Toekomstige energiemix

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3330 keer
Recent bedankt: 46 keer

Bericht

ivob schreef: 08 maa 2023, 12:10
Goztow schreef: 08 maa 2023, 11:30 Nu samenvoegen gaat alles onleesbaar maken.
Bestaande topics afsluiten en één energietopic heropstarten met een verwijzing naar de voorgaande en het nieuwe topic strenger modereren?
De drie bestaande voegen immers niet veel nieuws meer toe. Eerder een herhaling van eerdere standpunten tot in het oneindige.
Beste Forumgebruikers

Dit is een nieuwe topic, waar de de bestaande discussie in de 3 energietopics verder kan gevoerd worden.
Gezien de grote overlap tussen deze 3 topics, waar telkens dezelfde standpunten herhaald worden, hebben we het voorstel van @ivob overwogen, en gaan de 3 bestaande topics op slot:
Zonne-energie (PV) in de energiemix.
Kerncentrales in de energiemix.
Windenergie in de energiemix.

De nieuwe topic gaat dus over de maatschappelijke discussie over de energiemix van de toekomst.
Wij zullen inhoudelijk niet modereren, maar we wensen wel dat de bestaande Forumregels gerespecteerd worden.
Persoonlijke aanvallen of verwijten naar het adres van medegebruikers zullen niet getolereerd worden.
Posts die hieraan niet voldoen zullen volledig verwijderd worden.

Hopelijk een nieuwe start voor een interessante discussie zonder teveel welles-nietes standpunten :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

En stap in de goede richting.
Nu nog dit topic op slot en we zitten goed.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

:nono: Wacht nog eerst even de eerste commentaren onder de gordel af
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Zeer goed initiatief!

Toegevoegd na 47 minuten 54 seconden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/09 ... armtenet0/

Mooi initiatief dat meer navolging verdient. Restwarmte gebruiken voor lokale netwerken van meerdere woningen of wijken. Beter dan ieder huis apart aan fossiele brandstof hangen.

Ben onlangs ook in Antwerpen in een wijk geweest waar dit toegepast werd en ook in Ijsland gebruikt men dit systeem.

We focussen hard op productie en deze of gene bron maar er is ook nog zoveel winst te halen uit vraagsturing en systemen van efficiënter gebruik van energie en warmte.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wordt in Gent toch al zeer lang toegepast met hun stoomnet?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Ik las laatst ergens iets over "peak shaving" ergens in de US: mensen met een thuisbatterij krijgen daar een paar honderd euro per jaar om een deel van hun batterij een keer of 20-40 per jaar ter beschikking te stellen van de "grid operator". Zo kan je op de avond van een zonnige dag als "grid" toch met PV verder zonder dat er ergens grote infrastructuurwerken nodig zijn. In zijn voorbeeld was het denk ik $750/jaar voor 35 keer.
Daar zou ik ook wel aanuit kunnen :).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

https://www.hln.be/geld/van-0-19-naar-0 ... ~a4b0cbb3/
(+artikel)

Van 0,19 naar 0,05 euro/kWh: injectievergoeding voor stroom van zonnepanelen is sterk gezakt, welk energiecontract is het voordeligst?

Nu de elektriciteitsprijzen stevig gedaald zijn, betaalt jouw energieleverancier een lagere vergoeding voor de stroom van je zonnepanelen. Tussen de injectietarieven van de verschillende spelers gaapt veelal een flinke kloof. Welke energieleverancier biedt op dit moment de hoogste vergoeding voor de stroom die je op het net zet? En is dat dan meteen de beste keuze? Wij rekenden het uit.

Kurt Deman 09-03-23, 11:08 Laatste update: 11:44
Modbreak:
Kleur veranderd; rood is voorbehouden voor de moderators
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Jammer, de interessante lijst/info is achter betaalmuur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Je kan dat toch zelf nagaan?
HLN gebruikt de data van hun zusterbedrijf mijnenergie.
En bij de VREG krijg je dezelfde data.

Trouwens heel lucratief: je betaalt de PV-injecteerder 60% van de marktprijs en je rekent aan zijn buurman 100% van de marktprijs.
Leuke marge :).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

Dizzy schreef: 09 maa 2023, 14:50 Jammer, de interessante lijst/info is achter betaalmuur.
Daarom dat ik her vermeldde met (+artikel).....maar denk toch dat het de moeite is voor de "zonnepanelen Sjeiks " om even een emailadresje op te offeren voor tijdelijke hln toegang.... :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Ik begrijp niet goed wat dat allemaal met de energiemix van de toekomst te maken heeft maar soit dat zal wel aan mij liggen.
Om de aftrap on topic te geven:
1. Dit is louter een persoonlijke mening.
2. Dit gaat louter over de Belgische situatie. Ik vind deze al ingewikkeld genoeg om ook nog eens uit te gaan wijden over de mondiale toekomstige energiemix. Zelfs wetenschappers en wereldleiders zijn het daar niet over eens laat staan dat deze garnaal daar iets zinnigs aan zou kunnen toevoegen.

Dus wat betreft België en op basis van wat ik al wist, de eigen visie en bijgeleerd heb uit de vorige drie afgesloten topics:
1. Een degelijke basisload komende uit het zo lang mogelijk veilig open houden van bestaande nucleaire centrales en afhankelijk van wat ddaa al dan niet mogelijk is en de problemen die opduiken bij punt 2. dringend beginnen plannen met de vervanging van de bestaande centrales door nieuwe zodat deze tenminste online kunnen als de bestaande hun laatste adem uitblazen. Dus leren uit de fout van de voorbije 20 jaar dat iets uitfaseren zonder alternatief alleen uitdraait op chaos.
2. Een variabele mix. van HE bestaande uit zonne-energie (gezien de Belgische situatie vooral lokaal), windenergie (bij voorkeur in het trekgat van de Noordzee, waterkracht (Noordelijke landen) en geothermie.
3. Voldoende opslagcapaciteit om het net in evenwicht te houden zonder grote infrastructuurwerken aan het net zelf. Bij voorkeur op wijkniveau doch bij ontstentenis en in afawachting van het eerste op lokaal en mobiel niveau.
4. Het net robuuster maken om de transitie tijdig te kunnen versnellen.
5. Voldoende robuuste interconnecties tussen betrouwbare partners.

