Ondoorzichtige laadprijzen
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Het valt me op dat het enorm moeilijk is om correct in te kunnen schatten hoe veel een laadbeurt gaat kosten. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een laadpaal gezien waar de eenheidsprijs op geafficieerd wordt. In het beste geval is het een QR code die leidt naar een website waar de prijs op staat met een voetnoot: "your provider may charge you extra fees depending on your subscription". Als ik dan op de website van mijn provider (e-flux) ga kijken staat er voor veel palen gewoon geen prijs vermeld, en voor de paal in questie is er wel een prijs, maar met de voetnoot: "De hier getoonde tarieven zijn door de roamingpartner naar E-Flux gestuurd. De nauwkeurigheid kan afwijken, afhankelijk van de provider.". Ik krijg pas een prijs te zien NADAT het laden beëindigd is.
Een ander voorbeeld is de IONITY charger op de snelweg in Luik. Mijn laadkaart provider toont hier geen prijs voor, en als je op de locatie zelf gaat kijken is er ook totaal geen aanduiding. Misschien dat die er komt eens je badged, maar dat is toch te laat? IK heb ondertussen op de IONITY website iets van een indicatie gevonden, maar die is toch nog behoorlijk ambigu.
Is dit legaal? Je moet toch op voorhand kunnen weten hoe veel iets kost? En als dit legaal is, moeten we dit pikken?
Een ander voorbeeld is de IONITY charger op de snelweg in Luik. Mijn laadkaart provider toont hier geen prijs voor, en als je op de locatie zelf gaat kijken is er ook totaal geen aanduiding. Misschien dat die er komt eens je badged, maar dat is toch te laat? IK heb ondertussen op de IONITY website iets van een indicatie gevonden, maar die is toch nog behoorlijk ambigu.
Is dit legaal? Je moet toch op voorhand kunnen weten hoe veel iets kost? En als dit legaal is, moeten we dit pikken?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
Waarom denk je dat elektrisch rijden niet van de grond komt in België?
Elektriciteit is het nieuwe elektronische goud....
Het zal enkel goedkoper zijn dan diesel op voorwaarde dat je eerst zelf voor duizenden euro's investeert in uw eigen structuur (panelen, batterijen, palen...) de vraag is of je dan in se op het einde van de rit eigenlijk goedkoper af bent....
Elektriciteit is het nieuwe elektronische goud....
Het zal enkel goedkoper zijn dan diesel op voorwaarde dat je eerst zelf voor duizenden euro's investeert in uw eigen structuur (panelen, batterijen, palen...) de vraag is of je dan in se op het einde van de rit eigenlijk goedkoper af bent....
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
- Bedankt: 713 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het merendeel van de elektrische auto's zijn geen particulier bezit.
De rekening van de stroom gaat door naar de werkgever, dus de chauffeur trekt zich in 95% van de gevallen geen hol aan van het tarief.
Welke weldenkende mens gaat anders stroom afnemen aan €2,46/kWh????
De rekening van de stroom gaat door naar de werkgever, dus de chauffeur trekt zich in 95% van de gevallen geen hol aan van het tarief.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
De prijzen van de EV's zelf zijn voor velen al een probleem en met hoge en ondoorzichtige laadprijzen zal het niet verbeteren. Maar zoals ik al zei, het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen met een EV zal rijden of dat alle ICE's door EV's vervangen worden.cadsite schreef: 29 aug 2023, 11:57 Het merendeel van de elektrische auto's zijn geen particulier bezit.
De rekening van de stroom gaat nog door naar de werkgever, dus de chauffeur trekt zich in 95% van de gevallen geen hol aan van het tarief.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- depeje
- Elite Poster
Niemand gaat denk ik stroom afnemen aan die prijs. Mijn stroom wordt ook betaald door de werkgever, maar als ik gewaarschuwd ben over zulke woekerprijzen wil ik dit mijn werkgever ook niet aandoen hoor. Die behandelt me altijd behoorlijk goed, ik vind dat ik dat toch ook naar hem terug kan doen. Is er iemand die in de buurt komt van die Hermes Investments en eens een foto kan gaan maken van die laadpaal? Ze staan nog niet op streetview, en ik ben echt eens curieus of de prijs daar geafficieerd staat.
Ik zou ook graag hebben dat dit topic niet gekaapt wordt om het nut of de lange termijn toekomst van EV's te bespreken. Daar zijn andere topics voor. Dit topic is er om deze illegale handelspraktijk aan te kaarten.
