itsme + eID + Connective extensie + macOS Sonoma

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
vdbm
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bericht

Ik zou graag itsme activeren via eID op een Mac met een macOS 14.0 Sonoma installatie, maar het werkt op geen enkele browser
- Connective is geïnstalleerd en actief
- CSAM test login werkt op https://eid.belgium.be/
- activatie van myID.be succesvol
- ik ben in het buitenland en heb een buitenlandse GSM
- computer twee keer herstart

Beschrijving van het probleem in vier stappen
1. https://my.prd.itsme.be/self-enroll - ik vul mijn gegevens in en bevestig onderaan
2. bevestigingspagina: ik klik op "Mijn account aanmaken"
3. op de pagina met mijn persoonlijke identiteitsgegevens bevestig ik dat "I accept that my data will be provided to Belgian Mobile ID" en klik op "Continue"
4. Ik zie even de "wrapping up" pagina en dan de itsme "Oeps!" pagina om me te zeggen dat "er iets mis ging".
Laatst gewijzigd door vdbm 29 sep 2023, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Je kan itsme niet activeren in het buitenland voor zover ik weet ... althans, heb dit toch al meermaals gezien dat het in het buitenland niet werkt.
Zie: https://www.fednot.be/files/FAQ%20itsme.pdf
Laatst gewijzigd door Sasuke 29 sep 2023, 14:14, in totaal 2 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 797 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Ik heb recent ook moeten prutsen om ItsMe aan de praat te krijgen, op een W10.
Ik moest in de browser een plugin installeren, ik denk deze: https://chrome.google.com/webstore/deta ... edamjbgjjm

Het ging niet van een leien dakje, dat kan ik je verzekeren.
vdbm
Starter
Starter

Bericht

Dank je @Sasuke, maar itsme vraagt je wel een gsm land te selecteren vooraleer je het nummer invoert. Ik heb ook geprobeerd me via VPN naar België te verplaatsen. Helaas, hetzelfde probleem.
Ook dank je @heist_175. Ik heb de Connective plugin geinstalleerd en heb een vermoeden dat die niet werkt met macOS 14.0 Sonoma. De plugin heeft geen update sinds 2021 en connective dot eu is nu gewoonweg een link naar gonitro dot com, wat betekent dat het bedrijf is opgekocht.

Toegevoegd na 3 uren 17 minuten 52 seconden:
Eigenlijk heeft de Mac versie van de plugin geen update meer gehad since 2019 (versie 1.0.6), dus dat is waarschijnlijk de reden. Ik wacht op een reactie van itsme, die ik geschreven heb.

Toegevoegd na 1 uur 27 minuten 26 seconden:
Het probleem is waarschijnlijk niet zo ruim verspreid. Het gaat om een plugin die alleen op Mac verouderd is en alleen gebruikt moet worden voor de activatie van itsme via eID. Vermits bijna alle Belgen in België hun activatie doen via bankkaart, stelt het probleem zich alleen voor Belgen in het buitenland die geen Belgische bankrekening hebben en een Mac gebruiken. Zoals ik dus.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Ik heb in het verleden ook problemen gehad.
Dit is dan opgelost door dit toe te voegen aan mijn (windows) host file:
127.0.0.1 signid-api.connective.eu
vdbm
Starter
Starter

Bericht

Dank je @rpr. Ik heb dat ook geprobeerd. Zonder succes.

Zie hieronder wat links daarover.
https://www.bel-com.be/viewtopic.php?t=6770
viewtopic.php?f=23&t=62208
https://connectivegroup.my.site.com/s/a ... uage=en_US
vdbm
Starter
Starter

Bericht

De itsme helpdesk heeft me uiteindelijk (na drie dagen) geantwoord, maar er is nog niets opgelost.
Tussen haakjes, ik vind het behoorlijk verbijsterend dat een officiëel erkende Belgische identificatiedienst er een zeer informeel taalgebruik op nahoudt (hallo, je/jij), en een medewerker heeft die niet eens goed Nederlands kan schrijven (DeepL zou het beter doen):
"In je bericht lees ik dat jij eID recent geactiveerd is. Echter krijg jij bij het uitlezen van de chip een foutmelding te zien. Ik geef jouw ticket door aan de technische dienst. Dit zodat zij het samen met de betrokken partner verder kunnen onderzoeken van waar het mis gaat. Zij zullen jou contacteren wanneer er een oplossing werd gevonden."
Het geeft allemaal de indruk van groot amateurisme.
Ik heb er trouwens ook met een ambtenaar van een bevoegd ministerie over gesproken, die veel sneller en professioneler was.
#privatisering
vdbm
Starter
Starter

Bericht

Uiteindelijk heeft itsme support me laten weten dat je met een Mac geen account kan aanmaken, en ze vragen me nu dat ik het op een PC doe.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 506 keer

