Verbruik koelkast
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 31 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Allen,
Ik heb hier 500 euro aan ecocheques ter beschikking. Ik ben mijn elektrische apparaten aan het uitlezen om te kijken wat het meeste verbruikt.
Via HA en een fibaro meter ben ik het verbruik van mijn koelkast/diepvries combi aan het uitlezen. Het verbruik gaat van 0,9 watt naar 74.1 watt op het hoogste.
Het is de 1ste keer dat ik een koelkast uitlees.
Hoe kan ik hier het gemiddelde van nemen wat er per uur wordt verbruikt. Laat ik dat best een maand draaien en doe ik dan het verbruik gedeeld door 30 dagen en 24 uren ?
Groeten
Ik heb hier 500 euro aan ecocheques ter beschikking. Ik ben mijn elektrische apparaten aan het uitlezen om te kijken wat het meeste verbruikt.
Via HA en een fibaro meter ben ik het verbruik van mijn koelkast/diepvries combi aan het uitlezen. Het verbruik gaat van 0,9 watt naar 74.1 watt op het hoogste.
Het is de 1ste keer dat ik een koelkast uitlees.
Hoe kan ik hier het gemiddelde van nemen wat er per uur wordt verbruikt. Laat ik dat best een maand draaien en doe ik dan het verbruik gedeeld door 30 dagen en 24 uren ?
Groeten
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 69 keer
lijkt me logisch, tenzij de maand 31 dagen heeft. kWh is kW per uur.
wiki:
Het kilowattuur (symbool kWh) is een eenheid van arbeid of, populair uitgedrukt, een hoeveelheid (elektrische) energie. Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men een energie van 1 kWh verbruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
wiki:
Het kilowattuur (symbool kWh) is een eenheid van arbeid of, populair uitgedrukt, een hoeveelheid (elektrische) energie. Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men een energie van 1 kWh verbruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Aan een uurgemiddelde heb je voor zo'n toestel niet veel.
Het verbruik hangt niet alleen af van zijn normale cyclus maar ook dikwijls deze cyclus zich in een periode herhaalt. Dat is dus ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur waar het toestel staat (stabiel of afhankelijk van de seizoenen), hoe dikwijls en hoe lang de deur open gaat (wat de motor meer doet aanspringen) en of er een ontdooifunctie aanwezig is (waardoor het verbruik best tijdelijk de hoogte ingaat maar, afhankelijk van toestel en omstandigheden, maar om de 24/48 uur.
Om het exact te meten zal je dus langere tijd continu moeten meten en dan extrapoleren naar jaarbasis.
Sol Invictus!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
kW is geen hoeveelheid energie die je per uur kunt verbruiken.
kW is een debiet (1000 Joule per seconde).
Als je wilt weten hoeveel energie 1 kW gedurende 1 uur (dus niet per uur) is, moet je het vermenigvuldigen met de tijd.
De tijd valt dan weg en Joule blijft over.
1 kWh is dus 1kW maal 1 uur = (1000 Joule/ seconde) * 3600 seconden = 3.600.000 Joule
kW is een debiet (1000 Joule per seconde).
Als je wilt weten hoeveel energie 1 kW gedurende 1 uur (dus niet per uur) is, moet je het vermenigvuldigen met de tijd.
De tijd valt dan weg en Joule blijft over.
1 kWh is dus 1kW maal 1 uur = (1000 Joule/ seconde) * 3600 seconden = 3.600.000 Joule
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 85 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Toch even een idee voor de TS:
Mijn koelkast verbruikt 60w wanneer de compressor werkt, en 'niets' indien niet.
Bij mij is het ruwweg 50% van de tijd dat ze werkt, dus eigenlijk 30w (per uur).
x24 uur, 30 dagen, 21,6kW tijdens die periode. Mijn meter van deze maand geeft aan 17,77kW op dit moment, dus ze zal iets minder dan 50% van de tijd werken.