Ik zou ook graag hebben dat dit topic niet gekaapt wordt om het nut of de lange termijn toekomst van EV's te bespreken. Daar zijn andere topics voor. Dit topic is er om deze illegale handelspraktijk aan te kaarten.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het grote probleem is dat er veel partijen tussenzitten tussen aanbieder en consument.
Je hebt de aanbieder van de laadpaal die een prijs instelt
Dan heb je de CPO waarop de laadpaal is aangesloten die evt marge pakt op die prijs
Vervolgens de MSP (laadkaart leverancier) die ook marge neemt
Dat is ook de reden dat er geen prijs kan weergegeven worden aan de paal zelf.
Want bij MSP x zal de prijs anders zijn dan bij MSP y.
De prijs van die laadpaal is alvast absurd:
Je hebt de aanbieder van de laadpaal die een prijs instelt
Dan heb je de CPO waarop de laadpaal is aangesloten die evt marge pakt op die prijs
Vervolgens de MSP (laadkaart leverancier) die ook marge neemt
Dat is ook de reden dat er geen prijs kan weergegeven worden aan de paal zelf.
Want bij MSP x zal de prijs anders zijn dan bij MSP y.
De prijs van die laadpaal is alvast absurd:
Code: Selecteer alles
3.025 start
2.4805 EUR / kwh
0.0403 EUR / minute
- cadsite
- userbase crew
Dat is toch het probleem niet van de consument?dupondje schreef: 29 aug 2023, 13:37 Het grote probleem is dat er veel partijen tussenzitten tussen aanbieder en consument.
Deze redenering gaat op voor zowat alles wat je koopt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Al eens geïnformeerd bij je werkgever hoe hem de kosten worden aangerekend?depeje schreef: 29 aug 2023, 12:15 Niemand gaat denk ik stroom afnemen aan die prijs. Mijn stroom wordt ook betaald door de werkgever, maar als ik gewaarschuwd ben over zulke woekerprijzen wil ik dit mijn werkgever ook niet aandoen hoor. Die behandelt me altijd behoorlijk goed, ik vind dat ik dat toch ook naar hem terug kan doen. Is er iemand die in de buurt komt van die Hermes Investments en eens een foto kan gaan maken van die laadpaal? Ze staan nog niet op streetview, en ik ben echt eens curieus of de prijs daar geafficieerd staat.
Meestal heeft een werkgever een contract met een verdeler van laadpassen of geeft zijn eigen laadkaart uit en dient deze niet de kosten te betalen gelijk aan de kosten geldend voor een privépersoon die openbaar gaat laden.
Dat was ook al zo met de tankkaart. De prijs geafficheerd op de pomp was ook niet altijd de prijs welke de werkgever aan de maatschappij moest betalen.
Bij de Lidl laadpalen betaal je overigens (privé) een 38 cent/kWh voor AC stroom 20 kW* en 55 cent/kWh voor DC stroom 50 kW*.
*theoretisch max., afhankelijk van je EV en de laadtoestand van de batterij.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Premium Member
Tuurlijk wel. De consument moet weten welke schakels er zijn en waar hij invloed op heeft.cadsite schreef: 29 aug 2023, 13:49 Dat is toch het probleem niet van de consument?
Bv meerdere laadpassen hebben en de goedkoopste kiezen voor de betreffende laadpaal. Of enkel laden aan laadpalen die goedkoop zijn.
Nu moet hij dat ook doen ... De diesel bij Q8 op 100m kan bv duurder zijn dan die op 2km. Of de Nutella is duurder bij de Lidl dan bij de Colruyt.
Naar mijn weten betaald de werkgever gewoon de prijs die er staat in de app/site van de laadkaart provider.ivob schreef: 29 aug 2023, 14:39 Al eens geïnformeerd bij je werkgever hoe hem de kosten worden aangerekend?
Meestal heeft een werkgever een contract met een verdeler van laadpassen of geeft zijn eigen laadkaart uit en dient deze niet de kosten te betalen gelijk aan de kosten geldend voor een privépersoon die openbaar gaat laden.
Dat was ook al zo met de tankkaart. De prijs geafficheerd op de pomp was ook niet altijd de prijs welke de werkgever aan de maatschappij moest betalen.
Bij de Lidl laadpalen betaal je overigens (privé) een 38 cent/kWh voor AC stroom 20 kW* en 55 cent/kWh voor DC stroom 50 kW*.
*theoretisch max., afhankelijk van je EV en de laadtoestand van de batterij.
Evt met een kleine korting op de marge, maar de MSP moet ook gewoon de prijs betalen die de laadpaal vraagt, en heeft daar geen invloed op. Enkel als hij bv eigen laadpalen heeft.