Bericht

vdbm schreef: 16 nov 2023, 11:56 Uiteindelijk heeft itsme support me laten weten dat je met een Mac geen account kan aanmaken, en ze vragen me nu dat ik het op een PC doe.
Zucht, market share van macOS op desktop is stijgend en ondertussen ~20% bij ons, en reeds >30% in de VS (trend waait altijd over naar hier). 1 op 5 heeft macOS op de desktop staan, en dat is nog steeds niet significant genoeg om macOS serieus te nemen? Nochtans is er technisch geen obstakel, het zijn dus puur keuzes van itsme.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

Ik dacht vandaag mijn iPhone eens een clean install te geven. Maar dan moet je dus itsme opnieuw aan de praat zien te krijgen, spoiler alert: onmogelijk :bang:

- eerst maar eens de bank apps via kaartlezer geactiveerd. Dat was jaren geleden dat ik die nog heb gebruikt.

> itsme activeren via KBC of Hello bank lukt niet
Something went wrong
This action could not be performed.
Please try again later. [002-0133]
Direct op dat moment krijg ik wel een sms met code van 5 cijfers.

Dan maar eens via een Mac in de browser proberen met de eID (ja het is me gelukt om dit aan de praat te krijgen op een Mac wat ook al een klein wonder is. Op hun website staat een terminal commando dat je moet uitvoeren: done)

> itsme activeren via Mac lukt ook niet, na inlezen data en ingeven pincode van de eID: unknown error. (Zowel in Chrome als Safari).

De wanhoop nabij voor de zekerheid maar eens naar de KBC gereden om mijn identiteitskaart te laten inlezen zodat deze zeker matcht.

> itsme activeren lukt nog steeds niet.

Natuurlijk de app opnieuw geïnstalleerd, computer herstart, heel vaak tot 10 geteld, proberen niet te vloeken, etc.

Hoe vervelend en frustrerend is het als je gewend bent om dit dagelijks te gebruiken en nu pas merkt hoe verlammend het werkt zonder itsme.

Iemand dit toevallig al voorgehad?
De helpdesk zal volgende week wel antwoorden dat ik het op een Windows PC moet proberen.
Ik zal dat op m’n werk maar eens proberen dan maar het blijft absurd dat een mens zoveel moeite moet doen.

Ik realiseer me nu pas dat er echt nood is aan een alternatief want ik ben hier veel te afhankelijk van.
Stel je gsm is kapot / verdwenen dan kun je eigenlijk bijna niets meer.

Toegevoegd na 1 uur 19 seconden:
Andere computer geprobeerd, kom ik stapje verder.
Maar bij ingeven token van webiste / eID

Something went wrong
This action could not be performed.
Please try again later. [002-0133]

Desnoods vragen of ze m’n account maar volledig verwijderen volgens GDPR en dan een nieuwe maken: wat een gepruts. Grijze haren krijg ik ervan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 506 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 12 jan 2024, 20:30 Something went wrong
Tjah. De app weet goed genoeg wat er verkeerd ging, maar blijkbaar mag jij het niet weten. Helpdesk dus.

"Something went wrong". Laat ons mensen die zelf in IT werken of er goed op de hoogte van zijn, en zelf de meeste problemen kunnen oplossen mits een hint waar het probleem zit, ook voor het blok zetten en laat ons dus nog meer support calls genereren + nog meer kritiek/negatieve reviews.

Nooit gesnapt die evolutie richting "Something went wrong." Vroeger zag je dat nooit.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

CCatalyst schreef: 12 jan 2024, 21:33 Nooit gesnapt die evolutie richting "Something went wrong." Vroeger zag je dat nooit.
Eenvoudiger/veiliger (bediscussieerbaar) om gewoon een algemene fout te tonen dan details vrij te geven. Irritant tot en met, dat wel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad! Ik ben nieuwsgierig wat het kan zijn.
Kun je nagaan als een mens dat niet zo vaardig is met de techniek dit aan de hand krijgt, veel succes ermee dan.

Ik gok een issue op account niveau die ze kunnen resetten ofzo maar nergens is info te vinden inderdaad.

Ik denk als daar m’n pogingen zien tussen 14u vanmiddag en 22u vanavond dat ze verschieten en zich tegelijkertijd mogen schamen dat ze mensen zo laten prutsen.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Nog iets om te proberen (het werkt momenteel toch niet):
-Probeer je account eens te blokkeren via https://support.itsme-id.com/hc/nl/arti ... 0041555153
- Om daarna de activatie opnieuw te proberen.
--------------------------------------------------
Daarnaast:
-Er zijn nog een hele reeks andere authentificatiemethodes dan E-ID of ITSME (hoge beveiliging) die je kan activeren. Zie: https://iamapps.belgium.be/sma/generalinfo?view=home
-Deze bestaan al veel langer dan itsme maar kregen nooit zo veel aandacht/publiciteit.
-Enkele uitzonderingen nagelaten (zoals cap nbb, wat wel logisch is) aanvaarden de meeste websites (inclusief myminfin) de 2fas methodes.

