Ik heb op dit moment meerdere Shelly EM's, telkens met 2x 50A klem rond de L.
Ik ben altijd voorstander geweest van (in het algemeen) Shelly modules.
Dit ene type laat me echter regelmatig in de steek. Sissens geluid voor enkele maanden, en dan is 't gedaan.
Ik gebruik ze om het verbruik van de vaatwas, wasmachine enz... te meten.
Aan de relais die er in zit hang ik een andere relais om (bvb) die wasmachine volledig zonder stroom te zetten.
Ik zoek nu een alternatief. Meten is het belangrijkste. De relais functie zou ik kunnen opvangen op een andere manier.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets DIN-rail gemonteerd, eveneens met een klem rond de L (zo moet ik het minst herbekabelen). Als dan ook nog eens de klemmen van de Shelly kunnen worden hergebruikt, zou dat een bonus zijn. 25 euro zou ik dan kunnen uitsparen, een EM zelf kost 50 euro.
Ik gebruik Home Assistant, en de Shelly's maken verbinding via Wifi.
Naar Tuya gaat mijn voorkeur NIET uit.
Er is netwerkvoorziening in de hoofdkast, maar niet in elke kast, dus liever niet.
MID gekeurd is niet nodig.
Tips welkom.
Verbruik van alle apparaten achter automaat meten
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mijn Shelly 3em modules doen het redelijk goed, al ben ik minder fan van hun hardware geworden. Schakelen van zware lasten zou ik (voor de veiligheid) via een deftig relais doen. Een deftig alternatief heb ik helaas nog niet gevonden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Da's toch een inductieve load waarbij je een RC snubber moet gebruiken want anders gaan die Shellies kapot?ygeffens schreef: 15 sep 2023, 21:32 Dit ene type laat me echter regelmatig in de steek. Sissens geluid voor enkele maanden, en dan is 't gedaan.
Ik gebruik ze om het verbruik van de vaatwas, wasmachine enz... te meten.
Aan de relais die er in zit hang ik een andere relais om (bvb) die wasmachine volledig zonder stroom te zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Even mezelf quoten...
Al is dat niet de reden waarom ze het begeven, want ik heb ook een EM gehad (die ook begon te sissen) waarbij die ingebouwde relais niet in gebruik was.
Ondertussen het volgende aan 't bekijken: Eltako Baureihe 14 (BR14)
https://community.home-assistant.io/t/e ... g/49712/24
Klopt, daarom dat ik dit ook doe. Aan de shelly relais die 1A of zoiets mag schakelen hangen bij mij enkele Finder-relais.ygeffens schreef: 15 sep 2023, 21:32 Aan de relais die er in zit hang ik een andere relais om (bvb) die wasmachine volledig zonder stroom te zetten.
Al is dat niet de reden waarom ze het begeven, want ik heb ook een EM gehad (die ook begon te sissen) waarbij die ingebouwde relais niet in gebruik was.
Ondertussen het volgende aan 't bekijken: Eltako Baureihe 14 (BR14)
https://community.home-assistant.io/t/e ... g/49712/24
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
In wat voor net zit je? Want dat alle shellies, incl verschillende modellen, stuk gaan op dezelfde manier is wel raar. Misschien kunnen ze niet overweg met een N waar spanning op staat ofzo? Ik ben maar aan het gissen, maar kom.
Misschien ook even Shelly modellen vermelden en relais model erachter.
Misschien ook even Shelly modellen vermelden en relais model erachter.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Heb je Shelly support al gecontracteerd? Mijn ervaring is dat ze goed zijn maar je moet soms wat aandringen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
De vorige 2 keer geweigerd, dus ik heb er geen hoop in…
Wat betreft het net: 3x400+N
En zoals ik schreef: de EM’s laten me in de steek, de andere Shelly’s hebben geen enkel probleem. Dus wat mij betreft een ontwerp fout.
Vandaar dat ik een alternatief zoek en niet zomaar wil vervangen door een andere EM.
Wat betreft het net: 3x400+N
En zoals ik schreef: de EM’s laten me in de steek, de andere Shelly’s hebben geen enkel probleem. Dus wat mij betreft een ontwerp fout.
Vandaar dat ik een alternatief zoek en niet zomaar wil vervangen door een andere EM.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.