Dat is effectief de prijs die er staat ingesteld. Iedere laadpaal (eigenaar) kan dat zelf kiezen natuurlijk.Block schreef: 29 aug 2023, 14:57 Is die 2,46/kWh een echt voorbeeld? Je moet toch een 20kw/u rekenen om 100 km te kunnen rijden.
Aan u om te beslissen om daar niet te laden

- cadsite
- userbase crew
Ik denk dat je me niet juist verstaat.dupondje schreef: 29 aug 2023, 14:58Tuurlijk wel. De consument moet weten welke schakels er zijn en waar hij invloed op heeft.cadsite schreef: 29 aug 2023, 13:49 Dat is toch het probleem niet van de consument?
Bv meerdere laadpassen hebben en de goedkoopste kiezen voor de betreffende laadpaal. Of enkel laden aan laadpalen die goedkoop zijn.
Nu moet hij dat ook doen ... De diesel bij Q8 op 100m kan bv duurder zijn dan die op 2km. Of de Nutella is duurder bij de Lidl dan bij de Colruyt.
Ik bedoel, wat er allemaal tussen zit is niet het probleem van de consument, de eindprijs is wat telt.
Wat maakt het mij uit hoeveel tussenstappen er tussen zitten en wie welke %'s neemt. Voor mij telt wat ik betaal.
- depeje
- Elite Poster
Dat is het voorbeeld uit de screenshot. Ik weet wel niet of de laadpaal ook effectief fysiek toegankelijk is. Ik kom daar nooit en die is nog niet zichtbaar op streetview. Er is wel een bouwwerf.Block schreef: 29 aug 2023, 14:57 Is die 2,46/kWh een echt voorbeeld? Je moet toch een 20kw/u rekenen om 100 km te kunnen rijden.
Mijn punt is dat in de supermarkt de prijs van die pot nutella wel is geafficheerd. Zowel per pot als per kilo! Je kan dus weten hoe veel je uiteindelijk gaat betalen. Bij stroom van een openbare laadpaal heb je die mogelijkheid niet, omdat iedereen in de keten zich indekt met "de andere schakels kunnen deze prijs nog beïnvloeden" of "de andere partij geeft geen prijs door, dus we kunnen het u ook niet laten weten". De enige manier om het te weten is soms dus gewoon opladen, en kijken hoeveel je aangerekend wordt. Daarna de stroom teruggeven zal wel niet gaan helaas.dupondje schreef: 29 aug 2023, 14:58 Nu moet hij dat ook doen ... De diesel bij Q8 op 100m kan bv duurder zijn dan die op 2km. Of de Nutella is duurder bij de Lidl dan bij de Colruyt.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://gocar.be/nl/autonieuws/actualit ... -laadpalen
Tegen 2023 zou een afichering verplicht moeten worden, dat waren toch de ambities
Geen idee hoe het hier nu mee gesteld is trouwens. Dat het nuu nog niet op alle plaatsen geaficheerd wordt is eigenlijk best wel schandalig. Kan je dan spreken van een contractuele overeenkomst als 1 van de basiselementen niet duidelijk is?
Tegen 2023 zou een afichering verplicht moeten worden, dat waren toch de ambities

Geen idee hoe het hier nu mee gesteld is trouwens. Dat het nuu nog niet op alle plaatsen geaficheerd wordt is eigenlijk best wel schandalig. Kan je dan spreken van een contractuele overeenkomst als 1 van de basiselementen niet duidelijk is?
-
- Elite Poster
Dat is toch wel een eigenaardige redenering.dupondje schreef: 29 aug 2023, 14:58 Tuurlijk wel. De consument moet weten welke schakels er zijn en waar hij invloed op heeft.
In je warenhuis zie je toch ook alleen maar de eindprijs en niet de prijs die alle tussenpersonen in de keten aanrekenen?
En op welke schakels in je warenhuis kan jij invloed uitoefenen?
De klant heeft doorgaans alleen interesse in de uiteindelijke verkoopprijs, niet in de marge van de tussenschakels.
Laat staan dat hij daar invloed op kan uitoefenen.
Dan werkt het bij jouw werkgever gewoon anders dan elders.Naar mijn weten betaald de werkgever gewoon de prijs die er staat in de app/site van de laadkaart provider.
Evt met een kleine korting op de marge, maar de MSP moet ook gewoon de prijs betalen die de laadpaal vraagt, en heeft daar geen invloed op. Enkel als hij bv eigen laadpalen heeft.
Hier werkt dat bv. niet zo. De werkgever biedt aan alle werknemers één laadkaart aan van één welbepaalde provider omdat hij dan een korting kan bedingen op de geladen kWh. Daarnaast is er nog een tweede laadkaart uitgaande van de werkgever wel. Maar deze is alleen te gebruiken bij falen van de kaart van de provider. Voor de werkgever is de kost van de eerste kaart per kWh ook lager dan bij de tweede.
