De website booking.com is gehacked en er wordt misbruikt gemaakt van persoonsgegevens en actuele reserveringen en de hackers hebben toegang tot de systemen van Booking.com.
Gans mijn verhaal begint eind vorige week.
Via mijn bankapp zie ik dat er op 5/07 op mijn VISA 2 betalingen zijn gebeurd van € 20,43 op dezelfde dag ( onder de naam MICROSOFT XBOX)
Raar, want ik heb geen X-box en geen Xbox account.
Hiervoor neem ik contact op met VISA en ze vinden het ook raar omdat de betaling bij hun is aangegeven met Zweede Kronen.
Duidelijk fraude en ik laat de creditcard blokkeren.
1 dag later krijg ik bericht via whatsapp van het hotel dat we gereserveerd hebben een maand geleden voor 4 dagen verblijf in december, deze reservatie was gemaakt via booking.com Ik was hierdoor zeer ontstemd en heb deze ochtend een negatieve review van het hotel geschreven.
Een paar uur na de review krijg ik een whatsapp van iemand anders, dat blijkt het hotel te zijn. Die mij vragen om duiding te geven met de negatieve review want dat ze van niets weten. Ze kennen ook geen Michael Garcia.
Na wat over en weer gestuur kom ik dus tot de constatie dat iemand mij heeft proberen oplichten.
De persoon die mij eerder had gestuurd is een scammer, de persoon die mij nu stuurt is daadwerkelijk het hotel.
Het hotel heeft dit gemeld aan booking.com en ikzelf ook. Ze zouden dit doorgeven aan de fraudedienst en me op de hoogte houden.
Alleen benieuwd of ze dit ook daadwerkelijk gaan doen.
Ondertussen heb ik ook gezien dat in mijn account op booking.com er 10/07 iemand een bericht heeft gestuurd (gestuurd als booking.com) om mijn boeking te herbevestiginen. Als ik op de link klik is dit duidelijk een fake website en wordt er geprobeerd mijn creditcardgegevens te ontfrutselen, er is zelfs iemand aanwezig om u te 'helpen'.
Heeft de fraude via mijn creditcard te maken met de hacking van booking.com ? Ik heb toch een sterkt vermoeden want is anders wel heel toevallig.
Ik vind dat er hier toch enige ruchtbaarheid mag aan gegeven worden want dit is zeer ernstig!
Het hotel heeft ondertussen alles herbevestigd en ons verblijf bij hun gaat door. Rechtstreeks bij hen geboekt, niet meer via booking.com
Resultaat, geen creditcard moeten opgeven, gewoon ter plaatse te betalen en € 100 korting per kamer + kamerupgrade.
P.S: De enige fout die de scammers gemaakt hadden is dat we geboekt hebben bij B&B Hotel Milano Sant'Ambrogio en niet bij B&B Hotel Milano Sesto.
Maar dat was mij pas opgevallen nadat het hotel waar wij bij geboekt hebben mij heeft gecontacteerd.
Toegevoegd na 18 minuten 28 seconden:
Vandaag nog deze chat gehad met de scammers