Mobile Vikings: is het iemand gelukt om de bridge modus op te zetten? (internetbox)

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
kenjibailly
Starter
Starter

Bericht

Ik heb een aantal problemen met het wijzigen van de instellingen op de internetbox.
Ik heb geprobeerd de bridge-modus in te stellen met mijn nieuw aangeschafte router door het Mac-adres toe te voegen aan de expertinstellingen in mijn Mobile Vikings-account, maar de router zegt dat ik geen IP-adres of internet krijg.

Ik stuur de router nu terug, ook om andere redenen en ik zou graag een andere router willen kopen.
De reden dat ik de bridge-modus wil instellen is omdat de internetbox mij meerdere keren in de steek heeft gelaten, zoals:

1. The bridge-modus van de internetbox naar een router
2. Als ik de DHCP-instellingen verander, als ik het bereik verander, krijg ik geen internet meer
3. Port Forwarding-bugt, wanneer ik de internetbox opnieuw opstart, gaat de port forwarding meestal wel door
4. WiFi in- en uitschakelen of de SSID wijzigen bugt, wanneer ik de internetbox reset, gaan de instellingen meestal door, opnieuw opstarten helpt niet
5. Het resetten van de internetbox reset de instellingen niet, de box krijgt een volledige reset, maar de instellingen worden overschreven vanuit de cloud (mobile vikings-account)

WiFi valt af en toe uit, het herstarten van de internetbox verhelpt dit niet. Als ik de box reset, krijg ik mijn wifi terug

Ik heb support gehad bij Mobile Vikings, maar afgezien van het wachten en het doorgeven van mijn problemen aan de "technici" of Proximus, krijg ik geen antwoord waarom dit gebeurt.

Het spreekt voor zich dat ik de internetbox niet vertrouw en er moet een server in mijn netwerk 24/7 draaien. Ik zou een andere router willen kopen en daar de internetbox naar toe willen bridgen. Maar heeft iemand dit werkend gekregen? Heb ik gewoon pech met al deze problemen of is hun cloudinstellingensysteem gewoon absolute crap?

Ik heb geprobeerd te vragen waarom mijn bridging niet werkt, maar daar geven ze geen ondersteuning bij. Dus hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 216 keer

Bericht

Bij mij werkt die perfect op mobile vikings in bridge modus - ik krijg mijn public ip op mijn usg pro. Gewoon idd advanced en mac adres instellen. Nooit overschreven of problemen gehad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3316 keer
Recent bedankt: 33 keer

Bericht

Belangrijkste vraag: heb je Mobile Vikings VDSL2 of Fiber?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kenjibailly
Starter
Starter

Bericht

Tomsworld schreef: 10 okt 2023, 14:12 Bij mij werkt die perfect op mobile vikings in bridge modus - ik krijg mijn public ip op mijn usg pro. Gewoon idd advanced en mac adres instellen. Nooit overschreven of problemen gehad.
Ik heb iemand gevonden die het ook gelukt is en die vertelde mij dat je het in PPPoE moet instellen met credentials van MV, dus dat ga ik proberen. Maar dat heb jij niet gedaan dan? Wat bedoel je met overschreven?
kenjibailly
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 10 okt 2023, 18:28 Belangrijkste vraag: heb je Mobile Vikings VDSL2 of Fiber?
Ik heb Fiber met de internetbox zoals zij dat noemen
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

Ik ga er van uit dat:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
ook werkt voor MV?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

kenjibailly schreef: 10 okt 2023, 19:16Ik heb Fiber met de internetbox zoals zij dat noemen
Dan kan je de Internetbox volledig loskoppelen en je router rechtstreeks op de netwerkpoort van de glasvezelmodem aansluiten.
Je moet dan alleen nog de WAN-poort van je router instellen als DHCP met VLAN ID 20.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 216 keer

Bericht

kenjibailly schreef: 10 okt 2023, 19:16
Tomsworld schreef: 10 okt 2023, 14:12 Bij mij werkt die perfect op mobile vikings in bridge modus - ik krijg mijn public ip op mijn usg pro. Gewoon idd advanced en mac adres instellen. Nooit overschreven of problemen gehad.
Ik heb iemand gevonden die het ook gelukt is en die vertelde mij dat je het in PPPoE moet instellen met credentials van MV, dus dat ga ik proberen. Maar dat heb jij niet gedaan dan? Wat bedoel je met overschreven?
staat in dhcp mode - geen pppoe credentials - normaal nooit bij een internet box
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