Eigen laadpalen staan daar los van want in eigen beheer.
Thuislaadpalen zijn nog een andere zaak want dan betaalt de werkgever een vaste variërende vergoeding onafhankelijk van we werkelijke individuele laadkost.
Zoveel werkgevers, zoveel verschillende oplossingen.
Het gebruik van de laadkaart werkt hier trouwens ook verschillend dan bij jouw laadkaart van de werkgever. Na het beëindigen van de laadsessie zie ik op een AC laadpaal zelfs niet wat de kostprijs van het laden was. Dat wordt rechtstreeks afgerekend tussen provider en werkgever.
.Mijn punt is dat in de supermarkt de prijs van die pot nutella wel is geafficheerd. Zowel per pot als per kilo! Je kan dus weten hoe veel je uiteindelijk gaat betalen. Bij stroom van een openbare laadpaal heb je die mogelijkheid niet, omdat iedereen in de keten zich indekt met "de andere schakels kunnen deze prijs nog beïnvloeden" of "de andere partij geeft geen prijs door, dus we kunnen het u ook niet laten weten"
En dat is een valabel punt, is een gekend probleem en is aangepakt door Europa en zou tegen 2027 verleden tijd moeten zijn.
Zonder reglementering gaan ondernemers uiteraard doorgaans hun gang zo lang ze kunnen.

Sol Invictus!
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Dat de consument geen invloed heeft op de tussenschakels is op zich niet erg, maar niet weten tegen welk tarief je effectief gaat laden is de deur wagenwijd openzetten voor misbruik. Hoe moeilijk kan het zijn om het effectieve tarief te kunnen berekenen en op de laadpaal weer te geven?
Computer(k)nul
- depeje
- Elite Poster
Dat het altijd juist in de app van mijn laadkaart wordt weergegeven zou al een goed begin zijn. Maar inderdaad: Dit hoort op de laadpaal zelf te staan, eventueel na het badgen, met dan de mogelijkheid om dit te accepteren, of af te wijzen.
-
- Elite Poster
Op reeds geplaatste openbare AC laadpalenl waar doorgaans geen display op voorzien is lijkt me dat niet zo eenvoudig.Sinna schreef: 29 aug 2023, 16:58 Dat de consument geen invloed heeft op de tussenschakels is op zich niet erg, maar niet weten tegen welk tarief je effectief gaat laden is de deur wagenwijd openzetten voor misbruik. Hoe moeilijk kan het zijn om het effectieve tarief te kunnen berekenen en op de laadpaal weer te geven?
Toegevoegd na 51 seconden:
Dit is precies hoe het op de Lidl app werkt.depeje schreef: 29 aug 2023, 17:10 Dat het altijd juist in de app van mijn laadkaart wordt weergegeven zou al een goed begin zijn. Maar inderdaad: Dit hoort op de laadpaal zelf te staan, eventueel na het badgen, met dan de mogelijkheid om dit te accepteren, of af te wijzen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 55 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb via het bedrijf een shell tankkaart en.in.de.app kan ik perfect per paal zien wat een.kwh daar kost
.ik.zie laders van 22kw aan ongeveer 0.65/kwh en snellader aan 0.85/kwh
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1377 keer
- Bedankt: 509 keer
Hier ook Shell Recharge en die zijn toch echt pokkeduur. Heb ook app van Chargemap en Mercedes Me en de prijzen die ik daarop zie zijn significant goedkoper.tom35 schreef: 29 aug 2023, 17:40 Ik heb via het bedrijf een shell tankkaart en.in.de.app kan ik perfect per paal zien wat een.kwh daar kost
-
- Premium Member
Akkoord, je zou ten allen tijde de juiste prijs moeten kunnen opvragen. Normaal moet je dit kunnen via de app van je laadkaart. Het is mij alvast nog niet voorgevallen dat de prijs die ik betaal niet matched met de prijs in de app.Sinna schreef: 29 aug 2023, 16:58 Dat de consument geen invloed heeft op de tussenschakels is op zich niet erg, maar niet weten tegen welk tarief je effectief gaat laden is de deur wagenwijd openzetten voor misbruik. Hoe moeilijk kan het zijn om het effectieve tarief te kunnen berekenen en op de laadpaal weer te geven?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat concrete voorbeeld (2,46 eur/kWh) dat je geeft, is dat niet weer zo'n voorbeeld van een "fake publieke" laadpaal? Iemand die een laadpunt op zijn oprit zet, gebruik maakt van de verhoogde aftrek op voorwaarde dat je die publiek zet, en er dan zo'n absurde prijs voor rekent dat er nooit iemand op zijn oprit gaat komen laden? Want aan dat scenario had onze overheid natuurlijk niet gedacht toen ze de regels voor verhoogde aftrek vastlegden...
