Het BIPT opent de markt voor modems

Nieuws omtrent telecommunicatie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3316 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Zopas gezien op de website van het BIPT:
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... oor-modems :banana:

Het BIPT opent de markt voor modems

Het BIPT heeft in een nieuw besluit het netwerkaansluitpunt (NTP) voor vaste netwerken vastgelegd.

Het NTP bepaalt vanaf welk punt de gebruiker zeggenschap heeft over zijn internetverbinding.

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.

Hierdoor zijn gebruikers niet langer verplicht de modem/router af te nemen bij hun operator bij het afsluiten van hun internetabonnement.

Timing:
  • 1/11/2023: in werking treden van het BIPT besluit
  • 30/4/2024: Providers krijgen 6 maanden de tijd om de specificaties te publiceren
  • 1/11/2024: Eindgebruikers kunnen hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk
Wie had dat ooit kunnen denken :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Wat verwacht je dat er dan met de abonnementsprijs zou gebeuren?

Als ik bvb deze kabelmodem zie:
https://www.coolblue.be/nl/product/9020 ... ional.html
dan moet de prijs toch al behoorlijk zakken voor je zo iets kan aanschaffen zonder daar een financieel nadeel aan te doen.

300 euro voor een kabelmodem is behoorlijk wat (ik heb nu een synology router achter mijn orange modem hangen). Mijn router is nog niet echt afgeschreven.

Of zie ik dat verkeerd ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 113 keer

Bericht

Volgens mij kan je er nog altijd voor kiezen om de modem van de provider te gebruiken. De overgrote meerderheid van alle internetgebruikers gaat dat blijven doen. Is ook gewoon gemakkelijk voor iemand die er niet veel van kent.

Maar dit is wel een leuke evolutie voor wie net wél vrije keuze wil, om welke reden ook.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 737 keer
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Die prijs is inderdaad stevig. Zelf weet ik niet of ik dit zo even zou neertellen - de e-router van Telenet voldoet ruimschoots in bridge (ipv4) en ipv6 prefix delegation.

Maar fantastisch dat dit er nog gaat komen - ik had het eerlijk gezegd niet verwacht.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

ygeffens schreef: 11 okt 2023, 19:11 300 euro voor een kabelmodem is behoorlijk wat (ik heb nu een synology router achter mijn orange modem hangen). Mijn router is nog niet echt afgeschreven.
In dit specifieke voorbeeld kan het ook goedkoper
https://www.bol.com/be/nl/p/avm-fritz-b ... ontent=pdl

En het is idd vnl om een optie te geven voor de mensen die het willen, voornamelijk de hobyisten die zo weinig mogelijk apparatuur ertussen willen hebben die nodeloos energie slurpen en mogelijks meer performance willen halen of stabiliteit en dergelijke.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

didi79 schreef: 11 okt 2023, 19:39 Volgens mij kan je er nog altijd voor kiezen om de modem van de provider te gebruiken. De overgrote meerderheid van alle internetgebruikers gaat dat blijven doen. Is ook gewoon gemakkelijk voor iemand die er niet veel van kent.

Maar dit is wel een leuke evolutie voor wie net wél vrije keuze wil, om welke reden ook.
Precies, vandaar ook mijn vraag/bedenking: voor dat geld zou ik ook mijn huidige combo blijven gebruiken, OF de prijs van het abo moet dusdanig zakken dat het het overwegen waard is om je eigen modem aan te schaffen. De provider modem kan defect gaan, en het kost je niets om hem te vervangen. Zelf aangekocht? Hopen dat het dan misloopt tijdens de garantie, anders...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

ygeffens schreef: 11 okt 2023, 19:48 De provider modem kan defect gaan, en het kost je niets om hem te vervangen
Als keerzijde, met een betere modem kan je meer en betere diagnose stellen van netwerk issues. Want met de helpdesk kwaliteit van tegenwoordig, is dat soms wel een betere optie dan de providers het op te laten lossen :p

Maar 't zal idd geen financieel voordeel opleveren, maar het zal er ook niet duurder op worden. Gewoon meer opties en wie weet wat de markt nog zal opbrengen
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 71 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wat kun je dan met een eigen modem meer dan dat er nu mogelijk is met een e-router?
Eigen diagnose stellen (als je de skills hebt) is er één van, maar er is meer denk ik?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 109 keer

Bericht

Eigen dns kiezen.
Meer opties om je netwerk in te delen
...

