Zigbee en gewapend beton

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

Ik zou graag een Niko Zigbee geconnecteerd stopcontact installeren maar zit met betonnen welfsels +wapeningsnetten tussen de verdiepingen. Langs de trap zijn er geen stopcontacten om als versterker te gebruiken. De traphal zelf is niet van beton maar van hout.

Iemand praktische ervaring of Zigbee in zo’n omstandigheden kan werken?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik vind zigbee op dat vlak weinig betrouwbaar. Soms komt het signaal door, soms niet. Je zal altijd voldoende versterkers nodig hebben voor meer betrouwbaarheid.

Misschien zijn versterkers in het bakje van de lichtschakelaar een optie? Je kan ook spelen met versterkers op verdiep er vlak onder of boven. Je hebt geen line of sight nodig, dus beetje out of the box denken. Ik heb bijv. enkele Z-wave rolluiksturingen op het verdiep, dus de modules staan altijd onder stroom. Zitten gewoon in het bakje van op/neer knop. Door de verdeling over het verdiep vormen die een vrij goed "repeater mesh".
flimofly
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Bedankt! Ik begrijp dat het niet onmogelijk is om door over korte afstand het signaal door een betonnen welfsels te sturen. Ik denk dat ik dus eens experimenteer.
didi79 schreef: 11 jun 2023, 07:58 Misschien zijn versterkers in het bakje van de lichtschakelaar een optie?
Bedoel je dan Zigbee lichtschakelaars? Of een zeer compacte repeater die je achter een klassieke schakelaar kan stoppen? Heb je daar een voorbeeld van?

Ik heb busbekabeling en mijn lichtschakelaars zijn op zich gewoon niet meer dan een kleine printplaat. Ze vervangen door Zigbee schakelaars lijkt me een stap achteruit.

Lampen zijn wsl ook niet echt handig aangezien die met knop uitgezet kunnen worden (lijkt me toch bijna voor alle lampen nodig dat zo in te stellen) en dan sowieso niet meer als repeater werken als ik het goed begrijp.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

Bijna alle permanent van stroom voorziene Zigbee apparaten zijn routers/versterkers, dus ook lampen en de schakelaars, een goeie kans dat je er dus wel door geraakt. Verder vormt Zigbee een mesh, dus geraakt het er uiteindelijk wel door.

Eigenlijk heel weinig connectivity issues met Zigbee hierdoor, eerder problemen met de onbetrouwbaarheid van sommige Chinese rommel, ongeacht het protocol.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

flimofly schreef: 11 jun 2023, 09:13 Heb je daar een voorbeeld van?
Eender welke goedkoopste module. Je moet ze niet te gebruiken om te schakelen hé.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

liber! schreef: 11 jun 2023, 09:46 Bijna alle permanent van stroom voorziene Zigbee apparaten zijn routers/versterkers, dus ook lampen en de schakelaars, een goeie kans dat je er dus wel door geraakt. Verder vormt Zigbee een mesh, dus geraakt het er uiteindelijk wel door.
@flimofly : een aantal Zigbee apparaten in de traphal (lampen, sensoren,schakelaar) zouden de mesh inderdaad moeten kunnen sluiten. Ik heb bijvoorbeeld een lamp en (bewegings) sensor en schakelaar per verdieping om de verlichting in traphallen te automatiseren (of manueel te overrulen).

PS: niet alle vendors praten met mekaar via Zigbee. Bijvoorbeeld praten enkel 'friends of Hue' met Philips Hue. Niko heeft 'friend of Hue' producten.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Hier werkt het perfect tussen de verschillende verdiepen. (nieuwbouw, grote overspanningen met gewapend beton)

Ik gebruik op enkele plaatsen een lidl zigbee stopcontact (in kelder en op +1 en alles communiceert zonder problemen. Dichtste punt bij het zigbee stopcontact is in lengte toch snel 9m, door enkele muren en door het gewapende beton.
Verbaasd mij echt hoe goed dit werkt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

vanpeers schreef: 13 jun 2023, 19:44 Dichtste punt bij het zigbee stopcontact is in lengte toch snel 9m, door enkele muren en door het gewapende beton.
Dat is wel straf. Welke plugs gebruik je als repeater?
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

didi79 schreef: 13 jun 2023, 20:32
vanpeers schreef: 13 jun 2023, 19:44 Dichtste punt bij het zigbee stopcontact is in lengte toch snel 9m, door enkele muren en door het gewapende beton.
Lidl stekkers.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-tusse ... p100346198
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

vanpeers schreef: 14 jun 2023, 07:23
didi79 schreef: 13 jun 2023, 20:32
Lidl stekkers.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-tusse ... p100346198
Via Home Assistant met Zigbee2mqtt? Of via een andere oplossing?
flimofly
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Werken Philips Hue of Ikea Tradfri lampen als zigbee repeater samen met Niko Home Control?