Een vriend heeft mijn hulp gevraagd omdat hij weinig kennis heeft van computers, tekenen, ...
Mijn kennis van 3D printe(n)/(rs) is ook onbestaande, behalve dat ik er wat over gelezen heb omdat het me toch wel interesseert.
Hij blijkt een flashforge 3 te hebben, deze zouden gemonteerd worden geleverd terwijl ik hier toch wel al wat over montage/kalibratie heb gelezen.
Ik heb wel ervaring met AutoCAD, weet dat je uiteindelijk STL files gebruikt en dat die modellen te downloaden/delen zijn.
Nu heb ik daarnet nog maar pas de details (merk/type) gekregen dus ik moet me daar wat inlezen.
Ik zie ook dat er zowel WiFi als ethernet op zit en een USB aansluiting.
1) Ben ik juist dat je dan vanaf thumb drive STL files kan laden/printen?
2) Wat kan via netwerk en met welke (gratis) software?
3) Wat gebruiken jullie om zelf modellen te maken?
4) Nog iets wat belangrijk is om te starten?
Kunnen jullie mij - zij het beknopte - tips geven om ermee aan de slag te gaan aub?
Alvast bedankt!
Iemand een quickstart guide voor 3D printen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Proficiat, uw vriend heeft zich een hobby gekocht.
Proficiat, uw vriend wil er ook uw hobby van maken (stel je de vraag waarom )
"een flashforge 3" kan een Adventurer 3 zijn, of een Adventurer 3 pro, of een Finder 3, of een Adventurer 3 Lite, of een Adventurer 3C, of een Creator 3, of een Creator 3 Pro...
Flashforge heeft eigen slicersoftware, maar werkt vermoedelijk ook met andere software. pick your choice.
Tekenen doe je met wat je kent, waar je graag mee werkt. Fusion is/was populair maar er zijn ook anderen.
sites als Thingiverse hebben mogelijks al veel van wat je wil printen, dan hoef je zelf niet te tekenen.
Proficiat, uw vriend wil er ook uw hobby van maken (stel je de vraag waarom )
"een flashforge 3" kan een Adventurer 3 zijn, of een Adventurer 3 pro, of een Finder 3, of een Adventurer 3 Lite, of een Adventurer 3C, of een Creator 3, of een Creator 3 Pro...
Flashforge heeft eigen slicersoftware, maar werkt vermoedelijk ook met andere software. pick your choice.
Tekenen doe je met wat je kent, waar je graag mee werkt. Fusion is/was populair maar er zijn ook anderen.
sites als Thingiverse hebben mogelijks al veel van wat je wil printen, dan hoef je zelf niet te tekenen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
Misschien eens starten met de quick start guide van de fabrikant zelf?
Elke printer is anders, een "generieke" gids gaat je van in het begin in de war brengen.
Ik zou zeggen: eerst het printen zelf onder de knie krijgen. Dat is zonder voorkennis al complex genoeg. (Printables.com is ook een goeie bron voor STL modellen)
Pas later zelf 3D modellen maken, want dan weet je beter hoe je moet modeleren zodat je het ook kan printen (sterkte/zwakte van 3D prints, overhangs, trekkrachten enz).
Wees bereid om er veel tijd in te steken. Zowel voor de leercurve als de tijd die nodig is voor het printen zelf
Elke printer is anders, een "generieke" gids gaat je van in het begin in de war brengen.
Ik zou zeggen: eerst het printen zelf onder de knie krijgen. Dat is zonder voorkennis al complex genoeg. (Printables.com is ook een goeie bron voor STL modellen)
Pas later zelf 3D modellen maken, want dan weet je beter hoe je moet modeleren zodat je het ook kan printen (sterkte/zwakte van 3D prints, overhangs, trekkrachten enz).
Wees bereid om er veel tijd in te steken. Zowel voor de leercurve als de tijd die nodig is voor het printen zelf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 53 keer
Het blijkt dus een Adventurer 3 te zijn.Joe de Mannen schreef: ↑07 aug 2023, 12:49 Flashforge heeft eigen slicersoftware, maar werkt vermoedelijk ook met andere software. pick your choice.
Ik had al eerder begrepen dat 3D printen niet iets is wat je meteen onder de knie hebt; ik ben wel nieuwsgierig en leergierig, vandaar dat dit de gelegenheid is om me erin te verdiepen.
Welke slicer software gebruiken jullie?