Alle punten hiervoor in een mix met als één doel fossiel, tegen alle sterk lobbywerk in, zo snel mogelijk uit onze contreien te helpen.

Mijn vrees is alleen dat dit een mooie theorie is maar door de inertie in België (die al geruime tijd als een olievlek om zich heen grijpt) veel te lang zal duren om in zijn geheel werkbaar te krijgen in de tijd dat het er nog toe doet.

Want er is toch niemand die deze toekomst wil? Toch?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 199 keer

Bericht

ivob schreef: 09 maa 2023, 15:07 1. Een degelijke basisload komende uit het zo lang mogelijk veilig open houden van bestaande nucleaire centrales en afhankelijk van wat ddaa al dan niet mogelijk is en de problemen die opduiken bij punt 2. dringend beginnen plannen met de vervanging van de bestaande centrales door nieuwe zodat deze tenminste online kunnen als de bestaande hun laatste adem uitblazen. Dus leren uit de fout van de voorbije 20 jaar dat iets uitfaseren zonder alternatief alleen uitdraait op chaos.
2. Een variabele mix. van HE bestaande uit zonne-energie (gezien de Belgische situatie vooral lokaal), windenergie (bij voorkeur in het trekgat van de Noordzee, waterkracht (Noordelijke landen) en geothermie.
3. Voldoende opslagcapaciteit om het net in evenwicht te houden zonder grote infrastructuurwerken aan het net zelf. Bij voorkeur op wijkniveau doch bij ontstentenis en in afawachting van het eerste op lokaal en mobiel niveau.
4. Het net robuuster maken om de transitie tijdig te kunnen versnellen.
5. Voldoende robuuste interconnecties tussen betrouwbare partners.

Alle punten hiervoor in een mix met als één doel fossiel, tegen alle sterk lobbywerk in, zo snel mogelijk uit onze contreien te helpen.
Prima bijgeleerd!
Kan ik me volledig in vinden.
Dringend de wet op de kernuitstap terugdraaien dus, anders zitten we in 2035 nog altijd met fossiel.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

https://businessam.be/olie-exxon-gas-europa-crisis/

Enkel naar eigen land kijken is een beetje de kop in het zand steken, lijkt mij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Dizzy schreef: 09 maa 2023, 14:50 Jammer, de interessante lijst/info is achter betaalmuur.
https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij een enkelvoudige teller en zonder vaste vergoeding hier nog altijd een terugleververgoeding van 20 c€/kWh.
Bij een afnameprijs voor de stroomcomponent van 18,23 c€/kWh (februari ll. - 27,21 c€/kWh all in) lijkt me dat nog altijd een goede deal.

Wanneer ik de afname en injectieprijzen op uurbasis van de afgelopen zes maanden met elkaar vergelijk lijkt me 10 c€/kWh terugleververgoeding de bodemprijs (en afhankelijk van de vaste prijs voor een dynamisch contract) om van een contract van onbepaalde duur over te schakelen naar een dynamisch contract.

Toegevoegd na 13 minuten 6 seconden:
heist_175 schreef: 09 maa 2023, 14:59 Trouwens heel lucratief: je betaalt de PV-injecteerder 60% van de marktprijs en je rekent aan zijn buurman 100% van de marktprijs.
Leuke marge :).
Zoals uit vorig voorbeeld blijkt moet dat niet het geval zijn. Ik krijg voor de stroomcomponent al vier maanden meer voor injectie dan ik voor afname betaal en dat zal waarschijnlijk nog een twee maanden zo aanhouden.
Er zit een fout in je vergelijking: voor afname betaal je de stroomcomponent + heffingen + netvergoeding + BTW - voor afname krijg je de nettoprijs. Er worden (gelukkig maar) geen heffingen, netvergoeding noch BTW geheven op de teruglververgoeding.
De energieleverancier is alleen verantwoordelijk voor de stroomcomponent en daarin zit zijn winst. Niet in de kosten geheven door derde partijen. Daarin treedt de leverancier alleen op als tussenpersoon die de administratie moet regelen voor de begunstigden.
De heffingen, netvergoeding en BTW int hij alleen maar van de klant doch dient 1:1 doorgestort te worden naar de behunstigden en dat is niet je energieleverancier.
De gemiddelde dagprijs van de laatste maanden op de espotmarkt voor terugleveren schommelt rond de 10 c€/kWh.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Mijn opmerking over "leuke marge" ging puur over de energiecomponent.
Typisch betaal je de BELPEX en "krijg" je 60% van de BELPEX.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Kan me in de post van ivob vinden buiten op het punt om exact dezelfde fout uit het verleden te herhalen door opnieuw geld in dezelfde put te smijten en ons lot opnieuw aan enkele multinationals te koppelen op onze kosten voor duizenden jaren.

Geld kan je ook maar één keer uitgeven, steek je het in een project, dat in het beste geval over 15 jaar werkelijk wordt, ben je dat geld wel kwijt en kan je het dus niet investeren in oplossingen die we vandaag nodig hebben. Het is ook beter gemeenschapsgeld te investeren in tech van de toekomst en niet in fouten van het verleden en gepasseerde tech die ook nu geen oplossing biedt. Je moet niet in alternatieven voor over 15 jaar investeren als je vandaag in alternatieven van vandaag kan investeren. Dat heet tijdverlies en tijd is er net tekort.

Een voorbeeld van vervanging van oude tech door nieuwe, een oude kolencentrale maakt plaats voor opslag.
https://www.hln.be/nieuws/opmars-van-gr ... ~a4b25098/
Vandaag wordt het grootste batterijpark van ons land ingehuldigd. Goed voor een capaciteit van zo’n 20.000 thuisbatterijen, ofwel het dagverbruik van dik 10.000 gezinnen.