- depeje
- Elite Poster
Ik denk dat ook. Ik gaf ook dit voorbeeld om aan te tonen dat dat gedaan wordt, en dus welk risico je loopt in de gevallen dat je toch beslist te laden aan een paal waar de prijs niet geafficheerd is. Dat is het risico voor de consument. Dat de staat ook nog eens opgelicht wordt is een 2de probleem. Ik moest direct aan die sjoemelpalen denken wanneer ik in een andere thread las dat iemand een factuur voor €170 had gekregen voor een "idle charge". Ik neem aan dat dat betekent dat het slachtoffer daar aan zo'n paal had geladen, in plaats van een slechte laadkaart.
In de praktijk heb ik eerlijk gezegd, met mijn zeer beperket ervaring, nog nooit een probleem gehad dat de eindprijs niet overeenkwam met wat ik zelf kon uitrekenen op basis van de eenheidsprijs. Palen waarvan de prijs niet zichtbaar is in de app/fysiek op locatie mijd ik wel als de pest. Het stuit me ook voor de borst dat er een disclaimer staat bij de eenheidsprijs in de app van mijn kaart.
Enkele vragen voor de bezitters van andere laadkaarten, zoals de shell recharge:
- Staat de paal uit de screenshot van de eerste post ook in jullie app? Wat is daar de eenheidsprijs?
- Heeft jullie app een disclaimer bij de eenheidsprijs?
- Staat er voor jullie wel een eenheidsprijs voor de lader uit de screenshot bij deze post?
In de praktijk heb ik eerlijk gezegd, met mijn zeer beperket ervaring, nog nooit een probleem gehad dat de eindprijs niet overeenkwam met wat ik zelf kon uitrekenen op basis van de eenheidsprijs. Palen waarvan de prijs niet zichtbaar is in de app/fysiek op locatie mijd ik wel als de pest. Het stuit me ook voor de borst dat er een disclaimer staat bij de eenheidsprijs in de app van mijn kaart.
Enkele vragen voor de bezitters van andere laadkaarten, zoals de shell recharge:
- Staat de paal uit de screenshot van de eerste post ook in jullie app? Wat is daar de eenheidsprijs?
- Staat er voor jullie wel een eenheidsprijs voor de lader uit de screenshot bij deze post?
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Via Luminus site:
https://luminus.evc-net.com/Locations
Daar zie ik de palen, prijs: 0,7623 EUR / kwh
Naam: BEENEEENECO*G65686*2
https://luminus.evc-net.com/Locations
Daar zie ik de palen, prijs: 0,7623 EUR / kwh
Naam: BEENEEENECO*G65686*2
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Bij Plugsurfing: 0,4259 eur/kWh. Via Q8 staat er geen prijs. Ik zie wel niet goed in hoe ze 38 kW uit een type 2 gaan krijgen... Volgens Plugsurfing is dat een max 22kW lader (als je auto het kan)
- depeje
- Elite Poster
Thanks! Het ligt dus niet enkel aan de palen zelf.
Ook de overheid die voordelen in eender welke vorm uitdeelt had moeten eisen dat de kosten om te laden redelijk zijn. De overheid treft geen schuld in de falende communicatie rond de prijs. Een prijs afspreken VOOR de verkoop is mijns inziens al jaar en dag verplicht door hen.
Ik heb het luminus kaartje eens bekeken en daar lijkt voor elke laadpaal wel een prijs te staan, en op het eerste zicht een disclaimer. Een dikke pluim voor hun!
Ik vind dat zowel de producenten als de kopers (uitbaters) van deze laadpalen boter op hun hoofd hebben. Ze hadden zich allebij moeten realiseren dat als je iets wil verkopen, je een prijs moet kunnen communiceren. Nu, ik ben inschikkelijk, en ga blij zijn als het via de app overal zichtbaar is, en er geen disclaimers meer zijn. Aangezien het probleem zo weidverspreid is zal ik maar aannamen dat niemand individueel van slechte wil was.ivob schreef: 29 aug 2023, 17:23 Sinna schreef: ↑19 uren geleden
Dat de consument geen invloed heeft op de tussenschakels is op zich niet erg, maar niet weten tegen welk tarief je effectief gaat laden is de deur wagenwijd openzetten voor misbruik. Hoe moeilijk kan het zijn om het effectieve tarief te kunnen berekenen en op de laadpaal weer te geven?
