Clean install WIN11
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 239 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Beste mede-forumgebruikers,
Ik heb onlangs eens HP Spectre aangekocht (14EF-2000). Er staat nogal wat bloatware op en sommige van de meegeleverde apps werken niet naar behoren.
Bijgevolg dacht ik een clean install uit te voeren van WIN11 zoals ik al tientallen keren gedaan heb. Het setup scherm verschijnt maar ... ik krijg geen cursor en moet zoeken naar toesten om toch verder te geraken.
Ik heb al gezocht op internet en het dubbel tikken in de linker boven hoek van de muis, helpt niet. Iemand enig idee hoe ik deze issue kan oplossen. Moet ik nog een driver laden ergens of is dit een win bug of ... ?
Dank voor jullie hulp.
Ik heb onlangs eens HP Spectre aangekocht (14EF-2000). Er staat nogal wat bloatware op en sommige van de meegeleverde apps werken niet naar behoren.
Bijgevolg dacht ik een clean install uit te voeren van WIN11 zoals ik al tientallen keren gedaan heb. Het setup scherm verschijnt maar ... ik krijg geen cursor en moet zoeken naar toesten om toch verder te geraken.
Ik heb al gezocht op internet en het dubbel tikken in de linker boven hoek van de muis, helpt niet. Iemand enig idee hoe ik deze issue kan oplossen. Moet ik nog een driver laden ergens of is dit een win bug of ... ?
Dank voor jullie hulp.
-
- Elite Poster
Inderdaad, vooral geprobeerd met touchpad. Heb verder nog bluetooth mouse maar die werkt uiteraard ook niet wegens geen bt pairing mogelijkheid tijdens win setup.
Dank voor de reactie alvast
Dank voor de reactie alvast
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
- Bedankt: 440 keer
- Recent bedankt: 13 keer
HP gebruikt voor de Spectre reeks een special Synaptic Touchpad waarvan de drivers niet in de standaard builds zitten. Je kan deze ofwel preloaden (vereist basiskennis PowerShell) ofwel neem je best een aparte muis met draad of usb dongle. Want eens Windows geïnstalleerd zal je nog altijd geen cursor hebben
Succes !
Succes !
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Als alles klopt zou het zo moeten werken.
Ik heb pas nog een ACER laptop opnieuw geïnstalleerd, maar het touchpad wilde niet meer werken.
Uiteindelijk bleek er ergens een optionele Windows update klaar te staan. Deze worden niet automatisch geïnstalleerd.
Deze update manueel gestart, en pas toen werkte het touchpad terug.
Mvg
Ik heb pas nog een ACER laptop opnieuw geïnstalleerd, maar het touchpad wilde niet meer werken.
Uiteindelijk bleek er ergens een optionele Windows update klaar te staan. Deze worden niet automatisch geïnstalleerd.
Deze update manueel gestart, en pas toen werkte het touchpad terug.
Mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 79 keer
- Recent bedankt: 6 keer
@edwin.d maar dat is pas nadat Windows geïnstalleerd is.
TS zocht een oplossing om de installatie te kunnen aanvatten.
Het komt wel vaker voor dat Windows exotische hardware niet automatisch herkent.
Vaak zijn de drivers wel te vinden op de site van de producent, maar voor alle zekerheid kun je vóór herinstallatie beter eerst een backup maken van alle aanwezige drivers op je systeem. Als nadien in "apparaatbeheer" blijkt dat er onbekende hardware aanwezig is kun je je nog behelpen met die backup.
Ik koop wel vaker van die Chinese mini-pc's en dat is altijd het eerste wat ik doe na aankomst, een backup van de drivers en een herinstallatie van Windows.
TS zocht een oplossing om de installatie te kunnen aanvatten.
Het komt wel vaker voor dat Windows exotische hardware niet automatisch herkent.
Vaak zijn de drivers wel te vinden op de site van de producent, maar voor alle zekerheid kun je vóór herinstallatie beter eerst een backup maken van alle aanwezige drivers op je systeem. Als nadien in "apparaatbeheer" blijkt dat er onbekende hardware aanwezig is kun je je nog behelpen met die backup.
Ik koop wel vaker van die Chinese mini-pc's en dat is altijd het eerste wat ik doe na aankomst, een backup van de drivers en een herinstallatie van Windows.
-
- Elite Poster
Dank voor de reacties aan iedereen.
Ik heb PowerShell al gebruikt maar nog niet tijdens een WIN- installatieproces. Ik laat weten of ik iets gevonden heb ...
