Engie Drive

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Is er iemand bekend met het "Engie Drive" contract (vast of variabel?)

Als ik het goed interpreteer moet je verplicht je kwartierwaarden doorgeven, ben je verplicht slim te laden, moet je de "drive app" gebruiken...

Ik heb een Hybride auto (Opel Astra), geen full electric.

Aangezien de vaste tarieven op dit ogenblik zeer gunstig zijn, en ik nog maar net die auto heb) dacht ik dat het wel interessant kon zijn (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Dat de prijzen nu laag staan is redelijk logisch. ( zon, wind en (bouw)verlof. Bedenk ook dat je een dynamisch tarief neemt je ook in de dure periodes zult moeten afnemen voor thuis. Bij je auto heb je nog keuze om op benzine te rijden.

Bekijk zeker de historische tarieven. Zijn er buiten de auto nog dingen dat je per uur kunt sturen?

Als je je zonnepanelen en batterij hebt kan je je verbruik (en mogelijk injectie) sturen dat zou ook een pluspunt zijn.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Engie Drive is toch geen dynamisch tarief?
Je kan kiezen tussen vast of variabel.

Ik kan veel sturen per uur, maar dus niet relevant denk ik ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

ygeffens schreef: 16 jul 2023, 12:16 Aangezien de vaste tarieven op dit ogenblik zeer gunstig zijn, en ik nog maar net die auto heb) dacht ik dat het wel interessant kon zijn (?)
Gunstig ? Niks interessanter dan Dynamic, zeker als je je verbruik wat kan sturen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

VOiD schreef:
ygeffens schreef: 16 jul 2023, 12:16 Aangezien de vaste tarieven op dit ogenblik zeer gunstig zijn, en ik nog maar net die auto heb) dacht ik dat het wel interessant kon zijn (?)
Gunstig ? Niks interessanter dan Dynamic, zeker als je je verbruik wat kan sturen.
Verklaar u nader

Indien ik mijn EV aan 11kW wil opladen tijdens de zogenaamde goedkopere tijd (liefst 2u/dag wegens WW verkeer) dan ben ik het bespaarde bedrag quasi kwijt aan het capaciteitstekort

En gezien ik PV's heb kan ik beter laden met de zonnestroom. S' winters zal ik met een dynamisch tarief stukken van mensen betalen voor de verwarming met mijn L/L warmtepomp

Dus graag uw insteek misschien kan ik er 'lg van leren
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

VOiD schreef: 23 jul 2023, 10:22
Dat zal dan toch wel van ieders verbruikersprofiel en energiecontract afhangen.
Ik heb bv. PV en de mogelijkheid om gestuurd te laden op PV. Dan laad je aan de prijs van het (gemiste) injectietarief (momenteel 11 cent/kWh) en heb je geen last van een eventueel capaciteitstarief.
De gemiddelde dynamische prijs voor 2023 lag ruim boven die 11 cent (alleen de heffingen bedragen al 12 cent/kWh en het is heus niet zo dat de naakte energiecomponent iedere laadbeurt rond de nul euro schommelde).
Mijn huishoudverbruik kan ik ook sturen: laadpaal, warmtepomp, airco, altijd iemand thuis om verbruikers op het meest gunstige moment te laten werken, thuisbatterij om op goedkoopste uren te laden, geen last van capaciteitstarief,.....
Kortom een uitermate gunstig uitgangspunt.
Ik volg ook al meer dan een jaar het verschil in prijs tussen variabel en dynamisch (voor mijn verbruikersprofiel) op.
Tot op heden is variabel nog altijd iets meer dan dubbel zo voordelig (in de periode 1/1/23 tot heden) dan dynamisch.
En dan is voor dynamisch nog gerekend met de huidige gunstige voorwaarden. Vanaf september verdubbelen de vaste kosten voor injectie en afname per MWh bijna en stijgt de vaste abo kost voor dynamisch van nul naar 5 €/maand.
Die extra kosten moet je er eerst ook al uithalen.

Wie PV heeft moet er dan ook nog eens rekening mee houden dat bij een vast contract de TLV 24/7 vast is en dat bij dynamisch op de uren dat er normaliter veel wordt geproduceerd (10:00 - 15:00) de TLV voor PV zeer laag is.
Door het spel van de kosten in Vlaanderen kan het wel zijn dat op die uren de naakte stroomprijs laag is maar daar komt telkens wel een 12 cent/kWh kosten bij en 6% BTW.
Over een heel jaar gerekend is dynamisch dan meestal de moeite niet waard.
Je zou om te laden ook een tweede DM kunnen plaatsen alleen voor de laadpaal en daar een dynamisch contract op afsluiten (maar dan betaal je daar ook de vaste kosten van de leverancier voor) en een variabel (met hogere TLV) voor de woning. Maar, indien PV, dan heb je weer het probleem dat wanneer je overproductie van PV richting laadpaal wil sturen je heffingen en BTW gaat betalen op je eigen productie (je bent dan immers energiedeler met jezelf waardoor je de injectie via de huishoudelijke meter naar het net stuurt en via het net over de dynamische meter terug naar de laadpaal en daar betaal je de volledige mep kosten op => bron Fluvius).