Op reeds geplaatste openbare AC laadpalenl waar doorgaans geen display op voorzien is lijkt me dat niet zo eenvoudig.
Ook de overheid die voordelen in eender welke vorm uitdeelt had moeten eisen dat de kosten om te laden redelijk zijn. De overheid treft geen schuld in de falende communicatie rond de prijs. Een prijs afspreken VOOR de verkoop is mijns inziens al jaar en dag verplicht door hen.
Ik heb het luminus kaartje eens bekeken en daar lijkt voor elke laadpaal wel een prijs te staan, en op het eerste zicht een disclaimer. Een dikke pluim voor hun!
-
- Elite Poster
Een ondernemer en een klant hebben dan ook uiteenlopende doelstellingen.
Een onderneming gaat niet voor boter op het hoofd maar om winstmaximalisatie en zo ver de opgelegde grenzen dat toelaten.
De klant kan zich daar dan naar schikken en voor de gemakkelijkste oplossing kiezen of - zoals jij blijkbaar doet - bepaalde laadpalen (dus bijna alle AC laadpalen) mijden en elders gaan laden.
Wanneer er een regel komt dat iedere laadpaal moet voorzien zijn van een display (of op een andere manier) waarop doorlopend de dan geldende prijs wordt getoond zal die extra kost ook gewoon doorgerekend worden aan de klant.
Een onderneming gaat niet voor boter op het hoofd maar om winstmaximalisatie en zo ver de opgelegde grenzen dat toelaten.
De klant kan zich daar dan naar schikken en voor de gemakkelijkste oplossing kiezen of - zoals jij blijkbaar doet - bepaalde laadpalen (dus bijna alle AC laadpalen) mijden en elders gaan laden.
Wanneer er een regel komt dat iedere laadpaal moet voorzien zijn van een display (of op een andere manier) waarop doorlopend de dan geldende prijs wordt getoond zal die extra kost ook gewoon doorgerekend worden aan de klant.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
De overheid moet geen prijzen opleggen aan privébedrijven maar ze kan wel transparantie eisen in de communicatie van prijzen.
En het klopt dat extra kosten doorgerekend worden aan klanten maar wat als de klanten deze kosten ervoor al betaalden omdat er geen transparantie was over de prijzen?
Het is altijd hetzelfde, mogelijkheden worden bij weinig controle door een minderheid misbruikt waarna de overheid moet ingrijpen en er kostenstijgende maatregelen volgen voor iedereen, ook voor zij die geen misbruik maakten. Dat is de aard van de mens oftewel gulzigheid.
En het klopt dat extra kosten doorgerekend worden aan klanten maar wat als de klanten deze kosten ervoor al betaalden omdat er geen transparantie was over de prijzen?
Het is altijd hetzelfde, mogelijkheden worden bij weinig controle door een minderheid misbruikt waarna de overheid moet ingrijpen en er kostenstijgende maatregelen volgen voor iedereen, ook voor zij die geen misbruik maakten. Dat is de aard van de mens oftewel gulzigheid.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Inderdaad, hier in de straat is er ook zo één, 5 euro/u parkeergeld, 3 euro startgeld om te laden en daarna 0,5ct/kwh. Kostelijke laadbeurt als je de tarieven niet kan zien vooraf...SpecialK schreef: 30 aug 2023, 07:47 Dat concrete voorbeeld (2,46 eur/kWh) dat je geeft, is dat niet weer zo'n voorbeeld van een "fake publieke" laadpaal? Iemand die een laadpunt op zijn oprit zet, gebruik maakt van de verhoogde aftrek op voorwaarde dat je die publiek zet, en er dan zo'n absurde prijs voor rekent dat er nooit iemand op zijn oprit gaat komen laden? Want aan dat scenario had onze overheid natuurlijk niet gedacht toen ze de regels voor verhoogde aftrek vastlegden...
heb er ook maar één keer gestaan voor 4u, was 25 euro kwijt en had 10 kw geladen...
het commentaar van Eneco (beheerder van mijn laadpas) was dat ze niet op voorhand weten wat het zal kosten... zij zijn ook vragende partij om één website of portaal waar alle prijzen correct op staan.
-
- Elite Poster
Shell Recharge:depeje schreef: 30 aug 2023, 10:53 Enkele vragen voor de bezitters van andere laadkaarten, zoals de shell recharge:
- Holsbeeksesteenweg 399 : 2 E-Flux punten op 9kW, aan €0,83 per kWh. Bemerk dat er geen sprake is van kost per minuut terwijl ik dat bij andere palen wel al gezien heb.
