Zou deze mail spam kunnen zijn of echt van my e-box kunnen zijn.
Mail komt van dit adres: [email protected] en je word aangesproken met Beste en dan u echte naam.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Spam of echt van my e-box
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 75 keer
- Recent bedankt: 2 keer
In je e-box profielinstellingen is het mogelijk een gepersonaliseerde aanspreking in te vullen om het gemakkelijker te onderscheiden van een valse mail.
Je kiest beter niet je echte naam uiteraard aangezien zo'n zaken samen met mailadressen uitgelekt geraken bij website breaches.
Vul bijvoorbeeld Filip van België of Koning der Belgen in.
Je kiest beter niet je echte naam uiteraard aangezien zo'n zaken samen met mailadressen uitgelekt geraken bij website breaches.
Vul bijvoorbeeld Filip van België of Koning der Belgen in.
TV:
ISP:
Tel.:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Er zijn plots ook veel phishing mails van ebox met als afzender [email protected]. Aangezien spf en dmarc niet echt streng zijn ingesteld voor dat domain komen die mails nog vlot binnen bij sommige gebruikers.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 26 keer
Als je over die groene knop hovert dan zie je toch welke link erachter zit? De link die ik in m'n geschiedenis heb is https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/ebox.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Komt bij mij overeenBorromini schreef: 05 jun 2023, 20:03 Als je over die groene knop hovert dan zie je toch welke link erachter zit? De link die ik in m'n geschiedenis heb is https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/ebox.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Dit is
Maar deze mail is wel legit, en hebben velen onder ons ontvangen.
Tijdens Corona hebben we met zijn allen - op een sluikse manier - expliciet toestemming gegeven om onze overheidsdocumenten digitaal te ontvangen via My eBox .
Dat was toen blijkbaar nodig voor onze Corona pass.
Nu hebben ze blijkbaar vastgesteld dat duizenden burgers hun eBox nooit raadplegen, met de gevolgen vandien....
Ikzelf kreeg zopas een herinnering van VLABEL (Vlaamse Belastingsdienst) om ONMIDDELIJK mijn Verkeersbelasting - Aanslagjaar 2022 te betalen, met de niet mist-te-verstane toevoeging dat ik kan tegengehouden worden voor een controle langs de weg en het voertuig in beslag kan genomen worden
Blijkbaar werd het originele aanslagbiljet digitaal verzonden naar mijn eBox
Nu gaan ze de ongebruikte eBoxen verwijderen (deactiveren), zodat documenten in het vervolg terug per brief toegestuurd worden.
Pas Op:
Alle documenten die via eBox verstuurd werden, inclusief de mappen die je hebt aangemaakt, worden verwijderd (tenzij je deze hebt gedownload of uitgeprint), en dit binnen de 14 dagen .
Jammer dat de overheid zijn eigen regels niet volgt, waarbij ze de burgers aanraden om nooit op een link te drukken in een e-mail berichtboran_blok schreef: 06 jun 2023, 07:29 Het veiligste is in elk geval geen enkele link uit die mail te gebruiken en zelf direct naar my ebox te gaan.
Maar deze mail is wel legit, en hebben velen onder ons ontvangen.
Tijdens Corona hebben we met zijn allen - op een sluikse manier - expliciet toestemming gegeven om onze overheidsdocumenten digitaal te ontvangen via My eBox .
Nu hebben ze blijkbaar vastgesteld dat duizenden burgers hun eBox nooit raadplegen, met de gevolgen vandien....
Ikzelf kreeg zopas een herinnering van VLABEL (Vlaamse Belastingsdienst) om ONMIDDELIJK mijn Verkeersbelasting - Aanslagjaar 2022 te betalen, met de niet mist-te-verstane toevoeging dat ik kan tegengehouden worden voor een controle langs de weg en het voertuig in beslag kan genomen worden
Blijkbaar werd het originele aanslagbiljet digitaal verzonden naar mijn eBox
Nu gaan ze de ongebruikte eBoxen verwijderen (deactiveren), zodat documenten in het vervolg terug per brief toegestuurd worden.
Pas Op:
Alle documenten die via eBox verstuurd werden, inclusief de mappen die je hebt aangemaakt, worden verwijderd (tenzij je deze hebt gedownload of uitgeprint), en dit binnen de 14 dagen .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 511 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Vreemd, ik heb nooit mijn e-box moeten activeren.philippe_d schreef: 06 jun 2023, 11:16 Tijdens Corona hebben we met zijn allen - op een sluikse manier - expliciet toestemming gegeven om onze overheidsdocumenten digitaal te ontvangen via My eBox .
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
- Bedankt: 652 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat is bij banken overigens ook zo.philippe_d schreef: 06 jun 2023, 11:16 Dit isJammer dat de overheid zijn eigen regels niet volgt, waarbij ze de burgers aanraden om nooit op een link te drukken in een e-mail berichtboran_blok schreef: 06 jun 2023, 07:29 Het veiligste is in elk geval geen enkele link uit die mail te gebruiken en zelf direct naar my ebox te gaan.
"Wij vragen u *nooit* naar codes gegenereerd met zo'n bakje."
Ik bel ooit om mijn limiet te verhogen > "Ah, ik ga u doorverbinden met een computer die u een code gaat vragen via uw kaart en bakje."
"Hoezo? Jullie vragen toch nooit om codes?"
"Jawel, toch wel hoor."
En daar sta je dan.
Klopt.philippe_d schreef: 06 jun 2023, 11:16 Tijdens Corona hebben we met zijn allen - op een sluikse manier - expliciet toestemming gegeven om onze overheidsdocumenten digitaal te ontvangen via My eBox .
Ik zag dat toen ook aankomen, en heb die via telefoon aangevraagd (en op papier gekregen).
Daarna gewoon een fotootje van dat papier, en ik was gerust.
En ook geen gedoe met al dat "De QR code in de app heeft een bewegend ding om te bewijzen dat het geen screenshot is" gedoe; mijn foto van de papieren versie werd wel makkelijk aanvaard
Ik merkte recent ook op dat je de eBox ineens wel zelf kan deactiveren?philippe_d schreef: 06 jun 2023, 11:16 Nu hebben ze blijkbaar vastgesteld dat duizenden burgers hun eBox nooit raadplegen, met de gevolgen vandien....
Vroeger kon dat absoluut niet, en eenmaal geactiveerd, was er no way back.
Ze hebben blijkbaar bijgeleerd.
Als je bepaalde documenten aanvroeg, werd je ergens verwittigd dat door het online platform te gebruiken, je automatisch instemde om je eBox te activeren, en vanaf dan ook al je papieren via daar te krijgen.
Waarschijnlijk is die ooit zo geactiveerd geraakt dan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Voor iemand op Userbase met nickname 'Data technicus' vind ik het wel verbazend dat de vraag überhaupt gesteld wordt. Illustreert wel dat phishing gewoon een gigantisch probleem zal blijven, want voor jan met de pet is het al helemaal onbegonnen werk om die de nodige inzichten aan te leren.
-
- userbase crew
Dat is ook zo.
Er zijn al phishing mails etc geweest waar ook ik serieus heb moeten graven om te weten of ze phishing waren of niet (en dan is het vaak nog alleen maar omdat ik per service een apart email adres gebruik, en phishers dus vaak de verkeerde mails naar de verkeerde adressen sturen).
Gewone users kunnen er al *lang* echt niet meer aan uit, en dat gaat enkel erger worden.
Ik begin zelfs meer en meer false positives op te merken, waar legit mails verdacht beginnen te lijken (bv omdat ze een link hebben, of een typo ergens).
