Ervaring met slimme thermostatische kranen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
Ik overweeg om gewone thermostatische kranen te vervangen met slimme kranen en dito gateway om ze éventuel ook op afstand te kunnen beheren.
Doel is natuurlijk de consumptie wat verminderen door ze s'nachts uitschakelen, als we uitgaan, op vakantie...
De firma Techem levert zoiets(LILLY), op Aliexpress is zoiets draiend op Ziggy/tuya vergelijkbaar te koop.
Op Ali zouden 5 kranen plus een gateway rond de 200€ kosten, bij Techem moet ik nog eens vragen.
Wat zijn de beste, de slechste merken, waarop moet ik opletten?
Mijn vraag is wat is uw ervaring met een of ander systeem, uw advies en waarom?
Alvast bedankt voor uw help.
https://www.techem.com/be/nl/producten/ ... staatkanen
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 84099195_5
Ik overweeg om gewone thermostatische kranen te vervangen met slimme kranen en dito gateway om ze éventuel ook op afstand te kunnen beheren.
Doel is natuurlijk de consumptie wat verminderen door ze s'nachts uitschakelen, als we uitgaan, op vakantie...
De firma Techem levert zoiets(LILLY), op Aliexpress is zoiets draiend op Ziggy/tuya vergelijkbaar te koop.
Op Ali zouden 5 kranen plus een gateway rond de 200€ kosten, bij Techem moet ik nog eens vragen.
Wat zijn de beste, de slechste merken, waarop moet ik opletten?
Mijn vraag is wat is uw ervaring met een of ander systeem, uw advies en waarom?
Alvast bedankt voor uw help.
https://www.techem.com/be/nl/producten/ ... staatkanen
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 84099195_5
-
- Pro Member
Het is een flat, geen huis.cptKangaroo schreef: 24 sep 2023, 14:16 Laat je huis ook niet teveel afkoelen tijdens de nacht want dan moet dat warmteverlies telkens weer ingehaald worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Ik heb er enkele van Tado met een centrale thermostaat. Wel handig om via de app een of meerdere kamers op te warmen (of af te zetten als we het vergeten). Een programmatie per dag/week is ook mogelijk.
Qua prijs is het wel wat meer dan AliExpress. Ik dacht dat het 279€ was voor een centrale thermostaat en 4 thermostatische kranen
Qua prijs is het wel wat meer dan AliExpress. Ik dacht dat het 279€ was voor een centrale thermostaat en 4 thermostatische kranen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 83 keer
Dat warmteverlies inhalen kost minder energie dan het op peil houden omdat wanneer de temperatuur in huis lager is het temperatuurverschil met buiten ook kleiner is en de warme minder snel weglekt. Weliswaar met een klassieke verwarming met convectoren. Vloerverwarming is een ander verhaal om andere redenen.cptKangaroo schreef: 24 sep 2023, 14:16 Laat je huis ook niet teveel afkoelen tijdens de nacht want dan moet dat warmteverlies telkens weer ingehaald worden.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
ik heb al enkele jaren een evohome van honeywell, heel tevreden. Er zijn nieuwere, performantere systemen ondertussen maar het principe blijft hetzelfde.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Bedankt: 4 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wij hebben nu al twee of drie jaar alles vervangen door Tado. Heel tevreden van. Eigenlijk gekocht omdat ik thuis werk en onze centrale thermostaat in de living hing, terwijl ik overdag alleen thuis zit op mijn bureau.
Het voordeel nu is vooral dat we bepaalde kamers kunnen verwarmen op bepaalde uren, en dat dat volledig onafhankelijk is van de centrale thermostaat. Overdag dus alleen mijn bureau, elke kinderkamer op het uur dat dat kind thuis komt, de keuken enkel rond etenstijd,…
Ik heb zelfs een Apple opdracht gemaakt voor mijn iPhone die als ik aankom in de fitness overdag kijkt of ik de verwarming heb uitgezet en anders vraagt of ik dat alsnog wil doen.
Het voordeel nu is vooral dat we bepaalde kamers kunnen verwarmen op bepaalde uren, en dat dat volledig onafhankelijk is van de centrale thermostaat. Overdag dus alleen mijn bureau, elke kinderkamer op het uur dat dat kind thuis komt, de keuken enkel rond etenstijd,…
Ik heb zelfs een Apple opdracht gemaakt voor mijn iPhone die als ik aankom in de fitness overdag kijkt of ik de verwarming heb uitgezet en anders vraagt of ik dat alsnog wil doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Tevreden gebruiker van EvoHome (twee huizen) en Tado (één huis).
Wat ik wel vaak zie is een aanbod zoals dat van de topic starter maar ik mankeer meestal de aansturing van de ketel in het verhaal ?
Wat ik wel vaak zie is een aanbod zoals dat van de topic starter maar ik mankeer meestal de aansturing van de ketel in het verhaal ?