Reset je kW teller (Shelly plug bvb) en schrijf de beginwaarde op en over x-dagen, -weken, noteer je dat opnieuw. Maak het je makkelijk en neem hetzelfde moment op de dag en je hoeft enkel te delen door het aantal dagen * 24.
Ja, dat klopt niet helemaal, zie uitleg ivob.
Mijn koelkast verbruikt 60w wanneer de compressor werkt, en 'niets' indien niet.
Bij mij is het ruwweg 50% van de tijd dat ze werkt, dus eigenlijk 30w (per uur).
x24 uur, 30 dagen, 21,6kW tijdens die periode. Mijn meter van deze maand geeft aan 17,77kW op dit moment, dus ze zal iets minder dan 50% van de tijd werken.
Reset je kW teller (Shelly plug bvb) en schrijf de beginwaarde op en over x-dagen, -weken, noteer je dat opnieuw. Maak het je makkelijk en neem hetzelfde moment op de dag en je hoeft enkel te delen door het aantal dagen * 24.
Ja, dat klopt niet helemaal, zie uitleg ivob.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
Ja, ik ben het aan het uitlezen nu.
Zie
https://ibb.co/pnhw1PZ
https://ibb.co/TWCRxmT
Ik ga wel een week op verlof met de kinderen en dan blijft die frigo dicht natuurlijk.
Bedankt voor de tips, ik bekijk het rustig. Als het verbruik te gortig is dan kijk ik is naar een nieuw toestel met die eco cheques.
Zie
https://ibb.co/pnhw1PZ
https://ibb.co/TWCRxmT
Ik ga wel een week op verlof met de kinderen en dan blijft die frigo dicht natuurlijk.
Bedankt voor de tips, ik bekijk het rustig. Als het verbruik te gortig is dan kijk ik is naar een nieuw toestel met die eco cheques.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 458 keer
Ter info:
Onze nieuwe combinatie doet het met een dikke 20W, de oudere, nog steeds relatief nieuw, doet het met ongeveer het dubbele, de oudste gaat minder open maar piekt toch langer dan de nieuwe, we zijn nu ongeveer een half jaar aan het meten en de oudste heeft ongeveer dubbel zoveel energie nodig gehad dan de nieuwe.
Beide zijn geen 5 jaar oud.
J.
Onze nieuwe combinatie doet het met een dikke 20W, de oudere, nog steeds relatief nieuw, doet het met ongeveer het dubbele, de oudste gaat minder open maar piekt toch langer dan de nieuwe, we zijn nu ongeveer een half jaar aan het meten en de oudste heeft ongeveer dubbel zoveel energie nodig gehad dan de nieuwe.
Beide zijn geen 5 jaar oud.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad een ruwe schatting doch je mag het verschil in gebruiksomstandigheden niet onderschatten.ygeffens schreef: ↑30 jul 2023, 20:14 Toch even een idee voor de TS:
Wij hebben bv. een combi ingebouwd in de keuken en eentje losstaand in de koele berging.
Dan stel je vast dat het verbruik harder schommelt in deze van de keuken (warmere ruimte, deuren gaan meer open en dicht) dan in de koele berging (wordt nooit echt warm, deur gaat veel minder open en dicht). Bovendien hebben beide toestellen een andere typische cyclus, de ene alleen een ontdooicyclus voor het koelgedeelte en de andere zowel voor koel- als vriesdeel.
Wanneer je continu over een langere periode meet (hier wordt 24/7 continu gemeten) merk je ook dat dit niet overeenstemt met het aan/uit verbruik van de toestellen de delen door de tijdspanne.
De ingebouwde keukencombikoelkast 244/36 liter (2013) heeft een cyclus 2-64 W.
De losstaande combikoelkast 234/107 liter (2020) heeft een cyclus 1-30W (met periodiek 150W in ontdooimodus voor vrieskast).
Het laagste maandverbruik van de eerste is echter 10 kWh (februari) en het hoogste 16 kWh (juni en juli).
Het laagste maandverbruik van de tweede bedraagt 9 kWh (april) en het hoogste 13 kWh (juni en juli).
