Vanaf maart 2024: internet aan 19 euro (voor 600.000 belgen)

Nieuws omtrent telecommunicatie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 522 keer
Bedankt: 322 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

weer met een limiet. Waar die gezinnen die het moeilijk hebben, weer kunnen over gaan....
voordeel wss van geen dure activatie zoals Edpnet/Youfone/...
maar zij hebben tenminste onbeperkt, een telefoonnummer inbegrepen,....

doet me herinneren aan die promo voor een laptop en goedkoop internet voor iedereen 20-25 jaar terug, wat faalde.

bron: DS 1/7/23

Ruim 600.000 gezinnen hebben recht op het sociaal telecomtarief, maar amper een op de drie van hen maakt er ook gebruik van. Reden genoeg voor minister Petra De Sutter om in 2024 een nieuw, goedkoop internettarief in te voeren.

Eerst het slechte nieuws: voor de klanten van Proximus gaan de telecomuitgaven vanaf 1 juli weer eens omhoog. Na een eerste tariefverhoging in januari van dit jaar verhoogt Proximus dit keer de prijs van zijn populaire Flex-bundels (internet, mobiel en digitale tv) met 3 euro per maand. De goedkoopste Flex-formule kost voortaan 69,99 euro en voor het goedkoopste internetabonnement betaalt u bij Proximus 55,99 euro per maand, dat is 1 euro extra.

Ook concurrent Telenet is recent duurder geworden. Telenet verhoogde zijn tarieven al op 5 juni, met gemiddeld 6 procent. Bij de derde grote telecomoperator, Orange, werd in januari van dit jaar een prijsverhoging doorgevoerd.

Duurdere telecomtarieven zijn geen goed nieuws voor ons huishoudbudget. Meer dan ooit is het aangewezen om tarieven en formules te vergelijken. Dat kan op de overheidswebsite bestetarief.be.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop herinnert eraan dat klanten van een telecomoperator in de eerste maand na een tariefverhoging hun contract gratis kunnen opzeggen en overstappen naar een andere operator.

Bestaand sociaal tarief

Voor zowat 600.000 Belgische gezinnen met een laag inkomen (zoals leefloners of gepensioneerden die in aanmerking komen voor een 'verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg') kan het 'sociaal telecomtarief' de pijn verzachten. Dat sociaal tarief biedt een korting van (maximaal) 11,50 euro korting op de maandelijkse telecomfactuur. Alle operatoren die vaste telefonie of vast internet aanbieden en een jaaromzet halen van meer dan 50 miljoen euro, zijn verplicht om het sociaal tarief aan te bieden op al hun tariefplannen. Het gaat om Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet, Telenet en Voo.

Maar in realiteit maken zowat 400.000 potentiële rechthebbenden er geen gebruik van. Heel wat van de betrokken gezinnen weten niet eens dat het sociaal telecomtarief bestaat en dat ze er recht op hebben - en die onwetendheid wordt versterkt door het ontbreken van een automatische toekenning. Anders dan bij het sociaal energietarief - dat op dezelfde bevolkingsgroepen mikt en in vrijwel alle gevallen automatisch wordt toegepast door de energieleverancier, op aangeven van de FOD Economie - moet het sociaal telecomtarief expliciet aangevraagd worden door de rechthebbende. De complexiteit van die aanvraagprocedure (bij de telecomoperator, die voor elk dossier goedkeuring moet krijgen van de telecomwaakhond BIPT) zorgt voor een stevige drempel.

Bovendien betekent de maandelijkse korting van 11,50 euro niet noodzakelijk dat de betrokkene daarmee ook de laagste prijs op de telecommarkt betaalt. Om het in de woorden van federaal minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) samen te vatten: 'Het bestaande sociaal telecomtarief schiet zijn doel voorbij. De kwetsbare mensen die recht hebben op deze hulp, mogen die niet meer mislopen.'

