Atag Q38S - blokkering bl85

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Ik probeer het eens hier want de reacties op forum van bouwinfo zijn nogal mager, had er meer van verwacht. Misschien hier meer geluk :beerchug:
Probleem:

Wij zijn recent verhuisd naar een nieuwe woning, bouwjaar 2007. Betreft een verwarmingsketel Atag Q38S met buitenvoeler in combinatie met een buderus SU 200/1 boiler. Beide verwarmingscircuits, dit zijn zowel de indirecte groep (vloerverwarming) als de directe groep (radiatoren), staan op standby met vorstbescherming op de ketel. De bereiding van het warm water staat op de automaat-stand met overdag 50 en 's nachts 40graden.

We krijgen constant de bl85 blokkeringscode op de ketel en dan stopt die volledig met aanmaken van warm water. Het is nu gelukkig zomer want anders lag de verwarming er ook constant uit. Na een reset van de ketel doet die het kort terug perfect (het warme water komt op temperatuur) om dan terug te blokkeren. De installatiehandleiding van de ketel leert mij dat bl85 het volgende betekent:

"Blokkering 85:
Door de regeling is geen waterstroming geconstateerd. Automatische ontluchtingscyclus wordt
gestart. Wanneer tijdens deze cyclus waterstroming wordt geconstateerd, wordt de ontluchtingscyclus
beëindigd en de brander vrijgegeven."

Veel wijzer word ik hier echter niet uit. Alle thermostatische kranen op de radiatoren staan volledig open.

Scheelt er iets met de pomp(en)? Er is namelijk nog een externe circulatiepomp voor het gedeelte vloerverwarming naast deze in de ketel zelf.

Ik heb enkele foto's bijgevoegd om het allemaal nog wat te verduidelijken. Ik ben redelijk handig en zou graag zelf eerst aan de gang gaan vooraleer een technieker in te schakelen. Ik ken echter weinig van verwarmingssystemen dus hulp gevraagd a.u.b.

Toevoeging: ik heb de indruk dat de circulatiepomp van het cv toestel zelf (niet deze op de menggroep vloerverwarming) constant blijft draaien. Is dit normaal? Is dit voor de aanmaak van het warme water?

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik weet evenwel niet of onderstaande u eventueel zal kunnen helpen

https://www.atagwarmte.nl/atag-cv-ketel-storingscodes
Storingscode BL85
Dit betekent dat de waterdruk in koude toestand te hoog is. Deze moet tussen de 1,5 en 1,7 bar liggen. Druk op de i-toets. Dit geeft de actuele waterdruk weer. Is de waterdruk hoger dan 1,7 bar? Dan moet er water uit het cv-systeem afgetapt worden. Een cv-ketel aftappen doe je als volgt:
• Zet de thermostaat laag.
• Wacht 15 minuten zodat de cv-ketel kan afkoelen.
• Sluit de slang aan op de vul- of aftapkraan.
• Doe het uiteinde van de slang in de emmer.
• Draai de vul- of aftapkraan open.
• Wacht tot de drukmeter tussen de 1,5 en 2 bar staat.
• Draai de kraan dicht en koppel de slang los.
Blijft het probleem zich voordoen? Dan zit er waarschijnlijk te veel weerstand in het cv-circuit. Dit los je eenvoudig op door meerdere radiatoren op te zetten. Als de storingscode nog steeds verschijnt, neem dan contact met ons op: 085-3032700.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Die info had ik ook reeds gevonden, merci. Deze info staat echter niet in de officiële installatiemanual van de ketel zelf.

Druk lag reeds tussen 1.6 en 1.7 bar, dus dit kan het niet zijn. Maar bedankt om te melden.