Een KMO heeft gemerkt dat er al een hele tijd maandelijks een klein bedrag op een credit card wordt aangerekend, met als vermelding enkel "Google Play". Dus geen naam van een app of een account.
Los van wat het is, weten we ook niet wie dit heeft aangevraagd (dus op welke account); de kaart oa werd wel voor marketing-doeleinden gebruikt en daar is de voorbije jaren wel wat verloop geweest. Al wat ik heb is de info van de credit card, een bedrag en een datum waarop het aangerekend wordt.
Ik heb Google gecontacteerd maar die verwijzen door naar hun community support (in zekere zin ook een forum dus) en daar kreeg ik te horen dat Google me niet gaat helpen.
Ik zal dus moeten uitzoeken of ik één specifieke schuldeiser kan blokkeren op die credit card, of toch op zijn minst een refund request indienen bij de bank.
Hoe gaan andere bedrijven daar eigenlijk mee om? Hoe betaal je van die kleine online services? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat die allemaal met zoiets als Revolut werken?
Google Play aanrekening op credit card - wat?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 91 keer
Je kunt toch bij de bank vragen om die betalingen aan Google play te laten blokkeren. Als bij die persoon zijn app dan niet meer werkt zal die toch wel komen klagen, dan weet je wie die betalingen heeft gedaan. Of creditcard laten blokkeren en een nieuwe aanvragen. Dan kloppen de gegevens van de kaart niet meer die Google play heeft en stoppen de betalingen ook.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Data technicus 19 mei 2023, 19:43, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 31 keer
Normaal gezien kan je die wel stoppen door dit formulier te gebruiken:
https://support.google.com/googleplay/workflow/10950207#
https://support.google.com/googleplay/workflow/10950207#
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 116 keer
Die form heb ik geprobeerd; die kan je enkel gebruiken op terugbetaling van een app aan te vragen, maar dan moet je wel kunnen zeggen welke app (en het ticket openen vanuit het account waarop de app gekocht is, en die ken ik dus niet). Dat heeft dus toch niets geleid.
Kan je bij eender welke credit card/bank zeggen dat één schuldeiser geblokkeerd moet worden?
Kaart vervangen heeft wel wat impact want dan moeten alle andere zaken die wél legitiem zijn ook overgezet worden. Vandaar mijn vraag hoe andere KMO's dat oplossen.
Kan je bij eender welke credit card/bank zeggen dat één schuldeiser geblokkeerd moet worden?
Kaart vervangen heeft wel wat impact want dan moeten alle andere zaken die wél legitiem zijn ook overgezet worden. Vandaar mijn vraag hoe andere KMO's dat oplossen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 92 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als het een kaart is van Fortis, dan kun je alvast geen schuldeisers blokkeren.
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... beëindigen.
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... beëindigen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
- Bedankt: 26 keer
Meerdere kaarten aanvragen, en de werknemers in kwestie die kaarten nodig hebben een kaart op naam geven, of werken met virtuele aanbieders zoals bv. Airplus. Eén kaart - ook binnen een klein bedrijf - is een recept voor misbruik, jammer genoeg. Zodra iemand door heeft dat die door veel handen gaat en die uitgaven niet op de voet worden opgevolgd is de verleiding snel groot om daarvan te profiteren. Als de kaart op naam is is de persoon in kwestie verantwoordelijk en dan wordt er ook niet lichtzinnig mee omgesprongen.
Het kan perfect legitiem zijn natuurlijk, die app die op Google Play werd aangekocht, maar dan vraag je je wel af waarom de persoon in kwestie dat niet netjes gemeld heeft dat dat maandelijks van de kaart zou gaan.
Het kan perfect legitiem zijn natuurlijk, die app die op Google Play werd aangekocht, maar dan vraag je je wel af waarom de persoon in kwestie dat niet netjes gemeld heeft dat dat maandelijks van de kaart zou gaan.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Misschien heeft die dat wel gemeld maar is de boodschap niet tot bij de juiste personen geraakt of verloren gegaan, vergeten,...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Airplus is dat de uitgever van de Brussels airlines creditcards?Borromini schreef:Meerdere kaarten aanvragen, en de werknemers in kwestie die kaarten nodig hebben een kaart op naam geven, of werken met virtuele aanbieders zoals bv. Airplus. Eén kaart - ook binnen een klein bedrijf - is een recept voor misbruik, jammer genoeg. Zodra iemand door heeft dat die door veel handen gaat en die uitgaven niet op de voet worden opgevolgd is de verleiding snel groot om daarvan te profiteren. Als de kaart op naam is is de persoon in kwestie verantwoordelijk en dan wordt er ook niet lichtzinnig mee omgesprongen.