Nieuw sociaal tarief
Minister De Sutter lanceerde daarom eind vorig jaar het plan om in 2024 een nieuw sociaal internetabonnement in te voeren, waardoor meer dan een half miljoen Belgen met een laag inkomen kunnen surfen op het internet aan een vaste prijs van 19 euro per maand. De Sutter bereikte daarover een akkoord met de telecomoperatoren. Zij zal het bedrag van 19 euro in de wet inschrijven als maximumprijs, met de vrijheid voor de telecombedrijven om goedkopere formules aan te bieden. Het sociaal tarief wordt door de sector gedragen, er wordt geen belastinggeld voor uitgetrokken.

In ruil voor die 19 euro is er een surfsnelheid van minstens 30 megabit per seconde en een downloadvolume van 150 gigabyte.

Belangrijk: de mensen in de doelgroep zullen in maart 2024 een brief in de bus krijgen met de melding dat ze recht hebben op het goedkope internettarief. Met die brief kunnen ze naar een winkel van hun telecomoperator gaan en wordt hun bestaande abonnement automatisch omgezet. Van een complexe aanvraagprocedure is geen sprake meer. 'Nu is er onvoldoende hulp voor iemand die recht heeft op het sociaal telecomtarief, die moet het zelf uitzoeken. Daar maken we dus een einde aan.'

De hervorming is niet te nemen of te laten. Wie nu al een sociaal tarief heeft, kan zijn bestaande abonnementsformule ook behouden en laten doorlopen. 'Er is met de operatoren een akkoord om de bestaande sociale contracten te behouden en te laten doorlopen bij dezelfde operator aan dezelfde abonnementsformule', aldus het kabinet-De Sutter. 'Er kunnen immers gezinnen zijn voor wie het huidige kortingsysteem interessanter is, bijvoorbeeld omdat ze geen internet hebben maar wel een vaste telefoon in huis. Voor hen blijft het oude systeem gelden, zolang ze niet wisselen van telecomoperator.'

Opgelet: de 19 euro-formule gaat over 'vast internet'. Voor gezinnen uit de doelgroep die liever een bundel aankopen - dus niet alleen met internet, maar ook met digitale televisie en gsm - komt er een goedkoop tarief aan maximaal 40 euro per maand.

Via die bundels kunnen deze gezinnen dus ook hun kosten voor mobiele telefonie drukken. Voor een los gsm-abonnement komt er geen sociaal tarief. Volgens minister De Sutter zijn er op de commerciële markt voldoende goedkope gsm-formules beschikbaar.

In de kamercommissie Consumentenbescherming en Digitale Agenda is de bespreking van het wetsontwerp over het sociaal internettarief afgelopen week van start gedaan. Zonder onvoorziene vertraging kan de tekst nog voor het zomerreces ter stemming naar de plenaire Kamer worden doorgestuurd, wat toepassing vanaf maart 2024 moet mogelijk maken.

J*R*
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Ik behoud mijn oude sociaal tarief. Ik ga echt niet veranderen voor minder te hebben.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

boonpwnz schreef: 02 jul 2023, 19:03 Ik behoud mijn oude sociaal tarief. Ik ga echt niet veranderen voor minder te hebben.
Idem voor mij ,
ik heb Orange lovepack , voor 49,60 Euro mits mijn 65+ sociaal tarief , heb ik go plus onbeperkt bellen en smssen , internet ook onbeperkt met voor mij een voldoende snelheid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Edpnet speciaal tarief 100/40 en Hey 10€ is goedkoper dan uw Orange sociaal tarief. En nog gratis telefoonnummer erbij en 20 gb data na 1 jaar. 150 of 100 lig ik niet wakker van, wel upload 33/40 ipv 15.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik kan Proximus of edpnet voorlopig niet nemen maar misschien is het voor hem wel een optie.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boonpwnz schreef: 06 jul 2023, 10:41 Ik kan Proximus of edpnet voorlopig niet nemen maar misschien is het voor hem wel een optie.
Ik ben volledig tevreden voor deze 49.60 euro :thumbs: ,en aldus onbeperkt internet (geen telenet nodig voor TV kijken , voldoet via online ...., en onbeperkt bellen ( wachtlijst en muziekje stoort me niet meer :-D ....) :wink:
En dit alles voor 49,60 euro :thumbs: ....,ik kom trouwens enkel in aanmerking voor sociaal tarief wegens 65jaar oud ! En eventueel tijdelijk Sociaal tarief bij ev. algemene overheidsbeslissing.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 07 jul 2023, 11:25
En dit alles voor 49,60 euro :thumbs: ....
Precies zo'n 'Aha-Erlebnes'? Edp 36€ (of lager :-D )+10€ hey!=46€ Beter dan uw 'sociaal tarief'
En je hebt pak meer. Soit, Elk zijn ding.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

