Als ik alles goed gevolgd heb zal ook proximus eind 2024 stoppen met 3G
Vraag me af of men antennes moet wegnemen ze vervangen of kan dat software matig
Iemand een idee of ze dat gaan afbouwen op een voorgestelde termijn of plots alles afschakelen
Het einde van 3G
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 32 keer
3G is een manier van data overdracht.
Dit gebeurt op bepaalde frequenties. Deze kunnen verschillend zijn van provider tot provider en van land tot land.
Een antenne is afgestemd op een bepaalde frequentie.
Een antenne voor een hogere frequentie is meestal ook kleiner (korter) dan een antenne van een lagere frequentie.
Dus als de frequentie die voor 3G gebruikt wordt ook dienst gaat doen voor 4G of 5G zie ik niet in waarom ze die zouden vervangen.
Uitzend apparatuur gaat natuurlijk wel moeten vervangen worden, maar daar ga je niet veel van merken
Mvg
Dit gebeurt op bepaalde frequenties. Deze kunnen verschillend zijn van provider tot provider en van land tot land.
Een antenne is afgestemd op een bepaalde frequentie.
Een antenne voor een hogere frequentie is meestal ook kleiner (korter) dan een antenne van een lagere frequentie.
Dus als de frequentie die voor 3G gebruikt wordt ook dienst gaat doen voor 4G of 5G zie ik niet in waarom ze die zouden vervangen.
Uitzend apparatuur gaat natuurlijk wel moeten vervangen worden, maar daar ga je niet veel van merken
Mvg
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Ik gok dat de blokken die vrijkomen in de 900 MHz en 2100MHz banden (die nu nog toegewezen zijn voor 3G) zullen worden ingezet voor 5G
De hier goedgekeurde frequenties voor 5G zijn hier namelijk: 700 MHz, 900 MHz, 1800 Mhz, 1400 MHz 2100 MHz en 3600 MHz.
En er is in het verleden al een deel van de frequenties: 1800(2G/4G) & 2100(3G) naar 5G verhuist dacht ik.
2G op 900Mhz gaan ze niet uitbreiden gok ik. ik zie ze dit eerder samen met de 700 Mhz band gebruiken om de landelijke (dunner bevolkte) dekking van 5G uit te breiden
Antennes gaan ze dus niet vervangen (tenzij deze toevallig bijna net aan vervanging toe waren)
De zend apparatuur vermoedelijk wel. Bij 4G radios die 5G ready waren kon dit software matig.
De hier goedgekeurde frequenties voor 5G zijn hier namelijk: 700 MHz, 900 MHz, 1800 Mhz, 1400 MHz 2100 MHz en 3600 MHz.
En er is in het verleden al een deel van de frequenties: 1800(2G/4G) & 2100(3G) naar 5G verhuist dacht ik.
2G op 900Mhz gaan ze niet uitbreiden gok ik. ik zie ze dit eerder samen met de 700 Mhz band gebruiken om de landelijke (dunner bevolkte) dekking van 5G uit te breiden
Antennes gaan ze dus niet vervangen (tenzij deze toevallig bijna net aan vervanging toe waren)
De zend apparatuur vermoedelijk wel. Bij 4G radios die 5G ready waren kon dit software matig.
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Volgens mij is een 3G of 4G antenne met sectors en polarisatie helemaal niet gelijk aan de massive MIMO antennes van 5G hoor.edwin.d schreef: 22 apr 2023, 17:50 Dus als de frequentie die voor 3G gebruikt wordt ook dienst gaat doen voor 4G of 5G zie ik niet in waarom ze die zouden vervangen.
Omgekeerd kan een 5G systeem kan volgens mij wel via software een legacy LTE systeem emuleren, met een deel optimalisatie door beamforming.
Misschien bedoelde je de paal waaraan de antenne hangt?

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De fysieke antennes die ze nu plaatsen zijn geschikt voor zowel 3G, 4G als 5G. Het afschakelen zal een zuivere software aanpassing zijn. Nu al gebruikt Proximus de 2100MHz band voor zowel 3G als 5G.