Over zeven maanden berekend was het totaalverbruik van de eerste 101 kWh en voor de tweede 74,3 kWh.
Ga je dat per uurgemiddelde berekenen geeft dat voor de eerste (2-64W) een gemiddeld uurverbruik van 19,9 Wh en voor de tweede (1-30W) een gemiddeld uurverbruik van 14,64 Wh.
Uit de vermogenscyclus kan je dus moeilijk het uurverbruik correct afleiden.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Bedankt voor de uitleg Ivob.
Als ik na 1 dagje kijk dan zit ik regelmatig rond de 70-80w en rond de 0,9w.
https://ibb.co/pRgSkD4
Dus neem ik bv 40w gemiddeld per uur is dat 350kw op een jaar.
Maar idd afwachten op lange termijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 24 keer
Eigenlijk is dat alles bijna onmogelijk gelijk te trekken met anderen en afhankelijk van persoonlijk gebruik .Daarom dat producenten het verbruik aangeven volgens standaard geijkte criteria om vergelijk te maken met de nu zuinigere types als A.B.C.D .ivob schreef: ↑31 jul 2023, 09:24Dat is inderdaad een ruwe schatting doch je mag het verschil in gebruiksomstandigheden niet onderschatten.ygeffens schreef: ↑30 jul 2023, 20:14 Toch even een idee voor de TS:
Wij hebben bv. een combi ingebouwd in de keuken en eentje losstaand in de koele berging.
Dan stel je vast dat het verbruik harder schommelt in deze van de keuken (warmere ruimte, deuren gaan meer open en dicht) dan in de koele berging (wordt nooit echt warm, deur gaat veel minder open en dicht). Bovendien hebben beide toestellen een andere typische cyclus, de ene alleen een ontdooicyclus voor het koelgedeelte en de andere zowel voor koel- als vriesdeel.
Wanneer je continu over een langere periode meet (hier wordt 24/7 continu gemeten) merk je ook dat dit niet overeenstemt met het aan/uit verbruik van de toestellen de delen door de tijdspanne.
De ingebouwde keukencombikoelkast 244/36 liter (2013) heeft een cyclus 2-64 W.
De losstaande combikoelkast 234/107 liter (2020) heeft een cyclus 1-30W (met periodiek 150W in ontdooimodus voor vrieskast).
Het laagste maandverbruik van de eerste is echter 10 kWh (februari) en het hoogste 16 kWh (juni en juli).
Het laagste maandverbruik van de tweede bedraagt 9 kWh (april) en het hoogste 13 kWh (juni en juli).
Over zeven maanden berekend was het totaalverbruik van de eerste 101 kWh en voor de tweede 74,3 kWh.
Ga je dat per uurgemiddelde berekenen geeft dat voor de eerste (2-64W) een gemiddeld uurverbruik van 19,9 Wh en voor de tweede (1-30W) een gemiddeld uurverbruik van 14,64 Wh.
Uit de vermogenscyclus kan je dus moeilijk het uurverbruik correct afleiden.
Eigenaardig genoeg in specificaties gevonden dat A ,B , bij stroomuitval maar 9 uur bewaartijd respijt geven tegenover C en D 18 uur !! Waar ik mij verwonder om dit verschil , daar ik zou denken dat die superzuinig geisoleerd zouden moeten zijn , of zit de zuinigheid ergens anders misschien ....?
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
W is vermogen dus wanneer je op een bepaald ogenblik kijkt is 0,9-70-80 W het afgenomen vermogen van dat specifiekle ogenblik. Het cyclisch verloop van een koelkast/vriezer verloopt in de tijd ook in golven waarbij tijdsverloop laag en hoog niet gelijk verloopt.yaris schreef: ↑31 jul 2023, 10:31 Bedankt voor de uitleg Ivob.
Uit het ogenblikkelijk vermogen kan je dus niet het verbruik in kWh over een bepaalde periode correct afleiden.
Een koelkast/vriescombinatie (geen idee wat de inhoud is want je vermeldt het nergens) welke 350 kWh op jaarbasis verbruikt is wel een redelijk inefficiënte grootverbruiker.
