Op https://mydata.belgium.be/ kan je tegenwoordig zien wie recentelijk in de laatste 6 maanden je gegevens opgevraagd heeft.
Let op, politie en gerecht komen hier niet in voor.
Ontdek wie je gegevens heeft geraadpleegd
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Is idd niet nieuw.
Bovendien gevaarlijke tool omdat heel wat instanties wel jouw data mogen zien, maar jij dus niet hun data mag zien ("regels gelden voor jou, maar niet voor mij"), terwijl men toch heel vaag en algemeen blijft over wie die instanties uiteindelijk allemaal zijn.
Beter maakt men dat elke consultatie zichtbaar is, zonder dat dit vermeden kan worden. Als het van een instantie was die wel jouw gegevens mag zien, maar waarvan jij niet hun gegevens mag zien, dan met een vermelding a la (gemaskeerd) bij de raadpleger.
Bovendien gevaarlijke tool omdat heel wat instanties wel jouw data mogen zien, maar jij dus niet hun data mag zien ("regels gelden voor jou, maar niet voor mij"), terwijl men toch heel vaag en algemeen blijft over wie die instanties uiteindelijk allemaal zijn.
Beter maakt men dat elke consultatie zichtbaar is, zonder dat dit vermeden kan worden. Als het van een instantie was die wel jouw gegevens mag zien, maar waarvan jij niet hun gegevens mag zien, dan met een vermelding a la (gemaskeerd) bij de raadpleger.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En waarom zou ik niet *elke* raadpleging mogen zien, wie dan ook. Als de politie heeft gekeken, hoef ik niet te weten wat of waarom, tenzij ik het vraag.
Al de rest dient mijns inziens transparant te zijn, het zijn tenslotte *mijn gegevens*
J.
Al de rest dient mijns inziens transparant te zijn, het zijn tenslotte *mijn gegevens*
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Je kan op mydata zelfs niet inloggen via csam
https://idp.iamfas.belgium.be/fasui/chooseCredential/
https://idp.iamfas.belgium.be/fasui/chooseCredential/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-18 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Grafana
Ubuntu Mate 22.04 / 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-18 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Grafana
Ubuntu Mate 22.04 / 24.04
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Integendeel; als de politie heeft gekeken, wil ik net *wel* weten wat of waarom.Joe de Mannen schreef: ↑20 jun 2023, 18:21 En waarom zou ik niet *elke* raadpleging mogen zien, wie dan ook. Als de politie heeft gekeken, hoef ik niet te weten wat of waarom, tenzij ik het vraag.
De reden waarom men dit camoufleert (volledig hidden) is simpel: anders kunnen criminelen met gemak checken om te zien of politie of gerecht hun data recent bekeken heeft; dat zou een rode vlag zijn dat ze in de gaten gehouden worden in een of ander onderzoek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 2 keer
zowel op https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksreg ... n-dossier/ als https://mydata.belgium.be/ geven een lijstje ja.
Zoals reeds gezegd bevat dit niet politie en gerecht
Maar ook vele andere instanties niet: je ziet daar enkel de bulk-bijwerkingen met externe toepassingen van div, financien, vlaanderen, kbo,..... maar de consultaties door medewerkers daar intern op die toepassing worden....NIET vermeld.
Zoals reeds gezegd bevat dit niet politie en gerecht
Maar ook vele andere instanties niet: je ziet daar enkel de bulk-bijwerkingen met externe toepassingen van div, financien, vlaanderen, kbo,..... maar de consultaties door medewerkers daar intern op die toepassing worden....NIET vermeld.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb net eens gekeken en bij mij zijn het vooral het bipt en de Vlaamse overheid. Voor beide heb ik geen echt idee waarom. Ik woon in Brussel. En mijn telecommunicatie is al 15 jaar dezelfde provider.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
Vlaamse overheid kan gewoon in kader van belastingen zijn.
Maar die raadpleging door het BIPT? Hou je je bezig met (illegale) uitzendactiviteiten? If not, dan zou ik dat toch eens opvragen waarom men je gegevens heeft ingekeken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
Ofwel: "de staat" heeft 2 verschillende toepassingen ontwikkeld die eigenlijk hetzelfde doen, maar dan ook weer niet.