Het zorgt voor een boom aan batterijprojecten in ons land. Vandaag telt Elia een geïnstalleerd vermogen van zo’n 150 megawatt aan grote en kleine batterijen om het net in evenwicht te houden. Daar komt in de nabije toekomst maar liefst 550 megawatt bij via projecten die reeds in aanbouw zijn of waarvan de realisatie binnenkort start. Bovendien zit nog eens 1,3 gigawatt tot 3,8 gigawatt aan projecten in de studiefase. De komende jaren zal het vermogen aan grote batterijen in ons land dus 8 tot 25 (!) keer groter worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

duizend schreef: 09 maa 2023, 17:45 Dringend de wet op de kernuitstap terugdraaien dus, anders zitten we in 2035 nog altijd met fossiel.
Mijn persoonlijke mening doet, net als in de voorgaande afgesloten topics, er niets toe om ook maar iets te veranderen aan de benodigde oplossingen voor de gemeenschap.
Gezien de aanhoudende problemen met nucleare centrales in Frankrijk, de normale termijn voor de bouw van nieuwe kerncentrales, de noodzakelijke budgetten, de onontbeerlijke overheidssteun, het huidige politieke landschap in Vlaanderen en België is de kans veel groter dat we in 2035 nog steeds met fossiel zitten dan dat de uitbouw van het nucleaire park daar een significante verandering in zou teweeg brengen.

Zelfs het terugdraaien van de wet op de kernuitstap zou in dat opzicht dus niet meer dan een symbolische pyrrusoverwinning betekenen. Je verkrijgt er op korte en middellange termijn geen enkele kWh uit nucleaire energie meer door op het net.

Toegevoegd na 5 minuten 13 seconden:
heist_175 schreef: 10 maa 2023, 10:07 Mijn opmerking over "leuke marge" ging puur over de energiecomponent.
Typisch betaal je de BELPEX en "krijg" je 60% van de BELPEX.
Dan is het aan de klant om betere voorwaarden te onderhandelen of niet in zo'n "typisch" contract te stappen.
Stap dan gewoon in een dynamisch contract waar op de DA e-spot BE markt injectie en afname gelijk zijn (met uitzondering van de kleine leveranciersfee die bij afname bijgeteld wordt en bij injectie afgetrokken + 6% BTW voor afname. Maar vergelijk je louter de stroomcomponent dan is het 1:1.

Ik volg al maanden (of beter de app doet dat voor mij) de afname- en injectieprijzen op de DA markt. Ik kan daaruit alleen maar concluderen dat de gemiddelde njectievergoeding dan rond de 10 c€/kWh schommelt. Wie de afgelopen maanden maar 6 c€/kWh voor teruglevering ontving heeft gewoon liggen slapen.

Toegevoegd na 3 minuten 26 seconden:
Dizzy schreef: 10 maa 2023, 10:09 Kan me in de post van ivob vinden buiten op het punt om exact dezelfde fout uit het verleden te herhalen door opnieuw geld in dezelfde put te smijten en ons lot opnieuw aan enkele multinationals te koppelen op onze kosten voor duizenden jaren.
It’s the economy stupid.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 10 maa 2023, 10:19
Dizzy schreef: 10 maa 2023, 10:09 Kan me in de post van ivob vinden buiten op het punt om exact dezelfde fout uit het verleden te herhalen door opnieuw geld in dezelfde put te smijten en ons lot opnieuw aan enkele multinationals te koppelen op onze kosten voor duizenden jaren.
It’s the economy stupid.
Als dat zo was dan zou men nog eerder voor meer HE kiezen want het is goedkoper en het kan sneller renderen. Het is helaas niet the economy maar the lobby en belangen die beslissingen beïnvloeden. Het veranderen van een centraal model naar eentje met lokale en gediversifieerde productie waarbij men de afnemers minder kan controleren - lees aanrekenen maakt de huidige belanghebbers nerveus. Engie neemt bvb kernenergie niet meer op in hun strategie en zet ook meer in op de transitie.

Daarnaast spelen nog andere belangen zoals het maken van wapens die men dan op andere hun centrale installatie kan gooien op onze kosten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 10 maa 2023, 10:09 Kan me in de post van ivob vinden buiten op het punt om exact dezelfde fout uit het verleden te herhalen door opnieuw geld in dezelfde put te smijten
Dus je kiest om bij punt 1, de degelijke basisload te blijven opwekken met fossiel.
Of heb je een ander voorstel voor deze basisload na 2035 als alle huidige kerncentrales dicht zijn
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 10 maa 2023, 10:29 Het is helaas niet the economy maar the lobby en belangen die beslissingen beïnvloeden. Het veranderen van een centraal model naar eentje met lokale en gediversifieerde productie waarbij men de afnemers minder kan controleren - lees aanrekenen maakt de huidige belanghebbers nerveus.
Eigenbelang en lobbywerk zijn altijd al een onderdeel van economische en politieke beslissingen geweest. Je kan er dus ook hier niet omheen. Je leeft nu eenmaal niet in een vaccuum mag ik verhopen.
De uiteindelijke beslissing van wat het wordt zal dus een mix van politieke en economische belangen zijn. En die worden zelden genomen met het oog op de lange termijn en voor het welzijn van het algemeen. En ze worden nog zeldzamer vlug doorgevoerd.
Ik blijf dus bij mijn mening dat fossiel in de energiemix tegen 2035 niet verdwenen zal zijn. Het zal niet vervangen zijn door nucleair noch door HE. Of dat mijn persoonlijke voorkeur is doet helemaal niet terzake in deze problematiek.
Sol Invictus!
conda
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Bericht

Hier en daar zijn er toch wat dingen aan het schuiven, beetje bij beetje.

