Ik heb inderdaad vorige week een mailtje gekregen dat de nieuwe prijs 11,70 euro per maand is (exclusief btw). Daarvoor was dat echter 10,50 euro, dus ik weet niet echt van waar die 86 euro komt?
Klassiek model van de IT reuzen toch? Eerst allerlei "handige tools" lanceren waar uw organisatie afhankelijk van wordt en dan systematisch de prijzen optrekken. Er is een reden waarom ik heel weigerachtig ben van hier op het werk alles in Sharepoint online te gooien. Je maakt u enorm afhankelijk van een speler die zijn prijs naar goedduken zet. Er is géén concurrentie op die markt.
butskristof schreef: 31 jul 2023, 07:41
Ik heb inderdaad vorige week een mailtje gekregen dat de nieuwe prijs 11,70 euro per maand is (exclusief btw). Daarvoor was dat echter 10,50 euro, dus ik weet niet echt van waar die 86 euro komt?
Afhankelijk van hoeveel users je erop hebt? (geen idee)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ik heb het probleem ook nog te regelen voor een aantal klanten.
Microsoft heeft een nieuw licentiemodel - alleen is het veel werk voor de resellers, je moet oude licenties cancellen en nieuwe toekennen. Met een deel minder goede voorwaarden qua flexibiliteit, dan blijft de prijs gelijk.
Alleen je moet die orderen, de andere cancellen, toewijzen aan gebruikers, dus tja veel werk, ik reken ook standaard de prijsverhoging door om ze moeten akkoord zijn te betalen voor de migratie.
vverbeke schreef: 31 jul 2023, 08:03
Klassiek model van de IT reuzen toch? Eerst allerlei "handige tools" lanceren waar uw organisatie afhankelijk van wordt en dan systematisch de prijzen optrekken. Er is een reden waarom ik heel weigerachtig ben van hier op het werk alles in Sharepoint online te gooien. Je maakt u enorm afhankelijk van een speler die zijn prijs naar goedduken zet. Er is géén concurrentie op die markt.
Anekdote van een grote multinational, die door MS salesteam overtuigd werd om wereldwijd Lotus Notes buiten te smijten en om buiten de email, voor het document-mgmt/application dev. gedeelte van Lotus Notes over te gaan naar Sharepoint. Geweldige licentie deal voor 3 jaar wereldwijd Sharepoint licenties met meer dan 50% korting. Drie jaar (en veel migratieprojecten) later is het tijd om met MS de licenties te hernieuwen, tot absolute shock en verontwaardiging van de multinational, was de licentie hernieuwing aan quasi 0% korting
vverbeke schreef: 31 jul 2023, 08:03
Ik vind office 365 voorlopig nog altijd redelijk aanvaardbare prijzen hebben en als je naar de omzet cijfers van Microsoft kijkt lijkt dit immens te boomen. Je krijgt office, sharepoint, exchange, active directory ect allemaal bij je abonnement. Naargelang je abonnement zit daar bijvoorbeeld ook nog eens intune, autopilot, windows licentie ect. allemaal in. Hun power platform is ook krachtig en poepsimpel. Dat is een ERP pakket killer. Het verwondert me dat ze enkel nog maar een antitrust onderzoek aan hun been hebben voor teams.
Voorlopig zie ik ook niet echt een concurrent die zo een naadloze one stop shop is. ik vrees ook dat de prijzen nog aanzienlijke zullen verhogen.
Het probleem met M365 is dat de meeste bedrijven het enkel aangeboden krijgen als vervanging van hun verouderde Exchange Servers of omdat ze Teams willen gebruiken of omdat ze nieuwe Office versies nodig hebben. Terwijl je eigenlijk de beschikking krijgt over een hele cloud die een aantal andere verouderde paketten of nieuwe business processes kan vervangen/maken. De 'waarde' t.o.v. de kost van de meeste M365 pakketten is best wel OK, zeker in de 'business' versies .. maar je hebt iemand nodig die het kan/kent om die waarde eruit te halen. Anders is het een zeer dure mailserver ... (hence anekdote ... heb bij Ergo ook de Notes => Exchange Online gedaan, met dezelfde feedback ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Sasuke schreef: 31 jul 2023, 13:27
De 'waarde' t.o.v. de kost van de meeste M365 pakketten is best wel OK, zeker in de 'business' versies .. maar je hebt iemand nodig die het kan/kent om die waarde eruit te halen. Anders is het een zeer dure mailserver ... (hence anekdote ... heb bij Ergo ook de Notes => Exchange Online gedaan, met dezelfde feedback ...)
Bij ons hebben ze speciaal mensen aangenomen zijn die helemaal thuis zijn in 365 apps. Bedoeling is om onze gedeelde netwerkschijven etc over te zetten en daar heb je toch veel knowhow voor nodig.
DarkV schreef: 31 jul 2023, 07:20
Ik kreeg hier van een KMO te horen dat hun Microsoft 365 Business Standaard van 86 euro naar 140 euro was gestegen
Dat kan je moeilijk nog een "index" aanpassing noemen
Klagen maar I.p.v. 86 op de belasting brief naar 140 €.
En ja, de gratis alternatieven halen ze hun neus voor op.
Wat Libre office minder heeft dan 365 business ja kan niet op de belasting aangifte.
Ben toch echt blij nu dat we dit hebben buiten kunnen houden bij ons, ook al kwam MS met enorme incentives af bij de aankoopverantwoordelijken.
Toen mijn input gevraagd werd heb ik ook vermeld dat we konden verwachten dat ze de prijzen bij renewal enorm gingen optrekken, een reden om het niet te nemen.
thmj schreef: 31 jul 2023, 17:06
Klagen maar I.p.v. 86 op de belasting brief naar 140 €.
Op zich was het gewoon een misvatting (door de extra gebruiker)... geen +63% maar een goeie euro erbij (want ongeveer 10% is, eerder standaard vandaag de dag).
Sasuke schreef: 31 jul 2023, 13:27
De 'waarde' t.o.v. de kost van de meeste M365 pakketten is best wel OK, zeker in de 'business' versies .. maar je hebt iemand nodig die het kan/kent om die waarde eruit te halen. Anders is het een zeer dure mailserver ... (hence anekdote ... heb bij Ergo ook de Notes => Exchange Online gedaan, met dezelfde feedback ...)
Bij ons hebben ze speciaal mensen aangenomen zijn die helemaal thuis zijn in 365 apps. Bedoeling is om onze gedeelde netwerkschijven etc over te zetten en daar heb je toch veel knowhow voor nodig.
Top ! Klakkeloos de schijven overzetten is zo moeilijk nog niet, maar het op zo'n manier doen dat je ineens de nieuwe features, structuur mogelijkheden (en vooral ... tagging !!) kan gebruiken, daar komt inderdaad toch wat bij kijken ja
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Sasuke schreef: 31 jul 2023, 21:32
maar het op zo'n manier doen dat je ineens de nieuwe features, structuur mogelijkheden (en vooral ... tagging !!) kan gebruiken, daar komt inderdaad toch wat bij kijken ja
Ja het gaat niet supersnel. Maar als ik zie dat ze elk element van office 365 apart willen implementeren ben ik wel erg blij. Volgende stap is inderdaad het werken op de gedeelde schijven via alle mogelijkheden van Teams en dergelijke. De eerste stap was de mail, daarna de lists. Die lists gebruiken wij heel erg veel en de opties die erbij kwamen proberen we te benutten op een manier dat het voor elke dienst past binnen hun plaatje.
De migratie is ondertussen al een tijdje bezig maar ik merk wel veel positieve kanten. Het grootste voordeel voor de werkgever is natuurlijk dat alles efficiënter kan. Want het intranet zoals wij die kennen verdwijnt ook en gaat op in 365.