Wyre heeft zijn eerste adres aangesloten op glasvezel
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 11 keer
Wyre heeft zijn eerste adres aangesloten op glasvezel. Daarmee zijn de plannen van de joint venture van Telenet en Fluvius om 78 procent van Vlaanderen en delen van Brussel van fiber te voorzien, eindelijk gelanceerd.
Wyre heeft vandaag een eerste huishouden verbonden met zijn glasvezelnetwerk. Daarmee zijn de activiteiten van de joint venture van Fluvius en Telenet officieel gestart. Wyre wil een tweede glasvezelnetwerk uitrollen in Vlaanderen en delen van Brussel, dat net als het netwerk van Proximus huizen en bedrijven rechtstreeks met fiber moet verbinden.
Fiber, maar ook een beetje coax
Het is de ambitie van Wyre om tegen het einde van het jaar al 100.000 woningen aan te sluiten. Tegen 2029 moet 70 procent van het vooropgestelde uitrolgebied gedekt zijn. Wyre kan terugvallen op een uitgebreid bestaand glasvezelnetwerk. Dat wordt nu doorgetrokken tot in individuele woningen. Fiber to the Home (FTTH) biedt veel hogere theoretische snelheden dan vandaag zelfs met coax mogelijk is. Verbindingen met een snelheid van 10 Gbps moeten de norm worden. In eerste instantie zal Wyre klanten connectiviteit met een bandbreedte van 1 Gbps aanbieden.
Wyre plant ook om dun bevolkte gebieden van hogere snelheden te voorzien, al zal dat niet noodzakelijk FTTH gebeuren. Voor meer landelijke gebieden mikt het bedrijf op een upgrade van het bestaande netwerk, waarbij fiber net zoals vandaag de ruggengraad vormt maar een geüpgradede coax-verbinding voor de laatste meters connectiviteit zorgt. Ook met die aanpak moet 10 Gbps mogelijk zijn.
Bestaand netwerk
Fluvius en Telenet beschikken samen al over een uitgebreid netwerk en dat stelt Wyre in staat om 120.000 huizen aan te sluiten op glasvezel via bestaande wachtbuizen, zonder dat daarvoor straten moeten sneuvelen. Het totale uitrolproject is begroot op twee miljard euro.
Wyre heeft vandaag al een overeenkomst met aandeelhouder Telenet maar ook Orange. Beide bedrijven zullen producten aanbieden via het nieuwe netwerk. Ook andere operatoren krijgen de kans om deel te nemen. Over prijzen of voorwaarden van pakketten is op dit moment nog niets bekend.
Hobbelige start
De start van de joint venture liep niet van een leien dakje. Een jaar geleden kondigden Telenet en Fluvius al aan dat ze samen in zee wilden gaan, maar daar dachten mededingingsautoriteiten anders over. De Europese Commissie zette het licht voor de samenwerking en de oprichting van Wyre pas vorige maand op groen. In tussentijd stapt concurrent Proximus nog naar de Raad van State tegen de glasvezelsamenwerking, al zal die procedure vermoedelijk niet al te veel impact hebben op de uitrol die nu dus echt van start is gegaan.
Wyre heeft vandaag een eerste huishouden verbonden met zijn glasvezelnetwerk. Daarmee zijn de activiteiten van de joint venture van Fluvius en Telenet officieel gestart. Wyre wil een tweede glasvezelnetwerk uitrollen in Vlaanderen en delen van Brussel, dat net als het netwerk van Proximus huizen en bedrijven rechtstreeks met fiber moet verbinden.
Fiber, maar ook een beetje coax
Het is de ambitie van Wyre om tegen het einde van het jaar al 100.000 woningen aan te sluiten. Tegen 2029 moet 70 procent van het vooropgestelde uitrolgebied gedekt zijn. Wyre kan terugvallen op een uitgebreid bestaand glasvezelnetwerk. Dat wordt nu doorgetrokken tot in individuele woningen. Fiber to the Home (FTTH) biedt veel hogere theoretische snelheden dan vandaag zelfs met coax mogelijk is. Verbindingen met een snelheid van 10 Gbps moeten de norm worden. In eerste instantie zal Wyre klanten connectiviteit met een bandbreedte van 1 Gbps aanbieden.