Er zijn al phishing mails etc geweest waar ook ik serieus heb moeten graven om te weten of ze phishing waren of niet (en dan is het vaak nog alleen maar omdat ik per service een apart email adres gebruik, en phishers dus vaak de verkeerde mails naar de verkeerde adressen sturen).
Gewone users kunnen er al *lang* echt niet meer aan uit, en dat gaat enkel erger worden.
Ik begin zelfs meer en meer false positives op te merken, waar legit mails verdacht beginnen te lijken (bv omdat ze een link hebben, of een typo ergens).
-
- Starter Plus
Een handige oplossing is om eBox te linken aan Doccle. Bij echte berichten in eBox krijg je dan ook een melding via Doccle.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hoe handig, 2 berichten ipv 1
De ebox is niet ideaal en zeker niet als verschillende overheden hun eigen ebox gaan gebruiken. Geregeld eens checken is dan nog de beste optie. Doccle heb ik net afgezet omdat ik inderdaad telkens 2 berichten kreeg.
De ebox is niet ideaal en zeker niet als verschillende overheden hun eigen ebox gaan gebruiken. Geregeld eens checken is dan nog de beste optie. Doccle heb ik net afgezet omdat ik inderdaad telkens 2 berichten kreeg.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Starter Plus
Het kan zelfs nog erger. Als je in KBC Mobile (en wellicht ook andere bank apps) Doccle linked, krijg je zelfs 3 voor 1Dizzy schreef: 08 jun 2023, 09:34 Hoe handig, 2 berichten ipv 1
Maar mits wat gericht notifications per app en emails filteren komt er wel iets gebruiksvriendelijk uit...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 26 keer
Op zich heb ik geen bezwaar tegen al die dingen in de eBox. Wel heb ik bezwaren tegen de stortvloed aan berichten om te melden dat je een bericht in je eBox hebt . Vlaanderen dat zich haast om te zeggen dat er in die 'federale' eBox een berichtje zit. De federale overheid die meldt dat ze datzelfde bericht eigenlijk zelf gestuurd hebben. Duidelijk weer een paar separatisten die daar hun zegje over moesten doen . En dan nog 'ns die hersendode 'beveiliging' dat je voor bepaalde gevoelige documenten iets zoals Itsme nodig hebt, wat niét op Linux werkt. Echt wel 'toegevoegde waarde'.
Die vervaldatum van die documenten is trouwens vaak een jaar, of soms zelfs meer. Dus dat belangrijke documenten zoals belastingaangiftes etc. binnen twee weken van dat platform verdwijnen... Daar wil ik wel 'ns een screenshot van zien, inclusief verzend- en ontvangstdatum.
Die vervaldatum van die documenten is trouwens vaak een jaar, of soms zelfs meer. Dus dat belangrijke documenten zoals belastingaangiftes etc. binnen twee weken van dat platform verdwijnen... Daar wil ik wel 'ns een screenshot van zien, inclusief verzend- en ontvangstdatum.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- userbase crew
Persoonlijk gebruik ik dat niet.
Ik heb in essentie niks tegen een eBox, maar ik verwacht wel dat alle belangrijke informatie *ook* via de papierpost binnenkomt.
Mijn emails blijven bv ook grotendeels ongelezen (is meer een verzamelbak voor vanalles).
Ook professioneel is email voor mij een "stuur het ns door en ik bekijk het ooit wel ns, als ik tijd heb" bakje; verwacht dus nooit een (snel) antwoord, daar zijn andere methodes voor.
Digitale facturen werken bij mij dus *echt* niet; de papieren versies leg ik in de weg op mijn bureau, en zo word ik daar automatisch aan herinnerd.
Zolang die eBox gebruiken ineens ook betekent dat de papieren versies niet meer doorkomen, vermijd ik dat als de pest.
Ik heb in essentie niks tegen een eBox, maar ik verwacht wel dat alle belangrijke informatie *ook* via de papierpost binnenkomt.