Voor de meeste particuliere gebruikers heeft dit inderdaad geen meerwaarde. Die zijn tevreden dat ze met de wifi op het internet kunnen.
Maar het is een goeie zaak, dat het eindelijk mogelijk zal worden.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 223 keer

Bericht

Flippi schreef: 11 okt 2023, 19:56 Wat kun je dan met een eigen modem meer dan dat er nu mogelijk is met een e-router?
Eigen diagnose stellen (als je de skills hebt) is er één van, maar er is meer denk ik?
  • Een AIO kopen die volledig onder eigen beheer is.
  • Switchen van provider, met dezelfde technologie, zonder van toestel moeten wisselen.
  • Jezelf verlossen van eventuele problemen zoals met de puma 6/7 chipset die destijds in veel ISP modems zat.
  • Fiber rechtstreeks in je eigen toestel met SFP module.
  • ...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Stroper schreef: 11 okt 2023, 20:05Voor de meeste particuliere gebruikers heeft dit inderdaad geen meerwaarde.
Vrijheid is geen meerwaarde?

"Da gade gij nie bepalen."

In Duitsland kiest meer dan 30% van de glasvezelabonnees voor een eigen modem/router.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ygeffens schreef: 11 okt 2023, 19:11 300 euro voor een kabelmodem
Als je bij opzegging van Telenet internet de (CV8560E) modem niet binnenbrengt moet je "slechts" 80 euro betalen.
Hier moet je dan wel andere/vrije software op kunnen zetten natuurlijk, wat niet altijd makkelijk is, maar dit geeft wel ideeen ...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 18:52 Timing:
  • 1/11/2023: in werking treden van het BIPT besluit
  • 30/4/2024: Providers krijgen 6 maanden de tijd om de specificaties te publiceren
  • 1/11/2024: Eindgebruikers kunnen hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk
Je zou blij kunnen zijn dat het er eindelijk komt en ook afvragen waarom het nog meer dan 1 jaar moet duren!
Ik zou denken dat er niet veel bij komt kijken, toch?
Heppie NY!
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 113 keer

Bericht

Ernie schreef: 11 okt 2023, 21:09 Je zou blij kunnen zijn dat het er eindelijk komt en ook afvragen waarom het nog meer dan 1 jaar moet duren!
Ik zou denken dat er niet veel bij komt kijken, toch?
Specificaties opstellen en publiceren, netwerken toegankelijk maken voor "vreemde" modems. Zorgen dat alle infra die modems ook aanvaardt. Extra checks inbouwen zodat één modem die vreemd doet niet een hele wijk platlegt. Enz...
En dat op grote schaal. Daar komt echt wel heel veel bij kijken. En daar hangen voor de providers ook kosten aan.

Ik verwacht dan ook dat providers heel binnenkort om een langere overgangstijd gaan vragen.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

Worden er geen standaard opgesteld net om al die problemen te voorkomen?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 18:52 Timing:
1/11/2024: Eindgebruikers kunnen hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk
op coax zullen er niet zo heel veel een eigen modem aansluiten, vermoed ik,
en op dsl zijn de meeste concurrenten toch al grotendeels verdwenen....

dus gaan de meeste mensen naar fritzbox, en die kon dus in veel gevallen al :)
dat zal dus ook wel verklaren waarom er al enige tijd gerapporteerd werd dat je zelfs met niet gecertificeerde firmware gewoon normale profielen behield.

hoewel erg laat, blijft het natuurlijk wel goed nieuws.

edit: bovenstaande gezegd zijnde kan je dan ook eventueel dus een sfp module rechtstreeks in je firewall knallen en 1 apparaat hebben voor alles
(sfp module a la: https://www.reichelt.com/nl/nl/mini-gbi ... 39043.html / https://datainterfaces.com/sfp-vdsl-r-v ... -to-1-2km/ / https://www.wimoodshop.nl/products/1256 ... DSL2+Modem )

zou dus ook voor bedrijf(jes) handig kunnen zijn: 1 coax lijntje, 1 vdsl lijntje, 1 firewall met ethernet wan + sfp-vdsl wan
Laatst gewijzigd door Splitter 11 okt 2023, 21:37, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In Nederland hebben de providers destijds ook 12 maanden tijd gekregen.