Het is misschien nog niet significant, maar men moet ergens beginnen.

https://www.focus-wtv.be/nieuws/waregem ... nd-gebruik
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

duizend schreef: 10 maa 2023, 12:03
Dizzy schreef: 10 maa 2023, 10:09 Kan me in de post van ivob vinden buiten op het punt om exact dezelfde fout uit het verleden te herhalen door opnieuw geld in dezelfde put te smijten
Dus je kiest om bij punt 1, de degelijke basisload te blijven opwekken met fossiel.
Of heb je een ander voorstel voor deze basisload na 2035 als alle huidige kerncentrales dicht zijn
Neen, en dat heb ik al -tig keer herhaald. Ik heb ook niet te kiezen of te bepalen dat zal de politiek en investeerders doen.
Ik pleit om geld eerder in de alternatieven te steken ipv in zaken die ons nu niet redden en pas over 15 jaar ten vroegste iets kunnen betekenen. Je kan zelfs stellen dat kiezen voor nucleair gelijk staat met kiezen voor fossiel want dan heb je logischerwijze minder investeringen in HE want het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden EN je kan nog minstens 15 jaar wachten op enige realisatie. Kortom je gaat dan in feite 15 jaar een levensverzekering geven aan fossiel. Nadien zit je dan weer met de kosten van de keuze om extra afval te maken waarvoor we duizenden jaren kunnen dokken.

Hoe ver we daar mee komen hangt af van de investeringen (en dus ook van geld dat we aan andere zaken verprutsen) en de snelheid van realisatie. Uiteraard is het fout om uit te gaan van volledig zelfvoorziening terwijl dat niet per se nodig is, via interconnecties kan men altijd invoeren zoals we met zoveel andere producten doen. Als elk land dezelfde inspanning doet zal het probleem zich ook minder stellen.

Zoals ivob correct stelt is er veel politiek en andere belangen aan verbonden want als men het puur bekeek als wat is het probleem en welke is de beste oplossing dan had men fossiel al veel langer afgebouwd, meer geïnvesteerd in alternatieven en de kerncentrales voorbereid op een verlenging. In realiteit heeft men de kernuitstap verlengd ipv de kerncentrales en staan roepen "haalbaar en betaalbaar", het concept dat vorige zomer is weggespoeld.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

conda schreef: 10 maa 2023, 12:24 Hier en daar zijn er toch wat dingen aan het schuiven, beetje bij beetje.

Het is misschien nog niet significant, maar men moet ergens beginnen.

https://www.focus-wtv.be/nieuws/waregem ... nd-gebruik
4 uur stroom voor 70 000 gezinnen... Kostprijs 25 miljoen eur. Laat ons eens een beetje rekenen.
Dus voor een kostprijs van 1 miljard euro: (40x bovenstaande):
16 uur stroom voor 700 000 gezinnen
En dat is puur voor energieOPSLAG. Kost van de energie zelf zit hier nog niet bij.
België heeft 5 miljoen gezinnen. Dus voor 7 miljard euro kunnen alle Belgische gezinnen voor 16uur van stroom worden voorzien.
Geen transport, geen industrie.
Ik word er precies nog niet warm van ;)
Ik hoop maar dat ze de opkuis van zeldzame en giftige materialen en de verzekering mee in rekening hebben gebracht....
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 10 maa 2023, 12:48 Neen, en dat heb ik al -tig keer herhaald. Ik heb ook niet te kiezen of te bepalen dat zal de politiek en investeerders doen.
En al tig keer dezelfde denkfout gemaakt. :lol:

We gaan ervan uit dat ooit alles 100% HE wordt.
In de weg daar naartoe zijn er 3 opties.

Optie1: we zien wel waar we uitkomen en stoppen kernenergie in 2035.
Dit betekent dat vanaf 2035 elke kWh die niet geleverd wordt door HE/batterij gevuld met HE/interconnectie met overschot HE, door FOSSIEL geproduceerd zal worden.

Optie2: we zien wel waar we uitkomen en doen een tweede wanhoopspoging om kernenergie te verlengen in 2035.
Dit betekent vanaf 2035 elke kWh die niet geleverd wordt door HE/batterij gevuld met HE/interconnectie met overschot HE/ wanhoopspoging kernenergie, door FOSSIEL geproduceerd wordt.

Optie3: we bereiden ons voor en bouwen nieuwe kerncentrales tegen 2035.
Geen FOSSIEL meer vanaf 2035, of vanaf dat de nieuwe centrales in dienst zijn.

Wie niet kiest voor optie 3, die kiest dus automatisch voor LANGER en MEER FOSSIEL…
Het is totaal niet realistisch om tegen 2035 voldoende HE te produceren.

Het tekort in de winter vanaf 2025 illustreert dit perfect.
En tegen 2035 is de vraag naar elektriciteit 30% meer dan vandaag.
Ook die 30% meer moet HE inhalen.

Studies gaan uit van minstens 25% gasopwekking in 2035 als kernenergie wegvalt, samen met nog 10% netto import.

Je mag dromen, hopen, kop in het zand steken en roeptoeteren, maar als je niet kiest voor optie3 kom je onvermijdelijk uit op MEER FOSSIEL tot minstens 2060.

Owja, zelfs de Groenen schrijven nu zelf in hun interview’s dat kerncentrales de investeringen en vooruitgang van HE totaal niet hinderen of beperken… :angel:
Plat in den bocht noemen ze dat dan. :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het probleem van kernenergie is dat het veel te duur en te traag is om te realiseren. Dat het een bijdrage kon leveren in de transitie betwist ik niet vandaar dat ik niet tegen een verlenging ben. MAAR het is en blijft een feit dat het ongelooflijk hoge bedrag dat je moet betalen voor de bouw je dus niet beschikbaar hebt voor alternatieven die je wel veel sneller kan realiseren en die wel rendabel zijn. Dit is onweerlegbaar.

Bovendien zit je met tijdsdruk wat de trage kernenergie dus als extra nadeel heeft. We hebben nu een oplossing nodig, niet over misschien 15 jaar.

Ook spreken sommige argumenten elkaar tegen. Als je voldoende HE wenst, dan kan je geen voorstander zijn om nog 15 jaar geld weg te gooien aan iets dat nu al onrendabel is zonder enorme inbreng van subsidies en afschuiven van lasten op de gemeenschap.

Trouwens, stel dat je inderdaad zou gaan voor een nieuwe centrale dan is deze klaar in 2040 in het beste geval. Dat betekent dat je al die jaren minder geïnvesteerd hebt in HE (geld kan je geen 2 keer uitgeven) en dus al die tijd OOK extra fossiel nodig. Je hebt gewoon een pak tijd verloren, veel fossiel gebruikt en dat tegen een enorme prijs.

Ondertussen maakt de EU ook werk van energiebesparing en snellere vergunningen en andere steun voor schone energie. Ook de VS hebben al precies begrepen dat een handelsoorlog niet veel winnaars gaat opleveren.

Als elk land er voluit voor gaat is veel mogelijk en elke investering maait het gras onder nucleair uit. Vandaag staat er trouwens een artikel in DS daarover (paywall)
Kernenergie is geen alternatief voor hernieuwbare energie

Kernenergie zal een ­kleinere rol spelen in de toekomst, voorspelt Joannes Laveyne, onderzoeker aan het Labo voor Elektrische Energietechnologie (Universiteit Gent). Zelfs voor de rol van aanvullende bron, naast hernieuwbare energie, krijgt ze misschien stevige concurrentie.

Vorig jaar haalden voor het eerst 7 Europese landen meer dan 30% van hun elektriciteitsproductie uit zonne- en windenergie. En dat zijn niet alleen landen als het windrijke Denemarken, dat al jaren meer dan de helft van zijn elektriciteitsverbruik met windturbines genereert. Nee, in het lijstje vinden we ook eerder verrassende ­namen terug, zoals het ­VK of ­Nederland.

Die 30% is bovendien maar een ­begin. Zo willen onze noorder­buren hun aandeel elektriciteit uit zonne­panelen en windturbines tegen 2030 minstens verdubbelen. Tegen dan moeten voor de kust van de ­ provincie Noord-Holland windparken opengaan die jaarlijks bijna evenveel elektriciteit produceren als België ­vorig jaar verbruikte. Andere Europese landen hebben soortgelijke plannen.

Hernieuwbare energie is nu de goedkoopste en snelst schaalbare vorm van nieuwe energieproductie. Dat wordt mogelijk gemaakt door de spectaculaire kostendaling ervan. Windenergie werd in 10 jaar driemaal goedkoper, zonne-energie liefst ­negen maal.

De ontembare groei van hernieuwbare energie verdrukt dat concept van baseload steeds meer. Nu al zien we in Nederland dat zelfs op winterdagen hernieuwbare energie tijdens de middaguren een groot deel van de elektriciteitsproductie voor haar rekening neemt. Die goedkope energie dwingt de duurdere centrales in de remmen. Waar baseloadcentrales vroeger de productie dicteerden, is het voor hen steeds meer aanpassen geblazen.

We ­weten nog niet hoe de mix eruit zal zien. Slechts twee zaken staan vast: ze zullen netto geen broeikasgassen ­mogen uitstoten, en ze zullen flexibel moeten zijn. De technologieën die dat op de meest economische manier kunnen realiseren, zullen het halen.

Er valt wel een zinvol debat te voeren over de rol voor kernenergie, als aanvulling op hernieuwbare energie. Maar dat gaat hoogstens over de vraag of we kernenergie 10% van de toekomstige Europese elektriciteitsproductie zien leveren, of toch 20%? De veel grotere werven blijven de uitbouw van hernieuwbare energie, ons elektriciteitsverbruik flexibeler maken, en producenten en verbruikers over heel Europa beter met elkaar verbinden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 11 maa 2023, 13:20 Trouwens, stel dat je inderdaad zou gaan voor een nieuwe centrale dan is deze klaar in 2040 in het beste geval. Dat betekent dat je al die jaren minder geïnvesteerd hebt in HE (geld kan je geen 2 keer uitgeven) en dus al die tijd OOK extra fossiel nodig. Je hebt gewoon een pak tijd verloren, veel fossiel gebruikt en dat tegen een enorme prijs.
Uiteraard kunnen politici (en het zullen zij zijn die beslissen over al dan niet meer kernenergie) geld meerdere keren uitgeven. Ze doen niet anders.
Wanneer echter je punt is dat je geen geld mag uitgeven dat je niet hebt kan je als overheid in kernenergie noch HE investeren. Dat geld is er immers nu al niet. Er zijn alleen schulden. Geen spaarpotje om wat dan ook te realiseren.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 11 maa 2023, 13:20 Trouwens, stel dat je inderdaad zou gaan voor een nieuwe centrale dan is deze klaar in 2040 in het beste geval.
Neen, in het beste geval starten we in 2024 en is de centrale operationeel in 2029, de vorige centrales zijn ook op vijf jaar gebouwd.
Realistisch wordt dat 2034 als we in 2025 de bouw starten.
Dan bouwen we dubbel zo traag als in 1975… :angel:

De kostprijs weegt daar zeker tegen op om niet meer afhankelijk te zijn van fossiel vanaf 2034.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De vorige centrales moesten dan ook aan heel andere voorwaarden voldoen dan de huidige generatie.
Er is nog geen enkele planning om waar dan ook in België nieuwe kerncentrales te bouwen en we zijn 2023.
Het is dus volkomen van de pot gerukt om met de start van de bouw "in het beste geval" vanaf 2024 te spreken. Noch getuigt het van enige relatiteitszin om ervan uit te gaan dat een kerncentrale die aan de huidige normen moet voldoen op vijf jaar tijd van scratch tot koppeling aan het net zou kunnen leiden.
De kostprijs weegt daar zeker tegen op om niet meer afhankelijk te zijn van fossiel vanaf 2034.
Om al in 2034 niet meer afhankelijk te zijn van fossiel zal het dus al om meerdere nieuwe kerncentrales moeten gaan.
Kan je dan ook een concreet realistisch cijfer plakken op "de kostprijs"? Wanneer we dat niet weten kunnen we ook niet nagaan of het opweegt om niet meer afhankelijk te zijn van fossiel. Dat is dus ook alle gas, stookolie in woningen en elektriciteitscentrales en bij bedrijven over 10 jaar al verbieden evenals alle vormen van vervoer - privaat, openbaar, inclusief vliegverkeer,... - aangedreven door een verbrandingsmotor.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zoals Ivob al aangaf is dit totaal onrealistisch. Er zijn verkiezingen in 2024, de onderhandelingen daarna zijn al snel goed voor een jaar, als we het optimistisch bekijken, en dan moet men nog maar beginnen. 2024 is absoluut onmogelijk dus.

