Android video-size

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Bericht

Heeft iemand weet van apps of een manier waarbij je de videokwaliteit kunt kiezen voor je begint te filmen?
Af en toe moet ik eens iets filmen "als logging". Wanneer ik dan zie dat mijn 36sec filmpje 104MB is, dan wordt ik daar niet gelukkig van. Als je dan weet dat we vroeger een volledige DVD-rip op 700MB gestampt kregen...
Hoe kan ik er dus voor zorgen dat mijn filmpje van 35seconden (zonder nabewerken!) effectief heel erg beperkt wordt in size?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 128 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Dat kan je toch instellen in je camera app? Ik heb bv. de keuze tussen 1080p of 4k (gaat al véél doen) en dan nog eens 30 of 60 fps. Ik vermoed dat er ook camera apps zijn waar je nog meer opties hebben.

Qua encoding zal je native camera app natuurlijk niets kunnen betekenen (dat moet achteraf gebeuren en is vrij/te intensief voor een smartphone denk ik?), maar als je bv. Google Photos gebruikt voor een cloud-backup, gaat die het videootje al automatisch kunnen comprimeren (indien ingeschakeld).
ooh. shiny.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer
Provider

Bericht

woutervh schreef: 05 sep 2023, 08:53 Wanneer ik dan zie dat mijn 36sec filmpje 104MB is, dan wordt ik daar niet gelukkig van. Als je dan weet dat we vroeger een volledige DVD-rip op 700MB gestampt kregen...
Tjah, je kan moeilijk 1 op 1 vergelijken tussen een SD video in patattenkwaliteit waar een 100-200W+ slurpende desktop/server op zijn gemakje heeft aan kunnen rippen, met een FHD/4K(HDR) realtime opgenomen video op een mobiel toestel in broekzakformaat.
We hebben hele grote stappen gemaakt, maar je moet nu ook geen wonderen verwachten. Op een smartphone zal het altijd een compromis zijn tussen goede compressie en opslag.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 414 keer
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Bij iOS heb je volgende opties in de Camera settings:
A minute of video will be approximately:
  • 45 MB with 720p HD at 30 fps (space saver)
  • 65 MB with 1080p HD at 30 fps (default)
  • 100 MB with 1080p HD at 60 fps (smoother)
  • 150 MB with 4K at 24 fps (film style)
  • 190 MB with 4K at 30 fps (higher resolution)
  • 440 MB with 4K at 60 fps (higher resolution, smoother)
Ook in de Camera app zelf staat bovenaan een toggle "4K - 60", door daarop te tappen wisselt die tussen HD/4K en de mogelijke frame rates.
Misschien is er een camera-app voor Android die gelijkaardig werkt? Dan kan je inderdaad voor het shooten bepalen in welke kwaliteit de video moet worden opgeslagen.

Is er een concrete reden waarom die grote(re) file sizes een probleem zijn? Als je een video verstuurt via Messenger, WhatsApp, ... wordt die normaal al gecomprimeerd vòòr die je toestel verlaat, dus voor eventueel dataverbruik moet je het niet laten.