Laatst gewijzigd door ivob 31 jul 2023, 11:46, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Tja, die labels zijn uitgegeven over een verbruik in bepaalde testomstandigheden welke daarom niet overeen komen met de werkelijke gebruiksomstandigheden. Bovendien verbruikt eenzelfde toestel meer of minder naargelang de test verschilt.Matt555 schreef: ↑31 jul 2023, 10:40 Eigenlijk is dat alles bijna onmogelijk gelijk te trekken met anderen en afhankelijk van persoonlijk gebruik .Daarom dat producenten het verbruik aangeven volgens standaard geijkte criteria om vergelijk te maken met de nu zuinigere types als A.B.C.D .
Eigenaardig genoeg in specificaties gevonden dat A ,B , bij stroomuitval maar 9 uur bewaartijd respijt geven tegenover C en D 18 uur !! Waar ik mij verwonder om dit verschil , daar ik zou denken dat die superzuinig geisoleerd zouden moeten zijn , of zit de zuinigheid ergens anders misschien ....?
Op mijn tweede toestel uit het voorbeeld geeft, voor hetzelfde toestel, het oude label (A+++) een verbruik weer van 184 kWh op jaarbasis en het nieuwe label (D) een verbruik van 214 kWh. Het reële gemeten jaarverbruik (128 kWh) leunt dichter aan bij het oude label dan bij het nieuwe.
Uiteraard kan je verbruikersprofielen niet met elkaar vergelijken. Dat was dan ook niet de bedoeling van mijn eerdere post. Het was om aan te tonen dat je op basis van het getoonde ogenblikkelijk afgenomen vermogen tijdens pieken en dalen geen correct kWh verbruik over een langere periode kan afleiden.
Toegevoegd na 2 minuten 22 seconden:
Of dat veel of weinig is kan alleen vastgesteld worden wanneer je de inhoud van het koel- en vriesgedeelte kent.
En uiteraard de cijfers van een meting over een langere periode. Niet op basis van een korte vermogensmeting en dat op basis van vermoedens extrapoleren naar jaar/uur verbruik in kWh/Wh.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Dit is het model.ivob schreef: ↑31 jul 2023, 11:26W is vermogen dus wanneer je op een bepaald ogenblik kijkt is 0,9-70-80 W het afgenomen vermogen van dat specifiekle ogenblik. Het cyclisch verloop van een koelkast/vriezer verloopt in de tijd ook in golven waarbij tijdsverloop laag en hoog niet gelijk verloopt.yaris schreef: ↑31 jul 2023, 10:31 Bedankt voor de uitleg Ivob.
Uit het ogenblikkelijk vermogen kan je dus niet het verbruik in kWh over een bepaalde periode correct afleiden.
Een koelkast/vriescombinatie (geen idee wat de inhoud is want je vermeldt het nergens) welke 350 kWh op jaarbasis verbruikt is wel een redelijk inefficiënte grootverbruiker.
https://tweakers.net/pricewatch/400426/ ... ificaties/
Dus toch volgens fabrikant 271 kWh per jaar.
Die 350 kan een overschatting zijn. Maar zelf 271 kWh is veel als ik met jou waarden vergelijk.
-
- Elite Poster
Een model met minder inhoud voor koel- en vrieskast dus.yaris schreef: ↑31 jul 2023, 12:22 Dit is het model.
https://tweakers.net/pricewatch/400426/ ... ificaties/
Dus toch volgens fabrikant 271 kWh per jaar.
Die 350 kan een overschatting zijn. Maar zelf 271 kWh is veel als ik met jou waarden vergelijk.
Maar ook vijf jaar ouder (2014) en van een lagere energieklasse (A+ tov A+++ volgens oude labeling).
Je kan met je energiecheques dus naar een toestel met vergelijkbare inhoud op zoek en een hogere energieklasse (volgens de nieuwe labeling D of beter).
En dan je energieprijs erbij nemen en rekenen hoelang je erover doet om de prijs die je meer moet betalen eruit gehaald wordt.
