Keuring elec. installatie bij verkoop woning

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
ben144
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

Aangezien ik van verschillende makelaars verschillende informatie heb gekregen, wil ik graag advies voordat ik onnodige kosten maak.

Situatie:

- Het huis heeft een elektrische installatie uit 1969.
- In 2003 is er veel vernieuwd, maar veel details hierover zijn niet meer terug te vinden. Ik heb wel een nieuwe aardingspin en een extra wit kastje met differentieel gezien (zie foto). Op de begane grond is alles vernieuwd en overal is er aarding aanwezig.
- De kelder en slaapkamers hebben nog geen aarding en er zijn oude stopcontacten aanwezig (maar wel stopcontacten zonder aardingspin, dus dit lijkt mij in orde).
- Hier en daar bevindt zich nog een oud stopcontact of schakelaar in de kelder die niet meer lijkt te werken (waarschijnlijk niet meer aangesloten maar vergeten weg te halen).
- Er zijn geen documenten of schema's

Wat te doen?

- Sommige makelaars raden in hun verkoopspraatje aan om niets te doen en gewoon te laten afkeuren (vanwege het ontbreken van een 1-draadschema) en het huis als niet-conform te verkopen.
- Anderen zeggen dat de zwarte zekeringkast geen probleem is, maar natuurlijk wel 1draadsschema (laten) maken. Dit zal veel tijd kosten om alles uit te zoeken of zijn daar handige truks voor ? Vervang ik ik dit scenario ook best de drukknop-zekeringen ?

Thanks.
keuringverkoop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Bij verkoop ben je idd verplicht een keuringsattest voor de verkoop te overhandigen (ten laatste bij verlijden authentieke akte). Ook zonder wijzigingen aan de installatie is een conform attest maar 25 jaar geldig.

Maar dat keuringsattest bij verkoop moet niet conform zijn. Het gaat immers louter over de aanwezigheid van een "proces-verbaal over het onderzoek van een elektrische laagspanningsinstallatie". Niet meer, niet minder.
Het is dus aan de verkoper of hij het als een meerwaarde ziet om te verkopen met een conform elektriciteitsattest en aan de koper of hij wil kopen met een niet conform attest. Indien de koper toch van plan is (ken de staat van de woning niet) te renoveren en o.a. de elektriciteit te vernieuwen heeft hij weinig aan een conform attest.
De koper moet de installatie in orde brengen binnen 18 (bij installatie ouder dan 1 oktober 1981) of 12 (alle andere gevallen) maanden. We zijn uiteraard in Vlaanderen waar er veel regels zijn maar nagenoeg geen controle op die regels. :-D
Wil je een conform attest dan zal je naast het eendraadschema's van de elektrische installatie overigens ook de situatieplannen van de elektrische installatie moeten bijvoegen.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 389 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Als verkoper zou ik idd geen kosten maken.
Het attest van de keurder dient gewoon om de koper op een (min of meer) objectieve manier te informeren over de staat van de elektrische installatie. Als een koper die zwarte kast ziet, heeft ie eigenlijk verder niets meer te zien aan de elektrische installatie: daar zullen serieuze werken aan nodig zijn.

Zoek u een keurder, laat die de installatie keuren met een attest, voeg dat toe bij verkoop en klaar.
Het is dan aan de koper om uit te maken hoe hij die installatie in regel wil brengen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Zo'n bakelieten kast is volgens mij nog steeds niet verboden; als je wat tijd steekt in het tekenen van de schema's en kalibreerelementen in de zekeringkast plaatst (heeft weinig praktisch nut maar daar zeuren ze altijd over...) heb je alweer een heel aantal opmerkingen minder. Hoe korter het lijstje, hoe beter voor de koper zou ik denken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Inderdaad, keuring voor verkoop is een staat-waarin-het-zich-bevindt keuring, het is aan de koper om zich al dan niet in regel te stellen.
Het kan natuurlijk een argument zijn om de prijs te drukken maar ik denk niet in die mate dat het uithaalt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 65 keer

Bericht

Ik zou het ook niet proberen fixen. Zorg dat het goedgekeurd is, met duidelijke omschrijvingen van wat er fout is.

Want fixen van electriciteit kan ook breekwerken inhouden en dan is zo iets beter door de volgende eigenaar, want die wil dan ook de afwerking naar zijn zin fixen.

Hou natuurlijk wel rekening dat dit een stuk van de vraagprijs kan afdoen. Ik denk ergens dat je beter de prijs 5k hoger zet en er dan 5k afdoet, ipv af te komen dat je dit al mee gerekend hebt. Maar ik ben geen verkoper natuurlijk,
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zou idd geen kabels gaan vervangen, maar er zijn een aantal standaard puntjes die je zo kan afvinken als je er een paar uur tijd in stopt en 20 eur aan kalibreerelementen spendeert. Als de koper ziet dat er enkel wat details overblijven is dat toch al een punt minder om over te zeuren.
ben144
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

Bedankt allemaal. Nog 1 vraag, klopt het dat voor die rond drukknop zekering (zie eerste foto) er geen kalibreerelementen bestaan ?
Ergens had ik ook gelezen dat als er geen kalibreerelementen bestaan en installatie is van voor 1981 het zo goedgekeurd zou kunnen worden.

(ik verwacht geen conform attest, want er zal ergens nog wel wat mis zijn, maar als ik zonder kosten wat puntjes kan weghalen is dat goed meegenomen denk ik)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 21 keer

Bericht

Dit zijn mini jumps.
Het probleem is meestal dat een gewone smeltveiligheid zoals die vroeger bestonden een pen en een bus hadden.
De houder had dus ook een pen en een bus en dit paste dan mooi in elkaar.
De mini jumps hebben echter twee hole pennen, die eigenlijk een bus vormen
Het toeval wil dat de pen van die oude houder in het gat van de bus past van de mini jump
Het is er niet voor gemaakt en bij hoge stromen kan dit (te) warm worden.
Nu zijn er houders waar de pen kan uitgedraaid worden, en waar je dan weer een bus kan indraaien zodat de mini jump beter past.
Een kalibratiehouder past daar helaas niet in.

Zo te zien zijn het nog bakelieten zekeringhouders.
Behoorlijk dus.

Mvg
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als ik de foto's van die kalibreerelementen bekijk, zit het verschil vooral in de uitsparing in het midden (vertikale lijn, een +-teken, bijna vierkant blokje). Dan moet de penautomaat in kwestie toch een uitsparing hebben die daar precies in past, want anders heeft het niet zoveel zin he. Of is het puur de kleur die je moet aangeven welke automaat erin mag?