XGS-PON (afgesplitst uit "Glasvezel aanbod in België")

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Is er ondertussen hier iemand (blijkbaar wel een journalist van HLN liet ik me vertellen) die Internet snelheden boven 1Gbps haalt? Zo ja: hoe getest ... ik neem aan rechtstreeks op de PON met een toestel dat een 2.5Gbps of 10Gbps interface heeft. Of levert de provider een router die 2.5Gbps of 10Gbps interfaces heeft? De B-Box(4) toestellen, dacht ik, niet (maar ik hou het niet bij en heb er geen, toch geen 4, en ik gebruik eigen-router). Sterker: misschien hebben alle fiber klanten meer dan 1Gbps (ik hou up en down even buiten discussie) maar werkt dit niet net omdat de router het niet ondersteunt... Alle concrete erveringen boven 1Gbps zijn welkom. Zeker upload. PS: ik spreek even niet over interne (v)LAN Intranet speed, en kablering, ook die moet snelheden boven 1Gbps aankunnen, natuurlijk, net als alle switches. De zwakste schakel in de ketting bepaalt de stevigheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Proximus is gestart met test 8.5Gbit Fiber, zie viewtopic.php?t=63235
Daar is iemand die een speedtest gepost heeft.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

dior dna schreef: 04 apr 2023, 01:33 Is er ondertussen hier iemand die Internet snelheden boven 1Gbps haalt? Zo ja: hoe getest ... ik neem aan rechtstreeks op de PON met een toestel dat een 2.5Gbps of 10Gbps interface heeft.
Of levert de provider een router die 2.5Gbps of 10Gbps interfaces heeft? De B-Box(4) toestellen, dacht ik, niet (maar ik hou het niet bij en heb er geen, toch geen 4, en ik gebruik eigen-router).
Proximus is bezig met het uitrollen van XGS-PON in 5 steden: Gent, Antwerpen, Brussel (19 gemeenten), Luik en Namen. Verder regio's volgen gedurende 2023.
Bij de gebruiker zijn er 2 zaken nodig:
  • een nieuwe Fibermodem (ONT), dit is een 1-port XGS-PON ONT.
  • een multigigabit router (de Internet Box +, of een eigen router).
Aan de kant van Proximus zijn er natuurlijk ook aanpassingen nodig, zoals:
  • de backbone naar alle OLT's moeten geupgraded worden naar 10Gbps+.
  • de lijnkaarten in de OLT's moeten vervangen worden ("combo cards" GPON / XGS-PON).
  • waar nodig, vervangen van GPON-only glasvezels door glasvezel die XGS-PON ondersteunt.
Het maximale "muligigabit profiel" wordt dan 8,5/1,5 Gbps (afhankelijk van provider / abonnement).
dior dna schreef: 04 apr 2023, 01:33 Sterker: misschien hebben alle fiber klanten meer dan 1Gbps (ik hou up en down even buiten discussie) maar werkt dit niet net omdat de router het niet ondersteunt...
Neen. De huidige GPON is eigenlijk op 3 manieren beperkt:
  1. de snelheid van GPON: maximaal 2488 Mbps down en 1244 Mbps up (gedeeld!).
  2. de 1 Gbps ethernet poort op de huidige ONT (en de aangesloten router).
  3. het profiel dat je krijgt (volgens je abbo: max. 1Gbps)
Dus zelfs als je een eigen router zou aansluiten met een 2.5Gbit WAN poort, ben je nog beperkt door je abonnement!

Bij XG-PON was de upload limiet 2.5 Gbps, maar XGS-PON is het 10 Gbps symmetrisch (de "X" staat voor 10, de "S" voor symmetrisch 8) ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

philippe_d schreef: 05 apr 2023, 11:15"S" voor symmetrisch
Die XGS-PON 8,5/1,5 Gbps ziet er toch niet zo symmetrisch uit hoor :p
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer

Bericht

philippe_d schreef: 05 apr 2023, 11:15 Dus zelfs als je een eigen router zou aansluiten met een 2.5Gbit WAN poort, ben je nog beperkt door je abonnement!
Dat (en alle andere informatie) is goed om weten. Ik zal eens contact opnemen met provider (Proximus) om te horen of ons (business) abonnement voor redelijke prijs kan verbeterd worden. Vooral de 1,5 Gbps Upload zou hier van pas komen.

Toegevoegd na 3 minuten 6 seconden:
Abusimbal schreef: 05 apr 2023, 06:29 Proximus is gestart met test 8.5Gbit Fiber, zie viewtopic.php?t=63235
Daar is iemand die een speedtest gepost heeft.
Het was naar aanleiding van die speedtest post dat ik de vraag stelde, o.a. over de connectie van tablet naar PON.
Want, hoe dan ook, om sneller dan 1Gbps te gaan moet elke schakel in de ketting (router kabel switch adapter ...) die hogere snelheid aankunnen.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Ik kwam deze tegen:
www.academicconnect.be (voor scholen) via Proximus:
  • AC Boost: 1000/500 Mbps voor 225 excl. btw
  • AC Multi-Boost: 2000 (tot 2500)/1000Mbps voor 275 excl. btw
  • AC Ultra-Boost 5000 (tot 8500/1500Mbps voor 329,75 excl. btw
Enkel voor onderwijs instellingen, maar vermoed dat sommige scholen waar ze nu een bedrijfsabonnement hebben hier toch wel eens zullen naar kijken. Gelijkwaardig of beter dan wat ze nu hebben en vermoedelijk ook nog eens een stuk goedkoper. Wel jammer dat het via Signpost moet lopen en het niet rechtstreeks via Proximus kan. Vraag me wel af als er al fiber binnen komt, of die aansluitkosten dan ook nog van tel zijn (vermoed van wel).
-*-
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

philippe_d schreef: 05 apr 2023, 11:15 vervangen van GPON-only glasvezels door glasvezel die XGS-PON ondersteunt.
Dank voor de informatieve post. Heb je wat meer duiding voor mij ivm het vervangen v/d fysieke vezels? Ik heb steeds aangenomen dat ze OS2 vezel gebruikte van bij de start van GPON ... is dat niet correct?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

splinterbyte schreef: 05 apr 2023, 12:49 Die XGS-PON 8,5/1,5 Gbps ziet er toch niet zo symmetrisch uit hoor :p
Verwar de technologie niet met de abonnementen:
  • De technology laat symmetrische snelheden toe (10/10Gbps).
  • Providers beslissen welke Formules ze aanbieden aan de klanten.
  • Proximus beslist welke profielen ze aanbieden aan de OLO's (8.5/1.5 Gbps).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Idd bij GPON 10Gbps down en 2,5Gbps.

XGSPON is dan weer 10Gbps up en down.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Fatsie schreef: 06 apr 2023, 06:16 Heb je wat meer duiding voor mij ivm het vervangen v/d fysieke vezels? Ik heb steeds aangenomen dat ze OS2 vezel gebruikte van bij de start van GPON ... is dat niet correct?
Geen idee. Blijkbaar zijn hier en daar nog GPON-only glasvezels in gebruik die vervangen moeten worden?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Neen, volgens mij hoeven er geen fysieke vezels vervangen te worden. De upgrade naar XGS-PON betreft alleen lijnkaarten in de OLT die in de Proximus-centrales staat en de ONT bij de klant die 8,5/1,5 Gbps-profiel wil.
De bestaande GPON ONT's blijven werken terwijl je buurman op dezelfde vezel XGS-PON kan hebben. (Dat kan aangezien beide technologieën met verschillende golflengtes licht werken.)

De asymmetrische profielen zijn gewoon een besparing vermoed ik. Als elke gebruiker 8,5 Gbps upstream naar een datacenter in de Verenigde Staten zou hebben bijvoorbeeld zou dat Proximus wel iets meer kosten.

Voor scholen is de Europese doelstelling symmetrisch 1 Gbps tegen ten laatste 2025. Academic Connect Boost voldoet dus nog niet, eigenlijk wel straf dat ze zo'n kunstmatig vertraagd lijntje voor zo'n hoge prijs durven aanbieden aan scholen die hierdoor minder vlot kunnen internetten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

raf1 schreef: 06 apr 2023, 08:44 eigenlijk wel straf dat ze zo'n kunstmatig vertraagd lijntje voor zo'n hoge prijs durven aanbieden aan scholen die hierdoor minder vlot kunnen internetten.
Dat is omdat veel scholen geen clue hebben.
Trust me, been there.
In de tijden dat een standaard business abbo 100Mbps was, had Belgacom nog zijn I-lines van 4.5Mbps, en ik heb scholen gehad die dat al jaren liggen hadden en niet wilden veranderen want "dat zijn toch abbos speciaal voor scholen, dat is dus het beste voor ons".

Zelfs met glasvezel tech ga je hebben dat de providers de aanbiedingen laten achterlopen, want elke niet-verbruikte Mbps is eentje die ze aan een ander kunnen aanbieden.
En bij sectoren die geen echt IT personeel kunnen veroorloven (of gewoon geen budget hebben), ga je dat altijd voorhebben; zelfs nu alles in de cloud zit.

En om het toch een beetje on-topic te houden:
Multi-gbit is leuk, maar veel huis- en prosumenten devices hebben momenteel enkel 1Gbps poorten op de backbone.
En zoals altijd is de traagste schakel in de link degene die je totale snelheid bepaalt.

Ik ben zelf nu wel ITer, maar sinds mijn abbo nog maar een paar jaar boven de 100Mbps uitkomt, heb ik ook nog maar recent de ganse backbone geupgrade naar 1Gbps.
Daarvoor waren er nog stukken die enkel 100Mbps deden, zeker aan de "home" kant (dus tv, digicorder, etc) van de installatie.
Het was gewoon "niet nodig"; en om nu direct terug te gaan vervangen...

Dat gezegd, kan een upgrade van het ISP netwerk alleen maar op gejuich onthaald worden.
Snel vraagje nog: wat is het verschil tussen de fibers, dat niet alle huidig gelegde GPON fibers kunnen functioneren voor XGS?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef: 06 apr 2023, 18:25Multi-gbit is leuk, maar veel huis- en prosumenten devices hebben momenteel enkel 1Gbps poorten p de backbone.
Inderdaad, ik wil gewoon 1000/1000 en ik ben content.
Maar ja de ISP's mikken met hun assymetrie (bv telenet hun belachelijke 1000/40) vooral op de mainstream en wat doen de powerusers daarvan: streamen met velen tegelijk, grote games downloaden, andere dingen vooral downloaden ipv uploaden en alst toch upload zoals in de cloud is zijn het textbestandjes en sporadisch veel foto's of 1 foto/video per keer via de GSM automatische backup...
En er zijn youtubers die videos uploaden ja maar dat is een minderheid...

Het is nu wel dat velen thuiswerken en als particulier geen business abbo willen/kunnen(zie naar telenet die willen dat niet meer) aanschaffen dus de ISP's moeten toch eens gaan inzetten op meer upload voor consumenten die dat willen. En sommigen doen dat zoals mobilevikings met 1000/500, als je fiber kan gebruiken tenminste.
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Bericht

[NL] Delta rondt upgrade naar XGS-PON af -> https://www.deltafiber.nl/nieuws/het-sn ... -adressen/
Eind 2021 startte DELTA Fiber als eerste telecomprovider in Nederland met de uitrol van deze nieuwe glasvezeltechniek, ook wel XGS-PON genoemd. De technologie is vanaf nu beschikbaar voor alle huishoudens die zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk van DELTA Fiber. Met XGS-PON zijn snelheden mogelijk tot 10 Gbps via glasvezel. In de toekomst worden met minimale aanpassingen aan het netwerk zelfs snelheden tot 25 Gbps mogelijk.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

Bericht

Tegen dat we dat(25 Gbps) in BE zien zijn we 2030
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

malinwa001 schreef: 07 apr 2023, 16:59 Tegen dat we dat(25 Gbps) in BE zien zijn we 2030
Je bent optimistisch... tegen dan gaan er velen nog geen actieve fiber hebben vrees ik.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En dan te weten dat in 2007 in Zweden een grootmoeder al 40Gbps fiber had in huis: https://www.thelocal.se/20070712/7869 https://www.slashgear.com/40gbps-intern ... g-3110975/
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Waar we vroeger vaak nieuwskoppen zagen die ons land prezen qua snelheid, lopen we flink achter ondertussen. Symmetrische, hoge snelheden zijn voor mij een hoofdreden om te kiezen voor bv. RapidXS (nog niet opgeleverd).

We kunnen stellen dat we qua mobiele technologie in hetzelfde schuitje zitten. Ik rijd hier een week rond in ruraal Sicilië en heb quasi overal 5G. Enkel in ons verblijf, een absoluut niemandsland, is het volledig bereik met 4G.

Is het ook niet vreemd te noemen dat Proximus nu met een grootse uitrol bezig is, maar niet meteen kiest voor XGS-PON? Die technologie gaat heel snel relevant zijn, maar ze richten zich nu op vijf grootsteden. Hebben ze die "oude" hardware in bulk aangekocht?

Edit: ter aanvulling, die hoge uploadsnelheid is voor mij erg belangrijk. Ik heb in de afgelopen twee weken bijna 200GB aan beeldmateriaal verzameld dat allemaal naar de cloud moet en daar komt de komende maand nog eens makkelijk 200GB bij. Ik ben vorige week zaterdag uren bezig geweest om een filmpje te uploaden via de webbrowser. Dat tabblad moet blijven openstaan (ik heb het ooit eens per ongeluk gesloten op 90% en mocht opnieuw beginnen) en de computer staat nodeloos langer te draaien omdat de upload nu beperkt is tot 30Mbps.
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Bericht

Betekend de 1-port ONT dan ook dat je 'maar' 1 dienst per fysieke fiber meer kan afnemen? Dus geen 2 abbo's bij verschillende provider op 2 'UNI' aansluitingen op de ONT? Worden er wel nog 2 fysieke fibers op de ONTP getermineerd zodat je eventueel op die manier een 2de dienst kan intekenen?