satsurfer schreef: 08 jul 2023, 16:28
Matt555 schreef: 07 jul 2023, 11:25
En dit alles voor 49,60 euro :thumbs: ....
Precies zo'n 'Aha-Erlebnes'? Edp 36€ (of lager :-D )+10€ hey!=46€ Beter dan uw 'sociaal tarief'
En je hebt pak meer. Soit, Elk zijn ding.
Alles onbeperkt ? en geen installatie te betalen ? waw ! hebben ze me daar dan met 3,69 euro liggen ... :bang: :angel:

En heb ik daar bovenop al die leuke E#DP sagas gemist laatste tijd bovenop .....damn :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 08 jul 2023, 20:07 Alles onbeperkt ? en geen installatie te betalen ? waw ! hebben ze me daar dan met 3,69 euro liggen ... :bang: :angel:
Alles onbeperkt bij Orange :-D :-D :-D

Enige die onbeperkt is, is EDP. Mss. eens de kleine lettertjes -begrijpend- lezen.

Ik heb 25+50 = 75€ betaald. Miljaard. Nu ga ik 10 jaar boterhammen met choco moeten eten. :-D
ok...ik had eigen router. (Geen Sagem brol)

En 34€/maand (32€ eerste jaar) :-) Na 1 jaar break-even met 'sociaal' tarief
40 Mpbs upload i.p.v. 15 Mbps Orange. :-D :-D :-D

Vraag eens 40 Upload bij Orange.... :-D

Hey! 20 GB na 1 jaar mobiel. Idem qua specs met Orange, daar in zelfde gebouw, geen labiele mvno.

Je doet me denken aan die marketing onderzoeken. Ze zetten 2 kippen, 1 met sticker premium quality en gekend merk, en 1 kip zonder. Wat neemt de klant, die met het premium stickertje op. Terwijl beide kippen idem zijn.

Blijkbaar moet jij ook 'sociaal tarief' term zien op je factuur, en geloven dat je goedkoop zit en eenmalig GRATIS installatie krijgt en hiervoor in zwijm valt. :-D :-D :-D

EDP Saga? Ik doe niet direct in mijn broek bij een overname of loop weg als een geslagen hond. Geen seconde zonder internet gezeten. En Nu onder de vleugels van PXM. Kan slechter.

Ik weet dat ik pak stabieler zit, dan bij Telenet/Orange.

Wat baten kaars en bril,.... :-D

Succes bij ORANGE.

P.s. ik verkoop geen EDP of verdien iets aan EDP of heb connecties met EDP (om de insinuaties voor te zijn).. idem Hey!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Bericht

zoals gevreesd lees ik dit
Voor hen blijft het oude systeem gelden, zolang ze niet wisselen van telecomoperator.'
wissel ik dus straks mijn operator ben ik mijn 11 euro korting kwijt en krijg ik in ruil waardeloze specs of moet ik de volle pot betalen.

binnen 3 of 4j zal het huidige sociaal tarief zeker verdwijnen en mag ik 11 euro meer betalen
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

satsurfer schreef: 08 jul 2023, 20:33
Matt555 schreef: 08 jul 2023, 20:07 Alles onbeperkt ? en geen installatie te betalen ? waw ! hebben ze me daar dan met 3,69 euro liggen ... :bang: :angel:
Alles onbeperkt bij Orange :-D :-D :-D

Enige die onbeperkt is, is EDP. Mss. eens de kleine lettertjes -begrijpend- lezen.

