SIP-app smartphone met eigen 04-nummer als caller ID

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Bericht

Omdat ik veel buiten de EU zit, ben ik op zoek naar een VoIP-app die als SIP-client kan dienen zodat ik al mijn gesprekken naar het nummer bij mijn VoIP-provider kan doorsturen en zodus bereikbaar blijf op mijn gsm-nummer, zonder tarieven à la €2/min. te moeten betalen om een oproep te aanvaarden.
Tot heden heb ik dat een beetje kunnen oplossen met eSIM's, lokale nummers, gewoon niet opnemen en via een ander platfom terugbellen, ... maar handig is het niet, ook niet voor mijn contacten in het buitenland die mij dan vaak op een nummer proberen te bereiken dat dan niet actief staat + iMessage doet een beetje vervelend als je lang een tweede nummer gebruikt om effectief mee te bellen, i.p.v. enkel data.

Maar wat de zoektocht voor mij tot nu toe een beetje bemoeilijkt, is dat ik ook graag zou willen dat ik kan uitbellen met die app, en dat mijn Belgisch 04-nummer als uitgaand nummer word gebruikt. Vroeger was Voxox hiervoor een goede app (was denk ik geen SIP-client, maar je kon wel nummers 'spoofen' (al was dat niet helemaal veilig, want je had niets van verificatie nodig en kon eender welk nummer ingeven, en dat werkte)) — maar die pagina is niet meer te openen in de App Store.

Weet er iemand of zoiets bestaat voor iPhone? Het zou ook heel fijn zijn als het een app is dat inkomende oproepen afhandeld zoals apps als WhatsApp e.d. zodat het lijkt op een normaal inkomend gesprek (schuiven om op te nemen op het beginscherm enzo), maar stel dat het gewoon een 'banner stlye' push-notificatie is, is dat uiteraard ook prima.

En off-topic: als ik een gesprek doorstuur naar een ander Belgisch nummer in het buitenland, neem ik aan dat dat aan Belgisch tarief (binnen de bundel) is? Aangezien je voor voicemails ook niet aangerekend wordt?
Want stel dat dat ook aan €2/min. gebeurt, zou heel deze constructie natuurlijk overbodig zijn.

Alvast enorm veel dank voor het meedenken!!! :-D
Groetjes en fijne avond verder!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Ik herinner me de app 'Onoff', die heeft nummers in de range 0460 xxxxxx
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bericht

Dank je, ik heb Onoff gedownload en een nummer gekocht om het te proberen, maar het raakt voorlopig niet geregistreerd en nog niets van support gehoord.
Kan je hiermee ook uitbellen met een bestaand nummer? Ik wou het zelf even testen en bekijken, maar dat lukt voorlopig dus nog even niet.

Of als iemand een app weet waar je zoiets kan doen met een eigen provider (Weepee, OVH, ...)?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Ik denk dat je oproepen naar mobiele nummers alleen via een sim-kaart kunt ontvangen. Dus in een simbox of gsm.
Ik weet van de GoIP reeks toestellen. Met 1 simkaart heb je de GoIP-1:
https://nl.aliexpress.com/item/32616788872.html

Hierin stop je de simkaart. Je sluit de GoIP aan op je thuisnetwerk in Belgie.
Poorten v/d modem open zetten of DMZ, enz. Dan kan je een softphone op je smartphone via 3G/4G registreren op de GoIP en de gesprekken ontvangen.

Om het op te zetten best in 2 stappen werken: eerst je smartphone via wifi op de GoIP proberen registreren om het doorschakelen te testen.
Als dit werkt, de tweede stap: via het internet.

Uitgaand bellen met je Belgisch nummer is geen probleem. Dat kan je met de Betamax/Dellmont-klonen.
En met die GoIP zal je wel kunnen uitbellen ook...
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Als ik het goed begrijp wil de TS buiten de EU bellen via VoIP, met andere woorden via een Softphone App op zijn telefoon.
  1. inkomende gesprekken op zijn GSM nummer worden doorgeschakeld naar een Belgische VoIP provider en komen dus op de Softphone.
    Doorgeschakelde gesprekken aan Belgisch tarief (binnen de bundel).
  2. uitgaande gesprekken bij voorkeur met dezelfde App, en het liefst met zijn GSM nummer als CLIP
Ik denk dat WeePee hier een oplossing kan bieden:
  1. Koop een (Belgisch) nummer bij WeePee en schakel je GSM door naar dit WeePee nummer.
    Gebruik een Softphone App en registreer bij jouw WeePee VoIp account.
  2. Vraag aan WeePee om jouw account te "screenen" met je GSM nummer.
    Normaal is dit niet de bedoeling, maar als je kan bewijzen dat dit jouw GSM nummer is, willen ze dat misschien wel doen.
Nadeel: uitgaande gesprekken aan WeePee tarief.
Alternatief:
Gebruik een Dellmont account voor uitgaande gesprekken (2de lijn op uw Softphone, of gebruik de Mobile VoIP App van Dellmont). Uitgaande CLIP: jouw geverifieerde GSM nummer.,
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bericht

Bedankt voor de reacties! Dit stuurt me in de goede richting en schijnt licht op oplossingen waar ik zelf niet zou gezocht hebben.
MarkDM schreef: 25 sep 2023, 20:00 Ik denk dat je oproepen naar mobiele nummers alleen via een sim-kaart kunt ontvangen. Dus in een simbox of gsm.
Ik hoef de oproepen op zich niet zelf te ontvangen, omdat ik aanneem dat ik ze kan doorschakelen naar een ander nummer (zoals de simkaart in de door u gesuggereerde box, of een nummer bij een VoIP-provider).
Ik had nog nooit van GoIP gehoord. Dit is sowieso interessant om te onthouden.
Ik weet niet of het heel praktisch zou zijn voor mijn huidige situatie: ik zit bij achter een CG-NAT en weet niet of daar bij Scarlet een mouw aan te passen is + op locatie lokaal bellen (bv. in de VS) zou dan nog steeds aan een niet-zo-aantrekkelijk tarief (BE-naar-VS) gebeuren. (Dat is achteraf bekeken eigenlijk geen probleem met een provider als Lycamobile.)

