Ik heb met succes eindelijk Wireguard geïnstalleerd op mijn Fritzbox 7590 met 2.56 firmware. Ook op de mac perfect, ik kan verbinding maken met het netwerk.
Nu blijkt echter dat SMB niet werkt, dus harde schijven oproepen van een NAS in het netwerk die ik bereik op de mac door de server smb://192.168.x.x in te geven. Ik zie geen extra configuratie dingen. Waarom werkt dit niet? Overigens met de oude IPSec VPN van Fritzbox werkt dit wel (maar is dan weer op ander gebied vaak flaky).
Fritzbox Wireguard VPN naar SMB
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Je bedoelt Firmware 7.56liegebeestig schreef: 05 jul 2023, 08:58 Ik heb met succes eindelijk Wireguard geïnstalleerd op mijn Fritzbox 7590 met 2.56 firmware
- de Fritz!Box eens herstarten nadat je de VPN verbinding hebt ingesteld ?liegebeestig schreef: 05 jul 2023, 08:58 Nu blijkt echter dat SMB niet werkt, dus harde schijven oproepen van een NAS in het netwerk die ik bereik op de mac door de server smb://192.168.x.x in te geven
- kan je de toestellen pingen vanop de VPN Client?
- is je VPN Client verbonden met een ander netwerk dan dat van de Fritz!Box? met andere woorden: maak je een connectie van buiten af?
- Is SMB ingeschakeld op de FritzBox (Thuisnetwerk > USB / Opslagmedia > Delen via thuisnetwerk > "Toegang via een netwerkstation (SMB) actief" AANvinken)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 56 keer
Nu ik weer thuis ben even verder getest met de hotspot van mijn telefoon, ook een externe verbinding (van buitenaf) dus.
- smb op fritzbox inschakelen heb ik nooit gedaan, m.i. omdat dat enkel voor de interne opslag of een gekoppelde usb schijf nuttig is. Die staat dus uit bij mij (heb een Synology NAS waar ik toegang toe wil)
- met vpn wireguard aan krijg ik helemaal niks meer te zien, geen websites, geen smb, geen ping
- met gewone ipsec vpn werkt alles
- heb wireguard settings voor deze macbookpro vpn client eens opnieuw ingesteld. Met en zonder herstart: geen websites meer bereikbaar, geen SMB, niks
EDIT: het werkt nu toch. Ik had overijverig enkele background login items uitgezet, waaronder wireguard. En zelfs al open je handmatig de app Wireguard op de mac, dan nog wil hij niks doen zonder dat background item actief... Met background item actief werkt alles.
- smb op fritzbox inschakelen heb ik nooit gedaan, m.i. omdat dat enkel voor de interne opslag of een gekoppelde usb schijf nuttig is. Die staat dus uit bij mij (heb een Synology NAS waar ik toegang toe wil)
- met vpn wireguard aan krijg ik helemaal niks meer te zien, geen websites, geen smb, geen ping
- met gewone ipsec vpn werkt alles
- heb wireguard settings voor deze macbookpro vpn client eens opnieuw ingesteld. Met en zonder herstart: geen websites meer bereikbaar, geen SMB, niks
EDIT: het werkt nu toch. Ik had overijverig enkele background login items uitgezet, waaronder wireguard. En zelfs al open je handmatig de app Wireguard op de mac, dan nog wil hij niks doen zonder dat background item actief... Met background item actief werkt alles.