Tal van overheidsinstanties kiezen er eenzijdig voor om hun communicatie via de e-box te doen.
Laatst kreeg ik een herinnering via de post dat ik mijn verkeersbelasting nog niet betaald had. Ik hou mijn papieren en betalingen nochtans goed bij. Maar een aanslagbiljet vond ik niet terug. Wat blijkt: die werd naar mijn e-box verstuurd. Daar heb ik nochtans nooit voor gekozen...
Vandaag weer een brief in de bus van een andere overheidsinstantie. Eerste zin "Betreft: U hebt uw e-Box geactiveerd". Ik heb helemaal niets geactiveerd en ook nooit toestemming gegeven dat deze overheidsinstantie zijn brieven voortaan in mijn e-box mag droppen.
En zo heb ik er in het verleden nog wel gekregen.
In al die communicaties doet men uitschijnen dat het de keuze van de gebruiker is. Dat is het duidelijk niet. Ik heb zelfs geen e-mailadres gekoppeld aan mijn e-box. M.a.w. als er iets in gedropt wordt, weet ik het zelfs niet.
Sterker nog: op die bewuste e-box kan je nergens aanduiden dat je communicatie van een verzender graag terug per brief (of eender welk ander medium) wenst te ontvangen.
Ik ben zeker niet tegen digitalisering. Maar voor zolang ik weet wordt al jaren bij tal van dergelijke overheidsdiensten erop aangedrongen dat de gebruiker "in charge" blijft. Blijkt nu helemaal niet het geval te zijn. Tal van overheden (lokaal, Vlaams, Federaal) dringen mij dit op, ik heb geen keuze meer. Dat zijn gevaarlijke praktijken, vind ik.
Wat denken jullie van de e-box en de verplichte keuze?
e-box
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Vreemd. Ik heb, met een uniek e-mailadres, mijn e-box een paar jaar geleden eens geactiveerd. Na een tijdje heb ik die opnieuw gedeactiveerd en, als ik mij niet vergis, "alle diensten ontkoppeld" of iets van die strekking. We krijgen nog steeds alles op papier.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
- Bedankt: 56 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als ik me niet vergis moest je slechts 1x inloggen (nieuwsgierigheid?) om je e-box automatisch te activeren.
En inderdaad beginnen er steeds meer documenten in die e-box te vallen.
Maar je kan die e-box weer uitschakelen hoor.
https://myebox.be/nl/faq/hoe_kan_ik_mij ... eactiveren
Ik heb er ook al vaak aan zitten denken om het te doen want nu krijg ik mails dat ik een nieuw bericht heb in m'n e-box
maar in de mail geen melding van wie of wat het is en dat begin ik toch beu te worden om telkens weer met It's Me aan de bak te moeten voor niets.
Ik wil terug naar die goede oude snailmail!
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Je kan die inderdaad terug deactiveren.
In het verleden werd die mogelijks onbewust geactiveerd door het downloaden van het COVID certificaat.
Ik zie persoonlijk geen reden om het niet te gebruiken. Je kan langs de ene kant toch moeilijk pro digitalisering zijn, smartphone, tablets, pc, digitale aanvragen en dan tegen een systeem zoals ebox zijn.
In het verleden werd die mogelijks onbewust geactiveerd door het downloaden van het COVID certificaat.
Ik zie persoonlijk geen reden om het niet te gebruiken. Je kan langs de ene kant toch moeilijk pro digitalisering zijn, smartphone, tablets, pc, digitale aanvragen en dan tegen een systeem zoals ebox zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
Met andere woorden "alles of niets". Dat blijkt inderdaad de enige keuze te zijn. Wat natuurlijk ook niet de juiste manier is.
Ik heb er geen probleem mee om mijn loonfiches in de e-Box te ontvangen. Maar belastingaanslagen en officiële berichten die mogelijk consequenties hebben, wil ik dan toch liever ontvangen via mijn voorkeurs-medium.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Zelfde ervaring, geen e-box en krijg, met uitzondering van TOW maar daar heb ik het zelf aangegeven om het resultaat digitaal te ontvangen, alles in de brievenbus.
En het covid certificaat staat gewoon in de app "Covidsafe".
Laatst gewijzigd door ivob 03 okt 2023, 17:56, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Moderator
Van het ogenblik dat een bericht in de e-box gewoon in je mailbox terecht komt zonder dat je naar de e-box moet gaan direct maar het systeem zoals het nu is waarbij je steeds moet gaan kijken wat er dan wel in je box zit.. nope...
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
Welja, "never waste a good crisis" hebben ze bij de overheden gedacht. En zo werden nog wel een paar zaken opgedwongen.
Itsme maakte kort na Covid bekend hoeveel gebruikers ze er niet bij gekregen hadden in de laatste jaren... niet moeilijk als het de enige manier is om vaccinatie te plannen of te weigeren...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is met die 'pro digitalisering' maar ik heb Itsme eens naar een nieuwe telefoon willen overzetten.
Wat een ellende was me dat, ik zit nu nog steeds met een hele oude rot versleten telefoon die ik enkel nog gebruik voor itsme.
Pro digitalisering? Ja... maar maak het dan op z'n minst een beetje gebruiksvriendelijk.
Ook zeker voor ouderen die meer en meer uit de boot beginnen te vallen.
Ik zie hetzelfde bij m'n werkgever, (de Lijn) alles maar dan ook alles moet via 'het internet' ,maar een kat vind er gedorie z'n jongen niet terug.
En oh ja... elk half jaar alles op de schop en vanaf dan moet alles weer anders hahaha.... 'pro digitalisering'. (sorry, rant...)
Laatst gewijzigd door Petrikske 03 okt 2023, 18:00, in totaal 1 gewijzigd.
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Niet alles op papier moeten versturen heeft ook zijn voordelen voor zowel burger als overheid.
De mensen geven bv een mailadres op bij het aanvragen van een of ander certificaat, jaren later als dat certificaat vervallen is en men hen een waarschuwingsmail wil sturen blijkt dat ze dat adres niet meer gebruiken, van provider veranderd zijn, …. dan is communicatie via ebox een beter communicatie middel als je weet dat men er alles op ontvangt.
Het voordeel van het het document te ontvangen in je ebox is dat je zeker weet dat de afzender is, wie hij zegt dat hij is. Dat heb je bij mails niet.
De mensen geven bv een mailadres op bij het aanvragen van een of ander certificaat, jaren later als dat certificaat vervallen is en men hen een waarschuwingsmail wil sturen blijkt dat ze dat adres niet meer gebruiken, van provider veranderd zijn, …. dan is communicatie via ebox een beter communicatie middel als je weet dat men er alles op ontvangt.
Het voordeel van het het document te ontvangen in je ebox is dat je zeker weet dat de afzender is, wie hij zegt dat hij is. Dat heb je bij mails niet.
-
- Moderator
De enige manier? Ik heb nooit Itsme gehad. Dat was niet nodig voor de vaccinaties.
Bye, Maurice