- Enkel de standaard melding dat dit incl. BTW is en excl. transactiekosten
- Leuvensesteenweg 605 : 16 Eneco punten op 22kW, aan €0,47 per kWh.
Chargemap:
- Holsbeeksesteenweg 399 : 1 E-Flux punt op 8kW, aan €2,702 per kWh.
- "Chargemap Pass rates may differ from the operator rates. We calculate it based on the operator wholesale price and a reasonable fee to make our service work."
- Leuvensesteenweg 605 : niet gevonden/zichtbaar
Mercedes Me:
- Holsbeeksesteenweg 399 : 1 punt BEEFLEV2102701 op 'Max 11kW', aan €0,39 per kWh.
- "Alle relevante bedragen worden meegenomen in het eindbedrag van een oplaadsessie."
- Leuvensesteenweg 605 : 16 Eneco laadpunten op Max 22kW, aan €0,39 per kWh.
Dit illustreert dus dat de situatie eigenlijk compleet ridicuul (of zelfs wraakroepend is). En het is nog maar de vraag hoeveel je écht betaalt daar in Kessel-Lo met bvb Shell Recharge of Mercedes Me.
EDIT: ik kan mijn Shell Recharge laadpunt overigens ook openstellen voor iedereen maar de max. tarief die Shell mij laat configureren is 67.5c/kWh. Ik heb dat een hele tijd geleden ook eens uitgeprobeerd (denk zelfs dat ik hierover hier gepost heb) en bizar genoeg kreeg ik met sommige apps een rate te zien die lager was dan wat ik zelf ingesteld had. Vraag me dan wel af wat je daar dan betaalt, en hoeveel ik ook effectief zelf zou krijgen.
Laatst gewijzigd door Tomby 30 aug 2023, 15:38, in totaal 4 gewijzigd.
-
- Premium Member
depeje schreef: 30 aug 2023, 12:29
Ik vind dat zowel de producenten als de kopers (uitbaters) van deze laadpalen boter op hun hoofd hebben. Ze hadden zich allebij moeten realiseren dat als je iets wil verkopen, je een prijs moet kunnen communiceren.
Grootste probleem is dat de prijs slechts deel wordt bepaald door de laadpaal uitbater.
Een deel van de prijs zit ook in de marge van de MSP (laadkaart).
Dus de laadpaal zou sowieso een scherm moeten hebben om NA het badgen de prijs te kunnen weergeven.
Prijs van de laadpaal:
Code: Selecteer alles
BEEFLEV2102701
Status
Available
Holsbeeksesteenweg 399
Zip code
3010
City
Kessel-Lo
Country
BE
QR code
Power
Connector
IEC-62196-T2IEC-62196-T2
Electric current
AC 3X13 A
Voltage
230 V
Tariff
Name
t-6419e089adf94ad6a8d63dc0-1
3.025 start
2.4805 EUR / kwh
0.0403 EUR / minute
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Is dat zo een hippe gen-Z website die constant dingen in het vet zet voor nadruk?
Ik voel me nu echt oud, maar dat is toch wreed irritant om te lezen ze.
Dat terzijde, het zal zoals elk wilde westen duren tot als de cowboys voldoende brave burgers neergeschoten hebben alvorens de overheid ingrijpt, want wat je nu ziet is perfecte marktwerking en het resultaat is zoals verwacht anarchie en buyer be aware.
Ik voel me nu echt oud, maar dat is toch wreed irritant om te lezen ze.
Dat terzijde, het zal zoals elk wilde westen duren tot als de cowboys voldoende brave burgers neergeschoten hebben alvorens de overheid ingrijpt, want wat je nu ziet is perfecte marktwerking en het resultaat is zoals verwacht anarchie en buyer be aware.
- cadsite
- userbase crew
Je moet eens als winkel zo’n trukken proberen.
‘Sorry madam, maar je was 2 uur in de winkel voor slechts een halve kar, er komt €200 bij.’
‘Sorry madam, maar je was 2 uur in de winkel voor slechts een halve kar, er komt €200 bij.’
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Je zal maar diegene zijn die aan de ingang moet wachten, bijna dood van de honger en dorst, maar je mag niet binnen totdat madam met haar halve kar na 2 u naar buiten komt is een betere omschrijving waarom madam 200€ moet bij betalencadsite schreef:Je moet eens als winkel zo’n trukken proberen.
- cadsite
- userbase crew
Zit jij hier nu serieus die ondoorzichtige degoutant hoge extra kosten te verdedigen???
De wereld is om zeep, Urbanus zong het al.