Dus best mogelijk dat voor jouw verbruikersprofiel dynamisch heel interessant is maar voor een ander profiel (bv. PV met overproductie) kan het gewoon een andere uitkomst geven.
Bij zo'n uitspraak, die ik niet betwist, past dus idd wel wat duiding ivm verbruikersprofiel (bv. geen PV en een dynamisch contract voor laadpaal en een vast/variabel contract voor woning?).

Wat betreft de Engie (Drive) tarieven is er weinig persoonlijk advies te geven.
Je bent immers voor het resultaat sterk afhankelijk van je eigen jaarlijkse afname, eventuele injectie, PV of geen PV en netgebied.
En dan nog is het - met uitzondering van het vast contract - gokken. De Engie simulatie baseert zich immers voor variabel op de huidige maandprijs (en die kan de volgende maanden al afwijken) en voor dynamisch is het al helemaal natte vingerwerk gezien de prijzen per uur wijzigen en de Engie simulatie ook niet kan weten op welke uren jij al dan niet kan laden/injecteren.

Ik heb, voor mijn profiel, voor de lol eens de simulatie van Engie Drive Vast/Variabel en Dynamisch gedaan.
Dan kom ik voor het vast contract op een TLV van 5,8 cent/kWh en afname op 1,16 €/kWh.
Voor het variabel contract op een injectieprijs van 7,8 cent/kWh en afname op 1,15 €/kWh (gebaseerd op deze maand).
Dynamisch gaat het dan om een afnameprijs van 1,01 €/kWh en TLV van 8,11 cent/kWh (geen idee waarop men zich dan baseert).

De eenheidsprijs is uiteraard hoog omdat mijn profiel PV heeft en op jaarbasis reletief weinig netafname heeft en veel teruglevering. Dan wegen de vaste kosten die Engie aanrekent al snel hard door in de kWh prijs.

Ter vergelijking, momenteel betaal ik bij Ecopower een 27-28 cent/kWh voor afname (all in) en krijg ik 11 cent voor TLV (en er worden geen vaste kosten aangerekend).
Het variabel tarief van Ecopower is, op jaarbasis, ook voordeliger dan hun dynamisch contract (en dat wordt er vanaf september wanneer ze wel vaste kosten gaan doorrekenen voor dynamisch niet voordeliger op).

Maar zoals geschreven, ieder verbruikersprofiel een ander uitgangspunt dat tot andere resultaten zal leiden.
Ieder zal dus telkens zijn eigen huiswerk moeten maken om het meest gunstige resultaat te gekomen.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ivob 23 jul 2023, 11:50, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Correct, ik heb geen PV maar da's idd een ander scenario. Mea cupla 🥹
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Dat is net wat ik wou aankaarten met alle respect voor @void, een universeel antwoord is niet meer

Geruime tijd is het niet meer mogelijk om een standaard advies te geven aan een 'Jan of Mieke met de pet'
Het is zelfs zo complex geworden dat een techneut ook zijn Excel, met een gewone rekenmachine lukt het niet meer, moet openen om exact te weten wat zijn kWh prijs (alle kosten inbegrepen) nu juist is sinds zijn laatste jaarafrekening. Laat staan dat hij kan vertellen wat de kost nog zal zijn tot aan zijn volgende afrekening. Allée te verstaan dat die afrekening er op tijd zal komen.

Op Ja nog vergeten dat we t hier hebben over 1 leverancier met 1 commerciële naam en 2 formules. Er zijn nog meer commerciële namen bij dezelfde leverancier met andere formules en nog ettelijke leverancier die in t zelfde bedje ziek zijn waardoor het nog complexer is geworden.
Zelf maand na maand zijn er leveranciers die voor dezelfde commerciële naam de formule voor nieuwe klanten wijzigen.
Laatst gewijzigd door bruma 23 jul 2023, 11:43, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

VOiD schreef: 23 jul 2023, 11:12 Correct, ik heb geen PV maar da's idd een ander scenario. Mea cupla 🥹
Dat verklaart veel dus een mea culpa is niet nodig. De verduidelijking doet het 'm. :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”