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 198 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb Bosch Easycontrol hangen en ben daar tevreden over.
Het grote verschil met een Tado is dat de kranen niet via WiFi met de centrale thermostaat communiceren maar op 868MHz. Het bereik is hierdoor groter.
De centrale thermostaat (bezie het als de controller) communiceert met de verwarmingsketel en kan moduleren (afhankelijk van welke verwarmingsketel).
Het instellen gaat via een app (niet altijd even handig, maar soit) en kan op de thermostaat zelf deels overruled worden.
Je kan de gewenste temperatuur op de thermostaatkraan zelf ook bijregelen (maar bv. ook blokkeren zodat de kinderen geen privé-sauna maken).
Het grote verschil met een Tado is dat de kranen niet via WiFi met de centrale thermostaat communiceren maar op 868MHz. Het bereik is hierdoor groter.
De centrale thermostaat (bezie het als de controller) communiceert met de verwarmingsketel en kan moduleren (afhankelijk van welke verwarmingsketel).
Het instellen gaat via een app (niet altijd even handig, maar soit) en kan op de thermostaat zelf deels overruled worden.
Je kan de gewenste temperatuur op de thermostaatkraan zelf ook bijregelen (maar bv. ook blokkeren zodat de kinderen geen privé-sauna maken).
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Tado gebruikt geen wifi maar 6LoWPAN, wat ook op 868MHz is.Sinna schreef: 25 sep 2023, 05:02 Het grote verschil met een Tado is dat de kranen niet via WiFi met de centrale thermostaat communiceren maar op 868MHz. Het bereik is hierdoor groter.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik heb er van Lidl, geintegreerd met Zigbee2Mqtt, maar in werkelijkheid zijn dit gewoon Tuya TRVs.
Voor de niet-mainstream opties (alles behalve Tado/Honeywell/...) voorzie dat het best een stuk knutselgehalte bijkomt. Bv ik stuur deze volledig via Home Assistant aan, etc.
Voor de niet-mainstream opties (alles behalve Tado/Honeywell/...) voorzie dat het best een stuk knutselgehalte bijkomt. Bv ik stuur deze volledig via Home Assistant aan, etc.
Laatst gewijzigd door liber! 25 sep 2023, 07:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Huh? Veel meer mainstream dan Tado kan je het volgens mij al niet hebben, dus die opmerking snap ik niet goed. Tado kan je volledig met louter hun eigen app gebruiken, waarbij je dan per kamer een apart schema hebt, maar ook geo-fencing (dus automatisch ingestelde temperatuur aanpassen afhankelijk van hoe ver je van huis bent), manuele overrides in de app of op de thermostaat... Hoe kan dat niet mainstream zijn ?liber! schreef: 25 sep 2023, 06:42 Voor de niet-mainstream opties (Tado/...) voorzie dat het best een stuk knutselgehalte bijkomt. Bv ik stuur deze volledig via Home Assistant aan, etc.
Als je wat geavanceerder dingen wil doen, bvb met Home Assistant (HA), dan is het inderdaad wel wat meer werk, maar het werk hangt dan vooral af van het automation platform dat je wil gebruiken. HA vind ik bvb poepsimpel omdat ze gewoon ook native Tado ondersteunen. Vroeger zat ik te knoeien met zelf-gemaakte scriptjes, web API calls en IFTTT om mijn Tado nog slimmer te maken, maar in HA is dat toch vrij simpel vind ik (i.e. even simpel als andere automatisaties in HA). Bvb, in onze home-cinema gaat de verwarming automatisch aan/uit wanneer de TV aan/uit is, in mijn bureau idem op basis van PC/laptop aan/uit.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 15 keer
Nedis hier (Tuya rebrand), als vervanging van EQ3 Max, en die gaan binnenkort aan een Home Assistant gehangen worden, net zoals m'n Vaillant ketel, en nog wat andere Zigbee apparaten en schakelaars.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik gebruik deze ebus connector voor connectie naar mijn Vaillant ketel: https://github.com/danielkucera/esp8266-arduino-ebus / https://lectronz.com/stores/danman-eubdeblier schreef: 25 sep 2023, 07:18 Nedis hier (Tuya rebrand), als vervanging van EQ3 Max, en die gaan binnenkort aan een Home Assistant gehangen worden, net zoals m'n Vaillant ketel, en nog wat andere Zigbee apparaten en schakelaars.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 15 keer
https://ebusd.de/ voor de adapter en https://github.com/john30/ebusd-esp32liber! schreef: 25 sep 2023, 07:49 Ik gebruik deze ebus connector voor connectie naar mijn Vaillant ketel: https://github.com/danielkucera/esp8266-arduino-ebus / https://lectronz.com/stores/danman-eu
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Hier tevreden over Shelly TRV
https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-trv
Draait hier zowel via Shelly app als met Homey en Google Home.
