Algmene storing TN - klantendienst niet bereikbaar

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog iemand last van storingen in regio Aalst.

Hier deze morgen, geen enkele service die werkte, ook bellen met smartphone was / is onmogelijk. Het probleem sleept reeds aan sedert 7 u. Modem al herhaaldelijk gereset.

Klantendienst niet bereikbaar: wachttjden minstens 45 minuten.

Deze morgen wel een schrijven van TN ontvangen dat we met hun diensten klaar zijn voor de toekomst :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

Nog iemand dergelijke problemen?

PS Fiberklaar wordt meer en meer een valabel alternatief, ik kijk zelfs niet meer naar de meerkost gezien alle heisa met TN in het recente verleden.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 148 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Regio Erpe-Mere alles ok.
Op Twitter zijn ze wel actief zo te zien.
Misschien via de socials is proberen, mocht je er hebben.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 30 jun 2023, 10:26 Deze morgen wel een schrijven van TN ontvangen dat we met hun diensten klaar zijn voor de toekomst :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Klaar voor de apocalypse :D
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Vervolg van het verhaal: storing opgelost rond 10.45 u.

Mijn werkgever doet terecht lastig wegens herhaalde onbereikbaarheid op korte termijn en vraagt schriftelijk bewijs van TN.

Ik bel naar de klantendienst: onbereikbaar. Ik wou vervolgens een klacht indienen via mail maar op de site las ik dat er naar een alternatief 0800 nr diende te worden gebeld. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kom vrij vlug terecht bij een medewerker die me vraagt waarom ik niet vroeger contact heb opgenomen. :beerchug:

Ik heb hem geantwoord: "omdat ik geen tamtam heb en niet zo luid kan roepen dat u me tot in Mechelen hoort." Toen hij nogmaals zei: "hoe zo?", heb ik hem uitgelegd dat communicatie met de buitenwereld moeilijk wordt als én vast telefonie het laten afweten én internet én mobiele telefonie het ook op hetzelfde moment laten afweten.
Ik heb hem ook trachten diets te maken dat er bij de klantendienst een wachttijd was tot 45 minuten en dat op het moment dat ik terug toch al mobiele verbinding had, na een 30-tal minuten de lijn verbroken was wegens weerom uitval mobiele tel.

Blijkbaar durven ze niet meer melden dat er een probleem is op grotere schaal in de buurt als je belt. Vroeger wist je dan direct dat het wachten was op een oplossing maar dan geven ze natuurlijk toe dat hun "oud ijzer of koper" het weer eens heeft laten afweten.

Uiteiendelijk was de TN medewerker zijn conclusie was dat er dan toch wel een ernstig netwerk probleem moest geweest zijn. Gelukkig waren we het daar al over eens :angel: na een tiental minuten. Kwestie van efficënt werken en communiceren niet. :bang:

Vervolgens doorgeschakeld naar een technische afdeling, aldus voorgaande respondent. Daar werd de netwerk problematiek mondeling bevestigd en toen volgde de vraag of dit niet voldoende was.
Dit is niet voldoende want mijn werkgever eist een schriftelijk bewijs gezien meermaals recidief op korte termijn. Ik heb een bewijs via mail gevraagd tegen ma. a.s. zodat ik dit prompt aan mijn werkgever kan voorleggen.

En de apocalyps is compleet: ik hoor ook over fiber een niet gering aantal klachten alsook over de klantendienst van PX. Iemand zei me dat je bij (lokaal?) netwerk probleem bij Px nog altijd internet behoort omdat ze één of ander systeem zouden hebben dat maakt dat continue internet verzekert? Iemand die hier iets meer kan over zeggen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1952 keer
Recent bedankt: 15 keer

Moraal van het verhaal: spreidt je telecomdiensten over verschillende netwerken als je fulltime connectie nodig hebt voor thuiswerk:
  • Fiber indien beschikbaar
  • VDSL
  • 4G via Orange-, Telenet- of Proximus-netwerk
  • Coaxkabel: het minst stabiel van allemaal, niet aan te raden voor thuiswerk
Dus die dure pakketten van 150 euro en meer bij de bekendste single point of failure-provider: afblijven
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 228 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als je buur Proximus heeft, kan je dan geen (tijdelijk) lijntje naar hem/haar uitleggen voor de tijd van de onderbreking? Voor de enkele keer dat TN een storing heeft meteen een fiber- of VDSL-verbinding achter de hand houden lijkt mij duur op. Een 4G-backup lijkt mij de goedkoopste manier, maar dan moet je zeker zijn dat je niet mobiel óók op het Telenet-netwerk zit.
Computer(k)nul
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