De duopolisten krijgen nu gewoon extra tijd om hun commerciële strategie aan te passen aan deze nieuwe realiteit.
Specificaties opstellen duurt zeker geen zes maanden. Maar een commerciële strategie bedenken om klanten te ontmoedigen een eigen modem te gebruiken, daar kruipt veel meer tijd in.

Dit tegenhouden kan niet meer, maar de klanten die een eigen modem willen gebruiken marginaliseren kan natuurlijk nog wel.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 368 keer

Bericht

ik zie al het wel nietes spelletje. Sorry meneer mevrouw het signaal tot aan uw invoer is ok voor ons dus trekt uwen plan. En dan ga je de lezersbrieven zien hoor.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 11 okt 2023, 20:56 Als je bij opzegging van Telenet internet de (CV8560E) modem niet binnenbrengt moet je "slechts" 80 euro betalen.
Hier moet je dan wel andere/vrije software op kunnen zetten natuurlijk, wat niet altijd makkelijk is, maar dit geeft wel ideeen ...
Woensdag namiddag die modem binnengebracht bij telenet, moest er niks op betalen, stond geen bedrag bij, enkel bij de tv box stond er bij dat die 150 euro kost bij niet tijdig binnenbrengen, denk dat dit al niet meer van toepassing is dat je moet betalen voor de modem.

al zie ik telenet nog moeilijk doen met een niet telenet modem toestel op het kabel netwerk als je klant bent bij telenet.
ze zullen ook geen service meer bieden als je problemen hebt met internet want de modem die je koopt is onder je eigen risico aangesloten.

wat ik wel leuk vindt wat ik eigenlijk nu al kan doen maar niet geklaard krijg is dat ik de modem van proximus niet meer nodig heb voor de fiber aansluiting op de router te krijgen, MV ondersteund dat niet spijtig genoeg als je ze contacteert, kennelijk is de nieuwe verbinding anders dan de vorige na de ONT op fiber via MV.
greets
master-magic
MV Fiber 3500/1500 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 36 keer

Bericht

proximusboyke schreef: 11 okt 2023, 21:55 het signaal tot aan uw invoer is ok voor ons dus trekt uwen plan
Dat heb ik nu al voorgehad met Telenet... In een winkel zegt hun modem/router IP_UNREACH errorcode zeggen ze ja dat ligt aan uw router (die er in bridge mode achter hangt... wat heeft dat met hun router die dan stopt met werken te maken :bang: )
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer

Bericht

Hier is er een scarletmodem bijgekomen omdat de nieuwe tv decoder anders niet wil werken, ik vraag me af of ik die er terug ga kunnen tussenuit halen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hoe ik het interpreteer wel. De decoder zelf valt niet onder dit besluit en ga je niet vrij kunnen kiezen, maar je modem moet dat wel zijn en alles moet werken.
Nu is dit wel een interessante, het zou me niet verbazen als ze gaan proberen met dit argument toch wat beperkingen op te leggen.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3316 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

master-magic schreef: 11 okt 2023, 22:11 al zie ik telenet nog moeilijk doen met een niet telenet modem toestel op het kabel netwerk als je klant bent bij telenet.
ze zullen ook geen service meer bieden als je problemen hebt met internet want de modem die je koopt is onder je eigen risico aangesloten.
Waarom altijd zo negatief?
Het BIPT heeft een "level playing field" (het "gelijke-speelveld" principe) gecreëerd, waarin de verschillende providers moeten werken: zelfde regels voor iedereen.
Daarin werkt de concurrentie: geen enkele provider heeft een voordeel om het de klanten moeilijk te maken.

Als jouw TV toestel slecht beeld heeft, dan geeft Telenet ook geen support om jouw beeldinstellingen goed te zetten?
- als de oorzaak van het slechte beeld bij Telenet zit, dan moet Telenet het probleem oplossen.
- als de oorzaak bij je toestel ligt (vb kapotte tuner, slechte HDMI kabel, ...) dan moet je bij de TV leverancier aankloppen ...