Voordeel tov itsme - toch minstens als je de app-methode gebruikt - waarbij je zelf een authenticator app naar keuze lan gebruiken:
-je kan de 2fas voor je kinderen, vrouw, hulpbehoevende ouders,.... ook activeren en het nodige voor hen online doen.
=> Ik gebruik de inloggen via 2fas app veel vaker dan ITSME simpelweg omdat het sneller werkt (of ik voor een ander iets moet doen).
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit is inderdaad wel een goede tip, blijkbaar had ik dat al, gebruikersnaam, wachtwoord, en 2FA code zitten in m’n ‘iCloud sleutelhanger’ , toch wel een fijne back-up. Thx!

Maar voor de banken enzo gebruik ik steeds vaker itsme.
Het blokkeren had ik gisteren eens geprobeerd, dan heractiveren via KBC of eid: gaat allemaal goed tot de laatste stap, dan blijf ik de error krijgen. Bizar.
Je kunt dit blijkbaar geen tweede keer proberen, want nu doet hij zelfs dat niet meer 😂

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb sinds een maand een nieuwe identiteitskaart, en die is ook correct bijgewerkt bij itsme, en nu dus ook bij KBC.

Mogelijk is mijn account gewoon corrupt geraakt of zit er een bug in de app. Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden volgende week. Grote kans dat het iets gaat zijn als “we hebben je account opnieuw geactiveerd, kun je het nog eens proberen?” Dan weten we dus eigenlijk nog niks.

Edit: als je dan leest dat de Nederlandse gebruikers gewoon hun ID kaart via NFC kunnen toevoegen i.p.v. dat geklungel met eID of kaartlezers (van je bank).. en blijkbaar is dat in meer Europese landen zo, bijvoorbeeld in Italië las ik op Reddit.
Ik krijg toch weer sterk de bevestiging dat het in België altijd moeilijk moet, onnodige barrières opwerpen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Vandaag dinsdag een antwoord ontvangen van itsme na m’n melding van vrijdag.

Ik heb het idee dat het nog wel een tijdje kan duren als ik hun antwoord lees:
Ik geef bij deze je ticket door aan mijn collega's van de technische dienst. De oorzaak van het probleem werd geïdentificeerd en momenteel wordt er aan een oplossing gewerkt. Zij zullen jou contacteren wanneer er een oplossing is gevonden.

Indien je dringend dient aan te melden bij een overheidsdienst, kan je dit doen met je identiteitskaart of een digitale sleutel. Meer informatie hierover kan je terugvinden op de webpagina https://sma-help.bosa.belgium.be/nl/faq ... r-eid#7093

Alvast bedankt voor je geduld.
KriCo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Bericht

Ik heb exact dezelfde foutcode 002-0133.
Ruim week geleden gemeld bij Itsme en zelfde feedback ontvangen.

“ We geven jouw ticket door aan de technische dienst. Zij onderzoeken samen met de betrokken partner waar het mis gaat en zullen jou contacteren wanneer er een oplossing werd gevonden.”

Tot op heden, niets meer gehoord.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Vandaag een inhoudelijke reactie ontvangen, ze gaan een fix uitbrengen binnenkort:
itsme Customer Support
17 jan 2024 10:24 CET

Hallo,

Bedankt voor je geduld.

We willen je laten weten dat we de hoofdoorzaak van dit probleem hebben geïdentificeerd en verheugd zijn aan te kondigen dat er een oplossing zal worden geïmplementeerd.
Deze oplossing zal beschikbaar zijn in de aankomende release van de itsme-app, versie 4.11.2.

Om ervoor te zorgen dat je een naadloze ervaring hebt, raden we je aan je itsme-app bij te werken naar versie 4.11.2 zodra deze beschikbaar is.
Deze update bevat de noodzakelijke patch om het probleem met foutcode 002-0133 op te lossen.

Deze update zal naar verwachting volgende gebeuren.

Wij waarderen je geduld en begrip terwijl we werken aan het verbeteren van de itsme-app-ervaring.

Met vriendelijke groeten,
Team itsme®
Toegevoegd na 4 minuten 8 seconden:
Vandaag is versie 4.11.1 voor iOS uitgebracht maar het zal dus wachten zijn op de volgende update nu want het werkt nog niet.
KriCo
Starter
Starter

Bericht

Ik heb exact hetzelfde antwoord gehad. Hopelijk komt fix er snel, vandaag is 4.11.1 inderdaad vrijgegeven.
KriCo
Starter
Starter

Bericht

4.11.2 update is vandaag verschenen en deze heeft voor mij het probleem opgelost.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

KriCo schreef: 23 jan 2024, 18:24 4.11.2 update is vandaag verschenen en deze heeft voor mij het probleem opgelost.
Same here 👍🏻