Wyre plant ook om dun bevolkte gebieden van hogere snelheden te voorzien, al zal dat niet noodzakelijk FTTH gebeuren. Voor meer landelijke gebieden mikt het bedrijf op een upgrade van het bestaande netwerk, waarbij fiber net zoals vandaag de ruggengraad vormt maar een geüpgradede coax-verbinding voor de laatste meters connectiviteit zorgt. Ook met die aanpak moet 10 Gbps mogelijk zijn.
Bestaand netwerk
Fluvius en Telenet beschikken samen al over een uitgebreid netwerk en dat stelt Wyre in staat om 120.000 huizen aan te sluiten op glasvezel via bestaande wachtbuizen, zonder dat daarvoor straten moeten sneuvelen. Het totale uitrolproject is begroot op twee miljard euro.
Wyre heeft vandaag al een overeenkomst met aandeelhouder Telenet maar ook Orange. Beide bedrijven zullen producten aanbieden via het nieuwe netwerk. Ook andere operatoren krijgen de kans om deel te nemen. Over prijzen of voorwaarden van pakketten is op dit moment nog niets bekend.
Hobbelige start
De start van de joint venture liep niet van een leien dakje. Een jaar geleden kondigden Telenet en Fluvius al aan dat ze samen in zee wilden gaan, maar daar dachten mededingingsautoriteiten anders over. De Europese Commissie zette het licht voor de samenwerking en de oprichting van Wyre pas vorige maand op groen. In tussentijd stapt concurrent Proximus nog naar de Raad van State tegen de glasvezelsamenwerking, al zal die procedure vermoedelijk niet al te veel impact hebben op de uitrol die nu dus echt van start is gegaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1673 keer
- Recent bedankt: 11 keer
10 Gbps over coaxkabel in dun bevolkte gebieden is ook wel een dikke leugen. Dat is de theoretische maximum downloadsnelheid van EuroDOCSIS 4.0 in een labo-omgeving met één aangesloten modem.
In de praktijk zijn op een coaxsegment vaak honderden modems aangesloten.
In het businessplan van Wyre staat maximaal 5 Gbps download over coaxkabel en dat lijkt me ook al heel optimistisch.
In de praktijk zijn op een coaxsegment vaak honderden modems aangesloten.
In het businessplan van Wyre staat maximaal 5 Gbps download over coaxkabel en dat lijkt me ook al heel optimistisch.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hopelijk zijn ze ambitieuzer dan Orange fiber. Een 150/15 profiel is echt wel om te huilen. Voor 10EUR extra per maand krijg je wel 1000/200.jan5787 schreef: 03 jul 2023, 15:22 Is er al iets bekend van pakketten van Telenet download/upload als ze al huizen aan sluiten?
Op site van Wyre heb ik ook eens hun werfbrochure bekeken. Bij één aansluiting moet je blijkbaar zelf tube voorzien (zoals nu het geval is voor coax) waarna ze fibre binnenblazen..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
In die brochure staat amper één keer FTTH vermeld... voor het overige gaat dit gewoon over coax aansluitingen !lithion schreef: 03 jul 2023, 18:56 Op site van Wyre heb ik ook eens hun werfbrochure bekeken. Bij één aansluiting moet je blijkbaar zelf tube voorzien (zoals nu het geval is voor coax) waarna ze fibre binnenblazen..
In de FTTH brochure staat de uitleg voor fiber... en moet je inderdaad zelf een Microtubes 10/6 leggen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Inderdaad ik schrok ook toen ik zag dat jezelf een flexbuis in wachtbuis moet leggen tot de rooilijn.
Dat verklaart waarom ze 2 miljard investeren en Proximus 7(?) miljard, maar die doen ook de aansluiting naar binen.
Dat verklaart waarom ze 2 miljard investeren en Proximus 7(?) miljard, maar die doen ook de aansluiting naar binen.
iPhone 13 Pro: Citymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
Voorlopig is Wyre FTTH een lege doos.
Ze plaatsen momenteel alleen hier en daar strategisch wat (lege) ducts in de sleuven van Fiberklaar heb ik de indruk.
Uit het persbericht blijkt dat Wyre geen plan heeft voor de uitfasering van de coaxkabel. Bovendien sluit Wyre uitsluitend woningen aan op expliciete vraag van de klanten van de providers Telenet en Orange.
Aangezien Telenet en Orange momenteel geen (noemenswaardige) glasvezelabonnementen op de consumentenmarkt aanbieden zal er voorlopig geen enkele particuliere woning aangesloten worden op de Wyre-glasvezel.