Zo ook met de modem
De support moet komen van de modemleverancier. Deze kan vaststellen (support pagina's, logfiles, lijnwaarden) of het probleem bij de provider ligt of bij de modem ...
Zo werkt het in het buitenland (ook in de landen waar ze ook "Telenet aka Liberty Global" als provider hebben ...).
Joe de Mannen schreef: 12 okt 2023, 05:13 Hier is er een scarletmodem bijgekomen omdat de nieuwe tv decoder anders niet wil werken, ik vraag me af of ik die er terug ga kunnen tussenuit halen.
Ja natuurlijk.
Scarlet aka Proximus moet alle specificaties publiceren, waardoor het mogelijk wordt om je eigen modem/router te gebruiken (vb IPTV routing tables, ...). Modemleverancier (vb AVM) programmeert deze instellingen in de router, onder een "provider" profiel (vb "Scarlet IPTV"), zodat de klant kan kiezen welke provider hij gebruikt.
MaT schreef: 12 okt 2023, 05:33 het zou me niet verbazen als ze gaan proberen met dit argument toch wat beperkingen op te leggen.
Laat ons hopen van niet. Welke voordelen zou Proximus hebben om het de klanten moeilijk te maken?
In Nederland heeft KPN, één jaar voor het wettelijk verplicht was, al de modemvrijheid ingevoerd. Providers kunnen dus (als ze willen) ook pro-actief zijn, en zijn niet verplicht om te wachten op de deadline :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

:banana: Hiermede bewijst Belgie nogmaals dat het 10 jaren achter loopt tov Nederland en Duitsland...................dus ik zeg gewoon EINDELIJK
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 7 -Proximus/JIM
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

MaT schreef: 12 okt 2023, 05:33De decoder zelf valt niet onder dit besluit en ga je niet vrij kunnen kiezen, maar je modem moet dat wel zijn en alles moet werken. Nu is dit wel een interessante, het zou me niet verbazen als ze gaan proberen met dit argument toch wat beperkingen op te leggen.
Dit eventuele probleem is in het BIPT-besluit verduidelijkt. Het gebruik van een eigen modem in combinatie met een decoder van een operator moet mogelijk zijn. Daartoe moet de operator de noodzakelijke specificaties publiceren. Dit geldt trouwens voor andere diensten op basis van IP-technologie. Ook voor VoIP-telefonie bij Telenet bijvoorbeeld.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Modbreak:
Sorry, maar een discussie over het binnenbrengen van een modem bij Telenet is hier wel volledig off-topic

master-magic schreef: 11 okt 2023, 22:11 die modem binnengebracht bij telenet, moest er niks op betalen
Ah nee, want je hebt m binnengebracht. Maar als je dan niet zou doen:
Bezorg je je toestel(len) niet terug?

Dan rekenen we op je daaropvolgende aanrekening een vergoeding aan voor de verschillende toestellen.
Zodra je de toestellen in goede staat terugbezorgt, krijg je het aangerekende bedrag als
vermindering op je volgende aanrekening terug. Heb je je toestel(len) al terugbezorgd? Dan mag je
deze mail uiteraard negeren.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Modbreak:
off-topic
splinterbyte schreef: 12 okt 2023, 09:26 Ah nee, want je hebt m binnengebracht. Maar als je dan niet zou doen:
Online vond je een knop met welke toestellen je moest binnenbrengen, bij de tv box stond duidelijk de prijs van niet binnenbrengen wat dat je kost, bij de modem stond er geen prijs, daarom denk ik dat dat is afgevoerd, ofwel is dat bij sommige een uitzondering als je meer of 2 toestellen hebt dat binnengebracht moeten worden, de tv box was al 150€ restwaarde.
Toegevoegd na 7 minuten 2 seconden:
philippe_d schreef: 12 okt 2023, 06:35
master-magic schreef: 11 okt 2023, 22:11 al zie ik telenet nog moeilijk doen met een niet telenet modem toestel op het kabel netwerk als je klant bent bij telenet.
Waarom altijd zo negatief?
Het BIPT heeft een "level playing field" (het "gelijke-speelveld" principe) gecreëerd, waarin de verschillende providers moeten werken: zelfde regels voor iedereen.
Daarin werkt de concurrentie: geen enkele provider heeft een voordeel om het de klanten moeilijk te maken.

