hoofdstuk 4 hier?honda4life schreef: ↑5 maanden geleden Spijtig dat we nog steeds geen stap dichter komen bij een Proximus decoder achter een eigen modem volledig werkende te kunnen configureren
https://www.proximus.be/dam/jcr:fd5257e ... ~cache.pdf
-
- Elite Poster
Telenet en Orange zijn op het eerste zicht al niet in orde:
- Specificaties IPTV-diensten ontbreken: hoe kan de fabrikant of eindgebruiker bijvoorbeeld weten dat interactieve diensten op de Telenet Digicorder alleen in bridge-mode en niet achter NAT functioneren?
- Specificaties Fiber-to-the-Home-netwerken ontbreken: zowel Orange als Telenet vermelden zelf een glasvezel-homegateway (360° Fiberbox of Livebox Fiber) op hun website die ze in een beperkt aantal FttH-regio's installeren. Ook op die glasvezelaansluitingen moeten eindgebruikers in november 2024 een eigen glasvezelmodem kunnen aansluiten, dus moesten deze specificaties al gepubliceerd zijn.
- ...
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bij Telenet werkt de tvbox wel achter een eigen NAT, router. Zijn dus enkel nog de oude ABD toestellen die massaal aan het sneuvelen en uitgefaseerd worden. Ook de nieuwe ip tvbox werkt achter eigen router zonder problemen.raf1 schreef: ↑5 maanden geleden Telenet en Orange zijn op het eerste zicht al niet in orde:
- Specificaties IPTV-diensten ontbreken: hoe kan de fabrikant of eindgebruiker bijvoorbeeld weten dat interactieve diensten op de Telenet Digicorder alleen in bridge-mode en niet achter NAT functioneren?
- Specificaties Fiber-to-the-Home-netwerken ontbreken: zowel Orange als Telenet vermelden zelf een glasvezel-homegateway (360° Fiberbox of Livebox Fiber) op hun website die ze in een beperkt aantal FttH-regio's installeren. Ook op die glasvezelaansluitingen moeten eindgebruikers in november 2024 een eigen glasvezelmodem kunnen aansluiten, dus moesten deze specificaties al gepubliceerd zijn.
- ...
De eigen ftth geen ervaring mee, maar hier wel familie in nieuwbouw waar Telenet ook via fiber binnenkomt maar dan overgaat in een micronode om dan ook een klassieke kabelmodem aan te hangen. RFoG heet dat dacht ik.
De commentaren van Orange zijn wel epic, even publiekelijk laten weten klanten te willen ontmoedigen.
-
- Moderator
Orange heeft die PDF (met de zichtbare comments) reeds verwijderd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Staat nog steeds online.
Of hier in bijlage.
Of hier in bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
- Bedankt: 92 keer
Nu nog wachten tot de prijs van coaxmodems naar beneden gaat want 200 euro enzo is wat aan de hoge kant.
60-80 euro lijkt er al beter op. Dat is namelijk de vergoeding (Orange = 60 eur, TN = 80 eur) die je moet betalen als je hun modem niet terug bezorgt na opzeg, en die dan dus jouw eigendom wordt neem ik aan?
Zou er voor die modems dan geen opensource/community firmware kunnen gemaakt worden (die conform is met de specs)?
En die dan te gebruiken is bij alle ISPs.
Zou het probleem in het Telenet HFC systeem betreft zelfde modem MAC+ISP switch al opgelost zijn, of pas in november ofzo?
Er waren namelijk wat klanten die problemen hadden bij overschakeling Orange->Heytelecom doordat de modem bleef en vanop afstand administratief werd geswitcht, maar het TN systeem zag een andere ISP en blokkeerde soms dan.
Nu ga ik van Hey->Orange en blijkt dat hun procedure veranderd is, ondanks dat het dezelfde modem type blijft, moet er toch een technieker komen een andere installeren, omwille van bovenstaand probleem zeggen ze.
60-80 euro lijkt er al beter op. Dat is namelijk de vergoeding (Orange = 60 eur, TN = 80 eur) die je moet betalen als je hun modem niet terug bezorgt na opzeg, en die dan dus jouw eigendom wordt neem ik aan?
Zou er voor die modems dan geen opensource/community firmware kunnen gemaakt worden (die conform is met de specs)?
En die dan te gebruiken is bij alle ISPs.
Zou het probleem in het Telenet HFC systeem betreft zelfde modem MAC+ISP switch al opgelost zijn, of pas in november ofzo?
Er waren namelijk wat klanten die problemen hadden bij overschakeling Orange->Heytelecom doordat de modem bleef en vanop afstand administratief werd geswitcht, maar het TN systeem zag een andere ISP en blokkeerde soms dan.