Ook een bouw van 5 jaar is niet realistisch. Een verwijzing naar vorige centrales gaat ook niet meer op want dat waren totaal andere tijden. De veiligheidseisen lagen toen veel lager en ook vergunningen waren makkelijker te verkrijgen met minder inspraak. Neen, 15 jaar is al bij al nog optimistisch. We zien bij de meeste projecten dan ook een veel langere bouwtijd dan voorzien en telkens ook serieuze budgetoverschrijdingen. Bij GSP is dat trouwens ook het geval. Begonnen in 2005 en we zijn nu 2023 en men is nog maar aan de tweede fase bezig (nog niet halfweg). Geen mens gelooft dat het in 2027 klaar is. Als iets zo lang duurt om te bouwen veranderen de voorwaarden en prijzen waardoor de kosten oplopen, dat is dan nog zonder andere tegenslagen gerekend.

Bekijk hoe lang we deden over de oosterweel, iets waar men nog altijd aan bezig is. Hoe lang is men al aan het belangrijkste station van Vlaanderen GSP bezig? Neen, dat is gewoon veel en veel te lang en die tijd is er niet meer, al lang niet meer.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit zegt knack hierover

SMR’s bouwen duurt slechts 3 tot 5 jaar, niet zo lang als de bouwtijd van 6 tot 12 jaar bij conventionele reactoren. Gestandaardiseerde onderdelen en seriebouw maken ze bovendien goedkoper dan de huidige kerncentrales. Dat maakt dat ze na 2030 een belangrijke rol kunnen spelen in de energietransitie.

Dus Dizzy, verkiezingen 2024, onderhandelen in 2025, beslissen en bouw starten in 2026.

In het beste geval 6 jaar bouwen, dat wordt dan 2032 operationeel…
Lijkt me dus een perfect haalbare timing om 2035 te halen.

En als we smr bouwen dan zijn we in het slechtse geval al in 2031 operationeel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En zegt Knack ook hoeveel SMR's je dan over België moet bouwen om fossiel - toch jouw wens - volledig terug te dringen en hoeveel de totale kost van dat mega bouwproject zal zijn? Of mogen we niet weten hoeveel de exacte kostprijs van het geheel zal zijn omdat dan bij bijna iedereen de goesting al op voorhand zal overgaan om daar aan te beginnen?
En waar je al die centrales dan wil gaan neerpoten in een dichtbevolkt land en wat de uitslag van de MER voor iedere centrale zal zijn?
Wanneer je met kleinere reactoren dezelfde energievoorziening wil coveren dan met een paar grote zal je er uiteraard ook veel meer van moeten bouwen en verspreid over een grotere oppervlakte.
Gewoon eenvoudige wiskunde.
Om alleen al het verdwijnen van de huidige grote centrales op te vangen is er dan veel plaats en geld nodig. En dan zit je nog maar aan een status quo tov de huidige toestand, geen terugdringen van fossiel.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Volgens jullie gingen PV en wind en interconnecties met overschot HE en weersonafhankelijke HE en batterijen toch het grootste deel van fossiel kunnen opvangen tegen 2035
En was kernenergie maar een onbenullige speler met ocharme 10% aandeel.
Die daalde zelfs van 10% naar 11% … jaja dalen noemen jullie dat :angel:
Raar dat er nu ineens het verhaaltje komt dat je ALLE huidige Belgische centrales moet vervangen in 2035….
Dat is dan 50% van de mix, het aandeel kernenergie zal nog serieus verder moeten DALEN precies. :lol:

Dus zeggen jullie het maar.
Hoeveel capaciteit is er nog nodig aan kernenergie om in 2035 op fossielvrij te zijn.
Wat is het stuk van de mix dat HE niet kan waarmaken tegen dan?

Nu blijkt dat tegen 2035 nieuwe centrales bouwen zeer realistisch is als men daartoe beslist, moeten er ineens massa’s gebouwd worden… :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt maar dat zal dan toch niet op mij slaan.
Mijn standpunt is altijd geweest dat ik gezien de huidige Belgische situatie niet zie dat men tijdig het tij zal keren.
En dat geldt zowel voor nucleair als voor HE als voor fossiel.
Het gaat, mijn persoonlijke mening, alleen van kwaad naar erger. Vandaar ook mijn persoonlijke individuele maatregelen. Ik wil niet langer afhankelijk zijn van politieke spelletjes en onkunde.
Mijn persoonlijke mening is dus dat in normale omstandigheden fossiel NIET binnen de kortste keren zal verdwijnen en dat nucelair noch HE op gemeenschappelijk vlak daar veel aan gaan bijdragen binnen de tijd dat het er nog toe doet. En dat is, volgens mij ergens rond 2030. Niet ergens rond 2040 laat staan 2050.

Het is overigens niet mijn verhaal dat je alle Belgische centrales zou moeten vervangen voor 2035. Jij wil tegen dan alle fossiel de wereld uit. Jij gelooft niet dat dit met HE kan. Jij gelooft dat dit met nucleair kan. Daaruit volgt dat, wanneer jouw wensen in werkelijkheid zouden moeten omgezet worden, je zoveel nucleaire capaciteit zou moeten uitbouwen dan dat HE niet kan leveren. En gezien fossiel en CO2 een wereldwijd probleem is zal je dus ook die 10% nucleaire beschikbaar heel ver moeten oprekken om fossiel de wereld uit te helpen voor 2035. Jouw wens. Niet de mijne want totaal onrealistisch.

