Zijn hier mensen op het forum die enige kennis hebben van 18650 batterijen en een degelijke batterijlader?
Ik heb een Ali hoofdlamp die waanzinnig veel licht geeft voor wat het maar heeft gekost, echter, na een jaartje of 2 hebben ofwel de 18650A Paweinuo batterijen het beste van hun leven gegeven of heeft de interne laadmodule het begeven. Vroeger knipperde het lichtje tijdens het laden heel traag, nu heel snel en na 15 minuten zouden ze al geladen zijn. De batterijen worden dus wel geladen maar na ongeveer 40 minuten gebruik op de minst heldere stand zeggen ze foert, ook al laat ik ze zelf zeker zo'n 5 tot 6 uur laden.
Ik heb wat rondgekeken maar om nu 3 nieuwe batterijen te kopen aan zo'n 6 tot 10 euro per stuk (button on top) en/of eventueel ook een batterijlader er bij... Dan twijfel ik toch of ik niet gewoon dezelfde lamp op Ali koop voor wat die nieuw 'maar' kost en weer 2 jaar verder kan of gewoon een deftig EU exemplaar die kan geladen worden via USB C ofzo.
Ik heb ook nog een andere hoofdlamp die ook een 18650 batterijpack heeft en al zeker 10 jaar deftig werkt en ook amper tot geen ontlading heeft, helaas is dat geen zoomlamp en is de andere lamp aangenamer in het gebruik. Het batterijpak hiervan is ook helaas aan elkaar gelast.
Iemand die wat meer kennis heeft over deze materie dan ik zelf?
18650 en batterijlader voor hoofdlamp.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Kijk hier eens: https://www.nkon.nl/catalogsearch/result/?q=18650
Hier bestel ik de meeste van mijn batterijen, goede kwaliteit, en volgens mij goedkoper dan wat je zelf aangeeft.
Als de batterijen na 2 jaar 'op' zijn, dan heb je toch behoorlijk wat opgeladen gok ik?
Hier bestel ik de meeste van mijn batterijen, goede kwaliteit, en volgens mij goedkoper dan wat je zelf aangeeft.
Als de batterijen na 2 jaar 'op' zijn, dan heb je toch behoorlijk wat opgeladen gok ik?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Enkele jaren geleden eens onderzoek gedaan naar laders.
Ik heb er enkele gekocht:
- Nitecore intellicharger new i4: degelijke basislader. Voor cellen met groter vermogen kan je cut-off voltage instellen.
https://charger.nitecore.com/product/new-i4
- LiitoKala Lii-500: Die kan testen hoeveel capaciteit een cell nog heeft (door enkele keren te laden en ontladen), handig om weten als je zelf battery packs maakt (of cellen herbruikt uit bijv. laptopbatterijen). Instelbaar laadvermogen van 300-500-700-1000mA (per kanaal apart)
Wellicht bestaan er al nieuwere, beter modellen. Maar voor mij doen beide toestellen het prima voor wat ik ze gebruik.
Ik heb er enkele gekocht:
- Nitecore intellicharger new i4: degelijke basislader. Voor cellen met groter vermogen kan je cut-off voltage instellen.
https://charger.nitecore.com/product/new-i4
- LiitoKala Lii-500: Die kan testen hoeveel capaciteit een cell nog heeft (door enkele keren te laden en ontladen), handig om weten als je zelf battery packs maakt (of cellen herbruikt uit bijv. laptopbatterijen). Instelbaar laadvermogen van 300-500-700-1000mA (per kanaal apart)
Wellicht bestaan er al nieuwere, beter modellen. Maar voor mij doen beide toestellen het prima voor wat ik ze gebruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Of zijn het gewoon van die super slechte low cost batterijen die snel de geest geven? Ik heb een kantenschaar waar ook twee 18650 batterijen in zaten, super hoge zelfontlading. Na 2 jaar kon je dat nog amper 5 minuten gebruiken en de batterijen waren altijd leeg als je dat enkele weken liet staan.ygeffens schreef: 28 sep 2023, 16:19 Als de batterijen na 2 jaar 'op' zijn, dan heb je toch behoorlijk wat opgeladen gok ik?
2 nieuwe (dure) batterijen gekocht, deze er in gezet, na een jaar zijn die nog half vol en kan ik vlot een half uur mijn graskanten afdoen. De batterijen waren duurder dan de kantenschaar.

Op die Paweinuo batterijen staat niet eens de capaciteit op vermeld.
Verklaart veel natuurlijk.
Ik ga eens kijken op de website die je doorstuurde. Bedankt!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
+1 voor de website van Nkon en ook +1 voor de batterijen van LiitoKala. Ik heb er een aantal 18650's van (via Ali gekocht denk ik) en ook capaciteit getest via de lader en dat klopt effectief. Ik kijk bijna altijd in de reviews. Er zijn altijd wel mensen terug te vinden die de batterijen getest hebben en de werkelijke capaciteit meedelen. En die is vaak héél anders dan wat wordt aangegeven. Maar als ik me goed herinner, zitten de LiitoKala's altijd op capaciteit of zelfs nog hoger ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
LiitoKala 500s batterijlader aangeschaft en de resultaten bevestigen wel wat ik dacht... De batterijen van de hoofdlamp hebben amper nog zo veel vermogen als een AAA batterijtje. 720mAh was nog het meeste.
Nu goed, de LiitoKala batterijen zijn ook besteld op Ali. Waarvoor dank Pfuhu.
Nu al mijn herlaadbare batterijen aan het testen, de resultaten vallen ook dik tegen om eerlijk te zijn. Heel oude AAA en AA batterijen die nog redelijk scoren (>50% van de capaciteit), recente van 'den Aldi' die eigenlijk niet goed meer scoren. (<60% van de capaciteit)

Nu goed, de LiitoKala batterijen zijn ook besteld op Ali. Waarvoor dank Pfuhu.
Nu al mijn herlaadbare batterijen aan het testen, de resultaten vallen ook dik tegen om eerlijk te zijn. Heel oude AAA en AA batterijen die nog redelijk scoren (>50% van de capaciteit), recente van 'den Aldi' die eigenlijk niet goed meer scoren. (<60% van de capaciteit)