Toegevoegd na 1 uur 32 minuten 48 seconden:
Al een uur aan het zoeken maar nog niets gevonden.
Een retorische vraag: ik heb de drivers van het touchpad gedownload van de HP site. Dit was een .exe bestand. Ik heb dit "uitgepakt" of ge-unzipped en heb nu een submap met .inf file in.
Waarschijnlijk te simplistisch maar als ik nu in het windows setup scherm kies voor 'driver laden' en daarbij verwijs naar een andere usb-stick of usb-hdd met de submap waar de .inf file gelokaliseerd is, zou windows deze automatisch installeren / preloaden ... ? Ik zoek verder ondertussen ...
EDIT: dit al gevonden https://woshub.com/integrate-drivers-to ... all-media/
Ik ga eens 'googelen' en kijken of ik iets vind onder 'how preload synaptic touchpad drivers on install win11' of zoiets.Sasuke schreef: 27 mei 2023, 12:19 HP gebruikt voor de Spectre reeks een special Synaptic Touchpad waarvan de drivers niet in de standaard builds zitten. Je kan deze ofwel preloaden (vereist basiskennis PowerShell) ofwel neem je best een aparte muis met draad of usb dongle. Want eens Windows geïnstalleerd zal je nog altijd geen cursor hebben
Succes !
Ik heb PowerShell al gebruikt maar nog niet tijdens een WIN- installatieproces. Ik laat weten of ik iets gevonden heb ...
Toegevoegd na 1 uur 32 minuten 48 seconden:
Al een uur aan het zoeken maar nog niets gevonden.
Een retorische vraag: ik heb de drivers van het touchpad gedownload van de HP site. Dit was een .exe bestand. Ik heb dit "uitgepakt" of ge-unzipped en heb nu een submap met .inf file in.
Waarschijnlijk te simplistisch maar als ik nu in het windows setup scherm kies voor 'driver laden' en daarbij verwijs naar een andere usb-stick of usb-hdd met de submap waar de .inf file gelokaliseerd is, zou windows deze automatisch installeren / preloaden ... ? Ik zoek verder ondertussen ...
EDIT: dit al gevonden https://woshub.com/integrate-drivers-to ... all-media/
-
- userbase crew
-
- Elite Poster
Al herhaaldelijk deze procedure gevolgd maar zonder resultaat. Telkens krijg ik in powershell de melding dat de installatie van drivers geslaagd is. Toch doe ik waarschijnlijk iets verkeerd. Ik installeer alle inf files binnen de ge-unzipte map met synaptic en wif drivers en telkens wordt bij het uitvoeren van de procedure gemeld dat de installatie geslaagd is.Sasuke schreef: 28 mei 2023, 17:12 10 seconden googelen … https://w365.dk/index.php/2022/03/19/ho ... ows-10-11/
Met usb muis geraak ik verder maar nu strand ik op het ontbreken van een wifi-driver waardoor de laptop tijdens het setup proces geen connectie maakt met het internet en ik dus niet verder kan. Er is ook geen LAN- aansluiting op de laptop.
Ik heb al enkele voormiddagen eraan opgeofferd maar krijg de klus maar niet geklaard ...
HP herstelmedia kopen zeker met opnieuw alle bloatware vandien ... ?
EDIT: hp cloud recovery ook gevonden maar het extraheren van de download wil niet lukken (verschillende sticks en pc's geprobeerd)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 362 keer
De setup kan je toch afronden zonder internetverbinding? Ze steken het wellicht wat weg omdat ze willen dat je een MS account aanmaakt, maar volgens mij moet het mogelijk zijn.
Of misschien good old Windows 10? Kan je later ook nog altijd upgraden.
Of misschien good old Windows 10? Kan je later ook nog altijd upgraden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 19 keer
Volgens mij is dat zelfs niet nodig, je geeft gewoon een fictief Outlook.com adres op +wachtwoord en na 2 pogingen zal die dan normaal aangeven dat er iets verkeerd loopt en voorstellen een lokaal wachtwoord aan te maken.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 203 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het is voorlopig nog mogelijk, maar "wegsteken" kan je dat niet meer noemen, wanneer je eigenlijk "onder de motorkap" moet gaan om dingen te bypassen.DaNi0 schreef: 10 jun 2023, 14:52 Ze steken het wellicht wat weg omdat ze willen dat je een MS account aanmaakt, maar volgens mij moet het mogelijk zijn.