Jouw wensen dus niet in het kamp van de non-believers leggen.
Volgens jou kan het met nucleair. Fair enough. Maar bewijs het dan. Show me the money maar al om te beginnen.
We zitten nu in een scenario (alleen nog maar in België) waar we van 7 naar, in het beste geval, twee oude kerncentrales gaan. Ook die 2 laatsten hebben niet het eeuwige leven. Wanneer je er, wonder boven wonder, met je wonder SMR centrales in zou slagen, tegen een werkelijke kost die je nog altijd niet durft uitspreken, de bestaande te vervangen heb je nog altijd geen gram CO2 uitstoot bespaard. Integendeel de bouw alleen al zal jaren voor bijkomende uitstoot zorgen. En dan zit je nog maar op een status quo. Dan moet je nog aan de inhaalbeweging beginnen.
En dan zwijgen we idd nog van het mondiale probleem waar nucleair 10% van de mix uitmaakt. Benieuwd hoe ze in een tiental jaar dan plots een significant aandeel in de mix gaan halen, iets waar ze in vijftig jaar nooit in geslaagd zijn.

Er is een groot verschil tussen "even beslissen wat we zouden kunnen" en de realiteit van alle dag. Iets wat sommigen blijkbaar nog altijd ontgaat.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, niet beslissen is natuurlijk ook beslissen.

Dan zit je met optie 1: we zien wel en al wat niet door HE geleverd wordt blijft FOSSIEL.
Kan je in 2035 ook weer schrijven dat men 15 jaar lang niks gedaan heeft en dat het nu te laat is.

Ik ben voorstander om FOSSIEL in de mix zo snel mogelijk te laten dalen.
Met HE gaat het nooit lukken tegen 2035, ik ben blij dat iedereen dat ondertussen al gesnapt heeft…

Elke kerncentrale die we bouwen tegen 2035 versnelt de afbouw van fossiel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

duizend schreef: 12 maa 2023, 10:15 Ik ben voorstander om FOSSIEL in de mix zo snel mogelijk te laten dalen.
Tja, wie niet. :roll:

Jij bent een van diegenen die hun wensdromen verwarren met de dagelijkse realiteit en diegenen die dromen niet willen verwarren met de realiteit steeds in een hokje van zogezegde "tegenstanders" wil duwen.
De reële wereld is veel genuanceerder dan "wij de goei, tegen zij de slechten". Daar polariseer en verziek je de situatie alleen nog meer mee wat tot nog grotere vertragingen leidt.

Nogmaals, waar jij en ik voorstander van zijn doet niet ter zake. Wij kunnen alleen individueel beslissingen nemen en die zijn al grotendeels genomen, niet beslissen noch handelen voor de gemeenschap.
En wie van zijn eigen denkt dat wel te kunnen moet daar dan maar heel vlug werk van maken in plaats van zijn tijd te verdoen op een chatforum.

Volgens jouw vreemde wijze van redeneren lukt dat met HE uiteraard ook tegen 2035.
Geen probleem. We bouwen de noordzee en het land vol met windmolens, zonnepanelen geothermie en batterijen. Als we willen lukt dat best op 5 tot 10 jaar. En "de kost" valt dan nog best mee als het is om fossiel versneld terug te dringen. En waarom dat niet "proberen". Doen we het niet kan men weer zeggen dat we 15 jaar niets gedaan hebben.
Rare niet sluitende redenering? Inderdaad. Maar dat is de wijze van redenering welke jij keer op keer toepast op nucleair maar niet mag toegepast worden op iets anders. Gewoon een extreme vorm van tunnelvisie dus.

Het eigenaardige in de echte wereld is wel dat er dag na dag steeds meer zonnepanelen, windmolens en batterijen bijkomen. Uiteraard niet genoeg en niet snel genoeg. Maar het stijgt wel. De realiteit doet ons wel vaststellen dat in plaats van een versnelde bouw van nieuwe kerncentrales de ene bestaande na de andere sluit. In realiteit dus keer op keer de omgekeerde beweging van wat jij hoopt dat er zou gebeuren.
Het verschil tussen hardop dromen en de realiteit van iedere dag.
De schuld van partij x, y of z dat de kernuitstap jaren geleden nog niet ongedaan werd gemaakt? Maakt in het dagelijkse leven niet uit. Die jaren van nietsdoen zijn onomkeerbaar en een realiteit om mee rekening te houden. Dag na dag.

De echte wereld voor wie nog altijd totaal afhankelijk is van centraal geproduceerde energie door derden ziet er vooralsnog nog altijd zo uit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/12 ... rdcijfers/
En dat is met nucleaire centrales niet anders want ze zijn eveneens in buitenlandse handen en centraal aangestuurd en volledig afhankelijk van buitenlandse grondstoffen in handen van dubieuze "handels"partners. Je lost er op termijn niets mee op. Je verschuift alleen de oorzaak van het probleem van de ene naar de andere speler.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je je over dit onderwerp druk blijft maken. Volgens jou is er geen enkel probleem en kan men - als "we" maar willen - binnen vijf jaar voldoende SMR's neerplanten om fossiel volledig terug te dringen. Dan is er, wat jouw uitgangspunt betreft, toch geen enkel probleem want eerder haalde je al aan dat er meer voorstanders voor nucleair zijn dan tegenstanders. Jullie moeten dus gewoon maar "willen" (en natuurlijk genoeg vermogende willenden vinden maar die kost valt in het niet bij het beoogde doel dus ook geen probleem).
En dan heb ik verder nog heel goed nieuws voor je: Dizzy, Heist, ikzelf, nog eender wie van dit forum zullen de bouw van nieuwe SMR's ook maar één minuut tegenhouden. En nog minder het langer openhouden van de bestaande dwarsbomen. Jullie, die willen, hebben dus volledig vrij baan om de SMR's van je dromen te realiseren en/of een herstart van de bestaande te bekomen.
Wat houd je tegen? De realiteit misschien?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 12 maa 2023, 11:03
duizend schreef: 12 maa 2023, 10:15 Ik ben voorstander om FOSSIEL in de mix zo snel mogelijk te laten dalen.
Tja, wie niet. :roll:

lukt dat met HE uiteraard ook tegen 2035.
Geen probleem.
Al wie zich blijft verzetten en zich niet openlijk uitspreekt over het bouwen van nieuwe kerncentrales tegen 2035 die kiest voor langer FOSSIEL, dat mag je kiezen uiteraard, maar kom er dan voor uit.