Ze plaatsen momenteel alleen hier en daar strategisch wat (lege) ducts in de sleuven van Fiberklaar heb ik de indruk.
Uit het persbericht blijkt dat Wyre geen plan heeft voor de uitfasering van de coaxkabel. Bovendien sluit Wyre uitsluitend woningen aan op expliciete vraag van de klanten van de providers Telenet en Orange.
Aangezien Telenet en Orange momenteel geen (noemenswaardige) glasvezelabonnementen op de consumentenmarkt aanbieden zal er voorlopig geen enkele particuliere woning aangesloten worden op de Wyre-glasvezel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik vind het zo direct niet meer maar dacht dat de fiber abonnementen dezelfde snelheid hebben dan via kabel.
Communicatie zou ook via Docsis standaard verlopen.
Dus was it het nut op dit moment ?
Communicatie zou ook via Docsis standaard verlopen.
Dus was it het nut op dit moment ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Hier zijn ze ook begonnen Wyre ism Besix/Telenet.
Jammer genoeg heb ik Proximus. Ik vermoed dat Wyre zijn netwerk in de toekomst niet zal openstellen voor Proximus?
Voorlopig enkel nog maar sleuven zien uitgegraven worden op de stoep. Nog niets van aansluiting gezien naar huizen toe..
Jammer genoeg heb ik Proximus. Ik vermoed dat Wyre zijn netwerk in de toekomst niet zal openstellen voor Proximus?
Voorlopig enkel nog maar sleuven zien uitgegraven worden op de stoep. Nog niets van aansluiting gezien naar huizen toe..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik vermoed dat deze werken gelijktijdig zullen worden uitgevoerd met Fiberklaar (zoals elders doorgaans het geval).
Op het Fiberklaar netwerk kan je wel een abbo nemen bij Proximus, maar niets belet u over te stappen naar een andere ISP natuurlijk.
Op het Fiberklaar netwerk kan je wel een abbo nemen bij Proximus, maar niets belet u over te stappen naar een andere ISP natuurlijk.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Nja, toch nog niets van borden of bestelwagens van fiberklaar gezien dus vrees ervoor….Op hun website staat Buggenhout er ook niet tussen…peroxide schreef: 18 aug 2023, 11:01 Ik vermoed dat deze werken gelijktijdig zullen worden uitgevoerd met Fiberklaar (zoals elders doorgaans het geval).
Paar maand geleden waren ze van The last mile bezig in het centrum…toch nog niet veel positieve dingen van gehoord…
Kan inderdaad overstappen maar aansluiting Proximus ligt veel gunstiger in ons huis dan de Coax
-
- Elite Poster
Aan de hand van de inhoud van die brief kan je toch niet besluiten dat het gaat om residentiële aansluitingen? Wij hebben in het verleden ook zo'n brief gehad en toen was het gewoon Telenet die een glasvezel in de grond kwam steken voor hun backbone netwerk.Sunz schreef: 18 aug 2023, 10:38 Hier zijn ze ook begonnen Wyre ism Besix/Telenet.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Grappige tekst, gezien de opdrachtgever van BESIX niet Telenet is, maar Wyre (sedert 1/7)?Sunz schreef: 18 aug 2023, 10:38 Hier zijn ze ook begonnen Wyre ism Besix/Telenet.BESIX Connect: Werken in opdracht van Telenet
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Er bestaat momenteel nog geen tv-aanbod over glasvezel op het Wyre-netwerk, want er zijn nog geen klanten aangesloten...
De huidige glasvezeluitrol van Wyre beperkt zich tot bekabeling onder het voetpad.
Momenteel bieden Telenet en Orange alleen DVB-C over coaxkabel aan. (in Fiber-to-the-home-nieuwbouwwijken stuurt Telenet een klassiek coaxsignaal over fiber (RF over Glass - RFoG) en termineert het signaal bij de klant thuis op een klassieke coaxkabelaansluiting met netwerkverdeler (NIU) en kabelmodem.
De huidige glasvezeluitrol van Wyre beperkt zich tot bekabeling onder het voetpad.
Momenteel bieden Telenet en Orange alleen DVB-C over coaxkabel aan. (in Fiber-to-the-home-nieuwbouwwijken stuurt Telenet een klassiek coaxsignaal over fiber (RF over Glass - RFoG) en termineert het signaal bij de klant thuis op een klassieke coaxkabelaansluiting met netwerkverdeler (NIU) en kabelmodem.
