master-magic schreef: ↑11 okt 2023, 22:11
al zie ik telenet nog moeilijk doen met een niet telenet modem toestel op het kabel netwerk als je klant bent bij telenet.
ze zullen ook geen service meer bieden als je problemen hebt met internet want de modem die je koopt is onder je eigen risico aangesloten.
Waarom altijd zo negatief?
Het BIPT heeft een "
level playing field" (het "gelijke-speelveld" principe) gecreëerd, waarin de verschillende providers moeten werken: zelfde regels voor iedereen.
Daarin werkt de concurrentie: geen enkele provider heeft een voordeel om het de klanten moeilijk te maken.
Als jouw TV toestel slecht beeld heeft, dan geeft Telenet ook geen support om jouw beeldinstellingen goed te zetten?
- als de oorzaak van het slechte beeld bij Telenet zit, dan moet Telenet het probleem oplossen.
- als de oorzaak bij je toestel ligt (vb kapotte tuner, slechte HDMI kabel, ...) dan moet je bij de TV leverancier aankloppen ...
Zo ook met de modem
De support moet komen van de
modemleverancier. Deze kan vaststellen (support pagina's, logfiles, lijnwaarden) of het probleem bij de provider ligt of bij de modem ...
Zo werkt het in het buitenland (ook in de landen waar ze ook "Telenet aka Liberty Global" als provider hebben ...).
Joe de Mannen schreef: ↑12 okt 2023, 05:13
Hier is er een scarletmodem bijgekomen omdat de nieuwe tv decoder anders niet wil werken, ik vraag me af of ik die er terug ga kunnen tussenuit halen.
Ja natuurlijk.
Scarlet aka Proximus moet alle specificaties publiceren, waardoor het mogelijk wordt om je eigen modem/router te gebruiken (vb IPTV routing tables, ...). Modemleverancier (vb AVM) programmeert deze instellingen in de router, onder een "provider" profiel (vb "Scarlet IPTV"), zodat de klant kan kiezen welke provider hij gebruikt.
MaT schreef: ↑12 okt 2023, 05:33
het zou me niet verbazen als ze gaan proberen met dit argument toch wat beperkingen op te leggen.
Laat ons hopen van niet. Welke voordelen zou Proximus hebben om het de klanten moeilijk te maken?
In Nederland heeft KPN, één jaar voor het wettelijk verplicht was, al de modemvrijheid ingevoerd. Providers kunnen dus (als ze willen) ook
pro-actief zijn, en zijn niet verplicht om te wachten op de deadline