VDSL2 met Internetbox, via MV website gewoon in bridge mode gezet en MAC adres van eigen router daar ingegeven.
Werkt nu perfect 8) Beter dan dat gepruts met PPPoE van vroeger.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Er schijnt nogal verwarring te bestaan over bridge functies, VLAN's en PPPoE....
Nochtans is het niet moeilijk:
  1. Heb je een B-box3?
    • verbind jouw eigen router met LAN1-4 van de B-box.
    • stel de internetverbinding in op PPPoE (en gebruik jouw PPPoE internet login).
    • geen VLAN vereist: de B-box3 zorgt voor de correcte VLAN.
  2. Heb je een Internet Box?
    • verbind jouw eigen router met LAN1/bridge van de Internet Box.
    • Op "Mijn Proximus" (of via de site van Mobile Vikings) het WAN MAC adres invullen bij "bridged host".
    • stel de internetverbinding in op DHCP - geen logon vereist.
    • geen VLAN vereist: de InternetBox zorgt voor de correcte VLAN.
  3. Heb je Fiber (Proximus, Mobile Vikings)?
    • koppel je InternetBox af (niet nodig).
    • verbind jouw eigen router met de ONT.
    • stel de WAN poort van jouw eigen router in op VLAN ID 20.
  4. Heb je Fiber (EDPNet)?
    • InternetBox werkt niet met EDPNet.
    • verbind jouw eigen router/FritzBox met de ONT.
    • stel de WAN poort van jouw eigen router in op VLAN ID 10.
    • stel de internetverbinding in op PPPoE (en gebruik jouw EDPNet internet login).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

raf1 schreef: 11 okt 2023, 08:28
kenjibailly schreef: 10 okt 2023, 19:16Ik heb Fiber met de internetbox zoals zij dat noemen
Dan kan je de Internetbox volledig loskoppelen en je router rechtstreeks op de netwerkpoort van de glasvezelmodem aansluiten.
Je moet dan alleen nog de WAN-poort van je router instellen als DHCP met VLAN ID 20.
Ik kan dit bevestigen (installatie met internet box via MV). Eigen router rechtstreeks aangesloten op de fiber converter, vlan 20 op wan poort via DHCP en alles werkt.
Geen PPPoE meer nodig.
kenjibailly
Starter
Starter

Bericht

Okay thanks iedereen voor de hulp! Wanneer ik mijn nieuwe router heb ga ik hem rechtstreeks proberen verbinden zonder de internet box!
Jacodaf
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 13:14 [*]Heb je Fiber (Proximus, Mobile Vikings)?
  • koppel je InternetBox af (niet nodig).
  • verbind jouw eigen router met de ONT.
  • stel de WAN poort van jouw eigen router in op VLAN ID 20.
Hoi, bedankt voor deze samenvatting!
Net van EDPNet naar Mobile Vikings gegaan en deze settings werken prima op m'n TP Deco M9 Plus. Internet box is dus inderdaad NIET nodig.

Iemand nog tips over de volgende instellingen in dit geval (dus ISP Mobile Vikings, rechtstreeks van ONT -> Deco m9 (eigen router)?:

* IPv4 - >
- DNS adres: gewoon automatisch of best cloudflare/google?
- Ping via WAN negeren: AAN of UIT

* IPv6- >
- DNS adres: gewoon automatisch of best cloudflare/google?
- Krijg IPv6 adres: Automatisch, Stateful, Geen Status, Non-Address?
- Prefix Delegation: AAN of UIT
- Toegewezen type: ND proxy, SLAAC+Stateless DHCP, DHCPv6, SLAAC+RDNSS

* IPTV/VLAN:
- Internet VLAN-ID is dus 20, maar wat met Internet VLAN prioriteit? Waarde tss 0-7
- 802.1Q Tag: AAN of UIT
- IPTV VLAN: Mag uit lijkt me, want geen TV via MV

* NAT Forwarding:
- SIP ALG: AAN/UIT
- UPNP: AAN/UIT
deze staan nu beide AAN
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Misschien een beetje off topic.

Momenteel heb ik Mobile Vikings VDSL. Ik heb FritzBox 6890 LTE aangekocht om de B-BOX vervangen.
Als ik de FritzBox aansluit en mijn PPPoE gegevens invul (xxxxx@wholesale_pro) krijg ik de "Internet over DSL" niet actief, wel is mijn DSL verbonden, zie screenshot.
Fritz1.png
Ik heb de helpdesk van MV gecontacteerd maar daar krijg de melding dat ze geen support geven op andere toestellen dan de B-Box.

Er staat wel op hun support pagina, dat FritzBox zou werken:
https://support.mobilevikings.be/hc/nl/ ... -gebruiken
Op de site van edpnet staat hij ook gewoon tussen de supported devices:
https://www.edpnet.be/en/support/orderi ... i-use.html

Iemand een idee wat ik nog kan testen?

\Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

PPPOE wachtwoord zeker correct?
Kan je iets van PPPOE-gerelateerde info vinden onder System > Event Log in je Fritz?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

bartlimb schreef: 11 maa 2024, 18:58 Als ik de FritzBox aansluit en mijn PPPoE gegevens invul (xxxxx@wholesale_pro) krijg ik de "Internet over DSL" niet actief, wel is mijn DSL verbonden, zie screenshot.
een screenshot van je "connection settings" of de logfile zou meer info geven (welke foutmelding?)
bartlimb schreef: 11 maa 2024, 18:58 Iemand een idee wat ik nog kan testen?
Kies "andere provider"
1) probeer met PPPoE en stel de VLAN in op 10.
2) ) probeer zonder PPPoE en stel de VLAN in op 20.

Beide instellingen worden door MV ondersteund, afhankelijk of je lijn al of nietop "single VLAN" staat ...
bartlimb
Plus Member
Plus Member

Bericht

serialchiller schreef: 12 maa 2024, 07:45 PPPOE wachtwoord zeker correct?
Kan je iets van PPPOE-gerelateerde info vinden onder System > Event Log in je Fritz?
Ja gegevens tripple checked.

Ik heb momenteel een b-box met daarachter bridged USG en daar werkte deze PPPoE settings wel correct.
Ik dacht eerst dat ik geen PPPoE sessie kon verkrijgen wegens de PPPoE limit van 2 dacht ik.
Ik heb daarna de PPPoE gedisabled op de USG en gewoon een dubbele NAT geconfigureerd, maar naar een weekje nog een die Fritz ingestoken en nog steeds geen internet DSL.

Ik morgens eens zien als ik meer kan terug vinden in de logs.

Toegevoegd na 5 minuten 39 seconden:
philippe_d schreef: 12 maa 2024, 08:30
bartlimb schreef: 11 maa 2024, 18:58 Als ik de FritzBox aansluit en mijn PPPoE gegevens invul (xxxxx@wholesale_pro) krijg ik de "Internet over DSL" niet actief, wel is mijn DSL verbonden, zie screenshot.
een screenshot van je "connection settings" of de logfile zou meer info geven (welke foutmelding?)
De connection settings werden automatisch ingevuld nadat ik Mobile Vikings als provider selecteerde.
Dit is nog een screenshot die ik vorige week had genomen.
Fritz4.png
Ik was de VLAN settings nog niet tegengekomen op PPPoE niveau.
Ik zal morgen zien als ik meer info in de logs kan terug vinden.

Toegevoegd na 11 uren 39 minuten 10 seconden:
philippe_d schreef: 12 maa 2024, 08:30
bartlimb schreef: 11 maa 2024, 18:58 Iemand een idee wat ik nog kan testen?
Kies "andere provider"
1) probeer met PPPoE en stel de VLAN in op 10.
2) ) probeer zonder PPPoE en stel de VLAN in op 20.

Beide instellingen worden door MV ondersteund, afhankelijk of je lijn al of nietop "single VLAN" staat ...
VLAN10 did the trick :-). Bedankt!
Hieronder de settings als iemand nog eens problemen hiermee heeft:
fritzvlan.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

bartlimb schreef: 13 maa 2024, 05:37 VLAN10 did the trick :-). Bedankt!
.... zoals uitvoerig uitgelegd in een van mijn vorige posts :?
viewtopic.php?p=973294#p973294
bartlimb
Plus Member
Plus Member

Bericht

philippe_d schreef: 13 maa 2024, 06:33
bartlimb schreef: 13 maa 2024, 05:37 VLAN10 did the trick :-). Bedankt!
.... zoals uitvoerig uitgelegd in een van mijn vorige posts :?
viewtopic.php?p=973294#p973294
Ik had die post gezien maar de optie VDSL connectie en eigen router/modem stond er niet tussen.
Wel over Fiber en Bridged. Daardoor viel bij mij optie 3 en 4 wel weg door de titel fiber, welke ik niet heb.
jonas_dg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Voor mocht het iemand interesseren: dit zijn mijn settings voor Mobile Vikings Fiber in een TP-Link Omada systeem
Afbeelding
debackerro
Starter
Starter

Bericht

Modbreak:
Gelieve niet te full-quoten
Beste Jonas,
ik probeer mijn Mobile Vikings Bridge mode in te stellen via het OMADA systeem, maar jammer genoeg lukt dit (nog) niet.
(reeds op 2 verschillende installaties getest).
Heeft u soms extra info op wat ik moet letten? Let wel: het gaat hier niet over een fiber aansluiting maar over DSL.

dank voor feedback.