Als jouw TV toestel slecht beeld heeft, dan geeft Telenet ook geen support om jouw beeldinstellingen goed te zetten?
- als de oorzaak van het slechte beeld bij Telenet zit, dan moet Telenet het probleem oplossen.
- als de oorzaak bij je toestel ligt (vb kapotte tuner, slechte HDMI kabel, ...) dan moet je bij de TV leverancier aankloppen ...

Zo ook met de modem
De support moet komen van de modemleverancier. Deze kan vaststellen (support pagina's, logfiles, lijnwaarden) of het probleem bij de provider ligt of bij de modem ...
Zo werkt het in het buitenland (ook in de landen waar ze ook "Telenet aka Liberty Global" als provider hebben ...).
Als je ziet hoe lang Telenet er over doet om hun systeem bug vrij te maken en nieuwe opties in brengt, bv de E-Sim zou in september gestart worden als test met enkele test personen (interne info van Suzy) en dat wordt alweer opgeschoven naar begin januari omdat het systeem nog niet in orde is, wat zal dat dan geven met de eigen modems.
Ze hebben nu al problemen met eigen modems als klanten van wigo bv naar one gaan om de modem aanpassing (lees een andere modem) te klaren, er zijn veel klanten dat met een nieuwe niet werkende modem zitten door dat nieuwe systeem, volgende maand is het al een jaar met het nieuwe systeem, geloof jij nog in een feilloos product van Telenet, ok het is nog enkele maanden, maar als je ziet hoe ze met het nieuwe systeem al zolang sukkelen.
Daar zit het hele probleem dat dit niet zonder problemen zal gaan.
greets
master-magic
MV Fiber 3500/1500 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 12 okt 2023, 06:35 Daarin werkt de concurrentie: geen enkele provider heeft een voordeel om het de klanten moeilijk te maken.
Als die concurrentie even goed werkt als bij prijs en specificaties... dan hebben ze ook geen voordeel om het wel makkelijk te maken.
Niet om perse negatief te willen doen maar ik geloof het pas als ik het zie :-)

Vandaag de dag is het geen probleem meer om bij proximus een lijn aan te vragen om bij een alternatieve ISP te gaan, maar dat was in de begindagen ook wel even anders.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

proximusboyke schreef: 11 okt 2023, 21:55 ik zie al het wel nietes spelletje. Sorry meneer mevrouw het signaal tot aan uw invoer is ok voor ons dus trekt uwen plan. En dan ga je de lezersbrieven zien hoor.
Ik vind het aangehaalde argument jammer - het is koren op de molen van de providers om alsnog moeilijk te gaan doen. Terwijl dat helemaal niet nodig is.

Vrije modemkeuze richt zich in de eerste plaats tot technisch onderlegde gebruikers. Zij lossen hun problemen in de regel zelf op. Ze weten dat de kans dat het probleem bij hen ligt groter is dan dat het probleem bij de provider ligt, en ze sluiten alle mogelijke oorzaken uit. Als het probleem toch bij de provider zou liggen, kunnen zij hun case in de regel dan ook goed genoeg stofferen dat ze voorbij eerstelijns raken en dat er al eens naar gekeken wordt.

Het zal voor een stuk ook de rol van Userbase (en gelijkaardige fora) zijn om een eigen modem niet aan te raden aan mensen die duidelijk niet weten waar ze mee bezig zijn; de vrije modemkeuze moet een positief verhaal zijn voor provider en klant; het mag geen self-fulfilling prophecy worden voor de providers in de zin dat ze enkel maar miserie voor de supportafdeling oplevert. Dat is een risico want hier worden soms wel zaken aangeraden die duidelijk het petje van de vraagsteller te boven gaan - als het dan misloopt en ze gaan klagen bij de provider dan kan dat nieuwe ongewenste beperkingen introduceren.