Wat is de kost van zo'n virtuele kaart?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
- Bedankt: 26 keer
Airplus is ondertussen een dochter van de Lufthansa-groep, dus het kan dat zij de Mastercards van Brussels Airlines uitgeven, maar daar heb ik geen idee van.
Van prijszetting heb ik evenmin een idee, ik zit niet aan de inkoopkant op het werk, alleen aan de gebruikerskant.
Van prijszetting heb ik evenmin een idee, ik zit niet aan de inkoopkant op het werk, alleen aan de gebruikerskant.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
Ik vrees dat het inderdaad een kaart van BNP Paribas is; dat gaat dus ook niet werken. Ongetwijfeld is die aankoop ooit legitiem en goedgekeurd geweest maar niemand herinnert het zich nog.
Het idee van meerdere kaarten is wel mooi, maar dan moet je er wel aan denken dat als een werknemer het bedrijf verlaat dat alle diensten die je wél nog nodig hebt overgezet worden.
Vandaar de vraag: heeft iemand best practices van hoe een klein bedrijf hiermee omgaat?
Het idee van meerdere kaarten is wel mooi, maar dan moet je er wel aan denken dat als een werknemer het bedrijf verlaat dat alle diensten die je wél nog nodig hebt overgezet worden.
Vandaar de vraag: heeft iemand best practices van hoe een klein bedrijf hiermee omgaat?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik vraag me dan af of er veel moet aangekocht worden?
Lijkt me dat je aantal werknemers dat aankopen kan doen met een kaart van de onderneming liefst zo beperkt mogelijk is.
Ofwel doet de verantwoordelijke dan zelf de aankopen, ofwel werk je met kostennota's (werknemer betaalt en vraagt dan de terugbetaling).
Ivm. meerdere kaarten: je moet niet per werknemer een kaart nemen, maar bv. per afdeling.
Best eens bespreken met boekhouder en/of bank wat de mogelijkheden en beste oplossingen zijn.
Lijkt me dat je aantal werknemers dat aankopen kan doen met een kaart van de onderneming liefst zo beperkt mogelijk is.
Ofwel doet de verantwoordelijke dan zelf de aankopen, ofwel werk je met kostennota's (werknemer betaalt en vraagt dan de terugbetaling).
Ivm. meerdere kaarten: je moet niet per werknemer een kaart nemen, maar bv. per afdeling.
Best eens bespreken met boekhouder en/of bank wat de mogelijkheden en beste oplossingen zijn.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 9 keer
De simpelste manier card laten schrappen bij bank.SpecialK schreef: 19 mei 2023, 19:18 Een KMO heeft gemerkt dat er al een hele tijd maandelijks een klein bedrag op een credit card wordt aangerekend, met als vermelding enkel "Google Play". Dus geen naam van
Hoe gaan andere bedrijven daar eigenlijk mee om? Hoe betaal je van die kleine online services? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat die allemaal met zoiets als Revolut werken?
Een volledig nieuwe aanvraag geen vervang card.
Probleem opgelost.
-
- Elite Poster
Tegenwoordig met al die subscriptions wordt daar toch wel wat mee gekocht ja.
Google Workspace, Visio licenties, wat dingen van Acrobat, da's tegenwoordig bijna allemaal in abonnementsformule en bijna allemaal uitsluitend via credit card te betalen, zolang je klein bent. De meeste van die dingen zitten op dezelfde credit card; als ik die laat schrappen moet ik al die services weer overzetten en voor de tijd die ik daarin ga steken kunnen we gerust dat onbekende abonnement blijven betalen tot de credit card over drie jaar vanzelf vervalt. Dus dat beschouw ik eigenlijk niet als een valabele optie.
Google Workspace, Visio licenties, wat dingen van Acrobat, da's tegenwoordig bijna allemaal in abonnementsformule en bijna allemaal uitsluitend via credit card te betalen, zolang je klein bent. De meeste van die dingen zitten op dezelfde credit card; als ik die laat schrappen moet ik al die services weer overzetten en voor de tijd die ik daarin ga steken kunnen we gerust dat onbekende abonnement blijven betalen tot de credit card over drie jaar vanzelf vervalt. Dus dat beschouw ik eigenlijk niet als een valabele optie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 494 keer
Ik ga er dus vanuit dat je dit al gedaan hebt, zonder succes: https://support.google.com/googleplay/answer/2851610
(ik merk terloops ook even op dat de transactiebeschrijving die je geeft - "Google Play" - geen beschrijving is waarmee de echte Google Play transacties aanrekent, althans volgens die pagina)
In dat geval, en in de veronderstelling dat het geen frauduleuze transacties zijn ondanks de ogenschijnlijk niet-legitieme transactiebeschrijving, via Google contactformulier - voor zover je dat vindt - melden dat je het abo wil stopzetten. Zoveel mogelijk details geven: kaarttype, laatste cijfers, vervaldatum, naam, bedrag, billing address, datum laatste transacties, evt kopie uitgavenstaat. Vermelden dat je kaarthouder bent, en geen toegang hebt tot de Google Play account van waar de transacties gebeuren.