raf1 schreef: 30 jun 2023, 11:42
  • Coaxkabel: het minst stabiel van allemaal, niet aan te raden voor thuiswerk
vanwaar haal je dat? misschien is dat een persoonlijke ervaring, maar ik ben al 15 jaar telenet klant en ik kan de downtime op 1 hand tellen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De relevante kwaliteitsindicatoren van het BIPT: https://www.bipt-data.be/nl/indicators
Percentage storingen vast internet:
  • Orange: 4,68 %
  • Telenet: 2,57 %
  • Proximus: 4,55 %
  • Mobile Vikings: 1,24 %
Klachten initiële werking vast internet:
  • Orange: 1,69 %
  • Telenet: 2,46 %
  • Proximus: 1,50 %
  • Mobile Vikings: 0,55 %
Samengevat:
Coaxkabel (Telenet/Orange): 7,25 % storingen, 4,15 % klachten initiële werking
VDSL/fiber (Proximus/Mobile Vikings): 5,79 % storingen, 2,05 % klachten initiële werking
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Die storingen hebben daarom niet zo zeer met de coaxkabel te maken maar wel met de achterliggende backbone.
Ik begrijp zeker dat fiber beter is dan coax, maar coax zelf is best ook niet slecht.
Als je kijkt naar storingen bij enkel telenet op de coax dan doen ze het een stuk beter dan enkel proximus qua percentage. En dit is dan de vergelijking van de 2 grote.
Klachten initiële werking kan meer zijn dan een storing en heeft ook met andere zaken te maken dan een storing. Een modem die defect is, een elektriciteitsuitval, een kabel die door werken in een straat kapot is, etc...

Laat ons zeggen dat fiber de beste technologie is, maar dat coax en vdsl op een zelfde lijn staan qua betrouwbaarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

VDSL staat qua stabiliteit technologisch toch een trapje hoger dan coaxkabel. Geen traffic shaping, geen piekuren, geen gedeeld medium, veel minder overboeking, 50 Mbps dedicated per VDSL-lijn op de ROP.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

@raf1
Aandeel van toegangslijnen waarop een defect of een storing werd vastgesteld. De defecten en storingen waarmee rekening werd gehouden zijn diegene die onder de verantwoordelijkheid van de operator vallen, met uitsluiting van de problemen die toegerekend kunnen worden aan de apparatuur en aan de installatie van de klant. Orange meet de kwaliteitsindicatoren voor internet & tv per kabelnetwerk. De gepubliceerde cijfers zijn het gewogen gemiddelde van de resultaten van de twee kabelnetten. Cijfers zijn berekend op basis van gegevens die zijn verzameld bij operators. Het BIPT kan de volledigheid of nauwkeurigheid van de verwerkte informatie niet garanderen. Het BIPT is niet verantwoordelijk voor de weergegeven waarden.

= De % (S2.22) van bv. Telenet en Orange (op Telenet/Voo) mogen niet zomaar worden opgeteld
&
indien Telenet bv. 1000 lijnen zou hebben en Orange bv. 100 is het gewogen gemiddelde (25,7 + 4,68)/(1000+100) = 2,76% nee?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord, ik heb het domweg opgeteld. Er zijn wellicht meer problemen met de cijfers, ze lijken me eigenlijk onvolledig en nogal willekeurig. België (Proximus) vs Vlaanderen (Telenet) trekt de vergelijking ook scheef.
Cijfers van Voo en kleinere operatoren krijgt het BIPT blijkbaar ook niet.
Wel opmerkelijk weinig storingen bij de vaste lijnen van Mobile Vikings in vergelijking met Proximus. Nochtans hetzelfde netwerk.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