De overgrote meerderheid van de klanten heeft voldoende met de modem van de provider zelf. Dankzij de aanpassing worden nu eindelijk ook de mensen bediend voor wie dat niet volstond, daar reken ik ook mezelf onder. Idd jammer dat het zo lang moest duren (en nog moet duren), maar goed. Op 1 november 2024 sluit ik mijn eigen modem aan.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zou het opzich al een pluspunt vinden dat bij overstap naar andere provider de modem kan blijven hangen, ik niets moet terugsturen en iets anders moet ontvangen en aansluiten/testen en/of er een technieker zou moeten komen.

Vandaag ervaren bij switch Orange->Heytelecom dat ze gewoon vanop afstand de modem reprovisionen en na 10 minuten was ik terug online en bleef ook netjes in bridge mode staan.
Tussen Telenet en de anderen is dit totaal anders. Telenet stuurt/geeft ook al wel eens de verkeerde modem mee met miserie nadien etc.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
Bedankt: 123 keer

Bericht

proximusboyke schreef: 11 okt 2023, 21:55 ik zie al het wel nietes spelletje. Sorry meneer mevrouw het signaal tot aan uw invoer is ok voor ons dus trekt uwen plan. En dan ga je de lezersbrieven zien hoor.
Dat was vroeger toch ook zo met adsl en ervoor, de verantwoordelijkheid van de provider gaat tot de aansluitdoos.
Modem/router kapot? => Klant zijn probleem.

Tegenwoordig zit de provider al tot op het wifi niveau en kan zien welke devices er verbinding hebben.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Allez wie had dit nu gedacht? Ik ga dus mijn eigen (AVM) fibermodem kunnen gebruiken op het fiberklaar netwerk in plaats van dat extra Proximus onding. Ik zie hier ook nogal wat voorstanders van het blijven huren van een modem bij hun provider. Wie (een modem) huurt maakt een ander rijk. En als de modem stuk gaat vragen ze dan? Ik heb het ooit meegemaakt met mijn allereerste adsl modem. Nota bene een Proximus toestel. Dat ding was goed voor het containerpark. Nadien uitsluitend nog fritzbox gekocht. Nooit meer miserie gehad.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Jack Daniels schreef: 12 okt 2023, 12:18 Allez wie had dit nu gedacht? Ik ga dus mijn eigen (AVM) fibermodem kunnen gebruiken op het fiberklaar netwerk in plaats van dat extra Proximus onding.
op fiber kon dat toch al langer? gewoon je hardware inpluggen, wan vlan 10, klaar ?

Jack Daniels schreef: 12 okt 2023, 12:18 Ik zie hier ook nogal wat voorstanders van het blijven huren van een modem bij hun provider. Wie (een modem) huurt maakt een ander rijk.
het is nu niet omdat je een eigen moden gaat zetten dat ze je een euro minder gaan laten betalen... remember, het is "gratis in huur".
[/quote]

ik mis soms wel de tijd dat telenet nog jong was en je met die cybersurfr modems zat (waar je dan ook 'intern' aan de andere klanten op dezelfde node kon).
daar had ik toen mijn "eerste echte router" achter, een doorzichtig plastic ding van weet-ik-veel-welk-merk wat best goed functioneerde voor die tijd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 13:06op fiber kon dat toch al langer?
Neen, niet echt, op fiber zit er bij Proximus nog een glasvezelmodem tussen het glasvezelaansluitpunt en je eigen apparatuur.

Met deze regeling krijgt iedere compatibele modem rechtstreeks toegang tot het fysieke medium, het glasvezelaansluitpunt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 13:06 op fiber kon dat toch al langer? gewoon je hardware inpluggen, wan vlan 10, klaar ?
Niet dus. Zie hier
viewtopic.php?t=64265
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef: 12 okt 2023, 13:34
Neen, niet echt, op fiber zit er bij Proximus nog een glasvezelmodem tussen het glasvezelaansluitpunt en je eigen apparatuur.