Met enkel HE lukt dat niet, enkel via louter theoretische oplossingen.
Er is geen enkel plan hiervoor. Laat staan een uitvoerbaar en betaalbaar plan.
Je mag gerust je plan posten hoor, de lijstjes werden al meermaals gevraagd, nooit geproduceerd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, ik geloof in geen van beiden. Dat schreef ik al. Ik heb dus ook niets te bewijzen.
De tijd om welk plan dan ook binnen de bemeten tijd te realiseren is nutteloos en doelloos aan ons voorbij gegaan. Dat haal je nooit meer in.
Als realist besef ik maar al te goed dat wat ik erover denk of wil van generlei betekenis is. Dit blijkbaar in tegenstelling tot sommige dromers die hun wensen voor waarheid aannemen.

Fossiel zal in België de eerste tien jaar niet volledig verdwijnen en mondiaal zal het het nog veel langer duren.
Maar post gerust je uitvoerbaar en betaalbaar plan om fossiel in België binnen de tien jaar via nucleaire weg weg te krijgen. Ik zal dan, na voorlegging van dat plan en het kostenplaatje, wel zien of ik er in mee wil gaan.

Je vraagt voortdurend "bewijzen" en "plannen" aan je tegenstanders zonder zelf met hetzelfde op de pinnen te komen voor de eigen voorkeursoptie. Waarom zou een ander moeten bewijzen wat je zelf niet voor je eigen optie kan bewijzen?
Er is geen nog enkel plan bekend om België vol SMR's vol te bouwen zodat ze fossiel volledig kunnen vervangen. Laat staan een uitvoerbaar en betaalbaar plan.
Is mijn veronderstelling verkeerd, graag de bewijzen van dat plan en de aantoonbare betaalbaarheid van dat plan.
Zoals reeds meermaals geschreven: niemand weerhoud je ervan die plannen en de kostenberekeningen te delen en wie dat waar en wanneer gaat uitvoeren.

En zoals ik ook al meermaals schreef, ik verzet me nergens tegen. Niet tegen meer HE noch tegen betaalbare, veilige betrouwbare nucleaire centrales die massaal hun eerste goedkope kWh op het net kunnen zetten binnen de tijd dat het er nog toe doet. Alleen geloof ik niet dat dit nog ooit gaat gebeuren in België. Misschien één of twee nieuwe centrales voor de schone schijn en om de oude te vervangen (dus gewoon hoogstens een status quo en geen significante vooruitgang) en waarbij men dan in 2035 tot het besluit moet komen dat ze - gezien wat er in die 10 jaar allemaal gebeurt is op het vlak van HE en opslag - nooit meer rendabel zullen worden. Kosten op het sterfhuis dus.
Wanneer jij daaruit wil besluiten dat ik voor fossiel ben en dat wil horen en dan beter kan slapen, be my guest. Who cares?
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Kernenergie is nu al niet meer rendabel zonder enorme subsidies en het afschuiven van de grootste kosten op de maatschappij. Dat ligt niet aan de tegenstanders, niet aan de wet op de kernuitstap, want het is elders ook zo, maar wel aan kernenergie zelf. Het is gewoon veel te duur en veel te traag.

Het is er gekomen om de fossiele brandstoffen en vooraf de afhankelijkheid ervan op te lossen maar dat is nooit gelukt. 10% aandeel is gewoon bedroevend over zo'n periode. Kernenergie heeft fossiel nooit kunnen bedreigen en de afhankelijkheid doen verdwijnen omdat het toen ook al te duur was. Dat de tech ook handig was om bommen te maken en de kosten daarvan op consumenten kon afgeschoven worden, kwam overheden erg goed uit maar dat zal nu minder verf pakken.

Dan SMR's. Het wordt al 50 jaar als oplossing voorgesteld maar is het nog altijd niet. Opnieuw niet door tegenstanders maar wel omdat het gewoon geen goed idee is. SMR's bestaan ook niet als één oplossing want men gooit diverse ideeën over het systeem bij elkaar en doet alsof het 1 oplossing is terwijl het eerder een idee is. SMR's komen nu terug in de aandacht omdat kernenergie zeer dringend een antwoord nodig heeft wil ze niet compleet overvleugeld worden door nieuwe tech. Het idee zou beantwoorden aan 2 intrinsieke zware gebreken nl inflexibiliteit en hoge kosten die privé niet meer kan en wil betalen. Door gewoon kleinere reactoren te bouwen zou de kost lager zijn en deze kleinere reactoren zouden makkelijker af/aan te schakelen zijn wat hen flexibeler zou maken. Dit gaat echter pas op als je deze reactoren in serie maakt en er dus heel veel van maakt. Dit gaat weer in tegen de lagere kosten. Ook zijn deze SMR's vaak op oude tech gebaseerd en behouden ze dus de grote nadelen van deze te dure tech.

Al dit samen maakt dat SMR's helemaal niet realistisch zijn als vervanging van de huidige kerncentrale en nog veel minder om de dringende problematiek van klimaatverandering. Er is niet eens een vast idee over het concept en uitvoering laat staan dat ze er op de nodige tijd zullen staan (waar trouwens en wie gaat ze uitbaten, Engie alvast niet meer), dat wordt ook door insiders toegegeven.

https://www.neimagazine.com/news/newsro ... s-10648145
https://energypost.eu/small-modular-rea ... r-in-utah/
https://www.ewg.org/news-insights/news/ ... ate-crisis

Wie echt een snelle aanpak wenst dient zich noodgedwongen dus te houden aan de tech die er nu wel is en deze zo breed mogelijk uitrollen. We hebben geen 15 jaar meer om te wachten op iets dat de laatste 50 jaar ook niet thuis gaf. We kunnen vandaag al fossiel terugdringen door inzet van onze schaarse middelen in wat WEL voorhanden is nl HE, interconnecties, vraagsturing, opslag en batterijen,... Dit is de beste en snelste manier om fossiel af te bouwen ipv 15 jaar meer tijd te verliezen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het aandeel kernenergie in België was meer dan 50%
Dus er is nog een beetje werk om dit door HE te vervangen.

Ik zie dat Dizzy nog steeds opteert om niet te kiezen voor kernenergie, das dus kiezen voor optie 1: maximaal FOSSIEL na 2035.