Verplichte overstap van Scarlet naar Proximus?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn ouders (senioren) hebben genoeg aan een Scarlet Trio.

Binnenkort komt Fiberklaar langs en op mijn aanraden laten ze toch maar alvast de glasvezel binnen komen.

Nu komen er telefoons van Proximus dat een overstap verplicht is. Ook de klantendienst van Scarlet antwoordt als volgt:

"Op het ogenblik is VDSL netwerk beschikbaar op het adres. Zodra er op je adres een overstap naar glasvezel wordt uitgevoerd zijn wij genoodzaakt om je diensten dan te annuleren."

Ik was van mening dat het binnenhalen van de fiber van Fiberklaar tot niets verplicht? Wel wetende dat VDSL niet een eeuwig leven beschoren is natuurlijk. Maar als ik het zo lees is een overstap op heel korte termijn noodzakelijk.

Klopt dat? Heeft iemand meer info over de kosten die met deze migratie van Scarlet naar Px gepaard gaan?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Waarschijnlijk verkeerd begrepen, scarlet vdsl2 blijft mogelijk tot het wordt afgesloten. (doorgaans enkele jaren nog)
Momenteel heeft scarlet nog geen fiberaanbod, dus daar stopt het, maar dat zou in de toekomst misschien nog wel kunnen veranderen.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Of misschien nieuwe tactiek van proximus om mensen die TV hebben nog snel op hunt netwerk te krijgen.
Best nog eens horen bij scarlet en expleciet melden dat: de koper blijft liggen, je niet naar een andere provider overstapt, en dat de fiber er inactief word bijgelegd.
Greetz cyberbug

Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ik wil geen abonnement, maar wel een fiberaansluiting. Kan dat?

Jazeker. Je kunt nu al een fiberaansluiting aanvragen en je woning of zaak klaarmaken voor de digitale toekomst. Je beslist zelf wanneer je overschakelt naar internet via fiber. Wil je genieten van bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer, dan neem je een fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.
bron: https://www.fiberklaar.be/nl/faq

Je bent vrij, je bent vandaag niet verplicht om over te stappen op een fiber-abonnement. Laat je niets wijsmaken. VDSL blijft nog zeker vijf jaar bestaan in Fiberklaar-gebied.
Als Proximus nog eens belt, zeg dan dat je geen commerciële telefoontjes meer wil krijgen en dat ze met leugens bij jou aan het verkeerde adres zijn.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vermoed een lichte dwang van Px om klanten van Scarlet naar het grote Px te duwen. In de hoop dat ze daar blijven en terechtkomen in de duurdere abonnementen .

Heb nog eens verduidelijking gevraagd bij klantendienst Scarlet. De Faq van Fiberklaar is wat mij betreft duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Wat ik begrepen had na de oplevering van Proximus-fiber hier in de straat was dat als je de aansluiting liet realiseren, je automatisch overgezet wordt van koper naar fiber. Als je huidige provider geen aanbod heeft op fiber, spijtig... Da's de hoofdreden waarom ik de overstap uitstel: zolang Scarlet Trio niet los van de onderliggende infra (VDSL/fiber) aangeboden wordt, komt fiber niet binnen.

Toegevoegd na 2 uren 52 minuten 31 seconden:
Mijn reactie wordt bevestigd in het jaarverslag 2022 van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie:
DataNews schreef: Uit het jaarverslag blijkt dat Proximus niet altijd volgens de regels werkt. Zo zegt de Ombudsdienst regelmatig te worden benaderd door consumenten die klagen over handelspraktijken waarbij Proximus hen ‘als het ware verplicht om over te stappen op glasvezel’. Het bedrijf zou niet altijd melding maken van het herroepingsrecht als dat wettelijk gezien moet. Dat recht geeft de klant de mogelijkheid nog af te zien van een abonnement.
DataNews schreef: Het blijkt meestal onmogelijk om de oude packs van het kopernetwerk te reactiveren. Hoogstens slaagt de Ombudsdienst erin om voor een periode van 12 maanden een korting te bedingen voor de klager. Zo wordt de tariefverhoging tijdelijk uitgesteld.
Bron: Eindfactuur en glasvezeluitrol vallen op bij ombudsdienst Telecom
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”