Nu ga ik van Hey->Orange en blijkt dat hun procedure veranderd is, ondanks dat het dezelfde modem type blijft, moet er toch een technieker komen een andere installeren, omwille van bovenstaand probleem zeggen ze.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De comments geven m.i. wel een representatieve indruk van hoe de providers hier tegenover staan (voor zover dat nog een verrassing was). Nuja, ze mogen denken wat ze willen, ze moeten gewoon maar technisch/administratief maken dat we onze eigen modem kunnen aansluiten (zonder allerhande problemen) en voor de rest hebben we ze niet nodig inzake.
Nu, gezien de bemerking dat er nog specifieke informatie voor klanten zal gepubliceerd worden blijf ik nog even terughoudend om een modem te kopen, alhoewel ik wel modellen op oog heb. Tenzij die specifieke informatie dan louter administratieve aspecten zou behelsen, zonder impact op hardwarekeuze. Het mag iig niet de bedoeling zijn dat die info pas op 1 november online komt.
Nu, gezien de bemerking dat er nog specifieke informatie voor klanten zal gepubliceerd worden blijf ik nog even terughoudend om een modem te kopen, alhoewel ik wel modellen op oog heb. Tenzij die specifieke informatie dan louter administratieve aspecten zou behelsen, zonder impact op hardwarekeuze. Het mag iig niet de bedoeling zijn dat die info pas op 1 november online komt.
-
- Moderator
Als ik de ONT specificaties eens vluchtig doorlees, stel ik vast:
De specifieke info voor klanten zal wellicht gewoon de administratieve aspecten zijn hoe je eigen ONT te registreren (vb ingeven van ONT S/N nummer via My Proximus, of een ander proces om jouw S/N door te geven, vb via een installatiecode?)
Tussen nu en 1/11 moeten de providers hun systemen en processen nog aanpassen naar deze extra manier van hardware registratie
- dat er 2 types ONT kunnen gebruikt worden: een met fiber + één ethernetpoort, ofwel een GPON/XGS-PON SPF module.
- dat de ONT moet voldoen aan een hele resem internationale standards, dus bijna géén eigen Proximus requirements.
- dat de identificatie zal gebeuren op basis van ONT serienummer.
- HW-versie en SW-versie moeten meegestuurd worden, maar dat dient meer voor monitoring / opvolging.
- dat het serienummer hardcoded moet zijn, en dus niet wijzigbaar via SW of Web interface
Volgens mij is de hardwarekeuze nu bepaald door de specificaties die gisteren werden gepubliceerd.CCatalyst schreef: ↑5 maanden geleden Nu, gezien de bemerking dat er nog specifieke informatie voor klanten zal gepubliceerd worden blijf ik nog even terughoudend om een modem te kopen, alhoewel ik wel modellen op oog heb. Tenzij die specifieke informatie dan louter administratieve aspecten zou behelsen, zonder impact op hardwarekeuze.
De specifieke info voor klanten zal wellicht gewoon de administratieve aspecten zijn hoe je eigen ONT te registreren (vb ingeven van ONT S/N nummer via My Proximus, of een ander proces om jouw S/N door te geven, vb via een installatiecode?)
Tussen nu en 1/11 moeten de providers hun systemen en processen nog aanpassen naar deze extra manier van hardware registratie
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 24 keer
Kan je zelf gaan bepalen of je een GPON of XGS-PON SFP gebruikt, voor een 1000/500 profiel bv? Heb geen zin om beide te moeten kopen indien je upgrade of downgrade. Kunnen alle porten van OLT tegenwoordig beide standaarden aan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
- Bedankt: 533 keer
Edpnet maakt gebruik van GPON
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
Dit zegt de specificatie van de eigen fiber modem:
Vrij vertaald:
- R-1 The end user shall select a GPON or an XGS-PON ONT using the same technology as used by Proximus for his line.
The ONT shall be a stand-alone ONT or an SFP ONT.- R-2 Proximus shall connect the GPON ONT to a GPON Line Termination card or a multimode “GPON + XGS-PON” Line Termination card.
In the latter case, the ONT shall coexist with both GPON and XGS-PON ONTs.- R-3 Proximus shall connect the XGS-PON ONT to a multimode “GPON + XGS-PON” Line Termination card.
This ONT shall coexist with both GPON and XGS-PON ONTs.- R-4 The end user ONT shall be able to coexist with GPON & XGS-PON ONT
Als jouw glasvezel geterminereed is op een multimode “GPON + XGS-PON” kan je zowel een GPON als een XGS-PON modem gebruiken ...
Voor zover ik het begrijp worden alle ONT's uitgerust met multimode "GPON + XGS-PON" lijnkaarten ...
Dat hangt niet af van EDPNet, maar van de Proximus OLT waarop jouw fiber is getermineerd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
- Bedankt: 533 keer
Uit de voorwaarden van edpnetphilippe_d schreef: ↑5 maanden geledenDat hangt niet af van EDPNet, maar van de Proximus OLT waarop jouw fiber is getermineerd.
Een Doe-Het-Zelf Installatie is onderworpen aan de bepalingen van artikel 3 (in geval van een DSL
bestelling) of artikel 4 (in geval van een Fiber GPON bestelling) van de Bijzondere Installatie Voorwaarden
(https://www.edpnet.be/nl/conditions/alg ... orwaarden-
installaties.html
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind die comments alvast niet terug in mijn gedownloade file (ik gebruik wel Foxit reader).