Dat laatste mag geen probleem zijn want het toestel waar ik het over heb kan je nog steeds, bij bv. VDB kopen voor nauwelijks meer dan de waarde van je ecocheques,n nl. 599 €.
https://www.vandenborre.be/koel-vriesco ... gbb61pzggn
Ik neem aan dat een kleiner model klasse D minder gaat kosten en een model met een energieklasse lager dan D meer.
Detzelfde combinatie maar energieklasse C kost nu 100 € meer en zou op jaarbasis en zou volgens de nieuwe labeling 43 kWh per jaar minder verbruiken dan klasse D (C:171-D:214). Zou - wanneer je die stroom volledig van het net moet afnemen - dus al 12 jaar duren voor je de meerkost van 100 € eruit kan halen.
Vergelijk je jouw huidige verbruik met dat van een recent toestel en de kostprijs van zo'n toestel (100 tot 150 kWh lager verbruik per jaar en een kostprijs van 600 tot 700 €) krijg je de lagere energieprijs uiteraard er nooit terug uit.
Een toestel dat niet stuk is vervangen door een nieuw zuiniger toestel is zelden rendabel.
Wanneer het stuk is of je moet een nieuw toestel kopen is het uiteraard een andere zaak.
Wanneer je gratis energiecheques krijgt of je vindt geen andere nuttige bestemming voor je ecocheques voor vervaltermijn is het weer een andere rekening.
Up to you.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Ja je hebt gelijk. Met die ecocheques is het uiteraard interessant maar ik heb hier ook een droogkast, wasmachine, afwasmachine, oven ...
Die kunnen ook stukgaan en dan is het wel volle prijs betalen als ik nu een nieuwe koelkast koop met ecocheques.
Is over denken. Ondertussen wat uitmeten de komende maanden.
Bedankt voor de feedback !
Toegevoegd na 24 minuten 16 seconden:
Frigo is ook maar voor 1/3 gevuld ofzo. Moet ik is kijken om hier bijvoorbeeld flessen water te leggen.
Die kunnen ook stukgaan en dan is het wel volle prijs betalen als ik nu een nieuwe koelkast koop met ecocheques.
Is over denken. Ondertussen wat uitmeten de komende maanden.
Bedankt voor de feedback !
Toegevoegd na 24 minuten 16 seconden:
Dat is een goeie tip. Ik gebruik maar 1 vriesvak ( gescheiden ) en die 2 andere staan leeg. Kan ik eventueel opvullen met water op ijs te vormen.cptKangaroo schreef: ↑31 jul 2023, 08:38 Hou je koelkast ook zo vol mogelijk, dan moet er minder lucht gekoeld worden telkens de deur werd geopend.
Frigo is ook maar voor 1/3 gevuld ofzo. Moet ik is kijken om hier bijvoorbeeld flessen water te leggen.
-
- Elite Poster
Je kan dan bij je volgende aankoop beter ineens een veel kleiner energiezuinig model kiezen.
Wanneer je die flessen water in het vriesvak voor niets nuttig gebruikt kan je de lege ruimte ook beter opvullen met dozen/isolatieblokken. Water invriezen, koel houden kost ook extra energie.
Het doel is dat de lege ruimte zich bij het openen van de deur niet telkens vult met warmere lucht die telkens gekoeld moet worden. Door het volume van het toestel te verminderen (gesloten dozen, isolatieblokken,....) voorkom je dat overbodige warmere lucht binnendringt en blijft hangen.
Anderzijds mag de opvulling ook weer niet tegen elkaar liggen/staan want dat verhinderd de luchtcirculatie in het toestel wat ook weer meer energie vraagt dan een paar cm vrije ruimte omheen de goederen.
Wanneer je die flessen water in het vriesvak voor niets nuttig gebruikt kan je de lege ruimte ook beter opvullen met dozen/isolatieblokken. Water invriezen, koel houden kost ook extra energie.
