Foto spot remover

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Te Koop forum

Heeft er iemand ervaring met software voor "spot" (vuiltjes op de sensor) te verwijderen van je foto's ?

Liefst iets wat lokaal kan geinstalleer worden... ik heb niet echt zin foto's steeds te uploaden (naar een van vele online tooltjes).

Ondertussen is m'n sensor cleaning kit binnen gekomen... morgen eens voorzichtig proberen.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik lightroom6, daar kan je "vlekjes" in 1 klik mee verwijderen
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
Bedankt: 726 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Dustspots zijn inderdaad eenvoudig te verwijderen met Lightroom en nog beter met photoshop. In LR zit er zelfs een functie in om ze beter zichtbaar te maken.

Het is enkel een probleem als je er heel veel hebt en als ze op een vervelende plaats zitten, knal in het midden of op de rule of thirds.

Ik hecht er niet zoveel belang aan want je ziet ze zelfs niet op alle foto's (afhankelijk van onderwerp) en zeker bij landschap valt het mee. Ik heb ook mijn sensor een keertje laten reinigen bij Art & Craft en één keer zelf gedaan. Dat is goed gelukt maar de stofjes komen toch terug, zeker als je vaak van lens wisselt.

Nog een tip: als je spots hebt dan is het best deze eerst te verwijderen en daarna pas uw beelden te bewerken want de bewerkingen gaan anders de spots verknoeien en je krijgt ze dan moeilijker weg.
Tip nr 2: check ook of het probleem niet op de lens zit ipv op de sensor :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 647 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

DXo Photolab kan dat ook. Natuurlijk kan je beter je sensor schoonmaken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Was Google's Magic Eraser hier niet heel goed in? Is een lokale app. Ook om ongewenste mensen te verwijderen van je foto's etc.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Is eerder iets voor op GSM en minder als je iets serieus met de foto wil doen. Je hebt ook een abo nodig als je geen google/android phone hebt?

Die eraser is voor storende zaken op je foto zoals een toerist die in de weg loopt of iets dat je niet gezien hebt bij het nemen van de foto. Voor spots is content aware fill een goede optie, meestal onzichtbaar en anders probeer je gewoon opnieuw.

Heb je geen adobe progs, gebruik dan GIMP.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 07 apr 2023, 20:33 Ondertussen is m'n sensor cleaning kit binnen gekomen... morgen eens voorzichtig proberen.
Sensor ondertussen gekuist en alle stofjes/vlekjes zijn verdwenen.

Lightroom en DXo Photolab is betalende software (tenzij ik het in enkele dagen kan doen via de trial).

In het gratis Paint.Net kan ik een fill doen vanuit een nabij gelegen plek maar dat merk je soms toch wel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Met de gratis versie ben je inderdaad niet veel op dit vlak want de stofdeeltjes komen gegarandeerd terug.

Gimp is wel gratis maar ik weet niet hoe goed dat is in het verwijderen van stofdeeltjes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Wie iets verder wil gaan dan dustspots is er dit: the remove tool in PS beta.

PS wordt nog altijd beter en sommige zaken kunnen werkelijk uren werk besparen. Is uw ex een heks? simpel, gebruik de remove tool en ze verdwijnt als een heks :)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”