Ik heb 25+50 = 75€ betaald. Miljaard. Nu ga ik 10 jaar boterhammen met choco moeten eten. :-D
ok...ik had eigen router. (Geen Sagem brol)

En 34€/maand (32€ eerste jaar) :-) Na 1 jaar break-even met 'sociaal' tarief
40 Mpbs upload i.p.v. 15 Mbps Orange. :-D :-D :-D

Vraag eens 40 Upload bij Orange.... :-D

Hey! 20 GB na 1 jaar mobiel. Idem qua specs met Orange, daar in zelfde gebouw, geen labiele mvno.

Je doet me denken aan die marketing onderzoeken. Ze zetten 2 kippen, 1 met sticker premium quality en gekend merk, en 1 kip zonder. Wat neemt de klant, die met het premium stickertje op. Terwijl beide kippen idem zijn.

Blijkbaar moet jij ook 'sociaal tarief' term zien op je factuur, en geloven dat je goedkoop zit en eenmalig GRATIS installatie krijgt en hiervoor in zwijm valt. :-D :-D :-D

EDP Saga? Ik doe niet direct in mijn broek bij een overname of loop weg als een geslagen hond. Geen seconde zonder internet gezeten. En Nu onder de vleugels van PXM. Kan slechter.

Ik weet dat ik pak stabieler zit, dan bij Telenet/Orange.

Wat baten kaars en bril,.... :-D

Succes bij ORANGE.

P.s. ik verkoop geen EDP of verdien iets aan EDP of heb connecties met EDP (om de insinuaties voor te zijn).. idem Hey!
ik bel onbeperkt , sms onbeperkt en internet onbeperkt en kijk hier mee dus TV met naar mijn behoefte , en dat voldoet mij met deze simpele snelheid van hoogste tot hiertoe data 460 Gb.
ben trouwens al 24 jaar klant bij Mobistar/Orange zonder enige overstap , best tevreden van hen

Toegevoegd na 4 minuten 49 seconden:
sukkelaar schreef: 08 jul 2023, 20:56 zoals gevreesd lees ik dit
Voor hen blijft het oude systeem gelden, zolang ze niet wisselen van telecomoperator.'
wissel ik dus straks mijn operator ben ik mijn 11 euro korting kwijt en krijg ik in ruil waardeloze specs of moet ik de volle pot betalen.

binnen 3 of 4j zal het huidige sociaal tarief zeker verdwijnen en mag ik 11 euro meer betalen
Wees gerust men zal je niet verplichten van een sociaal tarief te aanvaarden , dit is een (aanvraag)keuze , geen verplichting , wel een mogelijkheid om aanvragen indien je aan de voorwaarden voldoet .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Bericht

Matt555 schreef: 08 jul 2023, 21:24 Wees gerust men zal je niet verplichten van een sociaal tarief te aanvaarden , dit is een (aanvraag)keuze , geen verplichting , .
je bent niet mee vrees ik

ik krijg nu een, qua specs, volwaardig pakket met 11 of 12 euro sociale korting .
het nieuwe aanbod is een waardeloos pakket voor 20 euro, bv 150 gigabyte terwijl ik nu aan 300 zit

ik garandeer u nu al, bijna 100% zeker, dat de 11 of 12 euro korting op mijn huidig pakket straks verdwijnt en ik, ik schat binnen een jaar of 3, in ruil mag switchen naar het nieuwe sociael tarief pakket, 20 euro voor oa 150 gigabyte. uiteraard vrijwillig en vrijblijvend :)
de operator weet wat ik ga doen en dat is niet switchen naar het aanbod van 20 euro

