Ge zult nog een aantal keer meer moeten gaan om meer dan de oppervlakte tezien.
China is wel een prachtig land met fijne mensen, zeker het bezoeken waard.
Bwa, er stond een smiley bij natuurlijk. Ik zeg altijd, als het op een ander beter is, dan moet je naar daar gaan. Waar een wil is, is een weg.
We hebben een logge overheid maar aan andere kant valt het inderdaad wel goed mee. Het is gewoon nergens vergelijkbaar.
Dat geloof je zelf toch niet?
Je hebt teveel onzin gelezen online, vrees ik.Globalisatie (de weg er naartoe) maakt gewoon alles kapot !
Heel de industriële revolutie van de laatste 150 jaar, uitgebouwd op eindige fossiele energie en lage loonkosten - hetzij lokaal, hetzij uitbesteed - is daarop gebouwd.Dizzy schreef: ↑29 sep 2023, 07:15 Men houdt totaal geen rekening met andere factoren zoals arbeidsomstandigheden en kosten die niet meegerekend worden zoals oa milieuschade. Ook is er het risico dat de producenten die goedkoop produceren hun overwicht misbruiken. Het blijft dus altijd een afweging tussen gemak, prijs en onafhankelijkheid.
Je gelooft toch zelf niet als Apple de keuze heeft om minder winst te maken of ophouden te bestaan dat het dan voor dat laatste kiest ?
Dat proberen globalisten je wijs te maken... dat we ondertussen heel der economieën vermoesten laat hen koud in ruil voor het grote geld ! Het resultaat zal inderdaad zijn dat onze kinderen uiteindelijk wat in de grond zullen moet dabben voor hun patatjes... in ruil voor het korte termijn, veel winst denken van enkele grote multinationals.
Je ziet het gewoon te zwart/wit... import zal niet meer kunnen met landen die hun enigen economie overmatig subsidieren, kinderarbeid gebruiken, geen sociaal systeem hebben, ... maar wel met landen die dezelfde normen hanteren (wat inderdaad soms binnen Europa al moeilijk is, kijken we maar naar ex Oostblok landen).
Denk je echt dat ons leven stopt met het bestaan van een AliExpress ?
Wat denk je dat een Philips destijds deed... tot mensen hun wekkerradio gingen kopen bij landen waar werknemers amper meer zijn dan slaven maar blijkbaar is dat de wereld die jij promoot ?heist_175 schreef: ↑29 sep 2023, 05:30Wekkerradio? Wie bouwt dat? Met welke componenten? Waar werd het chipdesign gedaan? Waar werden de chipsgemaakt? En de wekkerradio geassembleerd? Droom maar niet van computer, smartphone of GSM: zit tjokvol componenten die van "overal" komen, gemaakt met grondstoffen die opnieuw "van overal" komen.
Het kan een deel van de oplossing zijn mits een aantal afspraken... en die zullen er NOOIT komen vanwege het grote geld want voor hen doet dit gewoon afbreuk aan hun megawinsten of geloof je nu echt dat Apple in China gaat produceren om jou een plezier te doen
Als Apple in elk land een eigen chipbakkerij moet plaatsen, een eigen assemblagecenter en ook de grondstoffen lokaal moet betrekken, dan zal Apple (samen met een bak andere bedrijven) niets meer kunnen produceren.Waar haal je de grondstoffen voor de machines? En de grondstoffen voor de componenten?
Dat zal nooit lukken en als het lukt, is het om nadien overal wat in de modder te dabben.import zal niet meer kunnen met landen die hun enigen economie overmatig subsidieren, kinderarbeid gebruiken, geen sociaal systeem hebben, ... maar wel met landen die dezelfde normen hanteren (wat inderdaad soms binnen Europa al moeilijk is, kijken we maar naar ex Oostblok landen).
Velen hun leven/bestaan hangt heus niet af van een website in China, maar wel van de productie in China.Denk je echt dat ons leven stopt met het bestaan van een AliExpress ?
Heel dure producten verkopen, die vrijwel niemand had dus, met productie die verhuisd werd naar Oostbloklanden.Wat denk je dat een Philips destijds deed
Je ziet het te zwart/wit... maar blijkbaar heb je geen probleem om je kinderen hun toekomst te ontnemen en "slavenarbeid" te promoten.
Kan best zijn maar in de praktijk zijn er dan een paar hindernissen te overwinnen:
Misschien kunnen we dat concept van China kopiëren…
Dit vind ik een dubbele. Ik begrijp wat je bedoelt, maar China is net heel stabiel, gestructureerd en planmatig als het op regeermethode aankomt. Ik denk dat ik liever daar een deal zou maken dan met een Amerikaan of eender welk ander Westers land waar de neusrichting elke 4 jaar kan wijzigen...
En daarmee is alles geschreven en globalisering één grote fata morgana. In theorie is het concept mooi, in de praktijk één grote fabel.heist_175 schreef: ↑29 sep 2023, 09:03 In heel wat landen verdwijnen de rijkdommen van export in de handen van een kliekje, dat is niet bepaald mijn voorkeur. Nu het concept "lasten voor de maatschappij, lusten voor de uitverkorenen", is een concept dat we hier in Vlaanderen ook wel kennen, daar niet van.
Het fenomeen zelfbediening bestaat overal maar als je vergelijkt dan kies ik nog altijd voor onze situatie waar je als individu toch nog iets meer zelfbeschikking hebt, de rest wens ik veel plezier in China. Stuur ons een kaartje.DarkV schreef: ↑30 sep 2023, 14:29En daarmee is alles geschreven en globalisering één grote fata morgana. In theorie is het concept mooi, in de praktijk één grote fabel.heist_175 schreef: ↑29 sep 2023, 09:03 In heel wat landen verdwijnen de rijkdommen van export in de handen van een kliekje, dat is niet bepaald mijn voorkeur. Nu het concept "lasten voor de maatschappij, lusten voor de uitverkorenen", is een concept dat we hier in Vlaanderen ook wel kennen, daar niet van.
Fata morgana voor de een, een keiharde realiteit voor al de rest.DarkV schreef: ↑30 sep 2023, 14:29En daarmee is alles geschreven en globalisering één grote fata morgana. In theorie is het concept mooi, in de praktijk één grote fabel.heist_175 schreef: ↑29 sep 2023, 09:03 In heel wat landen verdwijnen de rijkdommen van export in de handen van een kliekje, dat is niet bepaald mijn voorkeur. Nu het concept "lasten voor de maatschappij, lusten voor de uitverkorenen", is een concept dat we hier in Vlaanderen ook wel kennen, daar niet van.
Ik denk dat we het niet zo slecht doen. Het punt is net dat je niet alle eieren in 1 mandje gaat leggen, want met "verboden te importeren & te exporteren) wel degelijk het geval is. Als er iets misloopt bij de nationale (of regionale) productie, sta je meteen in de kou (soms letterlijk).