Oh, als ik jou ooit van dienst kan zijn, laat het me zeker weten. Ik zou graag wat sneller rijk worden en jij wilt daar blijkbaar graag bij helpen.
De wereld is om zeep, Urbanus zong het al.
Oh, als ik jou ooit van dienst kan zijn, laat het me zeker weten. Ik zou graag wat sneller rijk worden en jij wilt daar blijkbaar graag bij helpen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dit is pas na het laden... ik had onlangs in Oostenrijk en Duitsland tarieven van 12 cent per minuut (exclusief stroom kosten) vanaf de eerste minuut !Data technicus schreef: 22 sep 2023, 21:19 Deze EV eigenaar zal dit nooit meer doen.
https://gocar.be/nl/autonieuws/buzz/bat ... t-755-euro
Vooral Shell Reacharge en Luminus laadpassen blijken hier goed in te zijn (en persen hun klanten gewoon uit want de eigenaars van de palen vragen dergelijke kosten niet)

Tweakers heeft er recent een artikel over geschreven... https://tweakers.net/reviews/11702/de-b ... laden.html (maar Luminus is dus nog erger) !
- depeje
- Elite Poster
Eigenlijk is dat een opportuniteit voor particulieren om op prijs te concurreren als ze iets of wat de mogelijkheid hebben om hun paal openbaar te stellen. Of gaan chauffeurs met een totalenergies laadkaart dan gewoon meer betalen aan de laadkaartprovider en minder aan de paalprovider?
Is er een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel een laadpaal eigenaar krijgt voor de KWh's en connectie-minuten dat die verkoopt?
Is er een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel een laadpaal eigenaar krijgt voor de KWh's en connectie-minuten dat die verkoopt?
-
- Elite Poster
De eigenaar zelf wel ja, maar ik denk niet dat jij als gebruiker kan zien hoe jouw uitgegeven euro verdeeld wordt tussen eigenaar en netwerk.depeje schreef: 15 feb 2024, 17:28 Is er een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel een laadpaal eigenaar krijgt voor de KWh's en connectie-minuten dat die verkoopt?
Ik heb in het begin eens mijn (in de garage hangende) wallbox opengesteld via Shell Recharge. Was eigenlijk vooral om te zien hoe lang het duurde eer die dan zichtbaar werd in bvb Chargemap of ABRP... Maar toen viel me ook op dat via de verschillende netwerken er een verschillende prijs geafficheerd werd. Ik meen zelfs dat ik toen ook naar prijs gekeken heb, en mogelijk zelfs hier gepost, maar vind dat nog maar eens terug

EDIT: het was blijkbaar op een ander forum, maar een vaststelling was dat bizar genoeg de kost die ik zag op Chargemap LAGER lag dan de kost die ik zelf geconfigureerd had in mijn Shell account. Vraag is dan wat er gebeurt: a) Chargemap steekt er zelf aan toe (weinig waarschijnlijk), b) ik krijg minder dan wat ik zelf geconfigureerd had (lijkt me ook niet de bedoeling), c) de Chargemap lader betaalt meer dan wat de app aangeeft ?
Om de een of andere reden beperkt Shell overigens hoeveel je vraagt. Ik kan op dit moment max 67,5c vragen per kWh.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 22 keer
Als de laadpas uitbater met vaste prijzen werkt (ongeacht wie de eigenaar of uitbater is van de laadpaal), dan steekt hij er inderdaad in sommige gevallen aan toe. Waarom zou dat "weinig waarschijnlijk" zijn? Hij moet zijn vaste prijs zo zetten dat hij er:Tomby schreef: 15 feb 2024, 17:51 EDIT: het was blijkbaar op een ander forum, maar een vaststelling was dat bizar genoeg de kost die ik zag op Chargemap LAGER lag dan de kost die ik zelf geconfigureerd had in mijn Shell account. Vraag is dan wat er gebeurt: a) Chargemap steekt er zelf aan toe (weinig waarschijnlijk), b) ik krijg minder dan wat ik zelf geconfigureerd had (lijkt me ook niet de bedoeling), c) de Chargemap lader betaalt meer dan wat de app aangeeft ?
- gemiddeld er wel genoeg aan overhoudt (bij de ene winst, bij de andere verlies).
- toch concurrentieel blijft.
Indien geen beperking zou jij bijvoorbeeld een heel hoog tarief aan Shell kunnen aanrekenen, en dan via jouw Shell Recharge laadpas je eigen electriciteit kunnen terugkopen aan 57cent per kWhTomby schreef: 15 feb 2024, 17:51 Om de een of andere reden beperkt Shell overigens hoeveel je vraagt. Ik kan op dit moment max 67,5c vragen per kWh.

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.