DarkV schreef: 12 mei 2023, 18:24
In onze car policy is het momenteel nog onduidelijk... enerzijds staat er dat de laadpas in gans Europa werkt (kan en mag gebruikt worden) maar of dat ook betekend dat de kosten voor de werkgever zijn (of dat je hiervan de afrekening krijgt) is onduidelijk. Als ik het artikel lees dan ben ik zeker dat dit de argumentatie zal worden om het niet te doen.
Dat men eerst maar eens duidelijkheid schept waar dat artikel de mosterd vandaan haalt.
De kosten voor de tankkaart en laadkaart zijn hier trouwens al jaar en dag binnen de Benelux (of daarbuiten mits toestemming van de werkgever) op kosten van de werkgever.
Dit staat ook vermeld in onze car policy... wat betekend dat je dus verplicht thuis moet laden. Heb je dus een tweede residentie/buitenverblijf dan kan je daar dus niet opladen, zelfs niet met een slimme laadkabel (blijkbaar mag die ook maar op één adres gebruikt worden). Het gekke is wel dat indien er naast je deur een (semi)puiblieke laadpaal staat je deze dus wel mag gebruiken... hoe gek mag het zijn
Nogmaals verwijzing naar eerste opmerking. Gaat dat artikel over de carpolicy van een bepaald bedrijf of is dit een ommezwaai van de fiscus die plots zal gelden voor ieder bedrijf?
Hier moet je ook helemaal niet verplicht thuis laden en al zeker niet dagelijks. Wie dat laatste verzonnen heeft doet er echt wel alles aan om EV in een verdomhoekje te plaatsen. Moet je dan iedere dag net zoveel gaan laden dan je denkt de volgende dag nodig te hebben? Of als je eens "teveel" geladen hebt toerkes gaan maken zodat je zeker de volgende dag ook nog kan laden?
Hier kan je vrij kiezen tussen thuis laden (voor wie er plaats voor heeft met een laadpaal, voor wie er geen plaats voor heeft met een slimme granny laadkabel), met de laadkaart publiek gaan laden (binnen de BeNeLux zonder beperking noch beperking op AC laders noch DC snelladers) of aan de laadpalen op de parking van het bedrijf met de laadkaart laden.
Buiten de plug and charge laadpaal op het domicilie adres nog een laadpaal (semi publiek open gesteld) in een ondergrondse parkeergarage op een ander adres waar de laadkaart aan gekoppeld is zodat ook daar laden de rekening rechtstreeks naar de werkgever gaat. Afhankelijk van de carpolicy van het bedrijf kan het dus allemaal (zonder dat de fiscus daar tot op heden een probleem van gemaakt heeft).
De oplossing om op een andere locatie (adres) te laden is er een semi publieke laadpaal te plaatsen (krijg of kreeg je ook nog eens subsidies voor) en daar de laadkaart voor publiek laden aan te koppelen.
Volgens mij was dit op basis van de referentieprijs van de CREG... straks ga je nog een dynamische prijs moeten specificieren en als de stroom van je eigen zonnepanelen komt gaat men het nog weigeren van te betalen. Ik heb de indruk dat de fiscus geld geroken heeft.
Ik heb nog steeds de indruk dat dit een vraag van een specifiek bedrijf is en geen algemene regel voor ieder bedrijf van de fiscus. Het artikel is al van maart. Moest alles wat daarin staat gelden voor ieder bedrijf was er toch al vroeger een hoop trammelant over gemaakt?
al kan de werkgever zich natuurlijk achter de regeltjes verstoppen.
Hangt uiteraard van de mindset van de individuele werkgever af.
Als deze tegen EV is zou hij zo'n regels kunnen uitwerken.
Indien hij pro EV is en dit onder de werknemers wil promoten zal deze juist in positieve zin afwijken van wat minimaal mogelijk is.
Toegevoegd na 15 minuten 29 seconden:
Trouwens op
https://www.fleet.be/fiscaliteit-en-ele ... ht-gemist/ lees ik als voorwaarde voor een gesubsidieerde laadpaal dat "2° het laadstation moet publiek toegankelijk zijn", op de initiele link van dit artikel staat dan weer "De laadpaal/thuislaadoplossing is niet publiek toegankelijk." ?
[/quote]
Die link naar de omzendbrief verwijst naar iets totaal anders, nl. fiscale tegemoetkoming voor het plaatsen van een eigen laadpaal op eigen kosten (dus niet op kosten van de werkgever).