De kosten zouden bij idle eigenlijk vrijwel 0 zijn, wel een plus! Thanks!
philippe_d schreef: 25 sep 2023, 20:49 Ik denk dat WeePee hier een oplossing kan bieden:
Wat u beschrijft is inderdaad exact wat ik zocht en veronderstelde dat de meest logische oplossing is voor mijn 'probleem'.
Echter had ik er nooit aan gedacht dat ik dat gewoon aan Weepee zou kunnen vragen. Ik ga morgen een nieuw account maken en hun hierover contacteren!
Ik zat een beetje op een ander pad omdat ik gewoon zelf een nummer als CLIP (nieuwe term geleerd) kon ingeven. Ondanks dat dat misschien niet helemaal proper was, had het perfect gekund dat er apps bestaan dat je nummer gewoon via sms laten verifiëren ofzo om die als 'CLIP' te gebruiken. Vandaar mijn denkwijze.

Weepee-tarieven vind ik niet zo erg. Bij Weepee is er wel een kleine idle-kost om een nummer te hebben, geloof ik, maar die is op zich vrij laag.

De approach van een tweede account voor uitgaand vind ik ook niet erg, al moet ik wel toegeven dat mijn kennis omtrent VoIP enorm beperkt is. Ik gebruik thuis Weepee in/out voor het kantoor en heb een tijd OVH gebruikt, maar dat is het... Ik weet niet eens wat Betamax of Dellmont is (ik nam aan een provider, na Googlen lijkt het een verzameling van providers?) - en vind er niet meteen iets concreets over terug, maar ga mij er nog wat in verdiepen. Alleszins ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal en bedankt voor de geweldige tips!!!

EDIT:
Even een kleine edit om toe te voegen dat in mijn Betamax/Dellmont-zoektocht, ik providers als FreeVoipDeal en VoIPTiger ben tegengekomen, waarvan ik bij de laatste (leek mij op het eerste zicht algemeen gezien nét ietsjes interessanter) een account heb gemaakt en je daar gewoon een bestaand mobiel nummer kan registreren om mee uit te bellen! - als ik het goed begrijp althans...
Heb een bewijsstuk geüpload en moet even de validatie afwachten. Heel cool! Zou eigenlijk voor mijn thuissituatie ook met verschillende providers moeten werken voor het in- en uitbellen om mijn ervaring te optimaliseren. (Al gaat dat een klein beetje off-topic, mijn excuses!)
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bericht

Misschien een kleine update voor het geval iemand met eenzelfde idee dit ooit in de toekomst leest:

Door de hulp van de leden hierboven heb ik dus voor de oplossing SIP softphone-app + een provider (2 in mijn geval) gekozen.
VoIP Tiger voor uitgaand omdat zij eender welk nummer (na manuele verificatie) als Caller ID kunnen gebruiken én vrij scherpe prijzen hanteren voor de landen die ik bel.
Localphone voor inkomend, omdat, na wat research, inclusief op dit forum, het ernaar uitziet dat zij de goedkoopste optie zijn om een nummer te parkeren aan €0,90/maand (na opstartkosten van €4,50). Momenteel op zowel wifi, mobiele data als mijn hotspotje (Amerikaans IP) gebruikt, en werkt voorlopig perfect vlekkeloos zo.

OVH is overigens misschien ook een optie, want een nummer is niet veel duurder per maand + je kan (of kon?) gratis bellen naar vaste nummers ofzo, maar daar werd mijn e-mailadres geweigerd dus ik kan dat nu even niet inkijken. Als zij ook de functie hebben om je 04-nummer als CLIP in te geven, is dat ook een hele nette optie en de lagere complexiteit van maar 1 provider.
Voor de belangrijkste landen zitten ze qua beltarieven relatief dicht bij elkaar voor mij. Het is ook niet om uren aan de lijn te hangen: de mensen waarmee ik close genoeg ben om dat te doen, bereik ik immers toch eerder via FaceTime (Audio) en dergelijke.

Als app gebruik ik momenteel Bria. Er is niet heel veel keuze op iOS, naar mijn gevoel. Geen grote fan van de UI van deze app, maar lijkt online als beste te worden aangeprezen en het werkt voorlopig netjes.
Dik pluspunt dat je inkomende gesprekken in het belscherm in iOS-stijl kan aannemen (i.p.v. via een pushnotificatie zoals bij sommigen). Ook voor uitgaande gesprekken kan je beneden swipen om de 'iOS-belinterface', al springt die soms wel terug naar de app bij bepaalde handelingen. Geen idee of dat aan iOS of de app zelf ligt.

Afbeelding

Al bij al een goede oplossing zodus! Bedankt voor de tips!