raf1 schreef: 30 jun 2023, 15:04 VDSL staat qua stabiliteit technologisch toch een trapje hoger dan coaxkabel. Geen traffic shaping, geen piekuren, geen gedeeld medium, veel minder overboeking, 50 Mbps dedicated per VDSL-lijn op de ROP.
Je had het initieel over de betrouwbaarheid en dat je geen telenet moet nemen om thuis te werken. Volgens mij hebben traffic shaping of piekuren niets te maken met de stabiliteit van je verbinding om thuis te werken.
Zelf dat gedeeld medium geeft voor puur thuiswerk en stabiele lijn geen problemen. Het gaat over een werkende lijn hebben, en die haal je best wel bij telenet. Net als je die haalt met fiber en met vdsl. Ik vind je bewering dat telenet niet gemaakt is om thuis te werken en niet stabiel is echt wel op flessen getrokken. Over de andere punten valt inderdaad te discussiëren, maar daar heeft de gemiddelde Vlaming geen sikkepit interesse in... als het maar marcheert.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het initieel over stabiliteit. Dus ook over de stabiliteit van de snelheid over een hele werkdag gemeten. Overboeking, traffic shaping, piekuren, gedeeld medium, speelt allemaal een rol.
Als je een groot bestand naar de FTP-server van je werk moet uploaden, kies je beter voor VDSL aangezien je dan individueel over de volle uploadsnelheid kan beschikken.
Op coaxkabel is upload mogelijks niet zo stabiel aangezien er veel minder bandbreedte ter beschikking is dan op VDSL of fiber.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als het voor de werkgever zo belangrijk is om steeds beschikbaar te zijn. Waarom voorzien ze dan geen laptops met sim erin?
Waar ik werk werd dat in 2016 ingevoegd.
Begin volgend jaar nieuwe PC’s die eSIM zullen hebben.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

raf1 schreef: 30 jun 2023, 17:43 Ik had het initieel over stabiliteit. Dus ook over de stabiliteit van de snelheid over een hele werkdag gemeten. Overboeking, traffic shaping, piekuren, gedeeld medium, speelt allemaal een rol.
Als je een groot bestand naar de FTP-server van je werk moet uploaden, kies je beter voor VDSL aangezien je dan individueel over de volle uploadsnelheid kan beschikken.
Op coaxkabel is upload mogelijks niet zo stabiel aangezien er veel minder bandbreedte ter beschikking is dan op VDSL of fiber.
Het percentage Belgen die ftp moet uploaden in België voor zijn werk kan je ook op 1 hand tellen. Trouwens, ik kan privé met telenet perfect uploaden via ftp.
Wat jij allemaal opsomt is belangrijk voor 1% van alle thuiswerkers. Als het al zoveel is. En dan nog. Jan modaal wil gewoon een verbinding die niet offline gaat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 761 keer
Recent bedankt: 4 keer

Cecemel schreef: 01 jul 2023, 00:02 Wat jij allemaal opsomt is belangrijk voor 1% van alle thuiswerkers. Als het al zoveel is. En dan nog. Jan modaal wil gewoon een verbinding die niet offline gaat.
Wat een grotere en grotere groep wordt.

Nog meer:
Ik denk dat zowat alle thuiswerkers (toch 99% ervan) eigenlijk met een consumenten lijntje aan de slag zijn, zonder enige SLA ofzo.

Als je firma een "bewijs van telenet" wilt, dan verwachten ze dat je altijd op internet kan.
Mij lijkt het dan dat diezelfde firma ook maar moet betalen voor een business lijntje met SLA voor zijn personeel, of een backup 4G router ofzo.

Nu heeft het veel weg van "bedrijven schakelen massaal thuiswerk in (en verminderen daardoor ook office space en kosten), maar zijn niet bereid om hun personeel van gegarandeerde internetverbindingen te voorzien".
Voor alle duidelijkheid: ik verwacht niet dat bedrijven dat gaan doen, maar ik verwacht wel dat ze dan ook niet zagen als het plat ligt. You get what you paid for.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Vanzelfsprekend moet je werkgever je thuiswerkkosten betalen. Een backup via een tweede netwerk voorzien is de logica zelve. Business SLA is véél duurder en sluit een (kabel)onderbreking van een halve dag ook niet uit.
Een backupverbinding kan eender welk consumentenproduct zijn, als het maar via een ander netwerk dan je hoofdverbinding werkt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

TheCeet schreef: 30 jun 2023, 21:48 Als het voor de werkgever zo belangrijk is om steeds beschikbaar te zijn. Waarom voorzien ze dan geen laptops met sim erin?
Tja, wat ben je met een e-sim als het mobiel netwerk het ook niet meer doet ... ? Niemand van het gezin kon nog bellen tijdens de storing.

Hetgeen waarvoor ik betaal - en 120 euro meer op jaarbasis dan tot voor kort door de prijsaanpassing van TN, het enige waar ze nog performant in zijn - mag ik ook verwachten, m.a.w. een stabiele internetverbinding zonder uitvallen om de haverklap. OK, technologie is niet onfeilbaar en dat het kan zijn dat er iets fout loopt is voor mij no problem. Maar iemand zei ooit: te veel is trop en trop is te veel.