-
- Elite Poster
Blijkbaar gaan ze er eindelijk echt aan beginnen. Op kaart van BIPT staan plots grote gebieden in de regio Tielt - Meulebeke - Dentergem - Deerlijk - Anzegem. Zelfs Aalter en Roeselare, waar fiberklaar/Proximus al bezig is, staat Wyre ingekleurd.
-
- Elite Poster
Burst (o-vl) staat ook Wyre.
Maar daar heeft Wyre recent fiber aangelegd van een grote steenweg naar een GSM-mast van Wyre om 5g te voorzien.
Zou het dat niet eerder zijn?
Dat ze communiceren naar bipt: “We hebben fiber werken gepland regio x”. Maar die werken zijn niet voor huizen aan te sluiten.
Ook regio Erpe-Mere/Haaltert staat Wyre erop maar in praktijk zie ik Fiberklaar met ook de Telenet fiber rol (zwart met oranje)
Maar daar heeft Wyre recent fiber aangelegd van een grote steenweg naar een GSM-mast van Wyre om 5g te voorzien.
Dat ze communiceren naar bipt: “We hebben fiber werken gepland regio x”. Maar die werken zijn niet voor huizen aan te sluiten.
Ook regio Erpe-Mere/Haaltert staat Wyre erop maar in praktijk zie ik Fiberklaar met ook de Telenet fiber rol (zwart met oranje)
-
- Elite Poster
De kaart spreekt toch over FTTH? In mijn straat heeft Jacops onlangs ook nog een glasvezel voor Proximus naar de mast aangelegd, maar daarmee heb ik geen glasvezel en staat ook niet op de kaart.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 75 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Weet je ook wat zwart met witte lijn is? Die hebben ze hier ook bijgestoken naast de blauwe met zwarte lijn van Fiberklaar en de zwarte met oranje lijn van Telenet. Dat staan dan weer niet op de BIPT kaart en ze zijn 3 weken geleden gestart.TheCeet schreef: 18 mei 2024, 05:44 Burst (o-vl) staat ook Wyre.
TV:
ISP:
Tel.:
-
- Elite Poster
@JoskeVermeulen ik ken niet alle kleuren nee. Maar mocht je dicht geraken kan je kijken wat er op de buis geschreven staat.
Ik denk: zwart/oranje: coax
Zwart/wit: fiber.
Maar in Lokeren vorig jaar open put gezien en toen heb ik gekeken naar alle kabels die erin lagen maar ik weet niet meer wat welke kleur is
Ik denk: zwart/oranje: coax
Zwart/wit: fiber.
Maar in Lokeren vorig jaar open put gezien en toen heb ik gekeken naar alle kabels die erin lagen maar ik weet niet meer wat welke kleur is
-
- Elite Poster
Men steekt minstens twee multiducts onder het voetpad als je begrijpt wat een telecomnetwerk is: voeding en distributie. Voeding vanuit de centrale/PoP naar distributieputten in de straat waaruit dan distributie naar de (individuele) woningen vertrekt.
Ik dacht dat er bij Wyre steeds identieke zwarte multiducts met 7 subducts gebruikt worden. Dus moeten voeding en distributie uit elkaar gehouden worden met een kleurcode: een oranje of witte streep
Coaxkabel zit trouwens in groene buizen.
Fiberklaar werkt voor de distributie met verschillende multiducts met tot maximaal 24 subducts met een kleinere diameter (7 mm ipv 10 mm). Dat lijkt me efficiënter dan wat Wyre doet. Wyre heeft per 500 huishoudens een uit te kluiten gewassen PoP-straatkast nodig en heel veel distributieputjes. Fiberklaar heeft per 3000 huishoudens een wijkPoP en dus minder distributieputten nodig. Per 30 000 huishoudens heeft Fiberklaar een centrale PoP.
Wyre wil wellicht flexibeler en gefragmenteerder fiber kunnen uitrollen (lees minder kosten op korte termijn) maar een volledige aanleg op langere termijn lijkt me dan toch duurder uit te komen.
Ik dacht dat er bij Wyre steeds identieke zwarte multiducts met 7 subducts gebruikt worden. Dus moeten voeding en distributie uit elkaar gehouden worden met een kleurcode: een oranje of witte streep
Coaxkabel zit trouwens in groene buizen.
Fiberklaar werkt voor de distributie met verschillende multiducts met tot maximaal 24 subducts met een kleinere diameter (7 mm ipv 10 mm). Dat lijkt me efficiënter dan wat Wyre doet. Wyre heeft per 500 huishoudens een uit te kluiten gewassen PoP-straatkast nodig en heel veel distributieputjes. Fiberklaar heeft per 3000 huishoudens een wijkPoP en dus minder distributieputten nodig. Per 30 000 huishoudens heeft Fiberklaar een centrale PoP.
Wyre wil wellicht flexibeler en gefragmenteerder fiber kunnen uitrollen (lees minder kosten op korte termijn) maar een volledige aanleg op langere termijn lijkt me dan toch duurder uit te komen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Recent (cf ander topic) 2 tv boxen ingeruild voor de ip tv variant en n.a.v. problemen met de activatie - zelf niets van opgemerkt want de 2 ip tv boxen werken prima - werd ik telefonisch geonctacteerd door TN met de vraag of alles ok was en of ik nog vragen had.
Ik stelde de vraag naar de timing van hun uitrol van fiber en deelde mee dat FK hier in oktober zou starten met werken. De man in kwestie deelde me mee dat PX fiber stilaan een nachtmerrie aan het worden is voor TN omdat naast het klantenverlies door de alom gekende problemen vorig jaar, ze ook klanten verliezen die opteren voor glasvezel.
Hij gaf ook mee dat TN daarom een enorme inhaalbeweging plant volgend jaar om het verloop van klanten naar de fiber-concurrentie te beperken. Dit zou mogelijk zijn omdat er tot de verdeelkastjes in de straten al fiber is. Eveneens aldus deze TN- medewerker moeten ze enkel nog van deze verdeelkasten in de straat tot aan particuliere woningen glasvezel bij leggen, hetgeen een veel beperktere operatie is dan PX dat een totaal nieuw netwerk op poten moet zetten met hoofd-pops, meerdere wijk pops etc.
Hij stelt dat werkellijk alles in het werk gesteld wordt om volgend jaar echt te zorgen voor een explosie van het aantal TN- glasvezel aansluitingen.
Is het werkelijk zo dat doordat PX van scratch moet starten, TN een reuzenvoorsprong heeft? Ik heb hier nochtans gelezen dat PX ook al glasvezel heeft tot aan VDSL-verdeelkasten. En met de jaren vertraging bij FK, is het mogelijk dat TN nog als eerste arriveert - voor FK - met hun glasvezel aansluitingen?
Ik stelde de vraag naar de timing van hun uitrol van fiber en deelde mee dat FK hier in oktober zou starten met werken. De man in kwestie deelde me mee dat PX fiber stilaan een nachtmerrie aan het worden is voor TN omdat naast het klantenverlies door de alom gekende problemen vorig jaar, ze ook klanten verliezen die opteren voor glasvezel.
Hij gaf ook mee dat TN daarom een enorme inhaalbeweging plant volgend jaar om het verloop van klanten naar de fiber-concurrentie te beperken. Dit zou mogelijk zijn omdat er tot de verdeelkastjes in de straten al fiber is. Eveneens aldus deze TN- medewerker moeten ze enkel nog van deze verdeelkasten in de straat tot aan particuliere woningen glasvezel bij leggen, hetgeen een veel beperktere operatie is dan PX dat een totaal nieuw netwerk op poten moet zetten met hoofd-pops, meerdere wijk pops etc.
Hij stelt dat werkellijk alles in het werk gesteld wordt om volgend jaar echt te zorgen voor een explosie van het aantal TN- glasvezel aansluitingen.
Is het werkelijk zo dat doordat PX van scratch moet starten, TN een reuzenvoorsprong heeft? Ik heb hier nochtans gelezen dat PX ook al glasvezel heeft tot aan VDSL-verdeelkasten. En met de jaren vertraging bij FK, is het mogelijk dat TN nog als eerste arriveert - voor FK - met hun glasvezel aansluitingen?
-
- Elite Poster
Grondgebied Haaltert en tal van ander gemeenten is Telenet afgelopen maanden bezig met Fiber in de grond te stoppen ja.
Bij mij in de buurt liggen volgende voetpadkastjes.
2 types in, met "Wyre" opschrift en ook met het gekende Telenet logo. Geen idee of er verschil op zit.
Volgens BIPT Fiber map zou dit gaan om fiberwerken door Wyre. En in alle straten trekken ze dit + de bijhorende voetpadkastjes.
Bij mij in de buurt liggen volgende voetpadkastjes.
2 types in, met "Wyre" opschrift en ook met het gekende Telenet logo. Geen idee of er verschil op zit.
Volgens BIPT Fiber map zou dit gaan om fiberwerken door Wyre. En in alle straten trekken ze dit + de bijhorende voetpadkastjes.
-
- Elite Poster
Dat zullen nog heel lang lege putjes en lege ducts blijven waar nog geen fiber zal doorgeblazen worden. De gemeente Haaltert heeft de werken van Wyre stilgelegd na een dispuut met de aannemer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240515_94998261
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 57 keer
In de praktijk moet je dan nog altijd quasi de volledige straat opengraven. Denk dat de winst eerder beperkt is ...koenraaddeconinck schreef: 02 jul 2024, 09:03 Recent (cf ander topic) 2 tv boxen ingeruild voor de ip tv variant en n.a.v. problemen met de activatie - zelf niets van opgemerkt want de 2 ip tv boxen werken prima - werd ik telefonisch geonctacteerd door TN met de vraag of alles ok was en of ik nog vragen had.
-
- Elite Poster
Wat die TN-medewerker beweert is dikke zever.
Wyre kan Proximus/Fiberklaar niet meer inhalen. Proximus legt al FttH aan sinds 2016. Fiberklaar sinds 2021.
Ondertussen is fiber via Proximus of Fiberklaar beschikbaar voor 1,9 miljoen woningen.
Hoe gaat Wyre dat op één jaar inhalen? Ze lopen nota bene serieus achter op hun eigen doelstellingen: https://techpulse.be/nieuws/456115/fibe ... raag-2023/
Wyre kan Proximus/Fiberklaar niet meer inhalen. Proximus legt al FttH aan sinds 2016. Fiberklaar sinds 2021.
Ondertussen is fiber via Proximus of Fiberklaar beschikbaar voor 1,9 miljoen woningen.
Hoe gaat Wyre dat op één jaar inhalen? Ze lopen nota bene serieus achter op hun eigen doelstellingen: https://techpulse.be/nieuws/456115/fibe ... raag-2023/
-
- Elite Poster
Dit illustreert m.i. nog eens dat TN met een probleem zit qua klantenverlies. Na de perikelen alom in de pers beschreven, heeft hun klantenbestand een deuk gekregen.
Fiber in een woning laten binnen brengen, is een no-brainer. Veel mensen bestellen ongetwijfeld in één beweging dan ook een fiber pack bij één of andere provider, hetgeen nog eens in extra-klantenverlies resulteert.
Ook hier in de plaatselijke TN- winkel al enkele keren horen verkondigen door medewerkers dat de internetsnelheid van TN hoger is en zal blijven dan deze van PXfiber. Il fau le faire !
Fiber in een woning laten binnen brengen, is een no-brainer. Veel mensen bestellen ongetwijfeld in één beweging dan ook een fiber pack bij één of andere provider, hetgeen nog eens in extra-klantenverlies resulteert.
Ook hier in de plaatselijke TN- winkel al enkele keren horen verkondigen door medewerkers dat de internetsnelheid van TN hoger is en zal blijven dan deze van PXfiber. Il fau le faire !
-
- Premium Member
Snelheid die er uiteindelijk niets toe doet. Heb mijn verbinding eens een maand dichtgeknepen naar 30/10Mbit en dat werkte even goed (als 150/15 Mbit).
En tis niet dat we geen data doen (ongeveer 1,2TB/maand).
Akkoord, voor 4k en spelletjes etc heb je meer nodig, maar niet voor standaardstuff ...
Akkoord, voor 4k en spelletjes etc heb je meer nodig, maar niet voor standaardstuff ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Het zijn net die laatste meters waar het meeste tijd/geld inkruipt... verder zal TN ook nog POP's moeten plaatsen (met hun nodes gaat men niet veel kunnen aanvangen, net zo min als Proximus met z'n VDSL kasten waar in beide gevallen fiber toekomt).koenraaddeconinck schreef: 02 jul 2024, 09:03 Hij gaf ook mee dat TN daarom een enorme inhaalbeweging plant volgend jaar om het verloop van klanten naar de fiber-concurrentie te beperken. Dit zou mogelijk zijn omdat er tot de verdeelkastjes in de straten al fiber is. Eveneens aldus deze TN- medewerker moeten ze enkel nog van deze verdeelkasten in de straat tot aan particuliere woningen glasvezel bij leggen, hetgeen een veel beperktere operatie is dan PX dat een totaal nieuw netwerk op poten moet zetten met hoofd-pops, meerdere wijk pops etc.