Hebben ze het eindelijk gewist, of ligt het aan mijn software?
Hebben ze het eindelijk gewist, of ligt het aan mijn software?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 223 keer
Wel, het is al van 4 dagen geleden, het lijkt me redelijk safe om te veronderstellen dat ze het document ondertussen vervangen hebben met een gekuiste versie
Het internet vergeet echter niet. Probeer deze eens:
viewtopic.php?p=989945#p989945
Het internet vergeet echter niet. Probeer deze eens:
viewtopic.php?p=989945#p989945
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- userbase crew
Thx, die link lijkt me idd hier lokaal gehost, maar ook bij die zie ik geen comments in mijn PDF reader (die zegt gewoon "no comments" als ik ze aanzet).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 223 keer
Hier wel in firefox en PDF Xchange editor.
Het zijn geen pdf 'comments', het is de inhoud zelf. Scroll naar beneden en je ziet er enkele staan?
Het zijn geen pdf 'comments', het is de inhoud zelf. Scroll naar beneden en je ziet er enkele staan?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- userbase crew
Dedju, zo gefocused op het comment system dat ik daar niet eens gekeken had
Terug ontopic:
Ik mag hopen dat het BIPT ze een beetje in het oog houdt, dat onnodige en onredelijke eisen als afschrik ook niet aanvaard zullen worden.
Terug ontopic:
Ik mag hopen dat het BIPT ze een beetje in het oog houdt, dat onnodige en onredelijke eisen als afschrik ook niet aanvaard zullen worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 522 keer
- Bedankt: 322 keer
page 404philippe_d schreef: ↑5 maanden geleden Grappig:
in het Orange PDF zijn de commentaren van het Word document blijven staan
screenshot_674.png
zie: https://corporate.orange.be/sites/defau ... 004629.pdf
We looked everywhere!
We couldn’t find the requested page..3-+
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 741 keer
- Bedankt: 476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Zie een aantal posts hierboven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 58 keer
Vanaf 1 november 2024 zal het ook bij Tadaam mogelijk zijn een eigen modem te gebruiken.
Meer info hier: https://tadaam.be/juridische-informatie/
En technische vereisten in dit document:
https://tadaam-image-background.s3.eu-c ... CATION.pdf
Meer info hier: https://tadaam.be/juridische-informatie/
En technische vereisten in dit document:
https://tadaam-image-background.s3.eu-c ... CATION.pdf
-
- userbase crew
Crew message:
Effe een update hierover:
Aangezien dit toch wel een van de grootste veranderingen is op het gebied van ISPs en technologie in de voorbije jaren, zijn we van plan om dit van nabij op te volgen.
We gaan topics te voorzien ivm de vrije modemkeuze, waarschijnlijk per technologie (DSL, coax, fiber, etc), of per provider, zodat links naar technische vereisten, documenten, en toestellen op de (toekomstige) markt, een beetje gegroepeerd kunnen worden.
In de komende weken zal dit idee vorm aannemen.
Als er verder suggesties zijn, hoor ik ze graag.
Effe een update hierover:
Aangezien dit toch wel een van de grootste veranderingen is op het gebied van ISPs en technologie in de voorbije jaren, zijn we van plan om dit van nabij op te volgen.
We gaan topics te voorzien ivm de vrije modemkeuze, waarschijnlijk per technologie (DSL, coax, fiber, etc), of per provider, zodat links naar technische vereisten, documenten, en toestellen op de (toekomstige) markt, een beetje gegroepeerd kunnen worden.
In de komende weken zal dit idee vorm aannemen.
Als er verder suggesties zijn, hoor ik ze graag.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Per technologie modems oplijsten en een lijst met ISP's met links naar de gebruikte technologie...
- ISP1 link naar technologie A
- ISP1 link naar technologie B
- ISP2 link naar technologie C
- ISP3 link naar technologie A
- ISP3 link naar technologie D
- Technologie A
- Technologie B
- Technologie C
- Technologie D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- userbase crew
Het probleem is dat ik per technologie prefereer, maar dat dit forum ingedeeld is per provider.
Nog even denken hoe ik dat best ga aanpakken.
Mss is inderdaad een forwarding topic per provider nuttig, en dan de technologieen elders verzamelen.
Zolang de specs niet te ver uit mekaar lopen.
Anders is een strictere scheiding per provider wel nuttig.
Nog even denken hoe ik dat best ga aanpakken.
Mss is inderdaad een forwarding topic per provider nuttig, en dan de technologieen elders verzamelen.
Zolang de specs niet te ver uit mekaar lopen.
Anders is een strictere scheiding per provider wel nuttig.
-
- Elite Poster
Ga je "per provider" niet geweldig veel overlap hebben omdat er niet zo gek veel technologieen in omloop zijn ?
J.
J.