Ik zie dat Fusion betalend is (of een gratis demoversie).
Andere tips voor tekenprogramma's?
Heppie NY!
-
- Elite Poster
Ik gebruik vooral Prusaslicer. Lang ook Cura gebruikt.
Je kan een gratis Fusion account maken. Grootste beperking is dat je maar 10 "actieve" projecten kan hebben. Maar op zich is die beperking voor privé gebruik niet zo erg: je kan nog altijd veel meer projecten bewaren. Je moet er dan gewoon soms eens enkele disablen zodat je nieuwe kan saven.
Veel leerplezier!
Je kan een gratis Fusion account maken. Grootste beperking is dat je maar 10 "actieve" projecten kan hebben. Maar op zich is die beperking voor privé gebruik niet zo erg: je kan nog altijd veel meer projecten bewaren. Je moet er dan gewoon soms eens enkele disablen zodat je nieuwe kan saven.
Veel leerplezier!
-
- Elite Poster
De workflow van Prusaslicer ligt me gewoon beter.Hoe komt het dat je bent overgeschakeld?
Cura heeft nog altijd een streepje voor: manier van slicen, expert instellingen die je in Prusaslicer niet hebt. Maar Prusaslicer is stilaan de achterstand aan het inhalen (recent bijv. Arachne, organic/tree support).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1009 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Niet zozeer software related, maar een must-by, in ons geval althans, was een bus adhesive 3DLAC. Mijn zoon heeft ook een 3D printer en het was altijd in spanning afwachten of een print wel zou lukken, want vaak liep het al binnen de eerste 10 minuten verkeerd, en dan weer zien of de leveling wel goed was. Totdat ik dan toch eens 3DLAC kocht en de printplaat ermee inspoot. Wat een ongelooflijk verschil gaf dat ineens... daarna kwam geen enkele print nog los en had mijn zoon een 100% success rate.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik gebruik een bus haarlak op een ikea spiegel (Ender 3).
Nieuwe springs voor mijn bed heeft veel gedaan, een BLTouch (auto bed levelling nog meer).
Ik denk ook dat je best begint met printen van STLs die je kan vinden op het internet en je slicer/printer leert kennen (groot luik: print speed, temperatuur, bed levelling, koeling, supports, #walls, top & bottom, ..)
Daarna kan je zelf beginnen designen en je STLs genereren.
En in een nog later stadium kan je ook je eigen firmware voor je printer beginnen compileren als je je printer echter zou aanpassen (ik heb ondertussen een 32bit moederbord in de printer zitten)
Nieuwe springs voor mijn bed heeft veel gedaan, een BLTouch (auto bed levelling nog meer).
Ik denk ook dat je best begint met printen van STLs die je kan vinden op het internet en je slicer/printer leert kennen (groot luik: print speed, temperatuur, bed levelling, koeling, supports, #walls, top & bottom, ..)
Daarna kan je zelf beginnen designen en je STLs genereren.
En in een nog later stadium kan je ook je eigen firmware voor je printer beginnen compileren als je je printer echter zou aanpassen (ik heb ondertussen een 32bit moederbord in de printer zitten)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 67 keer
Haha, hier hetzelfde maar het gaat verder..
Afgelopen weekend wilde ik iets printen voor het deurtje van de bbq, mijn haarlak was blijkbaaraangeslagen en lag in de badkamer..
Afgelopen weekend wilde ik iets printen voor het deurtje van de bbq, mijn haarlak was blijkbaaraangeslagen en lag in de badkamer..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 53 keer
We hebben hem gisteren aan de praat gekregen met Flashprint (software van Flashforge); een model van het i-net gehaald.
Er zat ook een demo in - een tool voor de nozzle - die we ook geprint hebben maar daar kregen we ?de basis? (weet niet wat de juiste term daarvan is) er niet van los van de print.
Enig idee wat daarvan de reden kan zijn?
Ivm het niet loskomen van 'het bed': deze heeft een 'insert' in ?kunststof' die je er uit kan schuiven en kan plooien zodat de print loskomt.
Er zat ook een demo in - een tool voor de nozzle - die we ook geprint hebben maar daar kregen we ?de basis? (weet niet wat de juiste term daarvan is) er niet van los van de print.
Enig idee wat daarvan de reden kan zijn?
Ivm het niet loskomen van 'het bed': deze heeft een 'insert' in ?kunststof' die je er uit kan schuiven en kan plooien zodat de print loskomt.
Heppie NY!