Nogmaals, het ergste is dat ik mensen hoor met fiber bij Px bij wie de boel ook regelmatig in het honderd loopt en daar hoef je bij de klantendienst geen 45 minuten te wachten op een medewerker maar finaal geraak je ook niet altijd verder.

En diensten spreiden, zoals Raf suggereert ... Allemaal goed en wel. Maar ik blijf me afvragen of alles wel zo gewerkt hebben indien ik nu bij Orange was voor mobiele telefonie / data. Zij maken toch gebruik van het TN netwerk of heb ik dit nu verkeerd voor?

Bij TN loopt het niet meer grondig mis, het is een mesthoop geworden.

De overheid is op de hoogte van de problemen van TN en ongetwijfeld ook bij Px. Waarom geen boetes opleggen aan de operatoren als hunnen netst uitvalt en waarom geen minimaal verplichte onderhoudsmodaliteiten opleggen? Maar ja, zo lang politici in de raden van bestuur zitten, moet er voldoende zijn om de zakken te vullen. Niet waar mijnheer Bracke?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 01 jul 2023, 10:16 Orange was voor mobiele telefonie / data. Zij maken toch gebruik van het TN netwerk of heb ik dit nu verkeerd voor?
Toch niet voor mobiel/4G zeker, daar heeft Orange zelf infrastructuur voor?

Voor vast coax internet daarentegen... alleen de backbone is daar niet van TN, maar alles lokaal coax/DOCSIS gerelateerd wel dacht ik...
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

koenraaddeconinck schreef: 01 jul 2023, 10:16
TheCeet schreef: 30 jun 2023, 21:48 Als het voor de werkgever zo belangrijk is om steeds beschikbaar te zijn. Waarom voorzien ze dan geen laptops met sim erin?
Tja, wat ben je met een e-sim als het mobiel netwerk het ook niet meer doet ... ? Niemand van het gezin kon nog bellen tijdens de storing.
De sim en abo in laptop behoren van het bedrijf en zijn van Proximus.
Het zou wel zéér toevallig zijn dat vaste lijn en mobiel eruit ligt bij Proximus.

Telenet hun mobiel netwerk is laatste jaren aan inhaalbeweging bezig. Want dat netwerk vind ik het slechtste van de 3 ISPs nog altijd.

Ik snap jouw gebruiksgemak van alles bij 1 ISP te hebben.
Maar dan heb je ook geen recht van klagen als Telenet storing heeft op hun coax en mobiel netwerk. Want da’s net het grote nadeel van al jouw eieren in 1 mandje te leggen.
Ik hoor ook van veel mensen op mn werk dat Telenet mobiel geregeld niet beschikbaar is.
Bij mij op Px kan ik mezelf niet herinneren wanneer dit niet beschikbaar was.
Kan je geen vowifi gebruiken op jouw toestellen? Dan zou je normaal wel kunnen bellen als mobiel eruit ligt.

Ivm de verhalen die je hoort van Px fiber. Neem altijd alles wat een ander zegt met korrel zout.
Hoeveel ik er ook hoor klagen maar onterecht…
“Modem in garage en op 1ste verdiep klagen ze dan dat het traag is terwijl PX zegt dat fiber supersnel is”
Een normale mens staat er niet bij stil, maar iemand met wat technische kennis kan het dan wel inkaderen.

Ik heb jaren op Px fiber gezeten. En dat was stabieler dan TN.
Enkel door DDOS aanvallen had ik is periode haperingen bij Edpnet paar jaar terug.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

En ze worden nog onbeleefder, lomper en brutaler: gisteren opnieuw een algemene storing gedurende een 45-tal minuten hier. Dus 2° opnieuw op minder dan 2 weken.

Ik bel naar de klachtendienst (0800 nr wegens indien van klacht via mail onmogelijk). Ik krijg een man aan de lijn aan wie ik uitleg vraag over wat er eigenlijk weer aan de hand is. Hij doet opzoekingswerk gedurende een 10 à 15- tal minuten, gevolgd door de melding dat hij een achteriliggende dienst ging contacteren met de vraag om aan de lijn te blijven.

Resultaat: na welgelteld 34 minuten wachten en luisteren naar een muziekje: ingehaakt ...

Hoe veel rotter kan het bij TN nog worden? Deze gaat naar de ombudsdienst.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”