Het doel is dat de lege ruimte zich bij het openen van de deur niet telkens vult met warmere lucht die telkens gekoeld moet worden. Door het volume van het toestel te verminderen (gesloten dozen, isolatieblokken,....) voorkom je dat overbodige warmere lucht binnendringt en blijft hangen.
Anderzijds mag de opvulling ook weer niet tegen elkaar liggen/staan want dat verhinderd de luchtcirculatie in het toestel wat ook weer meer energie vraagt dan een paar cm vrije ruimte omheen de goederen.
Laatst gewijzigd door ivob 31 jul 2023, 15:21, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Ik zie wel een tendens.
https://ibb.co/hmYVTn5
Een hele hoge piek naar 250-300 watt, dan heel even naar 70-80w , dan naar 0,9w en dan terug naar 70-80w. Iemand een idee wat die piek is ? Aanslagen van de motor misschien ?
https://ibb.co/hmYVTn5
Een hele hoge piek naar 250-300 watt, dan heel even naar 70-80w , dan naar 0,9w en dan terug naar 70-80w. Iemand een idee wat die piek is ? Aanslagen van de motor misschien ?
-
- Elite Poster
Zoals eerder gezegd zal dat de NoFrost functie zijn.
Het aanslaan van de motor is de regelmatige 70-80W piek. Het dal daartussen (0-3 W) is wanneer de motor niet werkt.
Maar het blijven wel hoge waarden.
Een normaal dagelijks sinuspatroon ziet er zo uit:
En de periodieke piek voor de NoFrost zo:
Het aanslaan van de motor is de regelmatige 70-80W piek. Het dal daartussen (0-3 W) is wanneer de motor niet werkt.
Maar het blijven wel hoge waarden.
Een normaal dagelijks sinuspatroon ziet er zo uit:
En de periodieke piek voor de NoFrost zo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ivob 31 jul 2023, 15:29, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Ja ik volg je, ik zou denken dat de ruimte terug heel snel koel zou zijn maar het blijvend invriezen vraagt ook energie idd.ivob schreef: ↑31 jul 2023, 15:15 Je kan dan bij je volgende aankoop beter ineens een veel kleiner energiezuinig model kiezen.
Dus ook ruimte vrijlaten ! Bedankt !
-
- Member
Het verkeerde gebruik van de eenheden W en Wh is onuitroeibaar.Mijn koelkast verbruikt 60w wanneer de compressor werkt, en 'niets' indien niet.
Zelfs technisch opgeleiden gebruiken deze eenheden regelmatig verkeerd.
kWh betekent niet kW per uur, en je kan niet zeggen dat een toestel 30 W per uur verbruikt.
Dat wordt duidelijk als je de eenheid Watt vervangt door haar definitie (1 W = 1 Joule per seconde)
Als je dan zegt dat een toestel 30 W per uur verbruikt, zeg je feitelijk dat het toestel 30 Joule per seconde per uur verbruikt. Dat houdt geen steek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 469 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Lijkt me niet bepaald een strak plan.
Als je dan ruimte nodig hebt ga je die ijsblokken eruit halen en in de ruimte laten warmen. Energie compleet verloren.
Als je dan toch die toer wilt opgaan leg je beter blokken/dozen isomo in je lade.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3399 keer
- Recent bedankt: 28 keer
Dat heb je gisteren ook al geschreven
Zolang we mekaar begrijpen
Hij bedoelt dus dat het gemiddeld "vermogen" van zijn koelkast 30W is, en ze dus gemiddeld 30Wh per uur verbruiktMijn koelkast verbruikt 60w wanneer de compressor werkt, en 'niets' indien niet.
Of hoe wil jij de bovenstaande quote technisch correct formuleren?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
Ja, maar dat had dus geen effect.
In de daarop volgende post is er opnieuw sprake van 30 W per uur
-
- Premium Member
Idd, ik heb wat zitten opzoeken en het ideaalste zou zijn lege flessen water. Dan heb je nog luchtcirculatie wat ook heel belangrijk zou zijn.
Dus ik ga wat lege flessen water, melk sparen .