De kost van de overheid zit heus niet gewoon in personeel en consultancy. Ik zie dit erg vaak. Zo gaf Vlaanderen de laatste jaren tal van subsidies voor ontwikkeling van toepassingen/functionaliteit die elders al bestaat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Logisch... als je -tig staatsvormen hebt. Dat de kosten voor consultancy zodanig zijn dat ze er zelf niet meer uit wijs geraken, zegt genoeg. Administratie afbouwen om dan werk te laten doen door consultants die een veelvoud kosten en dat systeem dan vermenigvuldigen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
Dit is inderdaad correct en als bescherming voor de werknemers van dergelijke instantie. Ik heb weet van medewerkers die bedreigingen hebben ontvangen toen hun eigen naam nog wel zichtbaar was (wat dus ondertussen al geruime tijd niet meer het geval is al hij nog wel bekend in het systeem).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Als je zelf tot die consultancy behoort of er de voordelen van kan meenemen is dat financieel uiteraard nog niet zo'n slechte zaak.Dizzy schreef: ↑21 jun 2023, 09:27 Logisch... als je -tig staatsvormen hebt. Dat de kosten voor consultancy zodanig zijn dat ze er zelf niet meer uit wijs geraken, zegt genoeg. Administratie afbouwen om dan werk te laten doen door consultants die een veelvoud kosten en dat systeem dan vermenigvuldigen.
Anderzijds, wanneer je in één land overlappende bevoegdheden hebt en het ene niveau weigert rekening te houden met de andere niveau's om telkens aan de eigen wensen te voldoen kan je als consultant niet anders dan buitensporige facturen aanrekenen want het vraagt veel extra werk om alle individuele eisen van ieder niveau met elkaar te laten werken want het komt nogal eens voor dat de regelgeving op een hoger niveau deze van een ander lager niveau gewoon tegenspreekt maar dat het wel op beide niveau's toepasbaar moet zijn.
Het nadeel voor de ene is meestal een voordeel voor een ander. En omgekeerd.
Sol Invictus!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zou die website niet eerder een zoethoudertje zijn? Iets van "niemand heeft data van mij opgevraagd".. goed zo...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Niet akkoord.
Dat de naam van de medewerker niet vermeld wordt, tot daaraan toe (dat kan je vervangen met een ID nummer).
Maar dat de consultaties uberhaupt niet zouden verschijnen, is problematisch.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben wel bestuurder in een aantal VZW's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zoals ik zei => bulk bijwerkingen is de hoofdmoot van wat je via beide toepassingen zal zien staan. Gevolg:
-je ziet veel raadplegingen die er eigenlijk geen zijn want gewoon synchronisatie data tussen systemen
-je ziet de meeste individuele effectieve raadplegingen niet staan want wie gebeuren in die externe toepassing/databank.
Als ik het goed heb is raadplegingen RR door een lokaal bestuur dan weer wel individueel zichtbaar (vroeger met veel detail & nu niet meer)
Tja, ik ben met heel veel niet akkoord. Dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is en ik er noutgat-bollen aan kan doenITnetadmin schreef: ↑21 jun 2023, 15:49 Niet akkoord.
Dat de naam van de medewerker niet vermeld wordt, tot daaraan toe (dat kan je vervangen met een ID nummer).
Maar dat de consultaties uberhaupt niet zouden verschijnen, is problematisch.
In theorie kan je proberen om ook al die externe consultaties in andere DB's/toepassingen te laten opnemen in 1 register. In praktijk zal dit zolang duren dat de eerste toepassingen al moeten migreren naar iets nieuw voordat de helft eindelijk klaar was.
Daarbuiten: als je een lijst anonieme "raadplegingen" krijgt, veel ben je er niet mee. Ga je voor elke consult klacht neerleggen terwijl allicht 90% terechte consultaties zijn, 5% een false positive (error systeem), 3% een accidentele klik (ze moesten een andere Dries Mertens hebben), en 1% misschien een foute consultatie door de ex van je nieuwe vriendin?
Als er teveel klachten worden ingediend gaat het systeem terug op zwart. Reden: onmogelijk daar mankracht op te gaan zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik heb begin dit jaar een adresverandering gehad en het resultaat is 5 bladzijde vol met opzoekingen
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten