Ik zit al een tijdje met een idee. Momenteel wordt de thuisbatterijmarkt gedomineerd door lithium gebaseerde technologie. Het doel is batterijen compacter en efficiënter krijgen.
Nu, wat als dit niet zo'n belang zou zijn? Stel dat je nu effectief plaats genoeg hebt om een minder efficiënte thuisbatterij samen te knutselen? Liefst met huis tuin en keukenmiddeltjes? Dan kijk ik naar zoutbatterijen bijvoorbeeld. Deze kunnen volledig diepgeladen worden en maken geen gebruik van giftige stoffen. Geen speciale stuurelectronica nodig. Iemand al eens deze gedachtengang gevolgd? Of eventueel al iets mee gedaan?
Inefficiënte zelfbouw thuisbatterij?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Inderdaad. Iets dergelijks, maar met huis tuin en keuken gerief. Ik zeg maar, met zout van een waterverzachter kun je zout water maken. Samen met wat makkelijk toegankelijke metalen? Aluminium/koper zou bijvoorbeeld al een 2V spanning kunnen leveren. Maar het zou een accu moeten kunnen zijn. Die dus kan laden/ontladen en waarbij het volume van ondergeschikt belang is
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Onlangs botste ik op een betaalmuur waarachter een artikel zat dat een zonneboiler ook al een NO-GO was.
Sensatie of niet... het blijft moeilijk iets te vinden dat werkelijk centen opbrengt (batterijen doen dit volgens mij nog steeds niet).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Een (warmtepomp)boiler op zonnepanelen is uiteraard iets anders dan een zonneboiler.
Het artikel ging erover dat je een zonneboiler beter kan vervangen door PV panelen.
Met PV panelen + (warmtepomp) boiler warm je SWW op en wanneer dit op temperatuur is kan je met de elektriciteit van de PV panelen nog alle kanten uit (desnoods verkopen).
Eenmaal een zonneboiler het SWW op temperatuur gebracht heeft is al de verder toegevoegde energie nutteloos.
Een goed gedimensioneerde PV installatie doet je minstens centen besparen (afhankelijk van de productie zowel voor gewoon huishoudelijk verbruik + CV + SWW + mobiliteit + verkoop) en kan daarbovenop zelfs nog extra geld opbrengen.
Sol Invictus!