Mijn emails blijven bv ook grotendeels ongelezen (is meer een verzamelbak voor vanalles).
Ook professioneel is email voor mij een "stuur het ns door en ik bekijk het ooit wel ns, als ik tijd heb" bakje; verwacht dus nooit een (snel) antwoord, daar zijn andere methodes voor.
Digitale facturen werken bij mij dus *echt* niet; de papieren versies leg ik in de weg op mijn bureau, en zo word ik daar automatisch aan herinnerd.
Zolang die eBox gebruiken ineens ook betekent dat de papieren versies niet meer doorkomen, vermijd ik dat als de pest.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
- Bedankt: 96 keer
'Ook' is geen optie.
Als de eBox actief is kan een administratie die gebruiken. En als die deze gebruikt is het aan die administratie om te beslissen om al dan niet per briefpost ook nog het bericht te versturen.
Je mag er vanuit gaan dat als de ebox actief is alle administraties het via de ebox zullen versturen en niet meer per briefpost. Je mag geluk hebben als een herinnering toch ook nog per briefpost gaat verzonden worden. Diensten die bij actieve ebox het toch nog per post opsturen kunnen ook plots overschakelen op ebox zonder waarschuwing.
In praktijk is het alles of niets.
De eBox staat aan => volg die op. 'Ik wist het niet', 'Ik heb het niet gezien', 'Ik kan dat niet'; geen excuus. Wie hem kan aanzetten kan hem ook uitzetten.
Hoe de ebox uitschakelen;
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/m ... eactiveren
Ik heb het liefste de federale website voor de ebox; myebox.be
Is een portaal voor een enkele specifieke functie. Geen loket voor vanalles waar de ebox een extraatje is.
En je kunt instellen voor de notificatie emails een aanhef naar keuze - zoals 'Geachte Misluktelagedrukreiniger' - en kiezen om een specifiek icoontje in een zelf gekozen kleur in de berichten te zetten. Dat maakt dat het met die emails heel duidelijk is wat een echte is en wat niet.
Als de eBox actief is kan een administratie die gebruiken. En als die deze gebruikt is het aan die administratie om te beslissen om al dan niet per briefpost ook nog het bericht te versturen.
Je mag er vanuit gaan dat als de ebox actief is alle administraties het via de ebox zullen versturen en niet meer per briefpost. Je mag geluk hebben als een herinnering toch ook nog per briefpost gaat verzonden worden. Diensten die bij actieve ebox het toch nog per post opsturen kunnen ook plots overschakelen op ebox zonder waarschuwing.
In praktijk is het alles of niets.
De eBox staat aan => volg die op. 'Ik wist het niet', 'Ik heb het niet gezien', 'Ik kan dat niet'; geen excuus. Wie hem kan aanzetten kan hem ook uitzetten.
Hoe de ebox uitschakelen;
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/m ... eactiveren
Ik heb het liefste de federale website voor de ebox; myebox.be
Is een portaal voor een enkele specifieke functie. Geen loket voor vanalles waar de ebox een extraatje is.
En je kunt instellen voor de notificatie emails een aanhef naar keuze - zoals 'Geachte Misluktelagedrukreiniger' - en kiezen om een specifiek icoontje in een zelf gekozen kleur in de berichten te zetten. Dat maakt dat het met die emails heel duidelijk is wat een echte is en wat niet.
-
- userbase crew
Nu kan je hem tenminste uitzetten; vroeger kon dat niet (is vaak genoeg gezegd op het nieuws; eenmaal aan altijd aan).
Maar zoals ik al zei: ik weiger dat dus te gebruiken.
Van mij mogen ze het *en* in een eBox *en* op papier sturen, of gewoon alleen op papier. Ebox is optioneel, papier niet.
Maar zoals ik al zei: ik weiger dat dus te gebruiken.
Van mij mogen ze het *en* in een eBox *en* op papier sturen, of gewoon alleen op papier. Ebox is optioneel, papier niet.