Het Userbase schaaktopic
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nav de paar posts in het speelgoed topic: een thread dedicated aan alles rond schaak, voor de liefhebbers.
Zelf heb ik rond mijn tiende of zo leren schaken van mijn vader. Daarna al snel wat boeken beginnen lezen. Echter nooit serieus ermee verder gedaan, laat staan competitief gespeeld. In het lager middelbaar wel eens een tornooitje georganiseerd, en gewonnen, want het niveau was zeer laag . Later in mijn KULeuven tijd nog even terug opgepikt en een tijdje naar de KUL schaakclub geweest, maar opnieuw nooit echt serieus. En dan enkele decennia later terug geïnteresseerd geraakt door het terug te zien op YouTube, Queen's Gambit, etc... Maar ook hier eigenlijk pas sinds nieuwjaar of zo terug beginnen spelen, vooral online op chess.com dan. Is ook ferm hoe je vandaag veel gemakkelijker tornooien e.d. kunt volgen, met Twitch commentaren, live engine analyses, enz... Zo heb ik het Tata Steel tornooi in januari redelijk nauw gevolgd (was ook een thriller in de laatste ronde).
Ik ken ook wel redelijk wat theorie, behalve openingen waar ik een hekel aan had (was ook het meest 'vanbuiten' leren). Het liefst bestudeerde ik endgames, en ik doe ook graag puzzels.
FWIW chess.com ratings momenteel:
* Bullet: 538 (LOL)
* Rapid: 1137
* Puzzle: 1984
Op YouTube kijk ik gewoon wat er langskomt in mijn suggesties. Dat zijn dan meestal de populaire streamers als GothamChess, Hikaru, Anna Cramling, Botez zusters... Hikaru ben ik wel gestopt met kijken want die zijn gepraat en analyses gaan zo snel, precies of zijn brein is constant in overdrive. Cramling is vrij chill. GothamChess is ook wel goed, zij het wel met wat meer drama.
Zelf heb ik rond mijn tiende of zo leren schaken van mijn vader. Daarna al snel wat boeken beginnen lezen. Echter nooit serieus ermee verder gedaan, laat staan competitief gespeeld. In het lager middelbaar wel eens een tornooitje georganiseerd, en gewonnen, want het niveau was zeer laag . Later in mijn KULeuven tijd nog even terug opgepikt en een tijdje naar de KUL schaakclub geweest, maar opnieuw nooit echt serieus. En dan enkele decennia later terug geïnteresseerd geraakt door het terug te zien op YouTube, Queen's Gambit, etc... Maar ook hier eigenlijk pas sinds nieuwjaar of zo terug beginnen spelen, vooral online op chess.com dan. Is ook ferm hoe je vandaag veel gemakkelijker tornooien e.d. kunt volgen, met Twitch commentaren, live engine analyses, enz... Zo heb ik het Tata Steel tornooi in januari redelijk nauw gevolgd (was ook een thriller in de laatste ronde).
Ik ken ook wel redelijk wat theorie, behalve openingen waar ik een hekel aan had (was ook het meest 'vanbuiten' leren). Het liefst bestudeerde ik endgames, en ik doe ook graag puzzels.
FWIW chess.com ratings momenteel:
* Bullet: 538 (LOL)
* Rapid: 1137
* Puzzle: 1984
Op YouTube kijk ik gewoon wat er langskomt in mijn suggesties. Dat zijn dan meestal de populaire streamers als GothamChess, Hikaru, Anna Cramling, Botez zusters... Hikaru ben ik wel gestopt met kijken want die zijn gepraat en analyses gaan zo snel, precies of zijn brein is constant in overdrive. Cramling is vrij chill. GothamChess is ook wel goed, zij het wel met wat meer drama.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij deze dus ook mijn verhaal.
Begin 2021 denk ik, zag ik eens een filmpje van de Botez sisters voorbij komen,
en door het goede entertainment gehalte van die twee was ik wel verkocht.
Ik heb nooit van m'n leven geschaakt, maar was altijd geïnteresseerd hoe je het moest spelen.
Dus door die twee zussen er zo beetje bij beetje ingekomen, toen maar een account aangemaakt in de zomer van 2021.
Maar Ik ben nog een hele grote "noob" op gebied van sckaken. Voorlopig hou ik het meer bij kijken
Als ik het zelf speel dan maak ik veel te veel fouten en ik ken ook praktisch geen theorie, als je dan eens een partij wint dan geeft dat wel een goed gevoel.
Ik ga ook altijd terug kijken wat ik fout heb gedaan op Chess.com
En zoals ik al in een ander topic schreef volg ik dus de Botez sisters, Anna Cramling,
GM Hammer (op Twitch kijk ik soms of als hij commentaar geeft op iemand zijn/haar wedstrijd),
Dina Belenkaya en af en toe ook Gothamchess en Hikaru en inderdaad Hikaru is soms te snel met uitleg te geven.
Ik vond het wel goed toen er die heisa was rond Hans Niemann en Magnus Carlsen, toen was er toch het verhaal van de "anal beads",
zo zou Niemann hebben gewonnen zeggen sommigen.
https://kotaku.com/chess-champion-anal- ... 1849542639
Mijn chess.com profiel: https://www.chess.com/member/andlinux
Begin 2021 denk ik, zag ik eens een filmpje van de Botez sisters voorbij komen,
en door het goede entertainment gehalte van die twee was ik wel verkocht.
Ik heb nooit van m'n leven geschaakt, maar was altijd geïnteresseerd hoe je het moest spelen.
Dus door die twee zussen er zo beetje bij beetje ingekomen, toen maar een account aangemaakt in de zomer van 2021.
Maar Ik ben nog een hele grote "noob" op gebied van sckaken. Voorlopig hou ik het meer bij kijken
Als ik het zelf speel dan maak ik veel te veel fouten en ik ken ook praktisch geen theorie, als je dan eens een partij wint dan geeft dat wel een goed gevoel.
Ik ga ook altijd terug kijken wat ik fout heb gedaan op Chess.com
En zoals ik al in een ander topic schreef volg ik dus de Botez sisters, Anna Cramling,
GM Hammer (op Twitch kijk ik soms of als hij commentaar geeft op iemand zijn/haar wedstrijd),
Dina Belenkaya en af en toe ook Gothamchess en Hikaru en inderdaad Hikaru is soms te snel met uitleg te geven.
Ik vond het wel goed toen er die heisa was rond Hans Niemann en Magnus Carlsen, toen was er toch het verhaal van de "anal beads",
zo zou Niemann hebben gewonnen zeggen sommigen.
https://kotaku.com/chess-champion-anal- ... 1849542639
Mijn chess.com profiel: https://www.chess.com/member/andlinux
-
- Elite Poster
Had deze idd al gezien. Hikaru zijn lach is ook altijd wel hilarisch. Gisteren overigens de analyze van Alexandra zelf gezien op deze partij. Ze hoopte eigenlijk dat haar tegenspeler lang genoeg in slaap ging liggen dat hij door zijn klok ging gaan .
-
- Elite Poster
Nevermind... stond eigenlijk al boven het artikel dat het een aprilgrap is.
(Wel stom dat je op Userbase een post niet kunt deleten ?!).
Toegevoegd na 22 uren 23 minuten 8 seconden:
Verschillende van de wereldtoppers zijn overigens nog nauwelijks geïnteresseerd in 'over-the-board' en verdienen vooral hun boterham met streamen, online tornooien... en de geassocieerde sponsor-deals. Ik denk dat Hikaru en GothamChess bvb al enkele jaren geen FIDE tornooien meer gespeeld hebben.
(Wel stom dat je op Userbase een post niet kunt deleten ?!).
Toegevoegd na 22 uren 23 minuten 8 seconden:
Er zijn overigens ook online tornooien die live gestreamd worden (Twitch, YouTube...) mét live commentaar. Op dit moment zijn de Chessable Masters bezig met o.a. Magnus, Hikaru, Wesley So, enz... Door het formaat (15'+2") zijn de wedstrijden ook behoorlijk spectaculair en zeker het live commentaar van het panel van 4 zorgt eigenlijk gewoon voor de opwinding, want als slechte amateur zie je dus zelf nauwelijks de dreigingen, spitsvondigheden, e.d. op het bord.
Verschillende van de wereldtoppers zijn overigens nog nauwelijks geïnteresseerd in 'over-the-board' en verdienen vooral hun boterham met streamen, online tornooien... en de geassocieerde sponsor-deals. Ik denk dat Hikaru en GothamChess bvb al enkele jaren geen FIDE tornooien meer gespeeld hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als ze bijvoorbeeld in New York bij die schaakspelers in de parken gaan spelen is ook de moeite om te zien.
Dat is bij die hustlers en dan die praat die ze verkopen is wel entertainment om te horen en te zien.
Bij de grote toernooien zijn ze eigenlijk altijd te serieus wat wel te begrijpen is.
Dat is bij die hustlers en dan die praat die ze verkopen is wel entertainment om te horen en te zien.
Bij de grote toernooien zijn ze eigenlijk altijd te serieus wat wel te begrijpen is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 130 keer
Wie eens in een simultaan tegen een IM (internationaal meester) wil spelen en/of een schaakfilm wil meepikken :
https://www.kaskcinema.be/kaskcinema/ve ... velle_2021
Mijn schaakclub verzorgt de logistiek voor wat betreft de simultaan.
Toegevoegd na 9 minuten 29 seconden:
Mijn vader leerde me de regels van het schaakspel toen ik zo'n jaar of 15 was.
Met een schaakbord en stukken die hij al had van in zijn jonge jaren. Al snel kreeg ik dan een nieuw mooi houten bord met de bekende en voor wedstrijden verplichte staunton stukken. Op de zondagse spelletjesvoormiddag van de gezinsbond werd ik dan gecontacteerd door een schaaklesgever uit een echte schaakclub. En zo al een jaar of 40 schaaklid waarvan het overgrote deel bij de Vrijschaker Landegem.
Lichess ratings: bullet 1918 - blitz 1956
Misschien ook nog leuk om te vermelden hier is welke schaakcomputers je ooit had ? In de jaren 80 kocht ik een dure fidelity chess challenger. En later een Mephisto Milano. Daarna was het software op de pc (fritz), veel goedkoper !
https://www.kaskcinema.be/kaskcinema/ve ... velle_2021
Mijn schaakclub verzorgt de logistiek voor wat betreft de simultaan.
Toegevoegd na 9 minuten 29 seconden:
Mijn vader leerde me de regels van het schaakspel toen ik zo'n jaar of 15 was.
Met een schaakbord en stukken die hij al had van in zijn jonge jaren. Al snel kreeg ik dan een nieuw mooi houten bord met de bekende en voor wedstrijden verplichte staunton stukken. Op de zondagse spelletjesvoormiddag van de gezinsbond werd ik dan gecontacteerd door een schaaklesgever uit een echte schaakclub. En zo al een jaar of 40 schaaklid waarvan het overgrote deel bij de Vrijschaker Landegem.
Lichess ratings: bullet 1918 - blitz 1956
Misschien ook nog leuk om te vermelden hier is welke schaakcomputers je ooit had ? In de jaren 80 kocht ik een dure fidelity chess challenger. En later een Mephisto Milano. Daarna was het software op de pc (fritz), veel goedkoper !
Laatst gewijzigd door fredo66 05 apr 2023, 14:40, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 141 keer
Mezelf leren schaken en vroeger tegen wat familie geoefend, door netflix weer begonnen, mijn chess.com rapid slingert rond de 1100 dus echt goed is dat ook weer niet.
-
- Elite Poster
Vandaag is het WK begonnen tussen Nepo en Ding. Maar man, wat is dit saai als je er net ervoor de Chessable Masters bekeken hebt.Tomby schreef: ↑05 apr 2023, 09:11 Er zijn overigens ook online tornooien die live gestreamd worden (Twitch, YouTube...) mét live commentaar. Op dit moment zijn de Chessable Masters bezig met o.a. Magnus, Hikaru, Wesley So, enz... Door het formaat (15'+2") zijn de wedstrijden ook behoorlijk spectaculair en zeker het live commentaar van het panel van 4 zorgt eigenlijk gewoon voor de opwinding, want als slechte amateur zie je dus zelf nauwelijks de dreigingen, spitsvondigheden, e.d. op het bord.
-
- Elite Poster
Blijkbaar wordt er wel serieus wat vals gespeeld online. Zo enorm veel speel ik zelf nu weer niet, en de voorbije dagen ook alweer 2 messages van chess.com gekregen dat ze ontdekt hebben dat een tegenstander van mij vals gespeeld heeft, en ze daarom mijn rating gecorrigeerd hebben.
Mijn Puzzles rating is goed aan het stijgen (ik vraag me af hoe ze daarvan überhaupt kunnen detecteren of iemand vals speelt of niet...). Maar komt vooral omdat ik de indruk heb dat er gewoon een hoop meer gemakkelijke puzzles in zitten dan vroeger. Ik zit nu al boven de 2100 en dan nog krijg ik soms triviale mate-in-1 of -2 dingen voorgeschoteld.
Mijn Puzzles rating is goed aan het stijgen (ik vraag me af hoe ze daarvan überhaupt kunnen detecteren of iemand vals speelt of niet...). Maar komt vooral omdat ik de indruk heb dat er gewoon een hoop meer gemakkelijke puzzles in zitten dan vroeger. Ik zit nu al boven de 2100 en dan nog krijg ik soms triviale mate-in-1 of -2 dingen voorgeschoteld.
-
- Elite Poster
Vals spelen is soms geknoei met de tijd. Heb al eens gehad dat ik de fraude zelf zag bij de tegenstander. Je speelt een k.o. systeem zonder bijkomende tijd dus per zet. En bij zijn laatste 3 seconden kwam er elke zet een seconde bij zodat hij net niet door de vlag ging. Omdat je vaak zelf ook geen tijd meer hebt valt je dat niet altijd op ...
Zo'n fraude is in de logs uiteraard gemakkelijk op te sporen.
Daarnaast kunnen ze algoritmen los laten op uw gespeelde partijen en dat vergelijken met uw huidig spel. Bij al te grote afwijkingen kan je dan besluiten dat er fraude is.
Zo'n fraude is in de logs uiteraard gemakkelijk op te sporen.
Daarnaast kunnen ze algoritmen los laten op uw gespeelde partijen en dat vergelijken met uw huidig spel. Bij al te grote afwijkingen kan je dan besluiten dat er fraude is.
-
- Elite Poster
Dat begrijp ik toch niet goed. Zoiets is toch totaal niet mogelijk? Tenzij je de serverkant zou gehackt hebben of zoiets...fredo66 schreef: ↑18 apr 2023, 11:55 Heb al eens gehad dat ik de fraude zelf zag bij de tegenstander. Je speelt een k.o. systeem zonder bijkomende tijd dus per zet. En bij zijn laatste 3 seconden kwam er elke zet een seconde bij zodat hij net niet door de vlag ging. Omdat je vaak zelf ook geen tijd meer hebt valt je dat niet altijd op ...
Volgens mij zijn het gewoon allemaal gevallen waar inderdaad hun detectie-algoritmen merken dat er vals gespeeld wordt, bvb omdat er opvallend veel moeilijke winnende zetten gespeeld worden, een abnormale accuracy is, enz...
-
- Plus Member
- Bedankt: 2 keer
-
- Elite Poster
Ik snap je post/punt niet goed. Of zit je nu te suggereren dat ik het me inbeeld en een slechte verliezer ben ? Want dan heb je mijn post niet deftig gelezen. De reden waarom ik het over valsspelen heb, en dat me dat inderdaad verbaast op een chess-site waar er niets van afhangt, ik nu al verschillende van volgende messages gekregen heb van chess.com zelf :
We have detected that one or more of your recent opponents has violated our Fair Play Policy. As compensation for potentially unfair rating losses, we adjusted your following ratings:
Met vervolgens de aanpassing (omhoog) van mijn rating, dus eigenlijk gewoon het aantal rating-punten dat ik tegen die speler verloor, wordt me teruggegeven.
-
- Elite Poster
Ik heb even google gebruikt n.a.v. je reactie. Op het forum van lichess komt de vraag vaak terug. En daar wordt de vraag steeds afgedaan als een broodje aap verhaal. Maar dat zijn natuurlijk de beheerders van lichess zelf vaak die antwoorden ...Tomby schreef: ↑18 apr 2023, 12:33Dat begrijp ik toch niet goed. Zoiets is toch totaal niet mogelijk? Tenzij je de serverkant zou gehackt hebben of zoiets...fredo66 schreef: ↑18 apr 2023, 11:55 Heb al eens gehad dat ik de fraude zelf zag bij de tegenstander. Je speelt een k.o. systeem zonder bijkomende tijd dus per zet. En bij zijn laatste 3 seconden kwam er elke zet een seconde bij zodat hij net niet door de vlag ging. Omdat je vaak zelf ook geen tijd meer hebt valt je dat niet altijd op ...
Volgens mij zijn het gewoon allemaal gevallen waar inderdaad hun detectie-algoritmen merken dat er vals gespeeld wordt, bvb omdat er opvallend veel moeilijke winnende zetten gespeeld worden, een abnormale accuracy is, enz...
En Google gaf ook deze link : https://incolumitas.com/2015/08/12/cros ... ess-cheat/
Ga mij er niet verder in verdiepen maar elke software heeft toch bugs veronderstel ik. Er is een knop om je tegenstander tijd bij te geven tijdens de partij. Stel dat je dat kan omdraaien ...
-
- Elite Poster
Ja, da's gewoon de typische 'cheat' van het gebruiken van een engine als stockfish. Kan je ook gewoon manueel gebruiken door op je PC bvb de engine te draaien en op je tablet tegen de andere te spelen, en je krijgt van je PC telkens de beste zetten. Dat script waar je naar linkt (je moet echt wel debiel zijn om dat te betrouwen of te willen gebruiken) doet niets anders dan stockfish netjes in lichess te integreren zodat je niet manueel telkens de zetten in stockfish moet ingeven.fredo66 schreef: ↑19 apr 2023, 08:40 En Google gaf ook deze link : https://incolumitas.com/2015/08/12/cros ... ess-cheat/
Ik blijf erbij: cheats waarbij je tegenstander automatisch tijd bij krijgt, lijken me totaal van de pot gerukt. Als er al een bug is die dat toelaat, zal dat ook vrij snel door lichess, chess.com, enz... gefixt zijn.
-
- Elite Poster
Gaan ze dat dan ook publiceren als ze een patch aangebracht hebben welke timecheating terug onmogelijk maakt ? Denk het niet ...
Feit is wel dat je een partij kan signaleren voor vals spelen (en je vult de reden in waarom je dat denkt). Ik heb al minstens 2x zo'n timecheat gemeld en op basis daarvan volgde enkele dagen later een elocorrectie. Waarom zouden ze dat doen als het technisch onmogelijk is vals te spelen ?
Feit is wel dat je een partij kan signaleren voor vals spelen (en je vult de reden in waarom je dat denkt). Ik heb al minstens 2x zo'n timecheat gemeld en op basis daarvan volgde enkele dagen later een elocorrectie. Waarom zouden ze dat doen als het technisch onmogelijk is vals te spelen ?
-
- Elite Poster
Mja, ik blijf het zeer vreemd vinden. Da's zeer basic game server design, alles wordt aan server kant bijgehouden/gestuurd. Je kan ook niet valsspelen met ineens iets op het bord te veranderen of een illegale move te spelen. De klok loopt aan server kant, en aan client kant wordt gewoon de klok getoond.
Wat wél mogelijk is, en dat is ongetwijfeld wat je ziet gebeuren (en wat anderen ook denken dat valsspelen is), is dat de tegenstander al pre-movet, i.e. zijn zet doet zonder al te zien wat jij doet. Als jij je zet doet, gebeurt onmiddellijk zijn zet zonder dat dit tijd kost. De client kant (jouw browser) kan wat vertraging hebben en al een seconde afgetrokken hebben van de klok van de tegenstander, maar als de server dan de zet van de tegenstander naar jouw browser stuurt mét de juiste klok, zie je ineens dat de klok terug omhoog gaat. Zie ook : https://lichess.org/forum/general-chess ... -this-site . Zoals iemand schrijft : "It is impossibel to cheat on clock because it runs on server. The one you see is just for you to not real clock. You have lost the connection or you connection is slow. Hence opponent has made a move you just dont see. No cheats on clock 'cause there is no plausible way to do it."
EDIT: nu toch iets gevonden. Heb nog niet veel details, maar blijkbaar heeft Lichess een 'lag compensation' feature, dat zorgt dat in bullet chess e.d. mensen met een trage connectie niet al op voorhand verloren zijn omdat de helft van hun klok weg is door een trage connectie ipv doordat ze nadenken. Geen idee hoe die compensatie juist werkt, maar in deze thread wordt inderdaad melding gemaakt van misbruik van dat systeem om valselijk compensatie te krijgen en daardoor dus inderdaad meer tijd te krijgen dan wat je klok aangeeft. Wel een bedenkelijke feature, als je het mij vraagt.
EDIT2: het valsspelen heet dus blijkbaar lag switching, een techniek waarbij je met opzet lag genereert in je netwerk traffiek. Bij videogames zorgt dat er bvb voor dat jouw bewegingen veel choppier worden en je daardoor minder gemakkelijk geraakt kan worden. Bij chess-servers kan dat lag compensation triggeren omdat de server denkt dat jij pas later de zetten te zien krijgt, en je daarom wat tijd bijkrijgt bij elke zet (en het gaat over een fractie van een seconde, maar in bullet kan dat belangrijk zijn).
Heb weer iets bijgeleerd .
Wat wél mogelijk is, en dat is ongetwijfeld wat je ziet gebeuren (en wat anderen ook denken dat valsspelen is), is dat de tegenstander al pre-movet, i.e. zijn zet doet zonder al te zien wat jij doet. Als jij je zet doet, gebeurt onmiddellijk zijn zet zonder dat dit tijd kost. De client kant (jouw browser) kan wat vertraging hebben en al een seconde afgetrokken hebben van de klok van de tegenstander, maar als de server dan de zet van de tegenstander naar jouw browser stuurt mét de juiste klok, zie je ineens dat de klok terug omhoog gaat. Zie ook : https://lichess.org/forum/general-chess ... -this-site . Zoals iemand schrijft : "It is impossibel to cheat on clock because it runs on server. The one you see is just for you to not real clock. You have lost the connection or you connection is slow. Hence opponent has made a move you just dont see. No cheats on clock 'cause there is no plausible way to do it."
EDIT: nu toch iets gevonden. Heb nog niet veel details, maar blijkbaar heeft Lichess een 'lag compensation' feature, dat zorgt dat in bullet chess e.d. mensen met een trage connectie niet al op voorhand verloren zijn omdat de helft van hun klok weg is door een trage connectie ipv doordat ze nadenken. Geen idee hoe die compensatie juist werkt, maar in deze thread wordt inderdaad melding gemaakt van misbruik van dat systeem om valselijk compensatie te krijgen en daardoor dus inderdaad meer tijd te krijgen dan wat je klok aangeeft. Wel een bedenkelijke feature, als je het mij vraagt.
EDIT2: het valsspelen heet dus blijkbaar lag switching, een techniek waarbij je met opzet lag genereert in je netwerk traffiek. Bij videogames zorgt dat er bvb voor dat jouw bewegingen veel choppier worden en je daardoor minder gemakkelijk geraakt kan worden. Bij chess-servers kan dat lag compensation triggeren omdat de server denkt dat jij pas later de zetten te zien krijgt, en je daarom wat tijd bijkrijgt bij elke zet (en het gaat over een fractie van een seconde, maar in bullet kan dat belangrijk zijn).
Heb weer iets bijgeleerd .
-
- Elite Poster
Dat moet inderdaad de technische verklaring zijn waarom soms iemand van bv. 1 seconde even naar 0 gaat en dan toch weer op 1 komt in een k.o. match
Er bestaan natuurlijk ook lags waar de speler geen schuld treft (allé 't is te zeggen dat niet zelf start).
Maar je hebt zo van die partijen waar het steeds de laatste 5 seconden zijn dat het opduikt bij elke zet die ze doen ... Ze gaan dan van 5 naar 4 en toch weer 5, volgende keer dan van 4 naar 3 en toch weer 3 enz.
Er bestaan natuurlijk ook lags waar de speler geen schuld treft (allé 't is te zeggen dat niet zelf start).
Maar je hebt zo van die partijen waar het steeds de laatste 5 seconden zijn dat het opduikt bij elke zet die ze doen ... Ze gaan dan van 5 naar 4 en toch weer 5, volgende keer dan van 4 naar 3 en toch weer 3 enz.
-
- Elite Poster
Opwinding op het WK. In zijn voorbereiding heeft Ding blijkbaar online met zijn secondant Rapport games gespeeld op lichess met anonieme accounts om diverse openingsvarianten te evalueren. Ze hadden natuurlijk beter moeten weten, want in de wedstrijd van gisteren, waar de ongebruikelijke openingsvariant blijkbaar 1 op 1 overeenkwam met zo'n lichess game, is dit vrij snel ontdekt en liggen dus al die voorbereidingspartijen gewoon open op straat.
-
- Plus Member
- Bedankt: 2 keer
waarom zou je op een gratis spelletjes-website valsspelen? Dat gaat er bij mij niet in
het is software dus zul je dat wel allemaal kunnen manipuleren, bv tijd
-
- Elite Poster
Wel ja, dat was dus ook mijn punt, maar blijkbaar gebeurt het toch, en zelfs vaak. En daarom concludeerde jij dus dat ik maar een uitvlucht zocht wanneer ik zou verliezen...
Dat het te manipuleren is omdat het software is, is nogal kort door de bocht, aangezien dit via servers is. Aan client kant gebeurt er bijna niets.
-
- Elite Poster
Voor wie zijn kinderen wil laten schaken tijdens de zomervakantie :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.