snap je
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

sukkelaar schreef: 08 jul 2023, 22:04
Matt555 schreef: 08 jul 2023, 21:24 Wees gerust men zal je niet verplichten van een sociaal tarief te aanvaarden , dit is een (aanvraag)keuze , geen verplichting , .
je bent niet mee vrees ik

ik krijg nu een, qua specs, volwaardig pakket met 11 of 12 euro sociale korting .
het nieuwe aanbod is een waardeloos pakket voor 20 euro, bv 150 gigabyte terwijl ik nu aan 300 zit

ik garandeer u nu al, bijna 100% zeker, dat de 11 of 12 euro korting op mijn huidig pakket straks verdwijnt en ik, ik schat binnen een jaar of 3, in ruil mag switchen naar het nieuwe sociael tarief pakket, 20 euro voor oa 150 gigabyte. uiteraard vrijwillig en vrijblijvend :)
de operator weet wat ik ga doen en dat is niet switchen naar het aanbod van 20 euro

snap je
Uw hypothese....en mogelijk ,maar niet zeker ,blijft hypothetisch .

Maar tot op heden kan je soc. Tarief weigeren .
Ik zou trouwens ook dan niet switchen van orange weg ,ik gebruik trouwens heel weinig mobiele data ,van 20 Gb gebruik ik max.19,xx maandelijks NIET !! ZOVEEL NIET NODIG ...dus max.1Gb gebruik ik soms ... :roll: ,mijn onbeperkt vast internet voldoet aan mijn behoefte,ik zou enkel van go plus naar go light kunnen voor 10 euro minder ,maar onbeperkt bellen is praktisch
Ieders prioriteiten liggen nu eenmaal anders in gebruik.
Momenteel vindt ik mijn Orange pakket love duo 49.60 eu.meer dan voldoende .
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Matt555 schreef: 09 jul 2023, 08:48 Ieders prioriteiten liggen nu eenmaal anders in gebruik.
Voilà, dat is uiteindelijk het enige waar het om gaat.
Je neemt een abo volgens de eigen wensen en behoeften en niet berekend op de behoeften van een ander.

Waarom zou je ook maar 1 € meer betalen om dan in theorie "meer" te krijgen wanneer je die "meer" toch niet gebruikt?

Hier ook al jaren meer dan tevreden over de combinatie van het Telenet-aanbod van 32,04 €/maand voor internet en 0,61 €/maand bij Orange voor draadloze telefonie. Is dat een "onbeperkt" aanbod. Uiteraard niet maar gezien ik iedere maand onder de limieten blijf, zonder daar voor mijn situatie iets voor te moeten laten, moet het dan ook niet meer zijn.

En zo kan iedereen best zijn eigen rekening maken en die niet door een ander laten dicteren.
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Bericht

Matt555 schreef: 09 jul 2023, 08:48 Uw hypothese....en mogelijk ,maar niet zeker ,blijft hypothetisch .
als ik het goed begrijp verlies je nu, of vanaf 2024, al de 11 euro korting op een gewoon pack als je van contract of operator verandert.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is mogelijk en ga ik niet betwisten ,
maar zowiezo verlies je soms al rechten als je iets veranderd aan je pack , daarom dat ik het nooit tot het uiterste drijf om packs prijs scherp te stellen .
Als je niet veranderd blijft alles hetzelfde ......en indien de provider toch plots veranderd aan bvb het begrip levenslang ...., dan speelt nog altijd de vrije concurrentie onder elkaar en zal er bij de ene of andere wel iets prijsgunstig vinden