-
- Elite Poster
@Raf1 en @DarkV: dank voor jullie verduidelijkende reacties; nogmaals ik ben een multimedia liefhebber en op geen enkel vlak een expert.
Ik vrees dat bij TN deze dwaze reacties van medewerkers echt het gevolg zijn van klantenverlies waarbij ze mogelijk beginnen vrezen voor herstructureringen, hun job, verlies van loon / voordelen, ... in de hoop dat bv. het ouder publiek dat zeker niet altijd mee is met ontwikkelingen op telecom-gebied, besluit om het "dan maar zo te laten". Menselijk maar verkeerd want wanneer klanten achteraf de waarheid ontdekken, is er opnieuw schade aangericht aan het eigen imago.
Anderzijds is het natuurlijk zo dat het verlies van enkele 10000en particuliere klanten peanuts is maar ik vrees dat het toch begint te nijpen intern qua kosten en vooropgestelde winstmarges ...
Ik vrees dat bij TN deze dwaze reacties van medewerkers echt het gevolg zijn van klantenverlies waarbij ze mogelijk beginnen vrezen voor herstructureringen, hun job, verlies van loon / voordelen, ... in de hoop dat bv. het ouder publiek dat zeker niet altijd mee is met ontwikkelingen op telecom-gebied, besluit om het "dan maar zo te laten". Menselijk maar verkeerd want wanneer klanten achteraf de waarheid ontdekken, is er opnieuw schade aangericht aan het eigen imago.
Anderzijds is het natuurlijk zo dat het verlies van enkele 10000en particuliere klanten peanuts is maar ik vrees dat het toch begint te nijpen intern qua kosten en vooropgestelde winstmarges ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bandbreedte is één ding, het verschil in latency is significant wanneer je op écht glas overstapt (geen HFC of via ne ROP; of hoe TN en PX hun FTTn netwerk organiseren)pfuhu schreef: 02 jul 2024, 19:59 Snelheid die er uiteindelijk niets toe doet. Heb mijn verbinding eens een maand dichtgeknepen naar 30/10Mbit en dat werkte even goed (als 150/15 Mbit).
-
- Premium Member
En ook dat is iets waar 80% (of zelfs nog veel meer) van de gebruikers geen hinder van ondervindt ...serialchiller schreef: 03 jul 2024, 09:25Bandbreedte is één ding, het verschil in latency is significant wanneer je op écht glas overstapt (geen HFC of via ne ROP; of hoe TN en PX hun FTTn netwerk organiseren)pfuhu schreef: 02 jul 2024, 19:59 Snelheid die er uiteindelijk niets toe doet. Heb mijn verbinding eens een maand dichtgeknepen naar 30/10Mbit en dat werkte even goed (als 150/15 Mbit).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 22 keer
Die lijst van BIPT klopt niet, er staat voor mijn adres een rode vlek dat het gepland is en ik heb al enkele maanden fiber
greets
master-magic
Fastfiber 8500/1450 met fiber 8,5 Gbps/1,5 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
Fastfiber 8500/1450 met fiber 8,5 Gbps/1,5 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
-
- Elite Poster
Is de rode vlek Fiberklaar/Proximus of Wyre die als operator staat aangeduid?
Toegevoegd na 6 minuten 14 seconden:
Toegevoegd na 6 minuten 14 seconden:
Fiberklaar heeft zelf maar rond de 480 000 woningen aangesloten blijkbaar (link). Waar haal je die 1.9 miljoen?raf1 schreef: 02 jul 2024, 16:20 Ondertussen is fiber via Proximus of Fiberklaar beschikbaar voor 1,9 miljoen woningen.
-
- Elite Poster
@lithion je moet op het gebied klikken en dan komt er een zij alk tevoorschijn met de provider
-
- Elite Poster
Da's net mijn vraag aan master-magic om te weten van welke operator die rode vlek is?TheCeet schreef: 5 maanden geleden @lithion je moet op het gebied klikken en dan komt er een zij alk tevoorschijn met de provider
-
- Elite Poster
Als ik op de BIPT fiber map inzoom op een random rood gebied en ik klik erop zie ik de provider.
Dus ik doe geen gekke magie
Dus ik doe geen gekke magie