Indien geen contactformulier (typisch Google) dan maar per fax in het Engels naar +353 1 686 5660 of per brief naar Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ierland.
Indien transacties hierna blijven doorgaan: transactie betwisten bij bank met code 13.2 (Cancelled Recurring Transaction). Bewijs correspondentie bijvoegen, ook al reageert Google niet. NIET zeggen dat de transacties niet-geautoriseerd of frauduleus zijn. Merk op dat je enkel de transacties kan betwisten die gebeuren nadat je Google gecontacteerd hebt, niet de transacties van ervoor. Indien per contactformulier/fax moet je hier bovendien 1 werkdag wachttijd toevoegen, per brief is het 7 werkdagen na verzending.
Voordelen: transacties gaan dan wel stoppen + kaart wordt niet vervangen gezien niet-frauduleuze transactie/betwisting
Nadelen:
* kruipt ook tijd in
* indien het onbewust toch een Google account betreft van de KMO, ganse account mogelijks geblokkeerd
* kaart gaat wellicht intern bij Google geblokkeerd worden, ook voor het gebruik door andere accounts
Indien dit allemaal te veel werk is, dan best gewoon zo laten. Indien wel frauduleus: kaart vervangen, geen andere optie.
En hoe voorkom je dit? Door de afschriften te behandelen als facturen en minstens maandelijks na te gaan en alle transacties overeen te stemmen met de interne administratie (alsook verantwoordelijke + backup). Ja, ook voor KMO's is dit de methode.
En hoe betaal je als KMO kleine uitgaves? Inderdaad, zoveel mogelijk met kredietkaart gezien de afrekening per periode wat het beheer wel vereenvoudigt.
(ik merk terloops ook even op dat de transactiebeschrijving die je geeft - "Google Play" - geen beschrijving is waarmee de echte Google Play transacties aanrekent, althans volgens die pagina)
In dat geval, en in de veronderstelling dat het geen frauduleuze transacties zijn ondanks de ogenschijnlijk niet-legitieme transactiebeschrijving, via Google contactformulier - voor zover je dat vindt - melden dat je het abo wil stopzetten. Zoveel mogelijk details geven: kaarttype, laatste cijfers, vervaldatum, naam, bedrag, billing address, datum laatste transacties, evt kopie uitgavenstaat. Vermelden dat je kaarthouder bent, en geen toegang hebt tot de Google Play account van waar de transacties gebeuren.
Indien geen contactformulier (typisch Google) dan maar per fax in het Engels naar +353 1 686 5660 of per brief naar Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ierland.
Indien transacties hierna blijven doorgaan: transactie betwisten bij bank met code 13.2 (Cancelled Recurring Transaction). Bewijs correspondentie bijvoegen, ook al reageert Google niet. NIET zeggen dat de transacties niet-geautoriseerd of frauduleus zijn. Merk op dat je enkel de transacties kan betwisten die gebeuren nadat je Google gecontacteerd hebt, niet de transacties van ervoor. Indien per contactformulier/fax moet je hier bovendien 1 werkdag wachttijd toevoegen, per brief is het 7 werkdagen na verzending.
Voordelen: transacties gaan dan wel stoppen + kaart wordt niet vervangen gezien niet-frauduleuze transactie/betwisting
Nadelen:
* kruipt ook tijd in
* indien het onbewust toch een Google account betreft van de KMO, ganse account mogelijks geblokkeerd
* kaart gaat wellicht intern bij Google geblokkeerd worden, ook voor het gebruik door andere accounts
Indien dit allemaal te veel werk is, dan best gewoon zo laten. Indien wel frauduleus: kaart vervangen, geen andere optie.
En hoe voorkom je dit? Door de afschriften te behandelen als facturen en minstens maandelijks na te gaan en alle transacties overeen te stemmen met de interne administratie (alsook verantwoordelijke + backup). Ja, ook voor KMO's is dit de methode.
En hoe betaal je als KMO kleine uitgaves? Inderdaad, zoveel mogelijk met kredietkaart gezien de afrekening per periode wat het beheer wel vereenvoudigt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 494 keer
Geen reactie meer op gekomen - leid ik daar uit af dat het dan toch frauduleuze transacties zijn of waren (zoals ook volgt uit de interpretatie het support artikel van Google)?