Met deze regeling krijgt iedere compatibele modem rechtstreeks toegang tot het fysieke medium, het glasvezelaansluitpunt.
ja, dus je kan toch nu effectief al je eigen modem plaatsen? (je kan gewoon niet rechtstreeks op de fiber aansluiten)

het is nu : ONTP (waar fiber op binnenkomt) => ONT (fiber naar ethernet) => modem (en dat kan de bbox zijn, maar ook je eigen modem)
en volgens mij gaan ze de ONT *niet* verwijderen en blijft dat het "terminatiepunt".
WAARACHTER je dus je modem kan plaatsen (en die krijgt ook effectief het publieke IP dus)

ik denk eerlijk gezegd effectief niet dat voor fiber de ONTP als het terminatiepunt zal gelden, maar effectief (zoals nu) de ONT.
volgens mij (deels) omdat de ONT ook in gebruik is om meerdere klanten/lijnen op 1 fiber te steken (dacht tot 4),
dus bv als je een pxm en een edpnet lijntje over fiber wil (al is dat tegenwoordig hetzelfde) zou dat op dezelfde ONT zijn, wat niet zou kunnen als jij rechtstreeks op de ONTP aansluit.

Voor aansluitingen op een kopernetwerk en glasvezelnetwerk, kan men de locatie van het
netwerkaansluitpunt voorstellen als de wandcontactdoos waarmee de modem verbonden wordt.
Voor een aansluiting op een coaxnetwerk, is dit de zwarte netwerkverdeler waarop de modem wordt
aangesloten.
daar maak ik uit op:

koper => de NTP (gewoon in te pluggen op de rj11 aansluiting)
fiber => de ONT (aan te sluiten op de geconfigureerde poort voor jouw verbinding)
coax => de NIU (aan te sluiten op de 'modem' uitgang - als dat tegenwoordig nog zo gemarkeerd is)
Laatst gewijzigd door Splitter 12 okt 2023, 14:31, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ja, dus je kan toch nu effectief al je eigen modem plaatsen? (je kan gewoon niet rechtstreeks op de fiber aansluiten)
Splitter, weten wat ge wilt of schrijft hee. Eerst schrijf je dat een eigen modem op fiber al langer kan. Om vervolgens te schrijven dat je je eigen modem niet op de fiber kunt aansluiten. Op dit moment ben je verplicht een Proximus modem te gebruiken, bij elke fiber provider. Je kan/mag je eigen fibermodem NIET gebruiken.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 12 okt 2023, 14:28, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik zeg nog steeds hetzelfde, je mist gewoon mijn punt van de definitie van modem.

op fiber gaat (dus ACHTER de ONT) de bbox/internet box/amod/fritzbox beschouwd worden als "modem", NIET de ONTP zelf.
je kan dus je eigen modem aansluiten op fiber, maar niet "op het fiberkabeltje", en dat gaat volgens mij zo blijven.
Laatst gewijzigd door Splitter 12 okt 2023, 14:31, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 12 okt 2023, 14:27 ik zeg nog steeds hetzelfde, je mist gewoon mijn punt van de definitie van modem.

op fiber gaat (dus ACHTER de ONTP) de bbox/internet box/amod/fritzbox beschouwd worden als "modem", NIET de ONTP zelf.
je kan dus je eigen modem aansluiten op fiber, maar niet "op het fiberkabeltje", en dat gaat volgens mij zo blijven.
Neen, dan gebruik je de routerfunctie van de FB of enig ander merk en NIET de modemfunctie. Nu gaat het eindelijk mogelijk worden om de Proximus modem buiten de deur te houden en een FB fibermodem rechtstreeks op de fiber aan te sluiten, op de SPF module. Enkel op deze manier gebruik je het modem als modem, namelijk de conversie van glasvezel signaal naar Ethernet signaal. Als je aansluit op een Proximus modem ga je gewoon het reeds geconverteerde Ethernet signaal via UTP kabel overbrengen naar de FB.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 12 okt 2023, 14:36, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik zeg niet dat je ongelijk hebt in wat de definitie van een modem an sich is, maar ik zeg je gewoon dat het (volgens mij) heel anders zal gedefinieerd worden door pxm en bipt.
zij zullen gaan opperen dat "wij plaatsen onze modems achter de ONT, want de ONT dient ter verdeling van het fiber-signaal over meerdere klanten/OLO's en voorkomt dat we meerdere fysieke fibers moeten binnentrekken om klanten te voorzien van meer dan 1 internetverbinding - en dus is de definitie van modem op ons fibernetwerk de plaats waar ook nu de bbox -dewelke het externe ip krijgt- geplaatst is."