W10 "stak dat weg", door dat knopje goed te verschuilen; bij w11 is het al meer "hacking" geworden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
- Bedankt: 504 keer
Het begint inderdaad steeds meer te lijken op het vinden van een telefoonnummer van een "service gericht" bedrijf
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- userbase crew
Ik heb zelf ook een Spectre 14-EF0000 dan (model 2022) en gebruik nochthans ook die procedure hoor Ik zal ff een aangepaste iso maken met de drivers voor jouw versie en die ergens neerzetten voor download dan. Gewoon daarna de iso met rufus ofzo op een stick zetten.koenraaddeconinck schreef: 10 jun 2023, 09:10Al herhaaldelijk deze procedure gevolgd maar zonder resultaat. Telkens krijg ik in powershell de melding dat de installatie van drivers geslaagd is. Toch doe ik waarschijnlijk iets verkeerd. Ik installeer alle inf files binnen de ge-unzipte map met synaptic en wif drivers en telkens wordt bij het uitvoeren van de procedure gemeld dat de installatie geslaagd is.Sasuke schreef: 28 mei 2023, 17:12 10 seconden googelen … https://w365.dk/index.php/2022/03/19/ho ... ows-10-11/
Toegevoegd na 55 minuten 39 seconden:
UPDATE: You have a PM
-
- Starter
Na je standaard installatie van windows kan je de driver support tool installeren (selfservice)
Deze tool zal automatisch de laatste drivers installeren. Best deze installatie files bij te houden voor in de toekomst
Ipv in de toekomst een volledig herinstallatie uit te voeren kan je evengoed een gewone windows reset uitvoeren.
Dit is hetzelfde effect maar gemakkelijker uit te voeren.
Deze tool zal automatisch de laatste drivers installeren. Best deze installatie files bij te houden voor in de toekomst
Ipv in de toekomst een volledig herinstallatie uit te voeren kan je evengoed een gewone windows reset uitvoeren.
Dit is hetzelfde effect maar gemakkelijker uit te voeren.
-
- Elite Poster
Een standaard installatie vraagt wel al wat omwegen als je bv. zoals ik geen wifi hebt wegens ontbrekende driver voor de draadloze netwerk adapter. Dan moet je beginnen van alles uithalen om er te geraken met een off line account.
Ik geef de voorkeur aan Sauske zijn manier van werken en de door hem geposte link met een werkwijze om alsnog drivers toe te voegen aan de ISO- file. Ik heb deze procedure naderhand op een ander toestel geprobeerd en ze werkt perfect.
Hopelijk gaat Microsoft bij WIN12 meer drivers standaard ondersteunen bij begin van het installatie proces ...
Ik geef de voorkeur aan Sauske zijn manier van werken en de door hem geposte link met een werkwijze om alsnog drivers toe te voegen aan de ISO- file. Ik heb deze procedure naderhand op een ander toestel geprobeerd en ze werkt perfect.
Hopelijk gaat Microsoft bij WIN12 meer drivers standaard ondersteunen bij begin van het installatie proces ...
-
- Elite Poster
Dit weekend heeft een buur me gevraagd om een clean install van win11 uit te voeren op een nieuwe laptop van hem, een Asus Zenbook 14 OLED. Hij heeft ook een synaptic touchpad, dus ik verwacht ook hier het probleem dat tijdens de windows installatie de hardware drivers niet zullen geïnstalleerd worden.
Uiteraard kun je bij een werkende installate vanuit apparaatbeheer nagaan welk 'inf naam' hardware drivers hebben en deze extraheren (back-uppen).
Iemand die weet of je dergelijke geëxtraheerde drivers kunt laden wanneer je tijdens het installatie proces op de pagina komt met de optie 'stuurprogramma's laden'? Ik dacht dat deze optie vnl. voorzien is om drivers voor drives die anders niet toegankelijk zijn te preloaden of kun je ook andere hardware drivers in dit stadium - dus voor de feitelijke win-installaite - opladen?
Ik vind op het net alleen info over het opladen van harde schijf controllers op deze manier.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
Uiteraard kun je bij een werkende installate vanuit apparaatbeheer nagaan welk 'inf naam' hardware drivers hebben en deze extraheren (back-uppen).
