Huis bouwen Portugal / Domotica / Home Assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Beste Userbasers,

we hebben de stap gezet om over 3-5j definitief naar Portugal te verhuizen. Bouwgrond is gekocht en volgende stap is het huis te laten ontwerpen door een architect.

Bij deze wil ik graag eens horen wat er nodig is voor het intern netwerk.
Het is de bedoeling zoveel mogelijk apparaten bedraad aan te sluiten, volgende zaken zullen geplaatst worden of nodig zijn:

- Unifi apparatuur
- NAS voor lokale storage en backup van en naar Belgie
- bewakingscamera's (aangesloten op nas, apart netwerkje)
- Home Assistant
- Er zal een constante videofeed zijn naar Belgie. Zowel in Belgie als in Portugal is er fiberaansluiting (1000/500 of 1000)
- 2 personen die tezamen werken over internet

Wat kan ik best voorzien van bekabeling, cat 6 of cat 6a ?

Heeft er iemand tips wat betreft domotica? Ervaring met bouwen in Portugal?
Momenteel heb ik in ons huis in Belgie heel wat sensors die in Home Assistant zitten, bedoeling is dat dat in Portugal ook gaat om zoveel mogelijk zaken te automatiseren. (zoals sensoren op deuren, ramen, bewegingsdetectoren, ... verbruik monitoren, bepaalde apparatuur starten naar gelang tijd en opgewekte energie)

Kortom alles is mogelijk. Maar nog geen idee hoe de kennis van Home Assistant is in Portugal, bedoel dan meer door de electriciens daar.
Wil alles kunnen automatiseren zonder gebruik te moeten maken van bv. philips hue voor het bedienen van de verlichting, dus eerder via domotica in de schakelkast bediend door Home Assistant.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 45 keer

Bericht

Ik zou al denken aan een permanente vpn tunnel tussen beide locaties. Zo kan je devices benaderen zoals je op de locaties zelf zit en hoef je geen services te exposen naar het internet maar gaat het netjes over de tunnel. Met die fiberaansluiting zal dat wel geen probleem zijn kwa bandbreedte :-)
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member

Bericht

Yes dat is sowieso voorzien en werk nu ook al zo van thuis naar kantoor. Maar nu is het enkel nog in het stadia van wat er moet voorzien worden als 'hardware', bekabeling, .....
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Moest ik nu bouwen zou ik proberen om een soort technische schachten te voorzien die je overal toegang geven om later bekabeling toe te voegen of te wijzigen. Geen idee hoe haalbaar dat is, maar een architect moet er toch weg mee kunnen denk ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 99 keer

Bericht

Bij nieuwbouw zeker voor Cat 6A gaan (niet zoveel duurder dan Cat6 maar wel een pak goedkoper dan Cat7) zeker nuttig als je naar 10Gbit wil gaan.
En steeds een potje met 2 aansluitingen in de muren plaatsen, je hoeft deze aan de patch kant niet perse allemaal aan te sluiten, maar je houd wel flexibiliteit

Als je de bewakingscamera's op een fysiek aparte POE+ switch wil aansluiten (en deze staat in dezelfde ruimte als de andere netwerk apparatuur)
Dan kan je deze makkelijk koppelen via SFP+ to SFP+ kabel van ongeveer € 14 voor 0.5m

De installatie van sensoren en dergelijke zullen ze daar wel kunnen, voor de configuratie zou ik op je eigen kennis rekenen die je al van thuis hebt.
Greetz cyberbug

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Tazmanian79 schreef: 19 sep 2023, 10:59 - Unifi apparatuur
- bewakingscamera's (aangesloten op nas, apart netwerkje)
Als je in het Unifi ecosysteem stapt zou ik toch overwegen om je camera's eveneens via Unifi Protect te laten lopen (zelf heel tevreden van).

Bekabeling... gewoon Cat6a en zeker niet besparen op een kabel meer of minder (al kan je dat beperken door bijvoorbeeld de Unifi IW AP's welke tevens een 4 poorts switch hebben inclusief POE support).
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member

Bericht

Even beetje klein zijsprongetje.
In Portugal (waar we het huis gaan bouwen) heeft een provider nu ook een 10 Gbps abonnement gelanceerd.
10 Gbps up and 10 Gbps down. Waar er 8 Gbps symmetrisch mogelijk is. Dit voor de prijs van € 100 per maand (internet, tv, tel)