Dus niet te vlug veranderen als je goed zit of tevreden bent voor een paar peanuts verschil :wink:
Laatst gewijzigd door on4bam 09 jul 2023, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Modbreak:
fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ok, hardleers. GEMELD. Al voordien door @on4bam uw post aangepast. :wink:

wss. sociaal tarief op basis van leeftijd...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 07 jul 2023, 11:25 ik kom trouwens enkel in aanmerking voor sociaal tarief wegens 65jaar oud ! En eventueel tijdelijk Sociaal tarief bij ev. algemene overheidsbeslissing.
Volgens mij bestaat er geen sociaal tarief louter gebaseerd op leeftijd?
Dat moet samengaan met nog andere vervulde voorwaarden?
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat voor telecom hebben appart criteria ....zoek maar via telecom sociaal tarief.
Modbreak:
nogmaals fullquote verwijderd, probeer hier in het vervolg op te letten!
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 09 jul 2023, 17:36 Dat voor telecom hebben appart criteria ....zoek maar via telecom sociaal tarief.
Ik zie daar toch nergens het criteria van uitsluitend "65+" staan.
Wel: "65+ met bepaalde inkomensvoorwaarden".

Of zoals het bipt het nader omschrijft:
bipt schreef:Ouder zijn dan 65 jaar:

In dat geval moet bovendien aan twee andere voorwaarden worden voldaan:

Alleen wonen of samenwonen met een of meer personen die ouder zijn dan 60 jaar. Bovendien is het mogelijk om samen te wonen met zijn kinderen of kleinkinderen. De kleinkinderen moeten in dat geval wees zijn die beide ouders hebben verloren of bij een gerechtelijke beslissing aan de grootouders zijn toevertrouwd.
Over een globaal belastbaar inkomen voor het gehele gezin beschikken dat niet hoger is dan het plafond dat door het RIZIV* is vastgelegd om in aanmerking te komen voor de verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg.
RIZIV schreef:*Verhoogde tegemoetkoming - Gemiddeld maximumjaarbedrag van het inkomen - bedragen in EUR
​Datum - Gezin van één persoon:
2022 23.303,84​
Verhoging per extre persoon in het gezin:
2022 4.314,18
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 09 jul 2023, 21:23, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: Rood is voor moderators
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat ik me dus afvraag.

Het is gelimiteerd op 150 GB maar er zullen opties zijn voor Datapaketten. Ik vraag me dan af of ik niet goedkoper ben met mijn huidige abbonement. Allemaal heel onduidelijk.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 223 keer

Bericht

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/22 ... -minder-v/

De klachten over het aanbod stromen al binnen. Niet moeilijk met zo'n lage limiet en snelheid, het is niet omdat je recht hebt op een sociaal tarief dat je verbruik ook een soort van 'sociaal verbruik' is alsof deze mensen enkel mailtjes lezen en simpele HTML websites bezoeken.

De snelheid van 30Mbps is dan redelijk laag maar de beschrijving van test-aankoop is dan ook weer overtrokken:
"Ter vergelijking: met 30 Mbps kan je mails lezen, surfen en maximum met 1 persoon tegelijkertijd videobellen of gamen. Vanaf 2 personen wordt dat bijna onmogelijk."
Met 30Mbps is het onmogelijk om met 2 mails te lezen, te surfen en gamen? :roll:
Voor videobellen kan je een punt hebben, maar dat zal dan eerder aan de upload liggen dan aan de 30Mbps download. Geen idee welk videobelplatform meer dan 15Mbps down per stream verbruikt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het is in feite een verdoken besparing.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boonpwnz schreef: 28 maa 2024, 07:21 Het is in feite een verdoken besparing.
Inderdaad...,bekijk maar eens hoe gretig ze zijn om je oude sociaal tarief te stoppen bij verhuis adres ,tarief wijziging, provider verandering ...

Platte verdoken Groene besparingsmaatregel !
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 36 keer

Bericht

Lol... "De minimale snelheid die je nu op de commerciële markt vindt, is 50 megabit per seconde. Dat is een pak sneller dan de minimumvoorwaarden die de regering nu heeft opgelegd aan de operatoren. Dat vinden wij op zijn minst vreemd."

Scarlet: 30Mbps down, 2Mbps up, ... 50GB data
Edpnet: 20Mbps down, 2Mbps up
En tadaam (ookal is dat 4/5G): 30Mbps
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps