Ik heb momenteel glasvezel via Edpnet waar ik natuurlijk enorm blij met ben. Wij verhuizen echter deze zomer naar een locatie waar enkel maar 20/2 VDSL beschikbaar is en geen fiber (fiberklaar legt heel de gemeente vol en stop voor een of andere reden 2 straten van bij ons...). Met grote tegenzin zal ik dus een coax product moeten nemen en dat zal waarschijnlijk Orange zijn omdat Telenet nog een grotere rip off is.
Nu had ik een vraagje over de NIU. Is dat iets dat strikt genomen echt nodig is om tussen de inkomende kabel en de modem te zetten (wij gaan internet only nemen, geen TV nodig)? Ik vraag het maar omdat ik graag zo zuinig mogelijk ben en ik mij kan voorstellen dat die NIUs weer disproportioneel veel elektriciteit verbruiken.
NIU
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1698 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ja, de NIU is een noodzakelijk (en verplicht) component als je internet of andere interactieve diensten op het Telenet-coaxnetwerk wil gebruiken.
De NIU beschermt het Telenet-coaxnetwerk tegen storingen. Aangezien coaxkabel een gedeeld medium is, kunnen eventuele storingen die vanuit jouw binnenhuisinstallatie binnendringen op jouw aftakkabel problemen veroorzaken bij meerdere klanten op een coaxsegment. Als Telenet zulke storingen zou vaststellen kunnen ze steeds op een distributiepunt op straat jouw signaal afsluiten.
De NIU beschermt het Telenet-coaxnetwerk tegen storingen. Aangezien coaxkabel een gedeeld medium is, kunnen eventuele storingen die vanuit jouw binnenhuisinstallatie binnendringen op jouw aftakkabel problemen veroorzaken bij meerdere klanten op een coaxsegment. Als Telenet zulke storingen zou vaststellen kunnen ze steeds op een distributiepunt op straat jouw signaal afsluiten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
- Bedankt: 3533 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Dat is inderdaad nodig, vooral om eventuele storingen te vermijden op de inkomende coax.
Het downstream signaal wordt door de NIU ook versterkt (+4dB).
Zie: viewtopic.php?p=955845#p955845
De introkabel direct op de modem ingang schroeven zal wel probleemloos werken, maar niet toegelaten.
Het downstream signaal wordt door de NIU ook versterkt (+4dB).
Zie: viewtopic.php?p=955845#p955845
De introkabel direct op de modem ingang schroeven zal wel probleemloos werken, maar niet toegelaten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 36 keer
Verplicht. Verbintenisrechtelijke basis: "Algemene voorwaarden internet- en tv-diensten van Orange" art. 4.1. Staat nergens letterlijk "de NIU is verplicht", maar uit een lezing van de relevante bepalingen blijkt heel duidelijk dat ze NIU als een essentieel element beschouwen van een "bestaande en functionerende aansluiting [...] op het kabelnetwerk van de Netwerkbeheerder", wat dan weer een voorwaarde is om "van de Diensten gebruik te kunnen maken".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 114 keer
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het energieverbruik van de NIU.
Online kan ik er niets over terugvinden, misschien zijn er hier UB'ers die er al eens een energiemeter tussen gezet hebben?
Online kan ik er niets over terugvinden, misschien zijn er hier UB'ers die er al eens een energiemeter tussen gezet hebben?
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
Ter verduidelijking:
Meer dan 3 Watt kan het dus niet zijn. Maximaal 10 euro per jaar.
bron: https://www2.telenet.be/corporate/nl/regulated-wholesale/referentieaanbod-fixIn alle gevallen waarbij een Eindgebruiker één of meerdere diensten met Interactiviteit afneemt over het Telenet Netwerk van één of meerdere Begunstigden en/of Telenet moet een NIU aanwezig zijn.
Nooit gemeten, maar op de voeding van de NIU-WO/T1 staat 15 Volt DC/120 mA/3 Watt.TheCeet schreef: 24 maa 2023, 10:33Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het energieverbruik van de NIU.
Meer dan 3 Watt kan het dus niet zijn. Maximaal 10 euro per jaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 41 keer
3W te veel
. Maar goed dat valt beter mee dan ik dacht. Ik had iets richting de 15 verwacht. Dank voor de antwoorden!
NIU-WO/T1 dat is een kleine, right? Je hebt ook van die grote met 4/5 uitgangen dacht ik? Kan je die laten wisselen, want ik kan me niet voorstellen dat die maar 3W trekken.

NIU-WO/T1 dat is een kleine, right? Je hebt ook van die grote met 4/5 uitgangen dacht ik? Kan je die laten wisselen, want ik kan me niet voorstellen dat die maar 3W trekken.
-
- Elite Poster
Kleine inderdaad, maar de grotere NIU-65/88-GA-01A-BE05 heeft ook een voeding van 3 Watt.
3 Watt is het maximum, maar reëel verbruik zal misschien wat verschillen als je de versterkte tv-uitgangen gebruikt.
Maar als je alleen een kabelmodem aansluit, vermoed ik dat er nauwelijks verschil is.
NIU kan in principe vervangen worden, maar alleen door gecertificeerde technieker. Dus dan ga je installatiekosten betalen, wat dan weer veel duurder is dan jarenlang enkele Watts verbruiken.
3 Watt is het maximum, maar reëel verbruik zal misschien wat verschillen als je de versterkte tv-uitgangen gebruikt.
Maar als je alleen een kabelmodem aansluit, vermoed ik dat er nauwelijks verschil is.
NIU kan in principe vervangen worden, maar alleen door gecertificeerde technieker. Dus dan ga je installatiekosten betalen, wat dan weer veel duurder is dan jarenlang enkele Watts verbruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik heb net eens gekeken naar onze MUI (die niet meer in gebruik is wegens VSDL) Besef net dat ik deze mischien beter voledig uit het sopcontact haal ? (deze draait hier eigenlijk al jaren voor niets)
De Gegevens die ik erop vond:
ETE conectivity
NIU-65/88-GA-01A-BE05
Batch number:**********
Serial number:**********
CPE.NWIU.00005
AC 230V,40mA,50Hz,7.5W
bij 7.5W zou deze zo een 33mA moeten gebruiken op 230V (Heb niets om dit uit te meten, maar ga hem toch uittrekken wegens niet in gebruik)
Ik vermoed dat deze toestellen trouwens een vrij constant verbruik hebben ongeacht hoeveel er aanhangt.
Ik dent niet dat deze relatief simpele filter/versterker, smart genoeg is om dynamisch te gaan schakelen (zoals bij POE)
De Gegevens die ik erop vond:
ETE conectivity
NIU-65/88-GA-01A-BE05
Batch number:**********
Serial number:**********
CPE.NWIU.00005
AC 230V,40mA,50Hz,7.5W
bij 7.5W zou deze zo een 33mA moeten gebruiken op 230V (Heb niets om dit uit te meten, maar ga hem toch uittrekken wegens niet in gebruik)
Ik vermoed dat deze toestellen trouwens een vrij constant verbruik hebben ongeacht hoeveel er aanhangt.
Ik dent niet dat deze relatief simpele filter/versterker, smart genoeg is om dynamisch te gaan schakelen (zoals bij POE)
Greetz cyberbug