Draait hier zowel via Shelly app als met Homey en Google Home.
-
- Elite Poster
En hoe stuur je je ketel dan aan ? Ik zie op hun pagina's wel "boiler control" maar kan er nergens een device voor vinden ?R2D2 schreef: 27 sep 2023, 06:26 Hier tevreden over Shelly TRV
-
- Elite Poster
Elke shelly met een droog contact kan een klassieke ketel aansturen.
Als het openterm of iets anders moet zijn wordt het al wat ingewikkelder.
Van hun website:
Als het openterm of iets anders moet zijn wordt het al wat ingewikkelder.
Van hun website:
J.For example: If the Shelly TRVs in all rooms in your home are fully closed, the boiler and pump can be switched off. However, if even one Shelly TRV opens, it can switch your boiler and pump back on. This way Shelly TRV will help you significantly decrease the energy used for heating and save you money.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
Hallo iedereen,
Allemaal bedankt voor uw tips. Ik kon ze helaas niet gebruiken.
Mijn huurder heeft mij, na een lang gesprek laten weten dat hij twee of merdere vensters niet goed kon sluiten, met als gevolg een nogal hoog verbuik. De oplossing is dus eerst een technieker laten komen en de vensters zorgvuldig nazien.
Moest het nog nodig zijn ik zou toch de Tado of de Shelly gebruiken die het meest geciteerd worden.
Allemaal bedankt voor uw tips. Ik kon ze helaas niet gebruiken.
Mijn huurder heeft mij, na een lang gesprek laten weten dat hij twee of merdere vensters niet goed kon sluiten, met als gevolg een nogal hoog verbuik. De oplossing is dus eerst een technieker laten komen en de vensters zorgvuldig nazien.
Moest het nog nodig zijn ik zou toch de Tado of de Shelly gebruiken die het meest geciteerd worden.
-
- Elite Poster
Dat had ik ook gelezen... maar wie of wat geeft dat signaal aan de Shelly om het droog contact te schakelen ?Joe de Mannen schreef: 02 okt 2023, 10:52 Van hun website:
For example: If the Shelly TRVs in all rooms in your home are fully closed, the boiler and pump can be switched off. However, if even one Shelly TRV opens, it can switch your boiler and pump back on. This way Shelly TRV will help you significantly decrease the energy used for heating and save you money.
Iets moet toch de controle doen op de "If the Shelly TRVs in all rooms in your home are fully closed" ?
Ik blijf de indruk hebben dat ondertussen veel merken op de "slimme" thermostatische kranen zijn gesprongen maar helemaal geen (deftige) ketelsturing doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 83 keer
Tado thermostaatkranen sturen via de Tado thermostaat een signaal naar de ketel als er in de kamer in kwestie warmte nodig is: "hé, geef mij eens water van x graden". (mits openthermondersteuning hé, anders is het gewoon aan/uit). Als de andere kamers wel warm genoeg zijn gaan de Tado thermostaatkranen in die kamers de boel daar dichtknijpen zodat die niet nodeloos opwarmen.DarkV schreef: 02 okt 2023, 13:25 Ik blijf de indruk hebben dat ondertussen veel merken op de "slimme" thermostatische kranen zijn gesprongen maar helemaal geen (deftige) ketelsturing doen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
Dat kan perfect in de Shelly app geregeld worden. Shelly komt sowieso met een platform. Zelf geven ze als voorbeeld een Shelly 1PM.DarkV schreef: 02 okt 2023, 13:25Dat had ik ook gelezen... maar wie of wat geeft dat signaal aan de Shelly om het droog contact te schakelen ?Joe de Mannen schreef: 02 okt 2023, 10:52 Van hun website:
For example: If the Shelly TRVs in all rooms in your home are fully closed, the boiler and pump can be switched off. However, if even one Shelly TRV opens, it can switch your boiler and pump back on. This way Shelly TRV will help you significantly decrease the energy used for heating and save you money.
Iets moet toch de controle doen op de "If the Shelly TRVs in all rooms in your home are fully closed" ?
J.
-
- Elite Poster
Dat Tado en Honeywell dit prima doen (inclusief voor modulerende ketels) weet ik (heb beide systemen trouwens in gebruik).
Ik heb geen ervaring met Shelly... vandaar m'n vraag. Als het vanuit de cloud kan... prima al heeft het volgens mij toch z'n beperkingen (oa. niet modulerend).Joe de Mannen schreef: 02 okt 2023, 14:19 Dat kan perfect in de Shelly app geregeld worden. Shelly komt sowieso met een platform. Zelf geven ze als voorbeeld een Shelly 1PM.
-
- Elite Poster
Ik denk ook dat je shelly kan laten samenwerken met andere merken, waar er dan wel een modulerende interface van bestaat.
J.
J.