adguard home: users & vtmgo

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Ik heb eens wat tijd en goesting om alles in orde te zetten. Een 2de fritzbox is aangesloten en geconfigureerd in mesh, da's al ok.
Nu wens ik de adguard home eens in orde te zetten.
Als ik nu naar de statistieken ga kijken zie ik enkel requests vanaf de fritzbox. Ik heb het vroeger nog gehad dat je daar elke client zag staan, maar vind nergens meer weer waar dit in te stellen...
Bij 'clientinstellingen' heb ik ze wel al elk een naam kunnen geven.

Daarnaast deed VTMgo wat onnozel door AGH. De reclame werd geblokkeerd, maar erna sprong het programma weer naar het begin, dus niet echt wenselijk. Daarom wil ik dat de chromecast geen blokkeringen krijgt. Ik heb het zo opgelost:
Afbeelding
Is dat de correcte manier?

En als laatste, AGH draait zoals het hoort, maar ik hoor soms dat een SDcard verre van betrouwbaar is, dus ik moet dat op de 1 of andere manier veilig stellen.
Ik heb hier nog wat nieuwe deftige kaartjes liggen en dacht dit gewoon te klonen, maar als ik dat in een card-reader aan mijn PC steek dan zie ik niets staan. Ik moet dan het kaartje formatteren, wat ik uiteraard niet wil doen, want de werkende AGH installatie staat daar op. Is er een manier om dat kaartje toch te dupliceren?
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Met software zoals Macrium Reflect?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 198 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Je kan in de Fritz! zowel voor de Fritz! zelf als voor het thuisnetwerk DNS-servers opgeven. Als je AGH een vast IP-adres heeft, kan je die via DHCP meegeven aan de clients op het thuisnetwerk. De DNS voor je Fritz! zelf zou ik niet op de AGH zetten.
Wil je vermijden dat bv. een Chromecast je AGH negeert, blokkeer dan alle uitgaande DNS-verkeer behalve dat van de AGH. Da's de manier hoe ik het hier thuis ingericht heb.
Computer(k)nul
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Sinna, hoe blokkeer je andere dns dingen in de fritz juist?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Ik wil juist niets blokkeren op de chromecast omdat VTMgo dan onnozel doet. Heb jij daar geen last van @Sinna?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 198 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

@liegebeestig: ik blokkeer gericht poorten door een filter te definiëren waarbij alle TCP-verkeer geblokkeerd wordt behalve poorten 25, 80, 110, 123, 443, 465, 587, 993, 995 en 8080 en alle UDP-verkeer geblokkeerd wordt behalve poort 123. Dat kan bij Internet > Filters > Lists. Dit profiel wijs je dan toen aan een Access Profile en dat Access Profile kan je dan via Parental Controls op toestelniveau gaan definiëren of zelfs standaard instellen.
Die filter past je uiteraard niet toe voor je AGH, anders kan die ook geen DNS meer resolven.
Op de Fritz! stel ik via Home Network > Network > Network Settings > IPv4 Settings dat de AGH als lokale DNS gebruikt moet worden.
Ik besef dat ik hiermee DoH niet filter, maar dat kan volgens mij ook niet op deze manier. DoT wordt wél gefilterd.

@cadsite: ik heb geen ChromeCast maar gebruik VTMGo op een Kodi. Hierdoor heb ik geen reclame meer. Een enkele keer moet ik een domein gaan whitelisten in AGH, maar dat is nu toch al even geleden.
Computer(k)nul