Iemand die weet of je dergelijke geëxtraheerde drivers kunt laden wanneer je tijdens het installatie proces op de pagina komt met de optie 'stuurprogramma's laden'? Ik dacht dat deze optie vnl. voorzien is om drivers voor drives die anders niet toegankelijk zijn te preloaden of kun je ook andere hardware drivers in dit stadium - dus voor de feitelijke win-installaite - opladen?
Ik vind op het net alleen info over het opladen van harde schijf controllers op deze manier.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 203 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mijn advies is: ben je bang dat er issues gaan zijn, test dan eerst op een reserve HDD/SSD, or neem tenminste een image van de bestaande install alvorens te beginnen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Waarom sluit je niet gewoon een USB-muis aan bij de installatie?
Dan heb je nadien tijd zat om de drivers te zoeken.
Voor drivers gebruik ik trouwens SDI: https://sdi-tool.org/
Heeft me al meermaals geholpen bij serieuze driver-issues.
Dan heb je nadien tijd zat om de drivers te zoeken.
Voor drivers gebruik ik trouwens SDI: https://sdi-tool.org/
Heeft me al meermaals geholpen bij serieuze driver-issues.
-
- Elite Poster
Dank voor jullie reacties.
De image heb ik al gemaakt.
Ga ook eens kijken naar de tool die Heist hier vermeldt.
Probleem is dat ik hetzelfde heb gehad met een andere Asus. USB-muis lost inderdaad issue op met touchpad maar ook - net zoals bij mijn HP-Spectre - was ook de wifi-adpater inactief en er is geen lan-aansluiting op die toestellen tegenwoordig.
Indien het niet werkt, maak ik terug ook een iso zoals Sasuke aangaf.
De image heb ik al gemaakt.
Ga ook eens kijken naar de tool die Heist hier vermeldt.
Probleem is dat ik hetzelfde heb gehad met een andere Asus. USB-muis lost inderdaad issue op met touchpad maar ook - net zoals bij mijn HP-Spectre - was ook de wifi-adpater inactief en er is geen lan-aansluiting op die toestellen tegenwoordig.
Indien het niet werkt, maak ik terug ook een iso zoals Sasuke aangaf.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Oa om die reden heb ik een cheap USB-LAN dongle gekocht.koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geledener is geen lan-aansluiting op die toestellen tegenwoordig.
Je hebt dat nooit nodig, tot je het toch eens nodig hebt .
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Heb ik ook voor gehad.
Windows voor de eerste keer geïnstalleerd op een zelfbouw pc
Op een gegeven moment wil die verbinding maken via het net.
Zowel wifi als lan werkte nog niet.
Daar sta je dan. Windows wacht op een antwoord van de server en jij wacht tot Windows wil verder gaan.
Gelukkig kon ik nog ergens een instelling aanpassen, diep verborgen, zodat Windows zich installeerde zonder internet.
Later kon ik dan de juiste drivers op een andere pc downloaden en via een stick instaleren.
Kan je niet via de Windows van de laptop, Windows opnieuw installeren, zonder behoud van data?
Normaal moet het dan wel goedkomen, buiten misschien de drivers van je touch-pqd.
Mvg
Windows voor de eerste keer geïnstalleerd op een zelfbouw pc
Op een gegeven moment wil die verbinding maken via het net.
Zowel wifi als lan werkte nog niet.
Daar sta je dan. Windows wacht op een antwoord van de server en jij wacht tot Windows wil verder gaan.
Gelukkig kon ik nog ergens een instelling aanpassen, diep verborgen, zodat Windows zich installeerde zonder internet.
Later kon ik dan de juiste drivers op een andere pc downloaden en via een stick instaleren.
Kan je niet via de Windows van de laptop, Windows opnieuw installeren, zonder behoud van data?
Normaal moet het dan wel goedkomen, buiten misschien de drivers van je touch-pqd.
Mvg
-
- Elite Poster
Inderdaad, hoe eenvoudig kan een oplossing soms zijn. Bedankt Heist ! Ga direct eens googelen zie ...heist_175 schreef: 4 maanden geledenOa om die reden heb ik een cheap USB-LAN dongle gekocht.koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geledener is geen lan-aansluiting op die toestellen tegenwoordig.
Je hebt dat nooit nodig, tot je het toch eens nodig hebt .
Toegevoegd na 17 minuten 10 seconden:
Inderdaad, in place update is ook een optie zonder behoud van data dan. Dank voor de reactie.edwin.d schreef: 4 maanden geleden Kan je niet via de Windows van de laptop, Windows opnieuw installeren, zonder behoud van data?
Mvg